X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  פסיקה
אסיר שנרדף על-ידי אנשי העולם התחתון בשל עדותו נגדם – ושהעיד ללא תמורה – עתר לבג"צ בבקשה שייתן צו שיורה למשטרה לשלבו בתוכנית להגנת עדים ולהבהיר כיצד תגן עליו לאחר שחרורו בג"צ דחה את עתירתו על הסף
▪  ▪  ▪
עבריינים בעקבויתך? "יהיה בסדר"

"יש לקבל את טענת המשטרה שלא ניתן להבהיר במבט צופה פני עתיד כיצד יוגן האסיר עת שחרורו, בעוד ארבע שנים, ושיש להסתפק בהצהרת הכוונות של המשטרה להגן על האסיר בעתיד". דברים אלו נאמרו ע"י השופטת איילה פרוקצ'יה (יום ב', 15.06.09) בעתירה שהגיש אסיר המרצה עונש מאסר, בדרישה שתוצג לו תוכנית מפורטת להגנתו לאחר שחרורו הצפוי מן הכלא, בעוד כשלוש שנים. האסיר, אשר שיתף פעולה עם המשטרה וסייע לה רבות ללכוד פושעים, נרדף בשל כך ע"י אנשי העולם התחתון. בעתירתו הוא מבקש, בנוסף להקדמת שחרורו, גם את הבטחת בטחונו לאחר שחרורו. השופטת פרוקצ'יה, בהצמדה ל'כללי הטקס' של בג"צ קובעת כי: "ככלל, טוענת השופטת, כל עוד האסיר כלוא, אין מקום לדון באבטחתו לאחר שחרורו, שכן זהו דיון מוקדם, שעדיין לא בא עיתו - דיון שעל-פי כללי הבג"צ יש לדחות על הסף", וזאת תוך התעלמות מנסיבותיו המיוחדות של המקרה.
עוד העלה העותר בעתירתו את סוגיות אי שחרורו המוקדם. לטענתו, במקום לספק לו הגנה ממשית, מסתפקים בדחיית שחרורו מחשש שעבריינים מן העולם התחתון יפגעו בו. השופטת פרוקצ'יה, משוכנעת מתמיד ב"חזקת התקינות" של הרשות השלטונית, משוכנעת כי לא זה היה השיקול אשר הנחה את השב"ס בנושא זה, ודוחה את העתירה גם בנושא זה.

עובדות המקרה

האסיר, מר גבריאל מיכילאשווילי, מרצה משנת 1999 עונש של 14 שנות מאסר בשל קשת רחבה של עבירות חמורות : סיוע לרצח, גרימת חבלה חמורה, שוד, אחזקת כלי ירייה שלא כדין ועוד.
בשל שיתוף פעולה נרחב עם המשטרה והפרקליטות, שהתבטא גם במתן עדות כנגד שותפים לעבירה, וזאת ללא תמורה – מה שמונע ממנו להיחשב עד מדינה – האסיר הפך ל"מבוקש" בקרב אנשי העולם התחתון, שרודפים אותו אף בין כותלי בית הכלא. עקב הרדיפות הוא מצוי באגף לאסירים טעוני הגנה בכלא אשל.
באוגוסט 2013 צפוי האסיר לסיים את ריצוי ענשו, וכהכנה לשחרורו הוא ביקש מהמשטרה, שלשירותה עמד פעמים רבות, לשלבו בתוכנית להגנת עדים ולהבהיר מה תהיינה הפעולות שתינקטנה לצורך אבטחתו. למעשה, הוא ניסה להשיג "קרן ביטחון" להגנת חייו על-ידי הוצאת הבטחה מנומקת מרשות שלטונית, מהמשטרה, שתדאג לשלומו. המשטרה סירבה, ומכאן העתירה לבג"צ.

טענות הצדדים

לטענת האסיר, ברור שעד שסייע במניעת פשע ובהרשעת עבריינים, זכאי להגנה על חייו ומשכך על המשטרה לשלבו בתוכנית להגנת עדים. כמו-כן, הוא טוען, כי ועידת השחרורים שדנה פעמיים בשחרורו מסרבת לשחררו שחרור מוקדם על תנאי, למרות שריצה יותר משני שלישים של קצבת עונשו, מחשש שאם ישוחרר - ישיגוהו אנשי העולם התחתון ותישקף סכנה לחייו.
המשטרה טוענת שהיא רואה מחויבות לשמור על ביטחונם של מי ששיתפו עימה פעולה, בכותלי הכלא ומחוצה לו, ושברור שעל-פי הצורך, אם יקום כזה, היא תאבטח את העותר לאחר שחרורו. עם זאת, סוברת המשטרה שאין אפשרות לנמק כעת כיצד תפעל לאבטחתו בעתיד שכן רק עם שחרורו, בהתאם לנסיבות המשתנות, ניתן יהיה לשום את צרכי אבטחתו.

