X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
בית המשפט העליון דחה בקשת רשות ערעור שהוגשה על החלטת בית המשפט המחוזי, שדחה בקשתו של יוסף טרוים – לו חייב גאידמק 54 מיליון ש"ח על-פי פסק בוררות - להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ נגד גאידמק, במסגרת בקשתו של טרוים לאשר בבית המשפט את פסק הבוררות
▪  ▪  ▪

נקבע, כי הזהירות בה נקטו הרשם והשופט בבית המשפט המחוזי, שנמנעו ממתן צו איסור יציאה מהארץ נגד גאידמק – לא הייתה מופלגת, מה גם שהכרעותיהם נטועות בקביעות עובדתיות, אשר אין בית המשפט לערעור מתערב בהן בנקל;
עוד נקבע, כי לעומת הוצאת צו עיקול, הדורשת חשש סביר שאי מתן הצו "יכביד" על ביצוע פסק הדין, הרי שבצו עיכוב יציאה מדובר בדרגה גבוהה יותר של הכבדה, שכן נדרש שהדבר "יכביד באופן ממשי", מה גם שלא אחת ניתן לממש זכייה גם בחוץ לארץ;
עוד צוין, כי נוכח הפגיעה בזכות היסוד לחופש תנועה - אין להוציא הצו, אלא אם הוכחו כל דרישות התקנה באופן דווקני, במיוחד כשמדובר בסעד זמני בערעור.

עובדות המקרה

המשיב חויב בפסק בוררות לשלם למבקש 54 מיליון ש"ח. הערעורים שהגישו שני הצדדים בפני ערכאת ערעור של שלושה בוררים - עדיין תלויים ועומדים. המבקש הגיש לבית המשפט המחוזי בקשה לאישור פסק הבוררות, ובמסגרתה ביקש לעכב את יציאת המשיב מן הארץ.
בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה לעכב את יציאת המשיב מן הארץ, משנקבע כי "החשש המסוים" להימלטות המשיב, אינו עולה כדי רמת הוודאות, הנדרשת למתן צו איסור יציאה מן הארץ, בין השאר מכיוון שההליכים כנגדו מתנהלים כבר מספר שנים. עוד נקבע, כי אפילו יימלט המשיב לבלי שוב, לא הוכח כדבעי כי הדבר "יכביד באופן ממשי על קיום ההליך או על ביצוע פסק הדין", בין השאר הואיל ומוטלים עיקולים שונים על נכסי המשיב. על כן נקבע, כי צו ארעי שהוצא כנגד המשיב יפקע.
ערעור המבקש לבית המשפט המחוזי נדחה. מכאן בקשת רשות הערעור, שעמה הוגשה גם בקשה לסעד זמני, קרי, עיכוב יציאת המשיב מן הארץ, עד להכרעה בבקשת רשות הערעור.

טענות הצדדים

טענות המבקש
  • עיקולי המבקש על נכסי המשיב אינם מספקים כדי למנוע "הכבדה ממשית" על ביצוע פסק דין, נוכח סכום החוב למבקש, סכומי העיקולים לטובתו, ועיקולים נוספים שהוטלו על אותם הנכסים על-ידי נושים אחרים.
  • נתונים עובדתיים שונים מצביעים על סיכויי הימלטות גבוהים, לכן מאזן הנוחות נוטה לטובת המבקש, אשר יתקשה לממש פסק דין לטובתו במקרה של הימלטות.
  • סיכויי הערעור טובים, בין השאר הואיל והמשיב נמנע מלהגיש תצהיר תשובה לבקשת המבקש בפני הרשם.

