X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
מדינת ישראל הביעה הסכמתה העקרונית להתיר כניסת כתבי חוץ לרצועה עם שוך הקרבות וכך גם עשתה, ועל כן העתירה מתייתרת עם שינוי נסיבות קיצוני תוכל מדינת ישראל לחזור בה
▪  ▪  ▪
[צילום: בוצ´צ´ו]

"החל משלשום, יום ו', ה-23.1.09 נכנסו כ-100 כתבי חוץ לרצועה ועל כן העתירה מיותרת". כך קבעה (יום א', 25.1.09) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, בעתירה נוספת אשר הגישה התאחדות כתבי החוץ כנגד אלוף פיקוד הדרום וכנגד מדינת ישראל.
בעתירה, התבקשה המדינה להתיר לכתבים להיכנס לאחר שוך הקרבות, עם פתיחת המעברים. המדינה מצידה הגישה תגובה לבג"צ, ולפיה הבקשה מקובלת עליה, ותתיר כניסת עיתונאים ככל שהדבר לא יפריע לכניסת הסיוע ההומניטרי, תוך התויית שתי מגבלות: א. רק כתבי חוץ זרים יכנסו, ולא כתבי חוץ שהם אזרחי ישראל; ב. עם שינוי הנסיבות באופן קיצוני שוב תוגבל כניסת הכתבים הזרים. השופטת ביניש קיבלה מתווה זה, וקבעה כי בנסיבות אלו העתירה מיותרת.
כן סירבה ביניש להביע עמדה בטענת התאחדות כתבי החוץ, ולפיה מדינת ישראל הפרה את המתווה הקודם אשר הוסכם עם כתבי החוץ הזרים ולפיו תותר כניסתם בהיקפים מצומצים, שכן מן הראיות עולה שהמדינה התנתה את כניסת הכתבים במהלך המלחמה בהיעדר שינוי נסיבות, אולם לאחר שמיעת העתירה השתנו הנסיבות, שכן המבצע הקרקעי החל.

עובדות המקרה

העותרת, התאחדות כתבי החוץ בישראל, עתרה לבית המשפט העליון כנגד מניעת כניסתם של כתבי חוץ לאזור רצועת עזה לצורך סיקור עיתונאי, וביקשה מבית המשפט העליון להורות על כניסתם בכל עת שמעברי הגבול לרצועה פתוחים. בתגובתה לעתירה הודיעה המדינה, כי אין כיום עוד מניעה לכניסתם של כתבים זרים לרצועת עזה, ולפיכך לשיטתה התייתרה העתירה. ברם, התאחדות כתבי החוץ ביקשה סעד הצהרתי.

טענות הצדדים

התאחדות כתבי החוץ ראתה במצב שנוצר הפרת ההסדר שנקבע על-דעת המשיבים ואושר בפסק דין. לטענתה, גם כאשר הסתיימו פעולות הלחימה, וגם כאשר פג תוקפו של נימוק המניעה הביטחונית לכניסה, לא אושרה כניסת כתבי החוץ לרצועה; ההתאחדות מבקשת מן המדינה לאפשר כניסה חופשית של כתבים זרים לרצועת עזה, עתה כאשר הלחימה נסתיימה.
המדינה בתגובה לעתירה הצהירה כי החל מיום 23.1.09, "וככל שהמצב הביטחוני בגבול הרצועה לא ישתנה", צפוי מעבר ארז לשוב לפעילות סדירה, וכניסת עיתונאים תתאפשר. עם זאת, כניסת העיתונאים תוגבל ככל שתגבר כניסת הסיוע ההומניטרי במעברים אלו, שכן לסיוע זה יש ליתן עדיפות ראשונה. מספר העיתונאים אשר יורשו להכנס יהא זהה לזה שהורשה להכנס עובר לנובמבר שנת 2008, וכן – ההסכמה נתונה לעיתונאים העובדים בישראל כעיתונאי חוץ, ולא לעיתונאים אשר הינם אזרחי מדינת ישראל גם אם בידם אזרחות זרה נוספת.

קביעות בית המשפט

  • האם ההסדר הקודם הופר? - לא הייתה הפרה של ההסדר הקודם, וזאת בשל העובדה, שלכאורה חל שינוי נסיבות עם כניסת הכוחות לשלב הקרקעי של המבצע.
  • לאור הסכמת המדינה העתירה מתיתרת - לאור הסכמת המדינה ולאור העובדה שמאז יום ו', ה-23.1.09 כבר נכנסו 100 עיתונאים לרצועה, העתירה מתייתרת. כמובן ששינוי קיצוני בנסיבות יאפשר הגבלת כניסתם של עיתונאים לרצועה במקרים של סיכון ביטחוני קונקרטי.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בירושלים
- בפני נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש
- בפני השופט חנן מלצר
- בפני השופטת עדנה ארבל
- בשם התאחדות כתבי החוץ: עו"ד גלעד שר; עו"ד נעמי ווסטפריד
- בשם המדינה: עו"ד הילה גורוני

בג"צ 643/09 התאחדות כתבי החוץ נ' אלוף פיקוד דרום
תאריך:  25/01/2009   |   עודכן:  25/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
בית המשפט פסק: פיצויים בסך 213 אלף ש"ח למשפחת ניצול שואה שנשרף למוות בבית אבות    "הטיפול במנוח וההשגחה עליו היו לקויים"
מערכת דטה חוק ומשפט בע"מ
בית המשפט העליון: השעייתו לתקופה של חמש שנים בגילו המבוגר מבטיחה ממילא שלא ישוב לעבוד כעו"ד    הוא פגע לא רק בלקוחותיו אלא גם בתדמית מקצוע עריכת הדין
מחלקה ראשונה
מחלקה ראשונה
מערכת דטה חוק ומשפט
מהו היקף הפטור ממס שבח המגיע למערערת, בעלת זכויות בשיעור 8.173% בבנין דירות מגורים אשר לא נעשתה בו חלוקה ואיחוד דירות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il