X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
השופט חנן מלצר אישר את הריסת המבנה הלא חוקי שבנה המערער, טרם יתאפשר לו להעלות טענותיו בערעור הוא קבע כי רק במקרים נדירים תנתן לבעל מבנה זכות שמיעה בטרם ההריסה
▪  ▪  ▪

חובת הרשות לקבל גרסתו של אזרח טרם תפגע בזכות מזכויותיו, הינה אחת מהיסודות המוסדים של המשפט המנהלי. הרציונל לקיומה של חובה זו הוא הכוח הרב הנתון לרשות, כנגד תלותו של האזרח בהחלטותיה. החלטה של רשות יש בה כדי להשפיע השפעה מרחיקת לכת וקיצונית על חייו של אזרח, בין אם ההחלטה דנה בצו להריסת ביתו, צו לשלילת רשיונו לעסוק במקצועו, צו שלילת חירותו (בדרך של אשפוז בכפייה או מעצר מנהלי), וכדומה. בראשיתו של המשפט הישראל נהגו בתי המשפט לבטל בדיעבד החלטות של הרשות אשר נתקבלו בלא שלאזרח הקטן ניתן פתחון פה ובלא שנשמעו דבריו. עם זאת, גישה זו הוחלפה במהלך השנים בגישת 'הבטלות היחסית', ולפיה, לא בכל מקרה הכרעה של הרשות אשר נפל בה פגם מנהלי (כגון מניעת זכות השמיעה מן האזרח) תבוטל. הדבר נתון לשיקולים משיקולים שונים, כפי שהיה במקרה שלהלן.
חובת הרשות לקיים שימוע לאזרח אינה מעוגנת בחוק. זוהי חובה כללית מכוח המשפט המנהלי החלה על הרשות כל אימת שהיא מקבלת החלטה אשר יש לה השלכה מרחיקת לכת על 'האזרח הקטן'. אין צורך שחובה זו תעוגן בחוק ספציפי, והיא נובעת מדיני המשפט המנהלי הכלליים. עם זאת, במקרה שלהלן קבע השופט מלצר כי היות וחוק התכנון והבניה אינו מחייב את הרשות לקיים שימוע לאזרח טרם תהרוס את מבנו, לא חלה חובה כזו על הרשות. דומה כי קביעתו עוגנה בנסיבות הספציפיות של חוק התכנון והבניה, ובחשש ולפיו מבנים לא חוקיים יעמדו על תילם באם צו ההריסה יותנה בהתמשכותם של ההליכים.

עובדות המקרה

המערער הקים על קרקע בבעלותו תוספת למבנה קיים, בשטח של כ-90 מ"ר רבועים, וזאת ללא היתר בניה. יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה הוציא בתאריך 8.9.08 צו הריסה למבנה. בקשתו של המערער לבטל את הצו נדחתה בידי בית משפט השלום בבאר שבע, אשר קבע כי לא נפל פגם בהליך הוצאת צו ההריסה, ובכלל זה קוימה חובת ההתיעצות עם היועץ המשפטי של הרשות המקומית, כנדרש בחוק. כמו כן נקבע כי אין בעובדה שבעל המבנה לא הוזמן לחקירה כדי לגרוע, או לפגום בתוקפו של צו ההריסה, שכן לשיטת בית המשפט, לא קיימת כל חובה שכזו בדין.
על החלטה זו של בית משפט השלום, הגיש המערער ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע (ע"פ (ב"ש) 5517/08). ערעורו זה נקבע לשמיעה בפני בית המשפט המחוזי לתאריך 15.12.2008. בד בבד עם הודעת הערעור הגיש המערער לבית המשפט המחוזי גם בקשה לעיכוב ביצועו של צו ההריסה (ב"ש 21983/08). בקשתו זו נידונה בפני בית המשפט המחוזי בבאר שבע ונדחתה. בית המשפט המחוזי קבע כי חוק התכנון והבנייה אמנם קובע חובת התייעצות (וזו מולאה), אך אין הוא מטיל חובה על הרשות לשמוע את גרסתו של בעל הזכויות בנכס טרם הוצאת צו ההריסה. כמו כן נאמר בהחלטה כי מעצם טבעו אמור צו הריסה מנהלי להתבצע במהירות, ולכן, הגם שיש לבית המשפט סמכות לעכב את ביצועו, ראוי לייחד את השימוש בסמכות זו למקרים חריגים ויוצאי דופן בלבד, וזאת על מנת למנוע מצב שבו יושהו צווים אלה באופן מלאכותי על ידי גרירתם של ההליכים המשפטיים. עוד הוסיף בית המשפט המחוזי כי למערער הרשעה קודמת, משנת 2005, בעבירות על חוק התכנון והבנייה, לאחר שבנה תשע תוספות בניה בנכס אחר ללא היתר. במצב דברים זה, כאשר המערער מפגין זלזול בחוק, בהחלטות בתי המשפט ובגורמי אכיפת החוק, בית המשפט לא מצא מקום להיעתר לבקשתו.

