X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  פסיקה
חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע כי על בני הזוג המתגרשים להתחלק בנכסים שווה בשווה, למעט נכסים שרכש כל אחד מהם בעצמו טרם הנישואין השופט ויצמן עוקף עיקרון זה באמצעות מוסד ה"ידועים בציבור"
▪  ▪  ▪
למרות שחלק מן הרכוש נרכש בידי הבעל טרם הנישואין הרכוש יתחלק שווה בשווה

הגם שהדירה בבאר שבע, אשר כספי תמורתה שימשו את בני הזוג לרכישת דירה חדשה בכפר-סבא, נרכשה כולה מכספי הבעל, ועל כן ניתן לאמר כי בעקיפין גם הדירה החדשה בכפר סבא נרכשה ברובה מכספי הבעל, הדירה תחולק שווה בשווה בין בני הזוג הנפרדים. הסיבה: בזמן רכישת הדירה בבאר שבע היו הצדדים ידועים בציבור ולא נשואים, ועל כן נכון לזמן הזה חלה עליהם הלכת השיתוף. את הדברים האלו קבע (יום ב' 08.06.09) השופט צבי ויצמן מבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא, בהליך רכושי אשר ניהלו הבעל והאישה, ואשר נלווה להליך גירושיהם.

עובדות המקרה

ב-1993 , כחודשיים לפני שנישאו, נרכשה בבאר שבע דירת מגורי בני הזוג, שנרשמה, לצרכי מענקים והלוואות, על שם האשה - למרות שמומנה ברובה על-ידי הבעל. לאחר מספר שנים נאלצו בני הזוג, עקב קשיי פרנסה, לעבור למרכז הארץ, שם מצא הבעל עבודה. שוב נרכשה דירה, עתה בכפר סבא, ושוב הרישום נעשה על שם צד אחד - עתה על שם הבעל בלבד. הדירה בבאר שבע נמכרה. יחידת נופש באילת ורכבים נקנו. קרע שנפל בין בני הזוג הביא פקעת סבוכה של מכירות, קניות ורישומי נדל"ן אל פתחו של בית המשפט.
מתוך 308,000 ש"ח ששילמו בני הזוג עבור הדירה בבאר שבע, שילם הבעל במעמד הקניה 178,000 ש"ח (על 152,000 ש"ח נטל משכנתא) כשאת יתרת ה - 130,000 ש"ח, הנחוצים להשלמת הסכום, שילמו בני הזוג מכספי ההלוואה שהעמיד משרד הקליטה לאשה. כחצי שנה אחר הרכישה הבעל מכר את דירתו - שהייתה לו עוד מלפני הנישואין בפתח תקוה - ובכספים שקיבל, שילם את כל המשכנתה ופרע את הלוואת משרד הקליטה שתפחה לכדי כ-148,000 ש"ח. סך הכל שילם הבעל עבור הדירה כ-326,000 ש"ח. האשה מצידה הכניסה אל חשבון הבנק המשותף מענק דיור לעולה בסך 40,000 ש"ח.
הדירה בכפר-סבא, אותה רכשו בני הזוג למגוריהם לאחר מספר שנות נישואין, עלתה 268,000 דולרים אמריקנים. לצורך רכישת הדירה פדה הבעל פיקדונות שעמדו לרשותו, עוד מטרם הנישואין,בסך של:45,000 דולרים אמריקנים, ובני הזוג נטלו במשותף משכנתה בסך של 159,000 אלף דולרים אמריקנים. לגבי יתרת 64,000 הדולרים הנותרים עבור תשלום הדירה חלוקים בני הזוג באשר לאופן בו הם הם גויסו. לטענת הבעל הכסף גויס ממכירת הדירה בבאר-שבע, ולטענת האשה הסכום שולם מכספים משותפים של בני הזוג.

