X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
השופט עודד מודריק בגזר דינו הדגיש את התחכום, התכנון והתעוזה אשר אפיינו את מעשי הנאשם, כמו גם את האימה שהטיל על קורבנותיו עם זאת, לא הושת כל פיצוי כספי
▪  ▪  ▪
מודריק. תחכום [הרשות השופטת]

מהלכי האיום וההפחדה "עשו את שלהם" מבחינת השפעתם על אורח חיי המשפחות ששימשו כיעד. לא קשה לתאר את תחושת האיום שאחזה בבני המשפחות אשר היוו יעד לאיומי הנאשם. כך קבע (יום ג', 3.2.09) שופט בית המשפט המחוזי, ד"ר עודד מודריק, בגזר דינו אשר השית על נאשם בעבירות סחיטה באיומים עשר שנות מאסר - תשע שנות מאסר בגין עבירות מסוג פשע ושתי שנות מאסר בגין עבירות מסוג עוון, כאשר חלק מהעונש הוטל במצטבר.
הגם שהקורבנות ביקשו שייפסק לטובתם במסגרת ההליך הפלילי פיצוי כספי, לא שעה השופט מודריק לבקשה זו היות ולא היו בידו נתונים על אודות יכולתו של הנאשם לשאת בסכום זה. השופט מודריק ביטל את טענות הסניגור, ולפיהן מעשיו של הנאשם נבעו לכאורה מ"מצבו הנפשי", ועל כן יש לפטרו מחבות פלילית. השופט הדגיש כי מעשיו של הנאשם העידו על קור רוח, על תכנון, על מחושבות ועל תעוזה רבה.

עובדות המקרה

הנאשם, אדם כבן 55 שנים, נתן את הדין בשל הרשעתו במסכת מעשי עבירה חמורים שבוצעו בתכיפות לא מעטה בין שלהי 2005 לבין אמצע 2007. מסכת מעשי העבירה מצאה ביטוי בכתב אישום הנחלק לארבע פרשיות אישום, שציר כל אחת מהן הוא תלונה כנגד הנאשם בגין ביצוע - בעצמו או באמצעות אחרים – פעולות איום, סחיטה בכוח ובאיומים, הצתה, היזק בזדון ועבירות נוספות כנגד המתלוננים ובני משפחותיהם. מעשי העבירה כוונו בעיקרם לשם סחיטת סכומי כסף מן המתלוננים שהנאשם מייחס להם אחריות לנזקים (שלא היו) שנגרמו לו.
מרבית מעשי הטרור הללו כוונו כלפי המתלונן עו"ד אורי גאון ובני משפחתו. מעשים אלה כללו ניקוב צמיגי מכוניתו של גאון, הצתת רכבו והצתת רכבה של אשתו, השלכת רימון הלם לעבר מכוניתו של גאון והשלכת רימון עשן אל חדר השירותים בביתו (בנותיו נפגעו משאיפת עשן), ירי מאקדח לעבר מכוניתו של גאון בעת עצירה בצומת מרומזר. לאלה נוספו סדרת מהלכי איום והטרדה טלפוניים ואיומים בשיחה פנים אל פנים.
מסכת מעשי עבירה בהיקף וב"סגנון" דומה בוצעה כלפי המתלונן עמיל מכס אייבי ביריאן ואשתו. שני המתלוננים הנוספים (עו"ד יאיר בן דוד והחוקר הפרטי לשעבר יעקב אשל) ספגו מנת איומים מצומצמת יותר, אך גם זו אינה מבוטלת בחומרתה.
ברי כי הנאשם לא פעל בגפו. הוא הסתייע באחרים. הפעילות בוצעה באורח מתוחכם מאד, בדרך אשר כיסתה את כל הפרטים כך שלא ייוותרו סימנים מזהים. חלק ניכר ממעשי העבירה בוצעו בעת שהנאשם שהה אצל אחיו בארה"ב. עובדה זו כשלעצמה מעידה על תחכום, תעוזה, כושר תכנון ושליטה על הגורמים המבצעים.

טענות הצדדים

התביעה מבקשת לגזור לנאשם עונש מאסר ארוך ביותר. התובעת ציינה כי אופי התנהגותו הנלמד של הנאשם מלמד על מסוכנותו, וכי כפסע היה בין מעשי הנאשם לבין פגיעה גופנית חמורה ואף קיפוח חיי אדם (למשל כתוצאה מן הירי לעבר מכוניתו של גאון שבוצע בידי רוכב אופנוע). על כן ראוי להעניש את הנאשם כגמול פשעיו וראוי להרחיקו מן הציבור לפרק זמן ארוך.
הסנגור אינו חולק על חומרת מעשי העבירה, אלא מבקש לפטור את הנאשם מחבות פלילית או להקל בעונשו, לכאורה בשל מצבו הנפשי, אשר פוטר אותו, לכאורה, מאחריות.

