חלק ראשון בשיחות עומק עם יוסי אגמון, מדריך נהיגה בקורס מפקדי טנקים, לפני מלחמת יום הכיפורים, ונהג טנק המ"פ ארז בנימיני ז"ל בגדוד 198 בפיקוד עמיר יפה בפרוץ המלחמה. לדבריו, פלוגתו התמקמה ביום הכיפורים בערב לאורך סוללת העפר מדרום למעוז "מפרקת" והפגיזה מן הפתחים את המצרים הצולחים. תותחן הטנק שלו, עוזי צוובנר, פגע בגשר המצרי בגִזרה, שקרס, חציית התעלה פסקה והשׂתרר שקט בגִזרה. בנימיני קיבל פקודה לפַנות את הגזרה כדי לפנות טנקים נתקעו בביצות בדרכם לתעלה. הוא ניסה לבטל את הפקודה חסרת ההיגיון באופן קיצוני וטען בתוקף כי אם יתפנה, תמשיך הַצְּליחה המצרית, אך טיעונו נדחה, הפלוגה התפנתה והַצְּליחה המצרית חזרה ביתר עוצמה. פרשה זאת שמעלֶה יוסי אגמון, מעלָה אפשרות שאם צה"ל היה פועל לפי התכנון המוקדם של תוכנית "שובך יונים", ובפרוץ המלחמה היו הטנקים של חטיבות 14 בפיקוד אמנון רשף ו-401 בפיקוד דן שומרון פרוסים לעורך הסוללה ומשמידים מן הפתחים את הגשרים, ניתן היה למנוע את הצליחה המצרית, ולנצח בקלות במלחמה.
הסבר יסודי לתיאוריו של אסף חפץ אפשר לקבל בספרִי "תורת הביטחון הכללית - עקרון השׂרידוּת" העוסק באבני היסוד של הוויית הצבא והמלחמה, ובספרִי "גלגל המנוף של ההיסטוריה" העוסק בהתגבשות הציונות האסטרטגית של ז'בוטינסקי. על המערך המוצנח בצה"ל כתבתי, כהיסטוריון רשמי של הצנחנים וכאיש מחלקת היסטוריה במילואים של חיל-האוויר, בסדרת ארבעת ספָרַי, "ההיסטוריה של הצנחנים": א. 101; ב. קרב המיתלה; ג איחוד ירושלים; ד. אביב נעורים. כל מי שמעוניין לרכוש ספרים אלה, יפנה להוצאת שׂרידוּת, המתמחה בחשיפת מחדלים וליקויים שהממסד מתאמץ להסתיר:
survival1940@gmail.com אנא עִזרו לי לקיים את הערוץ הזה החושף בפניכם את האמת, ולהשלים את המפעל המונומנטלי של שלושים הכרכים "בשדות הקרב של מלחמת העצמאות". כל עזרה, גם הקטנה ביותר, תתקבל בברכה והעיקר שאנחנו, בנֵינו, נכדינו וצאצאינו נדע את האמת שהוסתרה בגלל מחדלי המלחמה: איך קמה מדינת ישראל ואיך היא ניצחה במלחמת העצמאות.
[קישור]