X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
בית המשפט העליון הרחיב את יריעת המגן על זכויות היוצרים בישראל, בקובעו כי במקרה בו תושמע מוזיקה תוך הפרת זכויות יוצרים במקום בילוי, ניתן יהיה לתבוע פיצוי גם מעובד שכיר שאיפשר את ההשמעה
▪  ▪  ▪

בבית קפה שפעל בקניון בנתניה נערכה הופעה מוסיקלית, בה נעשה שימוש ללא רשות ביצירות מוגנות על-פי חוק זכויות יוצרים. אגודת אקו"ם, האמונה על ההגנת זכויות היוצרים המוסיקאליים בישראל, תבעה פיצויים בבית משפט השלום ברחובות בשם האמן, שבתכניו השתמשו בהופעה ללא רשותו, מחברת קפוצ'ינו עסקי מזון בע"מ - מפעילת בית הקפה וממנהלו, רועי אקרמן, שגם מחזיק בחלק ממניות החברה, שאיפשר את קיום ההופעה.
בית המשפט לא קיבל את טענות הנתבעים - שיש לפוטרם מתשלום הפיצוי, שכן סברו שהתשלום הכולל שמשלמת הנהלת הקניון לאקו"ם עבור הרשות להשמיע מוזיקה בקניון כוללת גם את הרשות להשמיע בו כל מוזיקה ישראלית, וחייב אותם, ביחד ולחוד, בפיצויים בסך שבעים אלף שקלים חדשים.

עובדות המקרה

הנתבעים ערערו בבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה כי מכוח "עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת", העיקרון הקובע שאין להטיל חבות של חברה בע"מ על בעלי מניותיה, יש לפטור את המנהל, אקרמן, מתשלום הפיצוי. בית המשפט המחוזי קיבל את הטענה והותיר את חיוב הפיצויים על חברת קפוצ'ינו עסקי מזון בע"מ לבדה.

טענות הצדדים

כנגד קביעה זו הגישה אגודת אקו"ם בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. סלע המחלוקת ניטש סביב פירוש סעיף 2 (3) לחוק זכויות היוצרים-1911. לשון הסעיף בחוק:
"כמו-כן, רואים זכות יוצרים ביצירה כאילו הופרה אם הרשה אדם - לתועלתו הפרטית - לתיאטרון או למקום שעשוע אחר להשתמש ביצירה לשם הצגתה בציבור בלא הסכמת בעל זכות היוצרים..."
חברת קפוצ'ינו בע"מ ואקרמן טענו כי יש לפרש את הלשון "לתועלתו הפרטית" כמי שמטילה אחריות בפיצויים על המאפשר לשני להפר זכות יוצרים, רק באם צמחה לו מכך, למאפשר ההפרה, תועלת כספית. על כן, מכיוון שהפרת זכויות היוצרים הניבה רווחים רק לחברה, ולא לאקרמן עצמו - הרי שאין להטיל עליו חבות בפיצויים.
מאידך, אקו"ם טענה שיש לפרש את לשון הסעיף כמי שמטילה חבות בפיצויים על מאפשר ההפרה לא רק באם צמחה לו מההפרה תועלת כלכלית אלא גם אם צמחה לו מכך תועלת אחרת בדוגמת הצלחה במילוי תפקידו או רווח עקיף שהוא נהנה ממנו עקב מצבה הכלכלי של החברה שהוטב בגין ההפרה.

