X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
לטענת עו"ד רון אביב, השופט אלכסנדר קיסרי מבית המשפט המחוזי מחיפה אמר לו ש'חבל על הזמן' בהתייחס לתביעה שהגיש בשם לקוחו השופטת ביניש קבעה כי אך ורק במקרים נדירים יפסל שופט מלדון בתיק
▪  ▪  ▪
ביניש. פסילה לעיתים נדירות [פלאש 90]

נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש נמנעה (יום ג', 9.12.08) מלפסול את השופט אלכסנדר קיסרי מבית המשפט המחוזי בחיפה מלדון בעניינם של המערערים. לטענתו של עו"ד רון אביב, בא-כוח המערערים, המדובר בשופט אשר בהיותו עורך דין התנצח עם בא-כוח המערערים בבית המשפט. עוד גורס אביב כי בראשית המשפט גיבש השופט את עמדתו וקבע: "חבל על הזמן". השופטצ ביניש שבה וחוזרת על ההלכה ולפיה רק לעיתים נדירות יפסל שופט מלשבת בדין, וקובעת כי גם אם שופט הביע עמדתו באשר לסיכויי ההליך בראשיתו, עדיין הוא יוכל לשנות את דעתו בהמשך ההליכים.

עובדות המקרה

המערערת השתתפה במכרז שפרסמה חברת עמידר למכירת זכויות במקרקעין. בעקבות זכייתה במכרז חתמו בעלי הדין על הסכם לפיו רכשה המערערת את הזכויות במקרקעין נשוא המכרז. המערערת הגישה תביעה לבטל את המכרז ואת ההסכם בטענה של הטעיה ומרמה, מאחר ורק בדיעבד התברר, לטענתה, כי הזכויות שנמכרו לה היו שונות באופן מהותי ויסודי מן האמור והמוצהר במסמכי המכרז, עד כדי הפיכת העסקה לבלתי כדאית בעליל.
בבקשת הפסלות שהגישה, ייחסה המערערת לבית המשפט את הדברים הבאים, שנאמרו, לפי הטענה, במהלך ישיבת קדם המשפט מיום 20.9.2007: "התביעה שלך מריחה לא טוב, וכדאי שתחשוב טוב אם אתה רוצה להמשיך אותה. התוצאה של ההליך נראית ברורה לחלוטין; למה הלקוח שלך לא בדק לפני שהוא קנה? אם הוא קנה משהו לא מוצלח, זאת בעיה שלו, ובכלל לא משנה מה אמר המוכר" (ההדגשות כאן ובהמשך – כולן במקור). בקשת הפסלות התייחסה גם לדברים שאמר השופט לבא כוח המשיבה, לפי הטענה, ביום 11.5.2008, בתום שמיעת עדים מומחים מטעם המערערת (שמאי ואדריכל): "אל תביא בכלל את הארכיטקטית שלך, אין צורך. חוות הדעת מטעם התביעה לא שוות כלום, העדויות לא העלו דבר, ונראה לי שאפשר כבר לסיים את התיק. זו נראית לי תביעה פשוטה שבפשוטות, התוצאה שלה ברורה, וחבל על הזמן".

טענות הצדדים

המערערת טענה כי יש באמירות אלה משום הבעת דעה מוקדמת. בנוסף, טענה למשוא פנים בהתחשב בעוינות שביטא בית המשפט כלפי בא-כוח המערערים על-רקע אחת משתיים: כתבה שפרסם בבטאון לשכת עורכי הדין במחוז חיפה בה נכללה ביקורת על התנהלותם, סגנונם ומזגם השיפוטי של חלק מציבור השופטים, או משקעים מן העבר, בעקבות עימותים שהיו בינו לבין השופט, בהיותו עורך דין, על-רקע ייצוג לקוחות בהליכים משפטיים שונים.
השופט דחה את בקשת הפסלות מטעמים פורמליים ומהותיים כאחד. השופט קיסרי טען כי דין הבקשה להידחות כיוון שהוגשה בשיהוי ולא לוותה בתצהיר. ואולם, כדי להפיס את דעת המערערת, ציין השופט כי הדברים המיוחסים לו אינם משקפים את מה שנאמר, וכי מה שאמר ניתן אולי לפרש כהבעת דעה על מצב העניינים במשפט, אלא שלדידו, לא חרגו הדברים מגדר השיח המשפטי המקובל ולדעתו אף ההכרחי, באולם בית המשפט ואשר שיקפו את מצב העניינים כפי שהשתקף מכתבי הטענות - בדיון הראשון, ומן התצהירים - בדיון השני. השופט הוסיף כי דברים אלה נאמרו על-רקע השקפתו לפיה על המערערת הטוענת לביטול הסכם שנכרת בעקבות מכרז בשל הטעיה ומרמה, מוטל עול ראיה כבד מן הרגיל, ולא היה בהם שום ביטוי לדעה קדומה או מסקנה מוקדמת ביחס לתוצאות המשפט. עוד הוסיף השופט כי הדברים שאמר בתום דיון ההוכחות היו מכוונים לכך שבהתחשב במהותה של התביעה הראיות החשובות הן אלה הנוגעות להטעיה ולמרמה ולא דווקא עדויות או חוות דעת של מומחים.
השופט קיסרי נדרש גם לטענת המערערת בדבר משוא הפנים המיוחס לו:השופט קבע כי דבר פרסום הכתבה ותוכנה לא היו בידיעתו עד להגשת בקשת הפסלות ולכן הטענה אינה רלוונטית. אשר לטענה בדבר עימותים בעבר בינו לבין בא-כוחם של המערערים, קבע השופט כי חלפו שנים רבות מאז הזדמן לו להופיע בהליך משפטי בו נטל חלק בא-כוחם של המערערים, ולכן אינו יכול אלא להביע תמיהה על האופן בו מועלית הטענה, כמו גם על עצם העלאתה.
היות והשופט סירב לפסול את עצמו הגיש בא-כוח המערערת בקשת פסלות לבית המשפט העלון. לטענתו, מדובר בהבעת דעה נחרצת וחד-משמעית בשלב מוקדם של ההליך, המקימה חשש ממשי לכך שדעתו של השופט ננעלה ואין עוד טעם להמשיך בדיון שהפך "משחק מכור". אשר לטענה בדבר משוא פנים, מבהיר בא-כוח המערערים כי קיים חשש ממשי שהשופט מוטה נגדו והוא מפרט בהרחבה את העימותים בינו לבין השופט כשעסק בעריכת דין.

