X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור שהגישה בולגריה כנגד אישור בית המשפט המחוזי בירושלים את פסק הבוררות בו חויבה בולגריה לשלם לחברה ישראלית מליוני דולרים
▪  ▪  ▪

בין הרפובליקה של בולגריה וחברת זאבי אחזקות בע"מ נכרת חוזה, על-פיו תרכוש חברת זאבי בע"מ שבעים וחמישה אחוזים ממניות חברת התעופה הבולגרית. עוד נקבע כי באם תתגלע מחלוקת בין הצדדים, יובא הסכסוך בפני בוררות שתדון על-פי כללי ועדת האומות המאוחדות לענייני סחר בינלאומי, ושהחלטת הבוררות תהיה סופית, בלתי ניתנת לערעור, ותוצא לפועל בבולגריה, בהתאם לחוק הבולגרי.

עובדות המקרה

בין הצדדים נפל סכסוך, ובבוררות שנערכה בצרפת הוכרע כי על הרפובליקה הבולגרית לשלם לחברת זאבי אחזקות את הסך: 10,360,149.79 דולרים אמריקנים. חברת זאבי הגישה בקשה לאישור הבוררות בבית המשפט המחוזי בירושלים, ובולגריה ביקשה את עצירת, מחיקת או דחיית ההליך.
לטענת בולגריה, נפל פגם פרוצדוראלי בניהול ההליך - פגם שבגינו לא ניתן לנהל את הדיון כלל - שכן סעיף 500 (8) לתקנות סדר הדין האזרחי קובע, לדבריה, כי המצאת כתבי בי-דין אל מדינה זרה טעונה אישור בית המשפט, ואישור כזה לא ניתן במקרה דנן.
בית המשפט המחוזי אישר את הכרעת הבוררות תוך שהוא דוחה את הטענה בקבעו שסעיף זה נוגע להמצאת כתבי בי-דין לצד להליך שאינו בארץ, בעוד שעל-מנת להמציא כתבי בית דין למדינה זרה אין צורך באישור בית המשפט, אלא די, על-פי תקנה 494 לתקנות סדר הדין האזרחי, בהעברת הכתבים לידי משרד החוץ הישראלי על-מנת שיעבירם לידי הסגל הדיפלומטי של מדינת החוץ, מה שנעשה כראוי במקרה דנן על-ידי משרד החוץ. כמו-כן, דחה בית המשפט המחוזי את טענת בולגריה שישראל אינה הפורום הנאות לדון באישור פסק הבוררות ושאישור ההסכם נוגד את תקנת הציבור. זאת תחת ההנמקה שאמנת ניו-יורק מאפשרת דיון בהכרה ובאכיפת פסקי בוררות במדינה שיש לה זיקה להסכם הבוררות.

טענות הצדדים

כנגד אישור פסק הבוררות הגישה בולגריה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. לדבריה, גם אם מולאו תנאי הפרוצדורה של הגשת כתבי הבי-דין על-פי סעיף 494 לתקנות סדר הדין האזרחי, עדיין מוטלת על כתפי התובע מדינת חוץ חובה מהותית, החובה להוכיח שראוי להגיש למדינת החוץ כתבי בי-דין - וחברת זאבי לא עמדה בנטל זה. עוד טענה בולגריה כי לא דנו במחוזי כראוי בטענתה, שישראל אינה הפורום הנאות לדיון באישור פסק הבוררות. בתחום הפרשנות טענה בולגריה, כי הלשון "EXEUCUTION "המופיעה בחוזה בהקשר שלא תבוצע אלא בבולגריה, אין פירושה הוצאה לפועל בלבד אלא פירושה הוא גם אכיפה. כלומר, שעל-פי החוזה הן אכיפה, הן הוצאה לפועל של פסק הבוררות יכול להתבצע בבולגריה בלבד, ומשכך- מהטעם שאין לדון בנושא שאין לו משמעות מעשית - אין מקום לבקשת אישור לפסק הבוררות בישראל, שכן גם לו יתקבל האישור, לא תהיה לו ממשות: הוא לא יוכל להיאכף או לבוא לידי הליכי הוצאה לפועל בארץ.
חברת זאבי בע"מ טענה כי אין מקום כלל לדון בבקשת רשות הערעור על-פי הכלל שרשות ערעור ניתנת היכן שקמה שאלה מהותית או עניין מיוחד לציבור, מה שאינו בנמצא במקרה זה. במקביל ציינה כי עמדה בנטל ההוכחה הנדרש על-מנת להגיש כתבי בי דין למדינת חוץ, ושעל-פי אמנת ניו-יורק ניתן להוציא לפועל בארץ את פסק הבוררות.