קביעות בית המשפט

בג"צ, בהרכב השופטת איילה פרוקצ'יה, השופט סלים ג'ובראן והשופט אליקים רובינשטיין, דחה את טענות העותר. בהנמקות פסק דינה כותבת השופטת פרוקצ'יה כי אין לקבל את סברת העותר שועידת השחרורים נמנעת לשחררו מחשש לביטחון חייו לאחר השחרור, שכן שיקול זה אינו אמור להשפיע על הוועידה בבואה לדון בשחרורו של אסיר, אלא שיקול הדאגה לשלום הציבור בלבד. גם אם הביאה הוועידה שיקול זה בין שיקוליה, כותבת השופטת, מכל מקום, לא היה זה שיקול מכריע בהכרעה להשאיר את האסיר במאסר, אלא הוא נשאר בכלא בשל התנהגותו השלילית שלא השתפרה עם השנים, שמהווה סכנה לציבור, כפי שפירטה הוועידה בהנמקות החלטתה. כמו-כן, מוסיפה השופטת, יש לקבל את טענת המשטרה שלא ניתן להבהיר במבט צופה פני עתיד כיצד יוגן האסיר עת שחרורו, בעוד ארבע שנים, ושיש להסתפק בהצהרת הכוונות של המשטרה להגן על האסיר בעתיד. ככלל, טוענת השופטת, כל עוד האסיר כלוא, אין מקום לדון באבטחתו לאחר שחרורו, שכן זהו דיון מוקדם, שעדיין לא בא עיתו - דיון שעל-פי כללי הבג"צ יש לדחות על הסף.

תוצאת ההליך

העתירה נדחתה על הסף

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
- בפני השופטים איילה פרוקצ'יה, סלים ג'ובראן, אליקים רובינשטיין
- בשם העותר: בעצמו
- בשם המשיב: עוה"ד הילה גורני

לפסק הדין
בג"צ 808/09 גבריאל מיכילאשווילי נגד המטה הארצי -משטרת ישראל
תאריך:  16/06/2009   |   עודכן:  16/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"צ: עד נגד עבריינים לא זכאי לדעת כיצד יגנו על חייו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פסק דין נבון ובמקום !!!
חלם זה כאן  |  16/06/09 11:01
2
זה ההבדל בין חכמה לפיקחות
המציאות והניתוק  |  16/06/09 11:31
 
- למה לשון העתיד? מזה כמה שנים
משטרע  |  16/06/09 16:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר הילזנרט
בית המשפט השלום בהרצליה, בשבתו כבית משפט לעניינים מקומיים, ביטל צו הפסקה מנהלי שהוציא פקח עירייה לסניף "קפה קפה" בחוף הים בעיר    הסיבה : רק ראש העיר מוסמך להוציא צווים, לא פקח.
מאיר הילזנרט
חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע כי על בני הזוג המתגרשים להתחלק בנכסים שווה בשווה, למעט נכסים שרכש כל אחד מהם בעצמו טרם הנישואין    השופט ויצמן עוקף עיקרון זה באמצעות מוסד ה"ידועים בציבור"
ענבל בר-און
לפי החוק, לא ניתן לתבוע שופט בנזיקין, אלא רק את המדינה כשולחתו    ובכל זאת, באופן כזה יתאפשר דיון 'בדלת האחורית' בפעילותו השיפוטית    המקרים אשר מאפשרים הגשת תביעה שכזו הם נדירים ביותר    ובכל זאת, בית המשפט פתח את הדלת לדיון
מאיר הילזנרט
בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור שהגישה בולגריה כנגד אישור בית המשפט המחוזי בירושלים את פסק הבוררות בו חויבה בולגריה לשלם לחברה ישראלית מליוני דולרים
ענבל בר-און
העותרים ביקשו להשהות את המתת העדר הנגוע, בכדי לאמוד את שומתו בעוד העיזים בחיים, שאחרת ייגרם להן "נזק קנייני בלתי הפיך"    ביהמ"ש קבע כי קל יותר לאמוד את שוויין בעודן מתות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il