X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שיגור טיל של SpaceX, טקסס [צילום: אריק גיי, AP]
ניו-יורק טיימס על התרומות של מאסק (ב')
התרומות של מאסק עברו לטקסס עם העסקים
קרן מאסק העניקה סכום עתק ללקוח של SpaceX שלא עמד ביעד גיוס התרומות שהציב לעצמו בטיסתו לחלל כאשר טיל שלה התפוצץ בטקסס, היא מיהרה להבטיח מיליונים לעיר הסמוכה

חלק מהכסף שתרמה קרן מאסק בתחילת העשור הנוכחי הגיע לגורמים שאין להם קשר ברור לעסקיו של אלון מאסק. היא תרמה 112 מיליון דולר לקרן XPRIZE כדי לכבד מדענים המנקים את האטמוספירה והאוקיינוסים מפחמן דו-חמצני. 10 מיליון דולר הוענקו לאוניברסיטת טקסס כדי לחקור מגמות באוכלוסיית העולם – לאחר שמאסק אמר כי הוא חושש שהאוכלוסייה תתמוטט.
אבל מענקים אחרים היו קרובים לאינטרסים האישיים שלו. הקרן תרמה 5 מיליון דולר לתוכנית של האו"ם המסייעת למדינות לזהות איזורים כפריים הזקוקים לגישה לאינטרנט. לפחות בשני מקרים, מדינות אלו הפכו לאחר מכן ללקוחות של סטארלינק, רשת הלווינים של מאסק. כך חושף ניו-יורק טיימס בתחקיר נרחב על תרומותיו של מאסק.
אחת התרומות הגדולות ביותר ניתנה לאחד מלקוחות SpaceX - ג'ארד איזקמן, מיליארדר מפנסילבניה, אשר טס לחלל בטיל שלה ב-2021. הוא אמר כי המסע יסייע לגייס 200 מיליון דולר לבית החולים הלימודי לילדים סנט ג'וד, באמצעות הגרלת אחד מארבעת המושבים לתיירים. אבל כאשר חזר ארצה, צייץ איזקמן שהוא רחוק מן היעד. "תרשום 50 מיליון דולר ממני", צייץ מאסק בתגובה; הקרן שלו תרמה 55 מיליון דולר – הסכום הגבוה ביותר באותה שנה. לאחר כמה חודשים הודיע איזקמן שישלם תמורת שלושה מסעות נוספים.
מומחים למלכ"רים אמרו לטיימס שהכל היה חוקי, משום שהקרן לא שילמה במישרין ללקוח של מאסק. אבל נשיאת מועצת הקרנות, קייטלין אנרייט, העירה שהייתה מייעצת למאסק לפסול את עצמו מההחלטה על התרומה ולאפשר לשני עמיתיו למועצת הקרן להחליט לאן ילך הכסף. בדרך זו, הסבירה, ניתן היה לוודא ששיקוליו העסקיים של מאסק אינם משפיעים על החלטות הקרן, האמורה להיות גוף עצמאי שלנגד עיניו רק ענייני צדקה. "זה לא פנקס השיקים שלו. זו לא חברה פרטית. זהו ארגון צדקה", הסבירה.

