X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
השופט קבע כי מדיניות חברתית ראויה צריכה לצמצם את הגדרת הממזרות ככל שניתן אולם בדיקת האבהות הזו לא נתבקשה עקב חשש לממזרות
▪  ▪  ▪

לאור ההשלכות הקשות של הגדרת ממזרות על כבודו של הקטין שיוגדר כך, יש לצמצם ככל האפשר את הקביעה ולפיה פלוני הוא ממזר. כך קבע (יום א', 21.12.08) שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטין, בבקשת התנגדות לבדיקת אבהות אשר הגישה אמו של קטין.
אמנם באותה פרשה דחה השופט רובינשטיין את בקשת האם, וזאת הן משום שבית המשפט לענייני משפחה טרם הורה על בדיקת אבהות אלא אך ורק על "מינוי צוות אשר יבדוק את ההשלכות על הקטין אשר תקומנה לבדיקת האבהות", והן משום שבאותו המקרה לא עלה חשש לממזרות, אך הוא מצא לנכון לאמר את דברו לעניין קיומן של בדיקות אבהות לצורך גילוי ממזרות: השופט רובינשטין קבע כי בדיקות שכאלו תעשנה לעיתים נדירות, אך ורק לאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה באשר לטובת הקטין, וזאת עקב הפגיעה הקשה בכבוד האדם הטמונה בהגדרה 'ממזר'.

עובדות המקרה

המבקשת ומשיב 1 התגרשו בשנת 2002. בשנת 2004 פנה המשיב לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה להורות על הפניית אחד משני ילדי הצדדים (שנולד חמישה חודשים אחרי הנישואין) לבדיקת אבהות. בית המשפט לענייני משפחה מינה אפוטרופוס לדין לקטין, ובהמשך הורה על הקמת צוות מומחים לבירור טובתו. במסגרת בקשת רשות ערעור שהוגשה על החלטה זו עלתה השאלה, האם לפי חוק מידע גנטי, תשס"א - 2000, כנתינתו לעת ההיא, נתונה לבית המשפט סמכות להורות על בדיקה כאמור. ביום 10.9.07 קבע בית המשפט לענייני משפחה כי קיימת סמכות כאמור, ככל שהדבר הוא לטובת הקטין, וחוק מידע גנטי - כנתינתו לעת ההיא - אינו אוסר על כך. בית המשפט המחוזי אימץ קביעה זו.

טענות הצדדים

המבקשת גורסת כי הקטין לא הסכים לבדיקת האבהות, וכן כי חל על האב השתק, לפי המשפט העברי, שכן הוא התנהג לאורך כל הזמן כאבי התינוק. עוד טוענת המבקשת כי עצם הגשת הבקשה לבדיקת אבהות כשלעצמה – סותרת את טובת הקטין.

קביעות בית המשפט

  • טרם הוחלט על בדיקת אבהות - בית המשפט לענייני משפחה לא הורה לעת הזאת על קיום בדיקה; הוא הורה על הקמת צוות לבירור טובת הקטין. אם בסוף הבירור יוחלט להורות על עריכת בדיקה - תהיה החלטה זו מכוח הסמכות הקבועה בחוק החדש, והיא כמובן תהיה כפופה לתנאים הקבועים בו. פשיטא שטובת הקטין תהבהב באור בוהק לנגד עיני המומחים ולנגד עיניו של בית המשפט, ועל כך אין צורך להכביר מלים.
  • יש להיזהר טרם קובעים כי קטין הוא ממזר - השופט רובינשטיין מציין כי על אף שבתיק זה אין חולק כי אין חשש לממזרות, יש לפרש את החוק באופן שימנע ככל האפשר מקרי ממזור. כדי להפחית את הסיכון של הגדרת קטין כ'ממזר'- כל פרוצדורה לבדיקת ממזרות תכלול את עמדת היועץ המשפטי לממשלה וכן חוות דעת מאת נשיא בית הדין הגדול, וכאשר מדובר בבגיר הפרוצדורה תיקשר גם ביחידת הסיוע של בית הדין לענייני משפחה.
  • גישת ההלכה לממזרות - ממזרות לפי ההלכה היא בבחינת 'מעוות לא יוכל לתקון וחסרון לא יוכל להמנות' (קהלת א', ט"ו); את צערו של מי שהוכרז כממזר ראו חכמים כ'דמעת העשוקים אשר אין להם מנחם' (קהלת ד' א'; ראו מדרש קהלת רבה, ד' א'); גישת ההלכה היא לחפש דרכים למנוע הכרזת אדם כממזר, שקשה לראות פגיעה גדולה הימנה בכבודו של אדם (ראו סעיף 2 לחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו).
  • צעדים שננקטו בכדי להפחית את שיעור המימזור לכדי מינימום הכרחי - ביום ו' בטבת תשס"ד (31.12.03) נחתם הסדר בין נשיא בית הדין הגדול הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר לבין השופט רובינשטיין בסיום כהונתו כיועץ המשפטי לממשלה, באשר לאורח הטיפול בנושאי ממזרות, כדי לצמצם ככל האפשר מקרים אלה, על ידי ייצוג הקטין, קביעת הרכבים מיוחדים בעלי התמחות, אפשרות לדיון מחודש וכיוצא באלה. הסדר זה הועבר כהנחיה הן על ידי נשיא בית הדין הגדול לדיינים והן הנחיה לנציגי היועץ המשפטי לממשלה על ידי היועץ המשפטי, וכבר פעלו לפיו במקרים אחדים שהותרו לבוא בקהל.

תוצאת ההליך

ערעור האם נדחה

פרטי ההליך

- בפני השופט אליקים רובינשטיין
- בשם המבקשת: עו"ד שמואל מורן, עו"ד עדית זמר

- בע"מ 9638/08 פלונית נ' פלוני (ניתן ביום 21.12.08)
תאריך:  22/12/2008   |   עודכן:  23/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צוות יבדוק השלכות בדיקת האבהות על הקטין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לינק לפסק הדין המלא
תקדין  |  27/12/08 23:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
הנאשם פעל בתכנון ובקור רוח, מתוך קנאה ונקם    חוות הדעת של הפסיכיאטר מטעמו אינה יכולה לעמוד שכן היא ניתנה במנותק מחומר החקירה
ענבל בר-און
המדינה: אין חולק על מסוכנותו    השופט יורם דנצינגר: יש חשש כי אם ישוחרר ימלט מן הדין    "הנאשם חפר את המנהרות והבריח נשק דרכן בעבור בצע כסף"
ענבל בר-און
תוואי הגדר החלופי עדיין כולל בצידה הישראלי של הגדר אדמות פלשתיניות    הגדר אינה אמורה לשרת מטרות סיפוחיות אלא אך ורק תכליות ביטחוניות
ענבל בר-און
לצורך הקמת תשתיות חשמל על קרקע פרטית ביו"ש יש לבקש את הסכמת הבעלים    אך הצו המנהלי מאפשר להקים את התשתית חרף הסכמת הבעלים... אם הבעלים אינו מסכים...
עו"ד ליאת בכר-סגל
השופטת עדנה ארבל: אין לאפשר לנאשם לסכל הליך על-ידי אי-מינוי סנגור פרטי לייצגו    "כפיית יצוג על נאשם היא לטובתו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il