X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
קבלנים התקינו בדירות דלתות עם מרווחים גדולים בין הדלת לרצפה בית המשפט קבע כי זהו ליקוי משמעותי העולה כדי אי התאמה לתכונות הממכר שהוצגו
▪  ▪  ▪

לפי תקן ישראלי מס' 23 חלק 6 יש דרישה כי המרווח החופשי שמתחת אגף הדלת הצירית לא יעלה על 6 מ"מ. [בעבר המידה הנדרשת הייתה עד 4 מ"מ אולם לעת כתיבת חיבור זה - הדרישה היא כאמור].
דרישה זו נועדה ליצור אטימות מסוימת של הדלת, ומניעת חדירה של מזיקים מבעדה. במאמר מוסגר ייאמר כי הדרישה הקודמת לפיה יוגבל המרווח ל-4 מ"מ, דרישה שהייתה בת תוקף במשך שנים רבות, היא יותר ראויה ולפיכך מוצע לציבור המתכננים והקבלנים להקפיד על ביצוע הדלתות בהתאם על-אף ההתרה למרווח של 6 מ"מ, הורה המהווה פיחות מסוים באיכות המגורים.

קביעות בית המשפט

עמדת בית המשפט באשר לליקוי
סוגיה זו נדונה בבית המשפט העליון בע"א 6540/05 אבנר אברמוביץ' ואח' נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ ואח', שופטים: מ' נאור, א' חיות, י' דנציגר, פסק דין מיום ד' כסלו תשס"ט [1.12.2008].
בית המשפט העליון אימץ בפסק דינו את קביעת בית המשפט קמא בנושא זה, שמהותה - אישור מתן פיצוי לדיירים בגין דלתות שבהן המרווח עולה על המותר. זאת, על אף המכשולים הבאים שעמדו בדרכו של בית המשפט בטרם אישור הליקוי כליקוי המזכה את הדיירים בפיצוי:
א. מומחה בית המשפט, המהנדס רפאל גיל, קבע בחוות דעתו כי המרווח האמור - אשר בפועל עולה על המידה שבתקן - אינו בבחינת ליקוי או אי התאמה.
ב. מדובר באותו פסק דין, בבנייה קלה אשר לדעת בית המשפט - לא חלים לגביה התקנים הישראלים אלא רק מפרט מכון התקנים 422. במאמר מוסגר ייאמר בעניין זה כי קביעה זו אינה נכונה. במפמ"כ 422 יש התייחסות ברורה להוראות חוק אחרות בנושא הבנייה ונאמר בו בסעיף 101 בו כי המפרט לא גורע מהוראות כל דין. להלן ציטוט מהמפרט בעניין זה:
"101 חלות המפרט
מפרט זה חל על בתים יחידים נמוכים או על בתים טוריים נמוכים, המיועדים למגורי קבע, להלן: "בתים", אשר רצפת קומתם העליונה נמצאת מעל למפלס הכניסה הקובעת לבית בגובה שאינו גדול מ-3 מ'.
מפרט זה חל על בתים הבנויים בכל שיטות הבנייה, לרבות בנייה קונבנציונאלית.אין מפרט זה בא לגרוע מהוראות כל דין".
[ההדגשה אינה במקור].
אף על-פי כן, נפסק כי התקן מחייב בהוראותיו עקב הדרישה הכללית לבצע את פרטי הבניין ברמת גימור טובה גם באין חלות מפורשת של התקן.
"הקבלנים איפשרו לחרקים לסייר בדירות"
להלן ציטוט מפסק הדין:
"סוגיה נוספת בה לא קיבל בית משפט קמא את האמור בחוות דעתו של המומחה הייתה תקינותן של דלתות הפנים. הרוכשים טענו כי המרווח בין חלקן התחתון של דלתות הפנים לבין הרצפה עולה על המותר על-פי תקני הבנייה.
המומחה מצא כי המרווחים בין דלתות-הפנים לבין הריצוף נעים בין 12 מ"מ ל-26 מ"מ וקבע כי מרווחים אלה תקינים ואין לפצות בגינם. קביעתו זו התבססה על הנחה לפיה ההוראה הרלוונטית בעניין זה המצויה בתקן ישראלי 23.6, אשר קובעת כי המרווח המרבי המותר הוא 4 מ"מ, אינה חל במקרה דנן משום שנכנסה לתוקף בחודש מאי 1992 - לאחר שניתן היתר הבנייה.
בית משפט קמא לא קיבל את עמדתו של המומחה בסוגיה זו וקבע כי הוראות ת"י 23.6 כלל אינן חלות על מבנים שנבנו בבנייה קלה, אך בבחינת למעלה מן הצורך קבע כי המועד הרלוונטי לצורך הכרעה בשאלת תחולתו של תקן בנייה הוא מועד כריתת החוזה או מועד הבנייה - בהתאם לנסיבות, וכי בשני מועדים אלה הייתה הוראת התקן בדבר המרווח המותר בתוקף.
בית המשפט הוסיף וקבע כי היעדר הוראה רלוונטית באשר למרווח מקסימאלי מותר בין תחתית הדלתות לרצפה אין בה כדי להביא לדחיית טענתם של הרוכשים בעניין זה. זאת משום שחברת שיכון ופיתוח נושאת בחובה להביא לידיעת הרוכשים בלשון ברורה אילו תקנים אינם חלים על הבנייה, וכמו-כן היה עליה להדגיש בפניהם את ההבדלים בין בנייה קלה לבנייה רגילה.
עוד קבע בית המשפט כי המרווח הגדול בין הדלתות לרצפות הוא בבחינת אי התאמה משמעותית וציין כי רוכש דירה אינו "חייב להשלים עם סיורים מודרכים של חרקים למיניהם, המתקיימים בביתו או בדירתו, אך בשל אורך הדלתות." בית המשפט הוסיף וקבע כי חובתה של חברת שיכון ופיתוח לשמור על מרווח קטן בין הדלתות לרצפות נובעת מנוהג הקיים בעניין זה, אשר משלים את ההסכמים בינה ובין הרוכשים השותקים בסוגיה זו".
יש עוד עיוות שמומחים מסוימים מנסים להיתלות בו בבואם לבטל ליקויי בנייה בנושא האמור, והוא, אישור של פגם בביצוע של מרווח גדול מהמותר, במסווה של הכנה לסחרור אוויר לצורך מיזוג אוויר. הטענה הזו אינה נכונה ואינה ראויה אלא אם כן הובהר והוכח כי באותו מקרה התכנון היה מכוון לכך, וגם אז, מדובר בדלת הכוללת בתחתיתה עיבוד אסתטי למראה של תריס-אוורור ולא בשגיאת ביצוע הנובעת מרשלנות מקצועית.