קביעות בית המשפט

כבוד השופט א' רובינשטיין:
  • במקרה דנן מדובר במחלוקת בין הצדדים שאינה מעוררת שאלה משפטית או ציבורית חשובה, ובכגון דא אין נשקלת רשות ערעור "בגלגול שלישי", מה גם, שככלל, ערכאת הערעור אינה מתערבת בשיקול דעתה של הערכאה הראשונה בכל הנוגע למתן סעד זמני, בפרט שעה ששאלת הענקת סעד זמני (צו עיכוב במסגרת הבקשה לאישור פסק הבוררות) עדיין תלויה ועומדת בפני בית המשפט המחוזי (בערעור על החלטת הרשם בעניין זה), וכל ענייננו בסעד זמני שבזמני.
  • לגופו של עניין נקבע, כי אין מקום להתערב בהחלטות שני המותבים, וזאת אפילו נניח כי קיים חשש מסוים להימלטות המשיב, וכי אם יתממש – הדבר עשוי לפגוע ביכולתו של המבקש להיפרע, בבוא העת; הרשם, בהחלטתו המפורטת, הביא את אלה בחשבון.
  • צו לעיכוב יציאה מן הארץ יינתן (לפי תקנה 384(א)) רק אם בית המשפט "שוכנע, על בסיס ראיות מהימנות לכאורה, כי קיים חשש סביר שהמשיב עומד לצאת מן הארץ לצמיתות או לתקופה ממושכת, וכי הדבר יכביד באופן ממשי על קיום ההליך או על ביצוע פסק הדין".
  • נקבע כי נוכח הפגיעה בזכות לחופש תנועה הכרוכה בעיכוב יציאה מן הארץ, ובחופש שהוא זכות קונסטיטוציונית מהמעלה הראשונה, הרי שאין לעשות שימוש בתקנה 384(א) לתקנות סד"א, אלא אם הוכחו באופן דווקני כל יסודותיה.
  • עיקרון זה מקבל משנה תוקף כאשר עסקינן, כבענייננו, בבקשה לסעד זמני בערעור.
  • כשמדובר בעיקול (תקנה 374(א) לתקנות סד"א), די בחשש סביר שאי מתן הצו "יכביד" על ביצוע פסק הדין, בעוד שבעיכוב יציאה נדרש כי הדבר "יכביד באופן ממשי". ברי איפוא, כי המדובר בדרגה גבוהה יותר של הכבדה, מה גם שלא אחת ניתן לממש זכיה גם בחוץ לארץ.

תוצאת ההליך

הבקשה נדחתה (ממילא מתייתרת הבקשה לסעד זמני).

פרטי ההליך

- רע"א 9877/08 יוסף טרוים נ' ארקדי גאידמק
- בבית המשפט העליון
- בפני כבוד השופט א' רובינשטיין
- החלטה מיום 24.11.2008
- בשם המבקש-עו"ד שחר הררי, עו"ד שאול קוטלר, עו"ד יונת מאיר

החלטה
תאריך:  24/11/2008   |   עודכן:  25/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליאת בכר-סגל
בית המשפט העליון קבע, כי נוכח תכליתה של תקנה 20(4) לתקנות האגרות, ונוכח כללי הפרשנות המקלים הנקוטים בדיני האגרות, הרי שיש להחיל את הפטור מאגרה גם על הליכי ערעור על החלטה, שכוללת גם הכרעה בעניין אגרה, ערבון או ערובה, וגם הכרעה בעניין אחר.
עו"ד ליאת בכר-סגל
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
השופטת שריזלי דניאלה קבעה בהחלטתה, כי על בית המשפט להתייחס למי ששולח ידו לקופה הציבורית כאל מי שגוזל ושודד כספים לא לו    על כן, יש לנקוט בענישה מרתיעה וכואבת    מדיניות הענישה אמורה לשקף, כך נפסק, את הסכנה הגדולה הטמונה בעבריינות הכלכלית לפרט ולציבור כאחד, ואת יסוד ההרתעה הנדרש ביחס לביצועה
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
השופטת חנה קיציס קבעה, כי פסק דין בעניין מזונות אינו יוצר מחסום בפני התדיינות חוזרת, וניתן לפנות שוב לבית המשפט בבקשה לשינוי גובה המזונות    התנאי לשינוי סכום המזונות שנפסק, הינו הוכחת שינוי נסיבות מהותי (להבדיל משינוי של מה בכך), שהתרחש לאחר מתן פסק הדין המקורי    מעבר ילד למשמורת האב הוא שינוי מהותי שהצדדים לא צפו    גם אם הצדדים צפו בהסכם כי הילד יתארח מפעם הפעם אצל האב, צפיות זו אינה מכסה תרחיש של מעבר למשמורת האב
מחלקה ראשונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il