טענות הצדדים

בערעורו ממקד המערער את טענותיו בתקיפת הליך ההתייעצות בעניין צו ההריסה בין יו"ר הועדה המקומית לבין היועץ המשפטי שלה, וטוען כי מפרוטוקול הדיון עולה כי הליך התייעצות זה לא קויים על כל דקדוקיו, כדרישת הדין על פי פרשנותו. כן גורס המערער כי לא זומן לשימוע. לבסוף, טוען המערער כי משהדיון בערעורו קבוע לתאריך קרוב (באמצע חודש דצמבר 2008), הרי שמאזן הנוחות נוטה לטובתו בבקשת לעיכוב ביצוע צו ההריסה.
בתגובתה טוענת המדינה כי בהתאם להלכה הפסוקה בנדון, יש להורות על עיכוב ביצוע צווי הריסה מנהליים רק במקרים חריגים ויוצאי דופן. בהקשר זה מפנה המדינה לשורה של פסקי דין העוסקים בנושא זה ומבהירים כי צו ההריסה המנהלי נועד לסכל את עבירות הבניה, ויש לעשות בו שימוש על מנת למנוע את יצירתן של עובדות מוגמרות וקשות-להיפוך בשטח, ומכאן שאף צווי עיכוב ביצוע לגביהם צריכים להינתן במשורה. בעניינו הספציפי של המערער, מדגישה המדינה כי חובת ההיוועצות קויימה כל צורכה, וסומכת ידיה גם על קביעת הערכאות הנכבדות דלמטה לפיהן אין כל חובה לקיים שימוע, או הליך של גביית גירסה במסגרת הליך הוצאתו של צו הריסה מנהלי.

