X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  פסיקה
בג"צ: מנהרה אינה אפשרית ניטור התנועה ימנע זיהום אוויר זכותם של בעלי הקרקעות באזור נסוגה מפני חשיבותו של הפרויקט הלאומי שיקול דעתו של בג"צ בנושא - מצומצם
▪  ▪  ▪
שדות תותים לנצח בגבול רעננה-כפ"ס? לא! שדות בטון! [צילום: AP]
נדחתה חלופת המנהור לכביש 531
מערכת מגזין המושבות
הוועדה לתשתיות לאומיות דחתה היום את אפשרות מנהור כביש מס’ 531 ומסילת השרון, שהוצעה על-ידי תושבי הסביבה וארגוני הירוקים מחשש לזיהום אוויר כבד * ההצעה נדחתה בשל אי אפשרות ליישומה באזור מחלף רעננה דרום ובשל עלותה היקרה במיליארד שקל מההצעה שאושרה בכנסת
לרשימה המלאה

חלופת המינהור היא יקרה, בלתי אפשרית ליישום, ובכל מקרה תוביל להפקעת שיעור קרקעות זהה לזה שממילא יופקע עם סלילת כביש 531. כך קבע (יום ד', 17.6.09) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין, בעתירה אשר הגישו תושבי השרון, ביחד עם 'אדם טבע ודין' ועם עיריות רעננה והרצליה, נגד הקמתו המתוכננת של כביש 531.
השופט ריבלין, אשר דחה את העתירה, הזכיר את מושכלות יסוד בדיני התכנון והבנייה ולפיהן בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ לא ייכנס לנעלי הרשות, ולא יהא "מתכנן על". חששותיהם של העותרים בדבר זיהום אוויר הורגעו בפסק הדין אשר שיבח את הטכנולוגיות החדשות אשר ינטרו את התנועה וישמרו על רמת זיהום האוויר מפני חריגות מן התקן המותר.

עובדות המקרה

תשתית לאומית מספר 15 הינה פרויקט תחבורה מערכתי במרכז הארץ, הכולל הנחת מסילת ברזל וסלילת כביש 531. חרף עתירות שהוגשו, המינהל לא מצא חלופה. בשלהי שנת 2006 אישרה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (הות"ל) את התוכנית, וזאת במטרה למזער את עומס הכבישים בשרון.

טענות הצדדים

תושבים מן השרון, עיריות הרצליה ורעננה ועמותת אדם טבע ודין עתרו נגד אישור התוכנית, בטענה כי היה צריך לקיים בדיקה מקיפה של חלופת המינהור – אשר מצמצמת את ההשפעות הסביבתיות השליליות ואת הצורך בהפקעת קרקעות. הות"ל גרסה כי חלופה זו מייקרת את עלות הפרויקט בכמיליון שקל.

קביעות בית המשפט

  • ביקורת שיפוטית על רשויות התכנון תינקט במשורה. גישה מצמצמת זו יש לה טעם והגיון. תחום התכנון והבנייה מעורר תכופות שאלות מקצועיות מובהקות שהמקום הראוי לבררן הוא לפני הגופים המוסמכים. הליכי התכנון כוללים מנגנונים מובנים של השגה המאפשרים גם למתנגדים להשמיע את קולם. פתיחת פתח רחב מדי לביקורת שיפוטית עלולה לעכב ואף לטרפד דה-פקטו את היכולת לקדם פרויקטים חשובים, ללא הצדקה.
  • חשיבות פרויקט כביש 531 - הפרויקט נשוא ענייננו הוא פרויקט לאומי שהגורמים המוסמכים מייחסים לו חשיבות רבה. ראש הממשלה, שר האוצר ושר הפנים הכריזו כי פרויקט זה הוא בעל חשיבות לאומית. בתגובת המדינה נאמר בין השאר כי "קידום הפרויקט והוצאתו אל הפועל אמור להביא לחסכון משמעותי בשעות נסיעה ברכבים ולתועלת עצומה למשק הלאומי. קידום הפרויקט יביא גם ליתרון סביבתי שכן הוא יוציא את התנועה מתוך הערים ויזרים אותה אל כביש משוקע ומטופל בשולי הערים".
  • חלופת המינהור- אפשרות זו נמצאה בלתי ישימה כלל, מה גם שלו קוימה, לא הייתה מקטינה את היקף ההפקעות ועלותה הייתה ניכרת.
  • השפעות סביבתיות - שיפורים טכנולוגים וניטור התנועה יאפשרו הימנעות מחריגה מתקני זיהום האוויר ומרעשים.
  • שיקול דעתה של הות"ל נמצא ראוי, ולא נמצאה עילה להתערבות בו. לרשויות התכנון סמכות להכריע בין השקפות תכנוניות שונות ובין אידיאולוגיות חברתיות שונות. בנסיבות העניין גם אין מקום לבירור פרטני של כל טענה וטענה שהעלו העותרים כמו היה בית משפט זה – "רשות תכנון על". בכך כמובן אין כדי לגרוע מאומה מן האחריות והחובה שנושאים בהן הגורמים המוסמכים בכל הנוגע לשמירה על איכות האוויר ולקיום ההוראות הקבועות בדין בתחום זה.

תוצאת ההליך

הוחלט לדחות את העתירה

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
- בפני השופטים אליעזר ריבלין, אילה פרוק'ציה, יורם דנצינגר

בג"צ 1880/07 איטה אתרוג ו-84 אחרים נ' ממשלת ישראל
תאריך:  19/06/2009   |   עודכן:  19/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כביש 531 יוצא לדרך: נשללה אופציית המנהרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הגיע הזמן שהבגץ יעסוק בשפיטה
לוי  |  19/06/09 17:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
המצאת שומה לפולש במסגרת מו"מ להחכרת הקרקע אינה עולה כדי הבטחה שלטונית    התנהלות המינהל - תמוהה    אין לתגמל פולשים למקרקעין
מאיר היילזנרט
אסיר הכלוא 23 חודשים בהמתנה להסגרתו לארה"ב עתר לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לשחררו בערבות. בית המשפט דחה את הבקשה תחת ההנמקה שהחוק מאפשר השארתו במשמורת, אם יש חשש לשיבוש הליכים, ללא קצבת זמן.
מאיר הילזנרט
למרות חשיבותה של זכות השמיעה, לא ניתן לספק זכות זו לכל גורם כלכלי שנפגע רק משום שלמתחרהו הוקנה ייתרון    הרשות לא תוכל לעמוד בשימועים בהיקף שכזה
מאיר הילזנרט
בית המשפט העליון הותיר על כנה את ההלכה החדשה ולפיה שיעבוד קבוע מאוחר יגבר על שיעבוד צף קודם אשר טרם נרשם פומבית, הגם שזהו שיעבוד צף אשר אוסר שיעבודים קבועים מאוחרים    הפומביות תנצח!
מאיר הילזנרט
אסיר שנרדף על-ידי אנשי העולם התחתון בשל עדותו נגדם – ושהעיד ללא תמורה – עתר לבג"צ בבקשה שייתן צו שיורה למשטרה לשלבו בתוכנית להגנת עדים ולהבהיר כיצד תגן עליו לאחר שחרורו    בג"צ דחה את עתירתו על הסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il