X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
רוברטס וטראמפ. מגמה של עשרות שנים [צילום: AP]
ביהמ"ש העליון בארה"ב הרחיב את כוחו של הנשיא
לדעת ניו-יורק טיימס, זוהי המשמעות ארוכת הטווח של פסק הדין בנוגע לחסינותו של טראמפ בתיק 6 בינואר לפי פסיקת הרוב, יהיה קשה מאוד להעמיד לדין נשיא לשעבר על עבירות בזמן תפקידו

בית המשפט העליון של ארה"ב הרחיב בצורה משמעותית את כוחו של הנשיא, בפסק דינו בנוגע לחסינותו של דונלד טראמפ (1.7.24) – סבור ניו-יורק טיימס. זהו נדבך נוסף בחיזוק מעמדו של הנשיא מאז אמצע המאה הקודמת.
בשנים האחרונות, כאשר דנו בתי משפט נמוכים יותר בהתנהגותו שוברת הכללים של טראמפ, הם הדגישו שוב ושוב: הנשיא איננו מלך. אבל כעת – לפחות לפי דעת המיעוט שכתבה סוניה סוטומאיור – זה בדיוק מה שאירע: "בכל שימוש בכוח הרשמי, המלך הוא כעת נשיא מעל החוק". נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, שכתב את דעת הרוב, התייחס לחששות אלו: הנשיא שונה מיתר האזרחים, ולכן חשוב להגן עליו מפני אישומים על שימוש לרעה בכוחו.
"בשונה מכל אחד אחר, הנשיא הוא אחת מרשויות השלטון והחוקה נותנת לו עוצמה וחובות נרחבות... הכרה במציאות הזאת – והבטחה שהנשיא יוכל לממש בחוזקה עוצמות אלו, כפי שמנסחי החוקה צפו – אינה שמה אותו מעל החוק; היא משמרת את מבנה החוקה ממנו נובע החוק", הוסיף רוברטס.
המחלוקת הזאת מגיעה ברגע רגיש במיוחד. טראמפ הוא הנשיא הראשון המואשם בביצוע עבירות בזמן נשיאותו; ריצ'רד ניקסון התפטר כדי שלא יודח וג'רלד פורד נתן לו חנינה כדי שלא יועמד לדין. לפי פסק הדין מאתמול, לא היה בכך צורך.
לפני התפטרותו של ניקסון, כוחו של הנשיא גבר במשך עשרות שנים. כאשר מלחמת העולם השנייה הפכה למלחמה הקרה, הנשיאים החלו לפעול יותר ויותר בצורה חד-צדדית, במיוחד בנושאי ביטחון לאומי, וטענו שזכותם החוקתית היא לשמור דברים בסוד מהקונגרס ובתי המשפט. השיא היה אצל ניקסון, שמאוחר יותר טען ש"אם הנשיא עושה את זה, זה לא יכול להיות בלתי חוקי".
המגמה השתנתה זמנית באמצע שנות ה-1970 בגלל ווטרגייט, מלחמת וייטנאם וחקירות של הקונגרס שחשפו הפרות חוק מצד שתי המפלגות. באותה תקופה ניסה הקונגרס להחזיר את האיזונים והבלמים באמצעות שורה של חוקים ופעולות פיקוח. אז מאז ממשל רייגן בתחילת שנות ה-1980, המגבלות הללו שבו והתרופפו. רונלד רייגן ביקש לקדם מדיניות שמרנית מול קונגרס בשליטה דמוקרטית, ועורכי דינו פיתחו תיאוריות חוקתיות שיאפשרו זאת, למשל: הקונגרס אינו יכול לפגוע בשליטתו של הנשיא בגופים הפדרליים. גם נשיאים דמוקרטיים חיפשו דרכים לפעול בלא אישור הקונגרס; הרבה יותר קל להוסיף לנשיא כוח מאשר לגרוע אותו ברגע שנוסף.

תרחישי אימה או חששות מופרכים
פורד וניקסון. לפי פסק הדין הנוכחי, לא היה צריך חנינה [צילום: AP]

