X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
ביניש: ראיה חדשה מצדיקה משפט חוזר אך לא דיון נוסף אין לקבל את טענת המערער כי לא הבין את הסדר הטיעון אשר עליו חתם דיון נוסף יתקיים אך ורק כאשר מתעוררת שאלה משפטית אשר מעלה חידוש משפטי
▪  ▪  ▪

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, דחתה (ב', 8.12.08) את בקשתו של נאשם שהורשע בעבירת אינוס לדיון חוזר, וזאת בטענה כי הודה בעבירות המיוחסות לו, הגם שלא זוכר שביצע אותן, והאמין לעניין זה לדברי המתלוננת.
הנשיאה ביניש קבעה כי אין מקום לקיים דיון חוזר בשאלת קבילות הודאתו של נאשם בעבירה במסגרת הסדר טיעון, שכן שאלה זו נדונה חזור והנדן בבתי המשפט, והיא אינה מעוררת שום קושיה משפטית אשר טרם נדונה. עם זאת קבעה ביניש כי אם ברשות הנאשם שהורשע ראייה חדשה, הוא יכול להגיש בקשה למשפט חוזר.

עובדות המקרה

העותר ונאשם נוסף הורשעו בעבירות מין שבוצעו על-ידם נגד המתלוננת, שהתארחה (יחד עם הנאשם הנוסף) בדירתו של העותר. טענתו העיקרית של העותר בערעורו ובעתירה דנן היא שיש לאפשר לו לחזור בו מהודאתו בפני בית המשפט המחוזי בשל פגמים שנפלו בה, וכי מן הראוי להחזיר את הדיון במשפטו לבית המשפט המחוזי. לטענת העותר, הודאתו במיוחס לו הייתה מבוססת על טעות, שכן הנחתו הייתה כי המתלוננת דוברת אמת, בעוד שהוא עצמו לא זכר את שאירע והודה במיוחס לו מתוך רצונו לקחת אחריות על המעשים, שנטען על-ידי המתלוננת כי ביצע אותם. עוד טען העותר בערעורו כי הוא אינו דובר עברית, כי כתב האישום המתוקן, שבהתאם לו הורשע, לא תורגם לו לשפתו וכי הוא הודה במיוחס לו בעקבות הסבריה של באת-כוחו דאז כי חומר הראיות פועל נגדו וכי בית המשפט עלול להחמיר עימו אם יכפור בעובדות, במיוחד נוכח הודאתו של הנאשם האחר.
בפסק הדין נשוא העתירה, שניתן מפי השופט אדמונד לוי ובהסכמת השופטים אסתר חיות ויורם דנציגר, נדחו טענות העותר. באשר לטענות העותר כנגד באת-כוחו דאז נקבע כי היה על בא-כוחו הנוכחי של העותר להניח בפני בית המשפט את תגובתה של באת-כוחו דאז, אולם הוא לא עשה כן. טענותיו של העותר בנוגע לאופן בו ניתנה הודאתו נדחו בהסתמך על פרוטוקול הדיון בבית המשפט המחוזי, שבו הצהירה באת-כוחו דאז של העותר כי היא הקריאה לעותר את כתב האישום המתוקן, וכי הוא מודע לתוכנו ולהסדר העונשי. העותר עצמו הצהיר אף הוא, כעולה מהפרוטוקול, הצהרה דומה. עוד ציין השופט לוי בפסק דינו כי את הדיון ליווה מתורגמן לרוסית ועל כן אין ספק כי העותר הבין היטב את משמעות ההליך בו נטל חלק. משכך, דחה בית המשפט בפסק הדין נשוא העתירה את בקשתו של העותר לחזור בו מהודאתו והחליט לדחות את הערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי.