קביעות בית המשפט

השופט סלים ג'ובראן, כדן יחידי, קיבל את עמדת חברת זאבי בע"מ, על-פיה דין בקשת רשות הערעור להידחות, מהטעם שאין בבקשה משום דיון בעניין מהותי או כזה שיש בו עניין ציבורי. מעבר לכך הוסיף בהנמקתו כי די בעמידה בתנאי הפרוצדורה של תקנה 494 לתקנות סדר הדין האזרחי לצורך המצאת כתבי בי-דין למדינה זרה, ומשמולאו התנאים - ניתנה כשרות לקיום הליך אישור פסק הבוררות במחוזי. מאחר שלא נומקו טענות בולגריה מדוע היא טוענת שישראל אינה פורום נאות לדיון באישור פסק הבוררות ומדוע אישור פסק הבוררות נוגד את תקנת הציבור, נמנע השופט ג'ובראן מלעסוק בנושאים אלה.

תוצאת ההליך

הבקשה נדחתה והושת שכר טירחת עורך דין המבקשת בסך עשרת אלפים שקלים חדשים על בולגריה.

פרטי ההליך

בר"ע 1721/09 הרפובליקה של בולגריה נגד זאבי אחזקות בע"מ.
באי-כוח המבקשת: עו"ד ד"ר ישראל לשם, עו"ד רון פלג, עו"ד איסר בירגר.
באי-כוח המשיב: עו"ד דוד זילר, עו"ד לב זיגמן.
שופט: סאלים ג'ובראן.

תאריך:  11/06/2009   |   עודכן:  11/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחתה בקשת בולגריה לביטול אישור בוררות בו חויבה במליונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
העותרים ביקשו להשהות את המתת העדר הנגוע, בכדי לאמוד את שומתו בעוד העיזים בחיים, שאחרת ייגרם להן "נזק קנייני בלתי הפיך"    ביהמ"ש קבע כי קל יותר לאמוד את שוויין בעודן מתות
ענבל בר-און
סגן שר נועד כדי לסייע לשר    סגן שר במעמד שר, מקום בו המשרד מיותם משר, זוהי פיקציה אשר נועדה לשרת שיקולים קואליציונים, אשר להחטיא את תכלית החוק    הפעם בג"צ לא יתערב, אבל רק הפעם
מאיר הילזנרט
בית המשפט העליון הרחיב את יריעת המגן על זכויות היוצרים בישראל, בקובעו כי במקרה בו תושמע מוזיקה תוך הפרת זכויות יוצרים במקום בילוי, ניתן יהיה לתבוע פיצוי גם מעובד שכיר שאיפשר את ההשמעה
מאיר הילזנרט
קמפיינים אדירים ניהלה המדינה למען ינטוש האזרח את רכבו וייסע באוטובוס    ומה עושה המדינה כשסוף-סוף קם ארגון שהשתכנע ומעודד את הציבור לנסוע בתחבורה ציבורית, רק הוא מבקש מהמדינה שלא יהיה צפוף בנסיעה? תשובה – משיבה לו שהצפיפות תורמת לאיכות הסביבה. בג"צ מאשר.
ענבל בר-און
וינשטוק נעצרה בעבר בלונדון, בחשד לניסיון הונאה    התיק כנגדה נסגר    הפרשה פורסמה בשורה של כלי תקשורת בארץ    חלקם הוסיפו על גרעין האמת עובדות כוזבות    הם נתבעו בלשון הרע    על שלושה מכלי תקשורת אלו הושת פיצוי של כ-190 אלף שקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il