X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
התוצאה הייתה ידועה מראש [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
"דמוקרטיה במיתון", ולא רק אצל פוטין
בחירות הדמה ברוסיה הן דוגמה קיצונית לפגיעה הקשה בדמוקרטיה ברחבי העולם, הבאה לידי ביטוי גם בשחיקת הבחירות החופשיות וגם בשאיפה של רבים לשיטה חילופית - מסביר וושינגטון פוסט

שלושה ימי הצבעה, 11 איזורי זמן – והתוצאה הייתה אחת ויחידה וידועה מראש: ולדימיר פוטין נבחר לשש שנים נוספות כנשיא רוסיה. היה ברור שהקרמלין יציג את הניצחון המוחץ (88%) כמנדט שניתן לפוטין, במיוחד לאור הטענה ששיעור ההצבעה היה גבוה מאשר ב-2018. אבל אפילו במצב זה, מציין וושינגטון פוסט, משקיפים זרים דיווחו על זיופים, הטרדת מצביעים והסעת תומכיו של פוטין כדי שיצביעו שוב ושוב. באיזורים הכבושים של אוקראינה דווח על איומים בנשק כדי להכריח את התושבים ה"מסופחים" להצביע.
אלפי רוסים בערים גדולות ניסו להביע את מחאתם על המשטר ועל המלחמה בכך שהגיעו לקלפיות אתמול (17.3.24) בשעה 12:00 – פעולה סמלית של תמיכה באלכסי נבלני המנוח, אשר קרא לבחירות הוגנות יותר וחופשיות יותר בטרם מת בכלא; רבים השחיתו את הפתקים. השלטונות מצידם ניסו לשכנע את המצביעים להגיע לקלפיות מוקדם יותר.
"באתי לכאן כדי להביע את עמדתי ולעשות את חלקי כדי להראות שעדיין יש במדינה חיים פוליטיים ודעות שונות", אמר אדם בשם ניקולאי. "חשוב להראות שאנשים לא לבד ושעדיין יש תמיכה בסוג זה של פעולה". הצורך להיאחז בתקווה הוא בסיסי ומשמעותי לכל מי שנאבק תחת משטר סמכותני. בהקשר העולמי הוא חשוב עוד יותר, משום שהבחירות הרבות המתקיימות השנה הן ברגע של מה שהפוסט מכנה "דמוקרטיה במיתון".
מחקר של אוניברסיטת גוטנברג השבדית מצביעה על שורה של מגמות מדאיגות. האוניברסיטה מודדת מדי שנה את מצב הדמוקרטיה בהתבסס על מספר מרכיבים ובהם החירויות החברתיות והאזרחיות והיכולת להשתתף בבחירות הוגנות. הדוח השנתי הנוכחי מצא, כי ב-35 מדינות נרשמה ירידה בתחום הבחירות החופשיות וההוגנות; ב-2019 המספר היה 16 בלבד.
ברור שברוסיה של פוטין הדמוקרטיה היא העמדת פנים, אך דמוקרטיות אמיתיות יותר צועדות באותו כיוון: הממשלות ב-24 מדינות פוגעות באוטונומיה של הגופים המנהלים את הבחירות וחותרות תחת היושרה שלהן. ב-31 מבין 60 המדינות בהן מתקיימות השנה בחירות, רמת הדמוקרטיה בירידה; היא בעלייה בשלוש בלבד. הודו היא המדאיגה ביותר, אומר המחקר, שם משטרו של נרנדרה מודי מבקש להדק השנה עוד יותר את שליטתו. 42 מדינות הן סמכותניות ו-71% מתושבי העולם מתגוררים בהן – לעומת 48% לפני עשור.
ממצאים עגומים אלו מתחזקים מסקר של מכון פיו ב-24 מדינות שפורסם בחודש שעבר. החוקרים מצאו, כי התמיכה בדמוקרטיה ייצוגית ירדה מאז 2017. שיעור חציוני של 59% מהמשיבים היו בלתי מרוצים מתפקוד הדמוקרטיות שלהם. קרוב לשלושה רבעים במדינות מרוחקות ביותר כמו ארגנטינה, גרמניה וקניה סבורים שלנבחריהם לא אכפת ממה שהם חושבים. למעלה מ-40% אמרו, כי אין שום מפלגה המשקפת את עמדותיהם.
הסקר גם מצא התעניינות גוברת בחלופות לשלטון נבחר, כולל תיאוקרטיה או אפילו איש חזק וסמכותן. ב-13 מדינות, לפחות רבע מהנשאלים סבורים, כי שיטה בה אדם חזק יכול להחליט בלי התערבות של הפרלמנט או בית המשפט היא שיטה טובה. בארבע מתוך שמונה המדינות בעלות ההכנסה הבינונית שנכללו בסקר, שיעור התומכים בעמדה זו הוא לפחות מחצית. עם זאת, רודנות או שלטון צבאי נדחו בידי הרוב המוחלט של הנשאלים, ובשאלות פתוחות נמצאה תמיכה גורפת בפוליטיקאים פתוחים יותר לציבור, בהגבלת כהונה ובממשל ליברלי יותר. רוסיה של פוטין אינה האידיאל של איש.

"בחרתי בנשיא" בחבל דונצק הכבוש, אוקראינה [צילום: AP]
הכתבה המלאה
תאריך:  18/03/24   |   עודכן:  18/03/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"דמוקרטיה במיתון", ולא רק אצל פוטין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ממשל ביידן קיווה לשים בצד את המזרח התיכון, אך 7 באוקטובר שינה הכל    וושינגטון פוסט מתאר את התרחבות הפעילות הצבאית של ארה"ב באיזורנו, הנושאת עימה סיכונים אפילו בהצנחת הסיוע בעזה
איתמר לוין
הצעדים שמתכנן טראמפ אם ייבחר לנשיאות יהיו הרי אסון למשק, טוען אקונומיסט, אך גם ביידן מדבר על מהלכים שיפגעו קשות בכלכלה    שניהם צריכים להבין שהשוק החופשי הוא יסוד העושר של ארה"ב
איתמר לוין
מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" צוברת אהדה גוברת הן במישור המדינתי והן במישור הלאומי    ניו-יורק טיימס מסביר, שהבעיה היא איך לבלום אותה בצורה דמוקרטית - ובלי ליצור כלים העלולים לשמש אותה בעתיד
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מנתח את נאומו מעורר הסערה של מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, בו כינה את נתניהו "מכשול לשלום" וקרא לבחירות בישראל: האם התמיכה בישראל נפרדת מהתמיכה בממשלתה הנבחרת
איתמר לוין
הפרשן הבכיר דייוויד איגנציוס מסביר בוושינגטון פוסט, כי חילוקי הדעות העמוקים הם בנוגע לעתידו הפוליטי של נתניהו, וכי חוסר האמון של ביידן נובע מהעדר תוכנית ממשית ל"יום שאחרי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il