טענות הצדדים

לטענת הבעל, הדירה בכפר סבא שייכת כולה לו שכן הוא מימן את כל רכישתה על-פי התחשיב כדלקמן:
64,000 דולרים אמריקנים שולמו על ידו מרווחי מכירת הדירה בבאר-שבע, שהייתה כולה בבעלותו, אות לכך שהוא שילם את מלוא תמורתה. לטענתו, רישום הדירה בבאר - שבע על שם האשה בלבד היה פיקטיבי, לשם קבלת המענק וההלוואה, להם הייתה זכאית כעולה חדשה וכאם חד- הורית. 45,000 דולרים אמריקנים שולמו על ידו מפיקדונות שעמדו לו טרם הנישואין, ואת יתרת 159,000 הדולרים שנטלו בני הזוג במשכנתה שילם הוא לבדו ממשכורתו, בעוד שמשכורת אשתו הייתה שולית והאשה השתמשה בה לצרכי עצמה בלבד. לדבריו, הדירה רשומה על שמו מכיוון שהוא שילם את מלוא תמורתה.
מאידך, האשה טוענת שיש לחלק את הדירה בין שניהם. לדבריה, 64,000 הדולרים השנויים במחלוקת שולמו מכספים משותפים, ושאף אם תתקבל טענת הבעל שסכום זה שולם מרווחי מכירת הדירה בבאר - שבע, ייזקף התשלום גם לטובתה שהרי הדירה בבאר - שבע הייתה שייכת לבני - הזוג בשווה שכן שניהם השתתפו בתשלומי רכישתה. בנוסף טענה, כי השתתפה בתשלומי המשכנתה ששולמו מחשבון הבנק המשותף, אליו העבירה את משכורתה מדי חודש. לדבריה, למרות שהשתתפה בתשלומי הדירה בכפר סבא, לא נרשמה כבעלים שכן בעלה הפחיד אותה באומרו שאם היא תירשם כבעלים, היא תאבד את המענק שקיבלה לצרכי מגורים ממשרד הקליטה כי מענק זה מוקנה רק לעולה חדש בעל דירה יחידה.

קביעות בית המשפט

בית המשפט קיבל את טענת האשה כי יש לחלק את הדירה בכפר סבא בין שני בני הזוג. לדבריו, גם אם תתקבל טענת הבעל ש- 64,000 דולרים אמריקנים שולמו מרווחי מכירת הדירה בבאר-שבע, והאשה לא שילמה דבר מכיסה, הרי שיש לה חלק בדירה, שכן הדירה בבאר- שבע הייתה שייכת לשני בני הזוג מכח "הלכת-השיתוף", הלכה שקבע בית המשפט העליון, על פיה בני זוג נשואים (שנישאו עד 1973), וידועים בציבור - מה שהיו הזוג במקרה דנן בעת קניית הדירה בבאר-שבע - רכוש שצברו במהלך חייהם המשותפים שייך לשניהם, באין ראיה לסתור. לדברי ביהמ"ש, אורח החיים שניהלו השניים גילה כי הם מנהלים משק בית משותף, מבלי מדיניות של הפרדת רכוש. לכן היה לאשה חלק שווה בדירה בבאר-שבע, ומרווחי מכירת הדירה השתתפה אף היא בקניית הדירה בכפר סבא.
משהכריע בית המשפט שאף האשה השתתפה בקניית הדירה בכפר סבא, הוא החיל על בני הזוג את הוראות סעיף 5' לחוק יחסי - ממון בין בני זוג, התשל"ג -1973, הקובע כי ממון שצברו בני זוג נשואים יחולק בשווה בהיפרדם. בית המשפט לא קיבל את טענות הבעל, על פיהן האשה לא השתתפה בתשלומי המשכנתא, ולמרות שקיבל את הטענה כי הבעל שילם 45,000 דולרים אמריקנים יותר מהאשה, מכספי הפיקדונות שפדה, מכל מקום לא מצא לנכון להפעיל את סעיף 8 לחוק האמור, הקובע כי בהינתן טעמים מיוחדים, רשאי בית המשפט לחלק את רכוש בני הזוג שלא בצורה שווה, שכן הוא סבר שחלוקה לא שוויונית יש לבצע רק במקרים חריגים במיוחד, ושהמקרה דנן אינו כזה.
הגדיל בית המשפט לאמור שגם לו הוכח שאת מלוא סכום הדירה בכפר -סבא שילם הבעל מכספים שצבר קודם הנישואין, סביר שהיה מקום לחלק את הדירה בין שני בני הזוג - זאת למרות האמור בחוק יחסי - ממון בין בני זוג בסעיף 5(א)1 ביחס לבני זוג שנישאו לאחר שנת 1973, כבמקרה דנן: "עם פקיעת הנישואין עקב גירושין או עקב מותו של בן זוג, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל נכסי בני הזוג, למעט נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין."
כך כותב השופט צבי ויצמן בפסק דינו :
"...מעבר לנחוץ נוסיף ונאמר כי גם אם היה הנתבע מוכיח כי הדירה בכפר סבא נרכשה כולה מכספים שצבר קודם לנישואין - ספק רב אם לא היה ראוי לאזן את שוויה בין הצדדים על אף שכך..."

