X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
העותרים ביקשו להשהות את המתת העדר הנגוע, בכדי לאמוד את שומתו בעוד העיזים בחיים, שאחרת ייגרם להן "נזק קנייני בלתי הפיך" ביהמ"ש קבע כי קל יותר לאמוד את שוויין בעודן מתות
▪  ▪  ▪
במותן ציוו לנו את הנוחות ואת היעילות [צילום: האתר הרשמי]

"קיים הגיון בשיטה הנקוטה בידי המשיבים כפי שתוארה לעיל, היינו ביצוע השומה לאחר ההמתה, שכן נהיר הקושי במיון וסימון עדר בעל 1,300 ראשים, בעוד בעלי החיים נעים באופן חופשי במרחב שהוקצה להם. סימון בתנאים שכאלו, גורם טרחה מיותרת ועלול בקלות להביא לידי טעות, לעומת סימון בעלי החיים לאחר המתתם בהיותם נייחים".
דברים אלו נאמרו (יום ב', 8.6.09) על-ידי שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, צילה צפת, בבקשה לצו מניעה שהגישו בעלי חוות עיזים "משק טופז" כנגד הממונה על השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ולפיו, אומדן שוויין של העיזים בעדר ייעשה טרם ההמתה ולא לאחריה, וזאת מנסיבות כלכליות טהורות ולפיו האומדן יהא מדויק יותר בעוד העיזים בחיים מאשר במותן. השופטת צפת, כאמור, מצאה כי קל יותר לספור, למיין, לסדר ולאמוד שווי של עיזים כאשר הן במצב "נייח" ודחתה את הבקשה.
בשולי הטקסט קשה שלא לחוש מוטרדים מן הרטוריקה בה הצד אשר מבקש לדחות את המתת העיזים עושה זאת מטעמים קנייניים גרידא, והצד אשר מבקש להמיתן מהר דן ב"תועלת" שבספירה/מיון/בדיקה של עיזים מתות. חתן פרס נובל וניצול השואה, אלי ויזל, אמר כי "בשביל בעלי החיים כל יום הוא יום השואה". ארגונים לזכויות בעלי חיים גורסים, כי אי-הרגישות לסבלם של בני אדם בעולם היא השתלשלות מתבקשת מאי-רגישותם של אנשים לסבלם של בעלי חיים. הם טוענים כי אילמלא בני אדם היו מתייחסים לבעלי חיים כאל מוצרים לשירות האדם, השואה לא הייתה מתרחשת, שכן כאשר הנאצים כלאו את היהודים בקרונות, הם השתמשו באותן פרקטיקות שבהן השתמשו כאשר הובילו בהמות להשמדה.

עובדות המקרה

בעדר צאן המונה כ-1,300 עיזים, ואשר הוחזק על-ידי המבקשים, בעלי משק "חוות טופז" במושב אשבול, התגלו כשבע עיזים נגועות בחיידק הברוצלה. לאור זאת, ביקש הממונה על השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות להשמיד את העדר. כן נאסר על המבקשים לשווק חלב עיזים ל'מחלבות גד', כפי שעשו עד כה.

טענות הצדדים

המבקשים מבקשים צו מניעה זמני אשר יאסור על משרד החקלאות להשמיד את עדר הצאן, וזאת עד לזימונו של שמאי מטעמם של המשיבים אשר ישום את העדר על כל רשאיו וסוגיו ויסדיר את גובה הפיצוי המגיע למבקשים כתוצאה מהשמדת העדר, וזאת עד להכרעת בית המשפט בעניין. לטענתם, אם יושמד העדר טרם יאמוד שמאי את ערכו לצורכי פיצויים, ייגרם להם נזק קנייני בלתי הפיך. הממונה על השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מתנגד לבקשה וזאת משום שעל-פי פקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה – 1985, לא חלה כל חובה על הממונה לשלוח שמאי מטעמם בטרם השמדת העדר, אלא שווי בעל החיים שהומת על-פי הפקודה יוערך על-ידי רופא וטרינר ממשלתי והחלטתו תהא סופית.

קביעות בית המשפט

הפקודה אינה מטילה כל חובה על משרד החקלאות לבצע את השומה מראש. כאמור בסעיף 16(ד) לפקודה – שווי בעל חיים שהומת יוערך בידי רופא וטרינר והחלטתו בעניין תהיה סופית. דרך המלך היא לפיכך - עריכת שומה לאחר ההמתה. זאת ועוד, קיים הגיון בשיטה הנקוטה בידי המשיבים כפי שתוארה לעיל, היינו ביצוע השומה לאחר ההמתה, שכן נהיר הקושי במיון וסימון עדר בעל 1,300 ראשים, בעוד בעלי החיים נעים באופן חופשי במרחב שהוקצה להם. סימון בתנאים שכאלו, גורם טרחה מיותרת ועלול בקלות להביא לידי טעות, לעומת סימון בעלי החיים לאחר המתתם בהיותם נייחים. לא נמצא מאידך-גיסא כי שיטה זו עלולה לקפח את המבקשים, אותה ביקורת על שיטת ואופן הסימון על-ידי הווטרינר יכול שיתבצע גם בעת הסימון בשעת ההמתה.
בעת שקילת מאזן הנוחיות לא מצאתי כל הצדקה להקשות על מלאכת המשיבים ומקל וחומר לעכב השמדתו של עדר נגוע המסכן את בריאות הציבור.

תוצאת ההליך

הבקשה נדחית.

פרטי ההליך

- בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
- בפני השופטת צילה צפת

בש"א 3970/09 אריק יונה נ' יוסי ישי, מנכ"ל משרד החקלאות ואחרים
תאריך:  11/06/2009   |   עודכן:  11/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: קל יותר לסמן בע"ח מתים מאשר חיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
סגן שר נועד כדי לסייע לשר    סגן שר במעמד שר, מקום בו המשרד מיותם משר, זוהי פיקציה אשר נועדה לשרת שיקולים קואליציונים, אשר להחטיא את תכלית החוק    הפעם בג"צ לא יתערב, אבל רק הפעם
מאיר הילזנרט
בית המשפט העליון הרחיב את יריעת המגן על זכויות היוצרים בישראל, בקובעו כי במקרה בו תושמע מוזיקה תוך הפרת זכויות יוצרים במקום בילוי, ניתן יהיה לתבוע פיצוי גם מעובד שכיר שאיפשר את ההשמעה
מאיר הילזנרט
קמפיינים אדירים ניהלה המדינה למען ינטוש האזרח את רכבו וייסע באוטובוס    ומה עושה המדינה כשסוף-סוף קם ארגון שהשתכנע ומעודד את הציבור לנסוע בתחבורה ציבורית, רק הוא מבקש מהמדינה שלא יהיה צפוף בנסיעה? תשובה – משיבה לו שהצפיפות תורמת לאיכות הסביבה. בג"צ מאשר.
ענבל בר-און
וינשטוק נעצרה בעבר בלונדון, בחשד לניסיון הונאה    התיק כנגדה נסגר    הפרשה פורסמה בשורה של כלי תקשורת בארץ    חלקם הוסיפו על גרעין האמת עובדות כוזבות    הם נתבעו בלשון הרע    על שלושה מכלי תקשורת אלו הושת פיצוי של כ-190 אלף שקלים
מאיר הילזנרט
העתירה הוגשה על-ידי לשכת עורכי הדין כדי לעצור את מה שמכנה הלשכה: "השגת גבול המקצוע"    בעתירה ביקשה הלשכה כנגד הצעת חוק מטעם הממשלה שנועדה לאפשר לעורכי-דין זרים לעסוק במקצוע בארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il