קביעות בית המשפט

  • אופן ההתנהלות של הנאשם - הנאשם ביצע את מעשיו כשהוא נחוש דעת להרע ובעל יכולת מלאה לשלוט במעשיו. ייתכן שהנאשם לא פעל במכוון כדי לגרום חבלה פיזית למתלוננים או למי מבני משפחתם. הוא התכוון בעיקר להפחיד, להלך אימים, להראות כי יש ממש באיומיו ולהשיג על ידי זה את תכליתו. אך ברור במעשים הללו הייתה טמונה סכנה גדולה גם לפגיעה גופנית ואף לקיפוח חיים.
  • תוצאת עבירתו של הנאשם - מהלכי האיום וההפחדה "עשו את שלהם" מבחינת השפעתם על אורח חיי המשפחות ששימשו כיעד. לא קשה לתאר את תחושת האיום שאחזה בבני המשפחות בעיקר של גאון וגם של אייבי. את זאת יש להביא בחשבון שיקולי החומרה, שעה שמשקל מסוים לקולא יינתן לכך שבפועל לא נגרם נזק גופני או נזק שאינו בר תקנה למי ממושאי עבירות.

תוצאת ההליך

בגין מכלול העבירות מסוג פשע הוטל על הנאשם עונש כולל של 11 שנות מאסר שמהן 9 שנים לנשיאה בפועל. יתר המאסר יהיה על תנאי למשך 3 שנים מתום המאסר בתיק זה והתנאי הוא שלא יעבור עבירה שיש בה יסוד של אלימות והיא פשע, או עבירה מן העבירות שהן פשע בהן הורשע בתיק זה. בגין מכלול העבירות מסוג "עוון" שבהן הורשע הנאשם הוטלו עליו 3 שנות מאסר, שמהן שנתיים לנשיאה בפועל באורח חופף לעונש שנגזר לעיל. יתר המאסר על תנאי למשך 3 שנים מתום המאסר בתיק זה. התנאי הוא שלא יעבור עבירה מעבירות ה"עוון" בהן הורשע בתיק זה. הגם שראוי לחייב את הנשאם בפיצוי לטובת המתלוננים, בהיעדר ידיעה ברורה על מצבו הכלכלי של הנאשם וכן לנוכח משך עונש המאסר שנגזר לו – אין מקום ליתן צו לפיצוי בהליך הפלילי. עם זאת, המתלוננים יוכלו לתבוע את נזקם בתובענה אזרחית.

פרטי ההליך

- בבית המשפט המחוזי בתל אביב
- בפני השופט ד"ר עודד מודריק
- בשם המדינה: עו"ד תמי אניס
- בשם הנאשם: עו"ד אבי כהן

פ 40239/07 מדינת ישראל נ' אלבו שלמה
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עשר שנות מאסר נגזרו על נאשם בסחיטה ובאיומים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
ביטחה בביטוחי חיים הגם שלא היה לה רישיון לבטח בסוג ביטוחים זה    גל רונן וחיים ביילי הורשעו בתיווך בניגוד להוראות חוק הביטוח בין הסוכנות לבין המבוטחים
ד"ר אברהם בן עזרא
האם פער בין מסקנות חוות הדעת של המומחה מטעם התביעה לבין מסקנות חוות הדעת של המומחה שמינה בית המשפט צריכות להיזקף לחובת התובע? לא בהכרח
ענבל בר-און
בית המשפט העליון ביטל את פסק הדין שניתן בפרשת הלחמים הלוחמים - והשיב את הדיון לבית המשפט המחוזי, בכדי שיבדוק את מכלול הראיות שהוצגו    לא על כתבי הטענות לבדם
ענבל בר-און
מדריך קונג פו ממרכז הארץ הורשע בביצוע מעשים מגונים בשתי נערות, תלמידותיו, תוך שהוא מציג זאת במרמה כ"טיפול רפואי"    בית המשפט העליון דחה את ערעורו
ענבל בר-און
חמש שנים לאחר הינתן הלכת השנים האבודות, שבים התובעים אל בית המשפט העליון    הפעם עומדת על הפרק דרך חישוב ה'השתכרות האבודה'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il