תוצאת ההליך

בית המשפט קבע כי יש לחלק בשווה את דירת המגורים בכפר סבא בין שני בני הזוג, למרות שנרשמה על שם הבעל בלבד, ולמרות שהוא שילם עבורה יותר. את כספי בני הזוג, רכבים שהחזיקו בני הזוג ויחידת נופש באילת חילק בית המשפט בשווה בין הצדדים. לגבי המטלטלין הציע בית המשפט שכל צד ימשיך להחזיק במטלטלין שהיו בחזקתו בעת הפירוד. כמו-כן השית בית המשפט על הבעל דמי שימוש בגין שהותו בדירה המשותפת לאחר עזיבת האשה ושכר טירחת עורך דין האשה בסך 5000 ש"ח.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בכפר סבא
- בפני השופט צבי ויצמן
- בשם התובעת: עו"ד צבי נויה
- בשם הנתבע: עו"ד גלעד בניאל

פלונית נ' פלוני
תאריך:  14/06/2009   |   עודכן:  15/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש חלק שווה בשווה דירה שהבעל השקיע ברכישתה יותר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאוכזב אך לא מופתע
מרק  |  18/06/09 09:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
לפי החוק, לא ניתן לתבוע שופט בנזיקין, אלא רק את המדינה כשולחתו    ובכל זאת, באופן כזה יתאפשר דיון 'בדלת האחורית' בפעילותו השיפוטית    המקרים אשר מאפשרים הגשת תביעה שכזו הם נדירים ביותר    ובכל זאת, בית המשפט פתח את הדלת לדיון
מאיר הילזנרט
בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור שהגישה בולגריה כנגד אישור בית המשפט המחוזי בירושלים את פסק הבוררות בו חויבה בולגריה לשלם לחברה ישראלית מליוני דולרים
ענבל בר-און
העותרים ביקשו להשהות את המתת העדר הנגוע, בכדי לאמוד את שומתו בעוד העיזים בחיים, שאחרת ייגרם להן "נזק קנייני בלתי הפיך"    ביהמ"ש קבע כי קל יותר לאמוד את שוויין בעודן מתות
ענבל בר-און
סגן שר נועד כדי לסייע לשר    סגן שר במעמד שר, מקום בו המשרד מיותם משר, זוהי פיקציה אשר נועדה לשרת שיקולים קואליציונים, אשר להחטיא את תכלית החוק    הפעם בג"צ לא יתערב, אבל רק הפעם
מאיר הילזנרט
בית המשפט העליון הרחיב את יריעת המגן על זכויות היוצרים בישראל, בקובעו כי במקרה בו תושמע מוזיקה תוך הפרת זכויות יוצרים במקום בילוי, ניתן יהיה לתבוע פיצוי גם מעובד שכיר שאיפשר את ההשמעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il