קביעות בית המשפט

בית המשפט העליון בהרכב המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין, השופטת מרים נאור והשופט אליקים רובינשטיין קיבלו את טענת אקו"ם. בהנמקת פסק דינו כתב השופט רובינשטיין שעקב פירצות, שמקורן בטכנולוגיה המתקדמת, ישנה מגמה גוברת והולכת של פגיעה בזכויות היוצרים של המוסיקאים, ומשכך, כבלם, יש להרחיב את רשת ההגנה על-ידי פרשנות מרחיבה ללשון "לתועלתו האישית" - כך שניתן יהיה להגדיל את קשת החייבים בגין הפרת זכויות יוצרים.
עוד מעיר השופט רובינשטיין, כי למרות שהחוק נשוא בקשת הערעור - חוק זכויות היוצרים 1911 - בוטל עקב החקת חוק זכויות יוצרים התשס"ח-2007, מכל מקום יש להקרין מפסק דין זה על תביעות שתוגשנה לפי החוק החדש. סעיף 49 לחוק החדש קובע שאם אדם מרשה לאחר - "למטרת רווח" - לפגוע בזכויות יוצרים, הרי הוא חב בפיצויים. אומר השופט רובינשטיין שאף כאן יש לתת פירוש מרחיב ולקבוע ש"רווח" היינו לא רק כספי, אלא גם עקיף.
למען הסר ספק, הודגש שאין בהחלת חבות על המנהל, אקרמן, משום פגיעה בעקרון "האישיות המשפטית הנפרדת", שכן תשלום הפיצוי הושת עליו לא מתוקף היותו בעל מניות בחברה אלא מתוקף מעשיו שהוגדרו בחוק כיוצרי חבות אישית.

תוצאת ההליך

הערעור התקבל, ובית המשפט פסק למשיב אקרמן הוצאות משפט בסך שמונת אלפים שקלים חדשים.

פרטי ההליך

רע"א 2991/07 אקו"ם, אגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו"לים למוזיקה בישראל בע"מ נגד קפוצ'ין עסקי מזון בע"מ ורועי אקרמן.
השופטים: המשנה לנשיאה השופט אליעזר ריבלין השופט אליקים רובינשטיין, השופטת מרים נאור.
באי-כוח המבקשת: עו"ד אהוד גבריאלי, עו"ד הילה עוז.אי-כוח המשיבים: עו"ד רועי אקרמן, עו"ד לי קורל.

תאריך:  11/06/2009   |   עודכן:  11/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הישג בעליון לאקו"ם בקידום הגנת זכויות היוצרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר הילזנרט
קמפיינים אדירים ניהלה המדינה למען ינטוש האזרח את רכבו וייסע באוטובוס    ומה עושה המדינה כשסוף-סוף קם ארגון שהשתכנע ומעודד את הציבור לנסוע בתחבורה ציבורית, רק הוא מבקש מהמדינה שלא יהיה צפוף בנסיעה? תשובה – משיבה לו שהצפיפות תורמת לאיכות הסביבה. בג"צ מאשר.
ענבל בר-און
וינשטוק נעצרה בעבר בלונדון, בחשד לניסיון הונאה    התיק כנגדה נסגר    הפרשה פורסמה בשורה של כלי תקשורת בארץ    חלקם הוסיפו על גרעין האמת עובדות כוזבות    הם נתבעו בלשון הרע    על שלושה מכלי תקשורת אלו הושת פיצוי של כ-190 אלף שקלים
מאיר הילזנרט
העתירה הוגשה על-ידי לשכת עורכי הדין כדי לעצור את מה שמכנה הלשכה: "השגת גבול המקצוע"    בעתירה ביקשה הלשכה כנגד הצעת חוק מטעם הממשלה שנועדה לאפשר לעורכי-דין זרים לעסוק במקצוע בארץ
ענבל בר-און
בית משפט פסק: על עורך דין להעמיד את הלקוח על גובהו המדויק של שכר הטרחה שידרוש, מראש, ולא בדיעבד    אם מנהל עיזבון הוא גם נושה של העיזבון, עליו לגלות זאת ליורשים    לו ידעו כן, ייתכן שלא היו שוכרים את שירותיו
ענבל בר-און
נפסק כי החברה תועמד לדין על אי פרסום התקנון במקום בולט    נפסק כי החובה לפרסם את התקנון בבית עסק אשר מעסיק למעלה מ-25 עובדים חלה גם במקום בו העובדים מפוזרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il