תרומה לקרן בראשותו של מנהל העושר
לוויין בסרטון תדמית של עיריית ברונזוויל

בשלהי 2020 החל מאסק להעביר את עסקיו מקליפורניה לטקסס, והתרומות הלכו בעקבותיו. בית הספר הפרטי עבר בשכנות לאתר השיגור בדרום טקסס ותחילה נראה היה שהוא פתוח לקהל הרחב. אבל בפועל הוא ממוקם מאחורי שעריו של המתחם שבבעלות SpaceX. כיום אין שם כל ציון לכך שמדובר בבית ספר, אלא רק שילוט המזהיר: "שטח פרטי. אין להסיג גבול".
קרן מאסק תרמה 100 מיליון דולר למלכ"ר טקסני בשם "The Foundation", האומר שמטרתו להקים בתי ספר ומאוחר יותר אוניברסיטה. הכסף יצא מהקרן וקירב אותה למינימום של 5% תרומות, אבל לא התרחק מעולמו של מאסק: בראש הקרן המקבלת עומד ג'ארד בירצ'ל, מנהל העושר של מאסק ואחד משלושת חברי מועצת הקרן שלו. The Foundation השתמשה בחברת קש כדי לרכוש עשרה דונמים ליד בסטרופ שבטקסס, במרחק של שתי דקות משכונה בת 110 בתים שחברת The Boring Company שבבעלות מאסק בונה עבור עובדיה.
בדרום טקסס השתמש מאסק בקרן שלו כדי לשקם את המוניטין של SpaceX לאחר שטיל שלה התפוצץ במארס 2021. כמה ימים לפני הפיצוץ ביקר מאסק במשרדו של ראש המחוז, אדי טרבינו, והתלונן שאישור הרשיונות עבור החברה אורך זמן רב מדי. טרבינו השיב, שעל SpaceX לעשות יותר כדי לסייע לאזור הנידח. לאחר הפיצוץ החלו התרומות לזרום – אבל לא מהחברה אלא מקרן מאסק. היא העבירה לבתי ספר מקומיים לפחות 18 מיליון דולר, בהם השתמשו לרכוש ציוד, כולל לחינוך מבוגרים – שחלקם עובדים כעת ב-SpaceX. הקרן גם סייעה לשפץ את מרכז העיר ברונזוויל, מה שהוביל לכך שנפתחו שם יותר מסעדות – בדיוק כאשר מאסק ניסה לשכנע עובדים לעבור אליה.
מאחר שאין לו עובדים שיטפלו בדרום טקסס, מגלה הטיימס, מאסק מינה את ידידו איגור קורגנוב – לשעבר שחקן פוקר מקצועי שמעולם לא נרשם כעובד של הקרן – לנציגו באיזור. קורגנוב משגע את הפקידים המקומיים בנוגע לפרטים הקטנים ביותר, כמו צבע האורות בתצוגת חג המולד שמימנה הקרן. ראש העירייה, ג'ון קוואן, אומר שהקרן העבירה עד כה רק 4.5 מתוך 10 מיליוני הדולרים שהבטיחה ב-2021.
אבל אם המטרה של מאסק הייתה לשפר את התדמית הציבורית של SpaceX בעיר – התרומות כנראה עזרו. "הוא תרם לכל ארגון בעיר, החל ממקלטים לחסרי בית וכלה בבתי הספר", אומרת חברת המועצה ג'סיקה טטרו. ציור קיר חדש במרכז העיר מתאר את מוקדיה המרכזיים: הקתדלה, גן החיות, חוף מפרץ מקסיקו וגם מתחם הטילים של . Spacex. בקצה השמאלי התחתון שלו מצוין מי מימן אותו: קרן מאסק.

הכתבה המלאה
תאריך:  11/03/24   |   עודכן:  11/03/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התרומות של מאסק עברו לטקסס עם העסקים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קרן מאסק, שבקופתה מיליארדי דולרים, אינה עומדת בדרישות החוק כדי לקבל הכרה לצורכי מס. אבל בינתיים מאסק נהנה מהטבות ניכרות על תרומותיו לקרן, והכסף שיוצא ממנה מגיע ליעדים המסייעים לעסקיו
איתמר לוין
קוריאה הצפונית מגבירה את התוקפנות המילולית ומלווה אותה בהתחזקות צבאית, ליד הידוק היחסים עם רוסיה. הסכנה להסלמה מהירה, המסוכנת לכל העולם, הולכת וגדלה - מתריע אקונומיסט
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: האמריקנים כועסים על ההתעלמות מעצותיהם האסטרטגיות, שלדעתם הובילה לכשלון מתקפת הנגד; האוקראינים מודאגים מכך שחבילת הסיוע החיונית תקועה בקונגרס
איתמר לוין
בשנת 2015 דורגה ישראל במקום ה-15 ב"מדד תקרת הזכוכית" הבודק את 29 מדינות OECD, אך בשנה שעברה צנחה למקום ה-24    הנתון הבולט במיוחד לרעה: שיעור הנשים בפרלמנט
איתמר לוין
הביטקוין הגיע השבוע לשיא של 69,000 דולר, ואקונומיסט צופה שבטווח הקרוב הוא ימשיך לעלות - אך לאחר מכן יהפוך לנכס פיננסי רגיל והתנודות בו יהיו איטיות יותר ויציבות יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il