המורשת של תקופת רייגן חלחלה עמוק לחשיבה הרפובליקנית ומורגשת עד היום. שלושה מהשופטים השמרנים בבית המשפט העליון, הרוב שנתן אתמול את פסק הדין, היו עורכי דין בממשל זה: הנשיא ג'ון רוברטס (שכתב את דעת הרוב), קלרנס תומס וסמואל אליטו. שניים נוספים, ניל גורסץ' וברט קוואנו, עבדו בממשלו של ג'ורג' בוש הבן, אשר קידם השקפה רחבה על סמכותו של הנשיא, במיוחד אחרי 9/11.
רק השופטת השמרנית הטרייה ביותר, איימי קוני-בארט, מעולם לא עבדה בשירות הממשל. היא אומנם הצטרפה לדעת הרוב, אך חוות דעת הייתה מתונה יותר. היא תמכה בדעת המיעוט, לפיה יש להתיר לתביעה להציג ראיות על פעולותיו הרשמיות של הנשיא – עליהן יש לו חסינות מוחלטת – כדי להראות את ההקשר של פעולות עליהן הוא עומד לדין.
לפי רוברטס, מסביר הטיימס, מבנה האחריות המוטלת על הנשיא כולל שלושה סוגים. הראשון הוא פעולות רשמיות – דהיינו מעשיו של הנשיא בעת כהונתו – המצויות לחלוטין מחוץ לחובותיו הנשיאותיות. על כך ניתן להעמידו לדין לאחר כהונתו. בקצה השני מצויות פעולות המצויות בליבת סמכויותיו וחובותיו החוקתיות; בכך לא ניתן להתערב.
התוצאה היא, שהנשיא יוכל לעשות ככל אוות נפשו במסגרת זו; לכל הפחות, ברור שהחסינות המוחלטת חלה על סמכויות המוענקות לו במפורש בחוקה, כגון מתן חנינות והטלת וטו על חקיקה. אבל לדעת הרוב, היא חלה גם על פעולותיו של טראמפ מול משרד המשפטים בניסיון לשנות בטענות כזב את תוצאות בחירות 2016.
רוברטס קבע, כי לנשיא יש "סמכות בלעדית בנוגע לפעולות החקירה וההעמדה לדין של משרד המשפטים", ולכן הוא רשאי לדון בנושא עם שר המשפטים ופקידי המשרד. זהו שינוי משמעותי מן הנורמה שהייתה מקובלת מאז ווטרגייט, ולפיה למשרד יש עצמאות מהבית הלבן בתחום החקירות. טראמפ כבר הצהיר, שאם ייבחר – יורה למשרד לפתוח בחקירות נגד יריביו.
הסוג השלישי והעמום יותר הוא מעשיו של הנשיא שאינם בליבת סמכויותיו החוקתיות, בתחומים בהם גם לקונגרס יש סמכות – ועליהם ניתן להעמידו לדין. עקרונית יש לנשיא חסינות גם על פעולות כאלו, אומרת דעת הרוב, אך ניתן להסיר אותה אם התביעה תוכיח שהטלת אחריות פלילית לא תסכן את הסמכות והתפקוד של הרשות המבצעת.
סוטומאיור טוענת שמדובר באבחנה מלאכותית, שכן התביעה לא תצליח להוכיח שאין סכנה. דעת הרוב יצרה סביב הנשיא "אזור חופשי מהחוק", מה שמעניק "אקדח טעון" לנשיא עתידי. יש שורה של תרחישי אימה, הוסיפה: "הוראות לקומנדו הימי לרצוח יריב פוליטי? חסין. ארגון הפיכה צבאית כדי להישאר בשלטון? חסין. קבלת שוחד תמורת חנינה? חסין. חסין. חסין. חסין".
סוטומאיור הוסיפה, כי הרוב מקובע בצורך של הנשיא להיות נועז ופעיל, עד שהוא מתעלם מהצורך באחריות ומגבלות. אף נשיא אמריקני לא חשב שמגיעה לו חסינות אם ינצל את תפקידו כדי לבצע פשעים. אבל מעתה, אם הנשיא ישתמש במשרתו למטרות מושחתות – לא יחול עליו החוק החל על כל יתר האמריקנים.
רוברטס הגיב באומרו, כי מדובר בחששות מצוצים מן האצבע. דעת המיעוט, הוסיף, התעלמה "מהאפשרות הסבירה יותר של רשות מבצעת האוכלת את עצמה, בה כל נשיא חופשי להעמיד לדין את קודמו, ואינו יכול לבצע את חובותיו מחשש שהוא יהיה הבא בתור".

המאמר המלא
תאריך:  02/07/24   |   עודכן:  02/07/24
+ביהמ"ש העליון של ארה"ב כנראה הכריע את הבחירות
07:42 02/07/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הטיפול בשאלת חסינותו של טראמפ גרם לכך שהתיק נגדו על 6 בינואר לא יתברר לפני הבחירות  ▪  אחרי הקטסטרופה של ביידן בעימות, דומה שלא נותר מה שיעצור את שובו של טראמפ לבית הלבן

קיבל את מה שרצה [צילום: סוזן וולש, ג'רלד הרברט, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון בארה"ב הרחיב את כוחו של הנשיא
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שכחו למה יש חסינות לפוליטיקאים
הייטקיסט  |  2/07/24 15:39
2
צריך לפטר את השופטים
בניק  |  3/07/24 10:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
הטיפול בשאלת חסינותו של טראמפ גרם לכך שהתיק נגדו על 6 בינואר לא יתברר לפני הבחירות    אחרי הקטסטרופה של ביידן בעימות, דומה שלא נותר מה שיעצור את שובו של טראמפ לבית הלבן
איתמר לוין
בית המשפט העליון של ארה"ב קובע בפועל שמשפטו של טראמפ על 6 בינואר לא יחל לפני הבחירות: פסק שלנשיאים יש חסינות מוחלטת על פעולות רשמיות ואין חסינות על פעולות שאינן רשמיות, והורה לבית המשפט המחוזי לקבוע האם טראמפ נהנה מחסינות
איתמר לוין
השבוע כנראה-האחרון של פרסום פסקי הדין בשנת המשפט היוצאת צפוי להוביל להכרעות בנוגע לחסינות של טראמפ, סוגיות נשק והפלות, הגבלות ברשתות החברתיות והלכת שברון    סקירת וושינגטון פוסט
איתמר לוין
בית המשפט לערעורים במדינה הורה להקפיא את ההליך עד להכרעתו בערעור המבקש לפסול את פרקליטת המחוז מטיפול בתיק    הדיון בערעור נקבע לחודש אוקטובר, ופסק הדין צריך להינתן עד מארס הבא
איתמר לוין
מסתמן רוב ברור נגד מתן חסינות מוחלטת בתיק הבחירות הפדרלי, אך ייתכן שהשופטים השמרנים יחליטו שהערכאות הדיוניות צריכות לקבוע על אלו מעשים יש לטראמפ חסינות - מה שיעכב את משפטו עד לאחר הבחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il