טענות הצדדים

בעתירה לדיון נוסף שבפניי טוען העותר כי מן הראוי לקיים דיון נוסף בשאלה מתי תבוטל על-ידי ערכאת הערעור הרשעתו של נאשם, אשר ניתנה על בסיס הודאתו בפני בית המשפט בערכאה הדיונית. לטענת העותר, בעוד שקיימות הלכות ברורות בסוגיה של הודאת נאשם בחקירתו, הרי בסוגיה של הודאת נאשם בבית המשפט והאפשרות לחזרה מן ההודאה אין הלכה מגובשת ולא נקבעו בפסיקה אמות מידה ברורות באשר לנסיבות בהן תבוטל הודאת נאשם בבית המשפט.
המשיבה מתנגדת לקיום דיון נוסף בפסק הדין נשוא העתירה. לטענתה, אין מתקיימת במקרה דנן אף אחת מהעילות לדיון נוסף, הקבועות בסעיף 30(ב) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984. המשיבה מוסיפה עוד, כי בניגוד לטענת העותר נקבעו בפסיקתו של בית משפט זה הלכות לא מעטות בסוגיה של חזרת נאשם מהודאתו במשפט. בפסק דין נשוא העתירה, כך ממשיכה המשיבה וטוענת, יישם בית המשפט את ההלכות שנקבעו על נסיבות המקרה הספציפיות ועל כן אין בו משום חידוש הלכתי.

קביעות בית המשפט

  • היש צורך משפטי לדון בסוגיית הודית נאשם בפני הערכאה הדיונית במסגרת דיון נוסף? - השופטת ביניש קבעה כי דין העתירה לדיון נוסף להדחות. בפסק הדין נשוא העתירה לא נקבעה הלכה כלשהי באשר לתנאים בהם יוּתר לנאשם בשלב הערעור לחזור בו מהודאתו שניתנה בפני הערכאה הדיונית. זאת ועוד, בניגוד לטענת העותר הסוגיה של חזרת נאשם מהודאתו בבית המשפט בהתאם להוראת סעיף 153 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, נדונה לא אחת בפסיקתו של בית המשפט העליון.
  • האם קיומה של ראיה חדשה מצדיק דיון נוסף? - השופט ביניש קבעה כי טענתו של העותר בדבר קיומה של ראייה חדשה, שיש בה כדי להוכיח את חפותו, אינה מצדיקה, כשלעצמה, את קיום ההליך של דיון נוסף בפסק הדין נשוא העתירה, אולם אין באמור כדי לשלול מהעותר את האפשרות להגיש בקשה לקיום משפט חוזר בעניינו בגין הראיה הנטענת אם וככל שתימצא לו עילה לכך.

תוצאת ההליך

העתירה נדחית, לא יקוים דיון חוזר בהסדר הטיעון.

פרטי ההליך

- בפני הנשיאה דורית ביניש
- בשם העותר: עו"ד דב גורטלר
- בשם המשיבה: עו"ד תמר פרוש

- דנ"פ 7882/08 פלוני נגד מדינת ישראל (ניתן ב 8.12.08)
תאריך:  09/12/2008   |   עודכן:  10/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנאשם: הודתי בעובדות, למרות שאיני זוכר אותן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
לטענת עו"ד רון אביב, השופט אלכסנדר קיסרי מבית המשפט המחוזי מחיפה אמר לו ש'חבל על הזמן' בהתייחס לתביעה שהגיש בשם לקוחו    השופטת ביניש קבעה כי אך ורק במקרים נדירים יפסל שופט מלדון בתיק
ענבל בר-און
שרנסקי זכה בתביעת הדיבה שהגיש נגד ד"ר יולי נודלמן בבית המשפט המחוזי    ביהמ"ש העליון הפחית את הפיצוי מ-900 אלף ל-575 אלף שקלים    בקשתו של נודלמן לדיון נוסף נדחתה מטעם טכני
ענבל בר-און
בית המשפט הוציא צו מניעה קבוע נגד חברת "אי.טי מהפכה עולמית בשיקום" ואסר עליה להפיץ עמידון לנכים הרשום כפטנט
מערכת דטה חוק ומשפט בע"מ
ביהמ"ש המחוזי קיבל ערעור של אישה על החלטת בית המשפט לענייני משפחה, אשר דחה תביעה שהגישה נגד בעלה לפיצוי בשל אובדן מיטב שנותיה ואובדן הסיכוי לעתודה כלכלית
ענבל בר-און
על עבריין המין המשוחרר נאסר לשוב ולהתגורר בביתו, שם מתגורר אחיו הצעיר בו פגע    בבקשתו לבית המשפט העליון הוא טוען כי הוא ישן בפרדסים    ביהמ"ש העליון: יש לאזן בין זכויות העבריין המורשע כאסיר משוחרר לבין זכות הקורבן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il