פרטי ההליך

- שופטים: מרים נאור, אסתר חיות, יורם דנציגר
- פסק דין מיום ד' כסלו תשס"ט [1.12.2008].

- ע"א 6540/05 אבנר אברמוביץ' ואח' נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ ואח'
תאריך:  06/12/2008   |   עודכן:  21/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: הקבלנים איפשרו לחרקים לערוך 'סיורים מודרכים' בדירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
בג"צ: איננו מתערבים בהחלטות בית הדין הארצי לעבודה, אלא במקרים נדירים בהם נפלה טעות משפטית בהחלטה    בית הדין הארצי לעבודה ביטל את זכייתו של מועמד במכרז, וזאת כדי לאפשר לאישה לאייש את מקומו, וזאת בשם עיקרון הייצוג ההולם לנשים
עו"ד ליאת בכר-סגל
העליון: סמים הם 'מחוץ לתחום' בצבא או מחוצה לו    התנהגותו הפסולה של המנוח הובילה למותו    הכרה במשפחתו תשדר מסר פסול לחיילים ששוקלים שימוש בסמים
ענבל בר-און
השופטת ארבל: אין לשחררו למעצר בית, שם תהא לו גישה לאינטרנט    היות והמשפט קרב לסיומו, ניתן להשאיר את הנאשם במעצר עד תום ההליכים
ענל בר-און
השופט חנן מלצר אישר את הריסת המבנה הלא חוקי שבנה המערער, טרם יתאפשר לו להעלות טענותיו בערעור    הוא קבע כי רק במקרים נדירים תנתן לבעל מבנה זכות שמיעה בטרם ההריסה
ענבל בר-און
עצם העובדה שהשופטת נחשפה למקצת חומר החקירה שלא בנוכחות הנאשם אינה מספיקה כדי לפסול אותה    השופטת עצמה טוענת כי הספיקה לשכוח את החומר שנחשף בפניה, ועל כן לא יכולה להיות לה דיעה קדומה כנגד הנאשם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il