X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
ביה"ד הארצי לעבודה קבע מספר כללים הנוגעים להעסקת עובדים באמצעות חברת כוח אדם אשר על פיהם תיבחן השאלה מיהו מעסיקו של העובד - האם הוא קבלן כח האדם או המשתמש בשירותיו
▪  ▪  ▪

המוסד לביטוח לאומי העסיק עובד במשך שנים רבות באמצעות חברות כוח אדם. בבית הדין האזורי, כמו גם בערעור, השאלה המרכזית שעמדה לדיון היא מיהו הגורם שהיה מעסיקו של העובד: האם היה זה המוסד אשר היה במעמד של משתמש בשרותי כוח אדם, האם הייתה זו המשיבה, חברת כוח האדם, או שמדובר במעסיקים במשותף. ביה"ד הארצי לעבודה קבע כי המוסד לביטוח לאומי הוא המעסיק

עובדות המקרה

במשך שנים ארוכות הועסק המשיב כפקיד בסניף המוסד לביטוח לאומי בנצרת, באמצעות מספר חברות כוח אדם, אשר התחלפו מידי פעם, בעקבות זכייתן במכרזים למתן שירותי כוח אדם. לימים, הוציאה נציבות שירות המדינה הודעה בעניין מדיניות העסקת עובדים באמצעות קבלני כוח אדם בשירות המדינה, לפיה משך זמן העסקת עובדים אלה מוגבל לששה חודשים, עם אפשרות הארכת ההעסקה עד שמונה חודשים בלבד. בעקבות הודעה זו הודיע המוסד לחברת כוח האדם, באמצעותה הועסק המשיב בשנים האחרונות על רצונו להפסיק את קבלת שירותיו של המשיב. על-רקע זה הודיעה המשיבה למשיב על הפסקת עבודתו.
המשיב עתר לבית הדין האזורי למתן סעד הצהרתי הקובע כי הוא עובד קבוע של המוסד ואין לפטרו אלא בדרך הקבועה בחוק. המשיב טען כי משך כל תקופת העסקתו במוסד שררו בינו לבין המוסד יחסי עובד-מעביד. כן טען המשיב כי פיטוריו על-ידי המשיבה אינם תקפים שכן אין הוא עובד שלה.
בית הדין האזורי בחן את מערכת היחסים שנוצרה בין הצדדים וקבע, על יסוד המבחנים המקובלים בסוגיית זיהוי המעסיק, כי בין המשיב לבין המוסד שררו יחסי עובד - מעביד. עוד קבע בית הדין האזורי כי ראוי שהמשיב יזכה במעמד של קביעות על-פי הקריטריונים שנהגו במהלך תקופת עבודתו במוסד. על פסיקה זו מערער המוסד.

טענות הצדדים

ערעור המוסד סב, בעיקרו, על פסיקת בית הדין האזורי המכירה במשיב כעובד המוסד ועל ההכרה בו כעובד קבוע למפרע. בקשר לכך טוען המוסד כי היה מקום לקבוע את המועד שממנו יש לראות את המוסד כמעסיקו של העובד מיום הגשת התביעה. המוסד טוען כי בית הדין האזורי התעלם מההלכה הפסוקה בעניין הקניית מעמד של "עובד קבוע" בשירות המדינה.
בעקבות פסק הדין בעניין שוואב, טוען המוסד כי אם ייקבע כי יש להכיר במשיב כעובד המוסד, הרי שלאור ההלכה בעניין שוואב, יש לראות את המוסד כמעסיק במשותף של המשיב עם המשיבה ולחייבו אך ורק בחובות הנובעות מחוזה ההעסקה האישי שבין המשיב למשיבה.
המשיב תומך בפסיקת בית הדין האזורי.

קביעות בית המשפט

נקבע - עולם יחסי העבודה מגוון ורב פנים והוא מזמן צורות העסקה מורכבות החורגות מן היחסים הדו צדדיים הקלאסיים של מעסיק ועובד.
נקבע - תנאי מוקדם לבחינת השאלה האם נרקמו יחסי עובד-מעביד בין העובד למשתמש בניגוד להסכם המשולש הוא האם, במקרה הנתון, מתקיימים המאפיינים המקובלים לזיהוי המעסיק כפי שנקבעו בפסיקה, כגון כיצד ראו הצדדים את ההסדר, בידי מי הכוח לפטר, מי קיבל את העובד לעבודה ומי קובע את תנאי שכרו.
נקבע - כלל הוא שהסדר העסקה של עובד באמצעות חברת כוח אדם חייב לשמור לא רק על שכרו ותנאי עבודתו של העובד אלא גם, ולא פחות חשוב, על מעמדם של הסכמים קיבוציים הנוגעים לדבר ועל מעמדם של ארגוני עובדים.

תוצאת ההליך

הערעור התקבל חלקית ונקבע כי המשיב הועסק במוסד באמצעות מספר חברות כוח אדם משך למעלה מ-13 שנים. בנסיבות העניין במהלך תקופת העסקתו של המשיב נוצרו יחסי עובד-מעביד בינו לבין המוסד שראשיתם מחודש אפריל 1996 ואילך. מן המועד האמור היה המשיב עובד המוסד אך הוא לא קנה לעצמו מעמד של עובד קבוע. המוסד פיטר את המשיב באמצעות חברת "תגבור" שפעלה לעניין זה, כשליחת המוסד וכידו הארוכה.

פרטי ההליך

- בבית הדין הארצי לעבודה
- בפני הנשיא סטיב אדלר, השופט עמירם רבינוביץ והשופט שמואל צור
- בשם המערער - עו"ד דפנה שמואלביץ ועו"ד מורן זיידי
- בשם המשיב 1 - עו"ד יונה סירוטה ועו"ד אורית טורנר - שטרנברג

- עע 410/06 המוסד לביטוח לאומי נ' ראיד פאהום ותגבור- מאגר כוח אדם מקצועי זמני בע"מ (פורסם ב-www.lawdata.co.il )
תאריך:  05/12/2008   |   עודכן:  05/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
החשוד באינוס בת משפחתו ישאר במעצר עד תום ההליכים    השופטת עדנה ארבל סירבה לבקשת סניגורו להסתפק במעצר בית, וזאת לאור חומרת העבירות המיוחסת לנאשם, אשר מקימה חזקה באשר למידת מסוכנותו
ענבל בר-און
בית המשפט העליון קבע כי את תקופת ההשהיה של חברותו של עו"ד שהורשע בעבירה שיש עימה קלון יש לספור מיום ריצוי העונש, ולא מיום ביצוע העבירה
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
השופטת יעל אנגלברג-שהם מבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע קבעה, כי מחוות הדעת הרפואיות שהובאו בפניה ניתן להסיק שאילולא האירוע לא הייתה מתפרצת ההפרעה אצל התובע במועד בו פרצה.
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
ממצאים שנקבעו בהליך פלילי קבילים להליך אזרחי    נהג מונית אשר הורשע בהריגת נהג אוטובוס ישלם לאלמנתו 300 אלף ש"ח
ענבל בר-און
העמותה שיסדה את הישוב רעות סברה כי משרד השיכון הבטיח לה תקציבים    משרד השיכון לעומת זאת טען כי העמותה ידעה בזמן אמת כי הכל היה תלוי במסגרת התקציב הכללית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il