קביעות בית המשפט

השופט מלצר מצא כי ביני לביני, בזמן התקיימות ההליכים, הרחיב המערער את המבנה הלא חוקי (תוספת לא חוקית לחנות צעצועים שהיא כשלעצמה חוקית). השופט מלצר קבע כי דין הערעור להדחות. לדבריו:
מקרה זה הוא דוגמא לעבריינות בתחום התכנון והבנייה, שפשתה, לצערנו, במחוזותינו. הנה קם אדם, ומקדים מעשה בנייה לכל אישור, או היתר חוקי נדרש (והמערער מודה כי לא פנה כלל בבקשה להיתר בנייה), בהתעלמו כליל מן הכללים והמגבלות שמטילים דיני התכנון והבנייה. לעומת זאת, כאשר קמה הרשות המינהלית ומבקשת לסכל את יוזמתו העבריינית, נוקט הוא שלל הליכים, שמטרתם לשים לאל את פעולת הרשות. בית משפט זה, כמו הערכאות הנכבדות דלמטה, לא ייתן ידו להתנהלות מסוג זה.
השופט מלצר נדרש לטענות המערער ולפיהן לא קוימה חובת ההתייעצות המוטלת על הרשות עם יועציה המשפטיים. השופט מלצר שוכנע, וזאת על סמך קביעות הערכאות דלמטא, כי חובת ההתיעצות קוימה כדבעי: בין היתר נמסרו נתונים ספציפיים לגופו של מבנה, נערך דיון של ממש ובסופו התקבלה ההחלטה. עוד ציין השופט מלצר כי הליך הריסה מנהלי אינו מותנה בקיום שימוע מוקדם, אלא מאפשר רק השגה בדיעבד בפני בית המשפט, וזאת מכוח ההסדר שקבוע בסעיף 238א לחוק התכנון והבניה. בכל מקרה קובע השופט מלצר כי במקרה הנדון נעשו פניות אל המערער במטרה לגבות את גרסתו אך אלו לא נענו מצדו. עוד קבע השופט מלצר כי המערער לא הראה בערעורו כי לו קוימה חובת השימוע בעניינו, הדבר היה מסייע בידו, שכן דומה כי לא היו לו טענות של ממש להציג בפני וועדת התכנון והבניה. זאת קבע השופט מלצר תוך התבססו על ההלכה הפסוקה בפרשת אליהו דרעי נגד וועדת השחרורים (השוו: בג"צ 598/77 אליהו דרעי נ' ועדת השחרורים, פ"ד לב(3) 161), ולפיה מניעת זכות שמיעה מאזרח לא תבטל את ההליך שננקט נגדו בהיעדר שמיעת גרסתו, מקום בו מראש לא היה לו מה לטעון.
השופט מלצר קבע כי צו ההריסה המנהלי לא לקה בפגמים היורדים לשורשו של צו ההריסה המנהלי, שיש בהם כדי להביא לבטלותו מדעיקרא. הוא סבר כי ההליך שפתח בו המערער אינו אלא ניסיון טקטי עקר לדחות את הקץ של בנייתו הלא חוקית.
דומה כי לאורך כל פסק הדין מותח השופט מלצר ביקורת קשה על המערער, אך לא כן היא. השופט מלצר מציין כי לו בסוף ההליך יתברר כי צו ההריסה היה פגום, למערער תעמודנה זכויותיו בדין האזרחי (כגון הזכות לתבוע פיצויים).

תוצאת ההליך

הערעור נדחה.

פרטי ההליך

- בפני כבוד השופט חנן מלצר
- בשם המערער: עו"ד גלעד אבני
- בשם המשיבה: עו"ד רויטל זאוברר

- ע"פ 8915/08 רפאל מדר נגד עיריית נתיבות (ניתן ביום 3.12.08).
תאריך:  05/12/2008   |   עודכן:  05/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש הורה על הריסת מבנה טרם נשמעו טענות הבעלים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הכוון ביצוע צו ולא הנחה במגירה ל"ת
לעניין צו ההריסה.  |  5/12/08 23:15
2
מניפלאות ארץ ישראל
.  |  6/12/08 01:17
 
- כי איש לא מגיש עתירות בעניין
והתקשורת שותקת  |  6/12/08 11:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
עצם העובדה שהשופטת נחשפה למקצת חומר החקירה שלא בנוכחות הנאשם אינה מספיקה כדי לפסול אותה    השופטת עצמה טוענת כי הספיקה לשכוח את החומר שנחשף בפניה, ועל כן לא יכולה להיות לה דיעה קדומה כנגד הנאשם
ענבל בר-און
סרט שבו נראה החשוד בזירת האירוע, תוך שהוא משוחח עם שאר החשודים, היווה עילה למעצרו מולנר עד תום החקירה    לשופט הוגשו גם ראיות חסויות
עו"ד נטע רפנר-חי
ביה"ד הארצי לעבודה קבע מספר כללים הנוגעים להעסקת עובדים באמצעות חברת כוח אדם אשר על פיהם תיבחן השאלה מיהו מעסיקו של העובד - האם הוא קבלן כח האדם או המשתמש בשירותיו
ענבל בר-און
החשוד באינוס בת משפחתו ישאר במעצר עד תום ההליכים    השופטת עדנה ארבל סירבה לבקשת סניגורו להסתפק במעצר בית, וזאת לאור חומרת העבירות המיוחסת לנאשם, אשר מקימה חזקה באשר למידת מסוכנותו
ענבל בר-און
בית המשפט העליון קבע כי את תקופת ההשהיה של חברותו של עו"ד שהורשע בעבירה שיש עימה קלון יש לספור מיום ריצוי העונש, ולא מיום ביצוע העבירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il