קביעות בית המשפט

  • פסלות שופט, אימתי? - רק בנסיבות בהן היחסים בין עורך הדין לשופט מקימות חשש ממשי למשוא פנים בעניינו של בעל הדין יהיה מקום לפסול את השופט [יגאל מרזל דיני פסלות שופט 235-240 (2006)]. כפי שציין בא-כוחם של המערערים, ההיכרות עם השופט מן התקופה שקדמה למינויו, עת עסק במקצועו כעורך דין, היתה, מנקודת מבטו של בא-כוח המערערים - בלבד - על דרך של התנצחות והחלפת מהלומות משפטיות. ואולם, הלכה היא כי קביעת עילת פסלות "קלה" בשל חיכוך מעין זה, עלולה לחתור תחת הניהול היעיל והראוי של המשפט ולפגוע בשופטים, בעורכי דין ובבעלי הדין גם יחד (יגאל מרזל, עמודים 237-238). לזאת יש להוסיף את הכחשתו של השופט בנוגע לקיומם של משקעי עבר.
  • האם גיבש השופט עמדה טרם הדיון? - השופטת ביניש קבעה כי גם בהנחה כי ההתבטאויות אכן נאמרו, הרי שאין בהתבטאויות אלה כדי ללמד כי השופט כבר גיבש דעתו ביחס לתוצאות התביעה. השופטת ביניש מציינת את ההלכה ולפיה התבטאויות הנוגעות להליך המתנהל בפני בית המשפט אינן מהוות כשלעצמן עילה לפסילה, אף אם הן בלתי ראויות; עם זאת, כאשר יש באותן התבטאויות כדי ללמד על גיבוש דעה ברורה שאינה ניתנת לשינוי ולשכנוע בלב פתוח ובנפש חפצה - ניתן לפסול את השופט מלישב בדין (ע"פ 10698/06 דקל אליאב נ' מדינת ישראל [לא פורסם, 11.2.2007)]. לדעת השופטת ביניש- אין זה המקרה שלפנינו.
  • האם יפסל שופט אך ורק לצורך 'מראית פני הצדק'? - פסילת שופט היא מעשה יוצא דופן והיא מוצדקת רק בנסיבות בהן מוכח חשש ממשי למשוא פנים בעיניו של שופט סביר, ולא כל אימת שעולה חשש סובייקטיבי "ולו למראית עין". מראית פני הצדק אינה אמת המידה לפיה נבחנית בקשת פסלות.

תוצאת ההליך

השופט קיסרי לא יפסל מלדון בתיק המערערת.

פרטי ההליך

- בפני הנשיאה דורית ביניש
- בשם המערערים: ע"וד רון אביב

- ע"א 6093/08 ש.מ. נווה בר בע"מ ואח' נגד "עמידר" החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ
תאריך:  09/12/2008   |   עודכן:  10/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עו"ד: שופט אמר לי שהתביעה מריחה לא טוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צעצועי משפט
גילי צעצועים בע"מ  |  12/12/08 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
שרנסקי זכה בתביעת הדיבה שהגיש נגד ד"ר יולי נודלמן בבית המשפט המחוזי    ביהמ"ש העליון הפחית את הפיצוי מ-900 אלף ל-575 אלף שקלים    בקשתו של נודלמן לדיון נוסף נדחתה מטעם טכני
ענבל בר-און
בית המשפט הוציא צו מניעה קבוע נגד חברת "אי.טי מהפכה עולמית בשיקום" ואסר עליה להפיץ עמידון לנכים הרשום כפטנט
מערכת דטה חוק ומשפט בע"מ
ביהמ"ש המחוזי קיבל ערעור של אישה על החלטת בית המשפט לענייני משפחה, אשר דחה תביעה שהגישה נגד בעלה לפיצוי בשל אובדן מיטב שנותיה ואובדן הסיכוי לעתודה כלכלית
ענבל בר-און
על עבריין המין המשוחרר נאסר לשוב ולהתגורר בביתו, שם מתגורר אחיו הצעיר בו פגע    בבקשתו לבית המשפט העליון הוא טוען כי הוא ישן בפרדסים    ביהמ"ש העליון: יש לאזן בין זכויות העבריין המורשע כאסיר משוחרר לבין זכות הקורבן
ד"ר אברהם בן עזרא
קבלנים התקינו בדירות דלתות עם מרווחים גדולים בין הדלת לרצפה    בית המשפט קבע כי זהו ליקוי משמעותי העולה כדי אי התאמה לתכונות הממכר שהוצגו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il