X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
אם מאמצת תובעת מהעמותה שסייעה לה באימוץ ביתה ומהרופא שבדק את הילדה, שקבעו שמדובר בילדה "תקינה", פיצויים בגין עגמת נפש ואת הוצאות הטיפולים המיוחדים בילדה, שהתגלתה, לאחר האימוץ, כנכה את הוצאות הוכחת הנכות היא מבקשת להשית על הנתבעים
▪  ▪  ▪
האם טענה נכותה של ביתה המאומצת משיתה עליה הוצאות שלא תוכל לעמוד בהן
"מומחה מטעם בית המשפט אינו אובייקטיבי תמיד"
ענבל בר-און
האם מומחה רפואי מטעם בית המשפט הינו אובייקטיבי? או שמא הוא פוזל לעבר היום שלמחרת - שבו יפגוש שוב את חברות הביטוח והמוסדות הרפואיים שכיום הוא מעיד נגדם? * פרופ' דניאל מור מקעקע את הדימוי
לרשימה המלאה

המאבק שלה למשפט (א)
ענבל בר-און
רינת ברוך למדה משפטים ובקרוב תסיים את התמחותה * באמצעות ההפכותה לעורכת דין היא מתקנת את העוול שנעשה לה ולאחרים שכמותה * היא נאבקת על זכויותיהם של בעלי מוגבלויות לשוויון בתעסוקה ובחברה
לרשימה המלאה

"יש ממש בעמדת המבקשת לפיה כשלו המשיבים שעה שהתחייבו כי המאומץ יהיה בריא", כותב השופט איתן בורנשטיין (16.6.09) בהנמקות פסק דינו, בו קבע כי הוצאות חוות דעת של מומחה רפואי מטעם בית המשפט תשלומנה על-ידי הנתבעים, מהטעם שאם ישנן ראיות לכאורה כנגד נתבע בעניין רפואי, יש ליישם חריג שיפוטי ולהשית עליו את תשלומי הוכחת עילת התביעה.
עלילת התביעה הנזיקית קורעת הלב, בה יש צורך באל – כורח לקבוע כי מצבו הפיזי של אדם הוא "נזק" התחילה כאשר אם חד- הורית שכרה, לצורך אימוץ ילדה שמקורה בחבר העמים לשעבר, את שירותיה של עמותה המסייעת באימוץ ואת שירותיו של רופא. הן הרופא והן העמותה קבעו שמדובר בילדה בעלת מצב רפואי "תקין", מה שהתברר בדיעבד כרחוק מהמציאות שכן הילדה סובלת מנכויות רבות, הדורשות טיפול יקר.
לדבריה, העמותה הציגה מצג שווא, והרופא נהג ברשלנות, ומשכך יש להשית עליהם את תשלומי הטיפולים הרפואיים וכן תשלומי פיצויים בגין עגמת נפש. בנוסף, מבקשת התובעת כי את הוצאות חוות הדעת הרפואית הנצרכת לאישוש התביעה ישלמו הנתבעים למומחה רפואי שימנה בית - המשפט.
בית המשפט המחוזי בתל –אביב קיבל את בקשתה של האם, בקבעו שתקנה 131 סעיף א' לתקנות סדרי הדין האזרחי מאפשרת לבית המשפט לחייב רק צד אחד בתשלום שכרו של מומחה רפואי מטעם בית המשפט באם ישנן ראיות, לכאורה, על פיהן קמה עילת תביעה כנגד בעל הדין עליו ישית בית המשפט את הוצאות חוות דעת המומחה הרפואי מטעם בית המשפט.

עובדות המקרה

המבקשת היא אם חד הורית שאימצה ילדה שמקורה באחת ממדינות חבר העמים לשעבר. למרות שהעמותה, שסייעה לה באימוץ הילדה הצהירה כי התינוקת במצב רפואי תקין, ולמרות שהאם המאמצת שכרה את שירותיו של רופא, שאישר את הצהרות העמותה - לאחר האימוץ התברר כי הילדה סובלת מבעיות רפואיות חמורות.
מבדיקה שביצע בתינוקת הפרופסור שאול הראל, מומחה לנוירולוגיה ולהתפתחות הילד, עלו הבעיות הרפואיות הפרעה בשיווי משקל מלווה ברעד וחולשה וקשיים ניכרים במיקוד, קשב וריכוז.
בנוסף הקטינה מטופלת במחלקה האורטופדית בבית החולים "דנה", בחודש מרץ 2008 עברה ניתוח לתיקון הפרעה מבנית באגן, ייתכן שהיא סובלת משיתוק מוחין. היא גם סובלת מקשיים במובנות עקב קשיי הגייה ואיחור שפתי של עד שנה וחצי ואובחנה כסובלת מחירשות עצבית.
אור לבעיותיה הרפואיות, הקטינה מבקרת בגן טיפולי משולב לילדים לקויי שמיעה ומקבלת טיפולים בדיבור, בריפוי ועיסוק ובתנועה.
העותרת תובעת מהמשיבים, שהם העמותה שסייעה לה באימוץ ומשתפי הפעולה עם העמותה - תחת העילה של הצגת מצג שווא - את תשלומי עלויות הטיפול הרפואי של הקטינה בעבר ובעתיד ופיצוי בגין עגמת הנפש שהיא חווה בשל האימוץ שאינו כמשאת ליבה. בנוסף היא תובעת את אותם הסעדים מהרופא שאישר כי התינוקת במצב רפואי תקין.
במסגרת תביעתה הגישה העותרת בקשה כי את שכר טירחת המומחים שהיא תזמן לתת חוות דעת לגבי מצבה הרפואי של הילדה לצורך קביעת הפיצויים יממנו הנתבעים.

טענות הצדדים

לטענת העותרת, אין לה יכולת כלכלית לשלם את שכר טירחת המומחים הרפואיים, ומשכך היא מבקשת כי שכרם יושת על הנתבעים, ש"אשמים", לכאורה, במצב הנתון. את דבריה היא סומכת על האמור בתקנה – 131 א' לתקנות סדר הדין האזרחי, על פיה יכול בית המשפט למנות מומחה רפואי לצורך בירור עניין מסוים ולהשית את שכרו בצורה לא שוויונית על הצדדים.
המשיבים מתנגדים לבקשתה. לדבריהם תקנה 127 לתקנות סדר הדין האזרחי קובעת כי טענה רפואית יכול בעל דין לטעון רק באם – הוא עצמו – הביא חוות דעת מומחה רפואי, ולא שחוות הדעת תובא ו/או תמומן על-ידי הצד שמנגד.
כמו-כן, טוענים המשיבים שמכיוון שהמבקשת לא ציינה את קשייה הכלכליים בהזדמנות הראשונה בה יכלה טענתה להישמע, שוב אל לה לטעון טענות הקשורות לקשיי כלכלה, אלא תביא או לא חוות דעת רפואית של מומחה, וזאת על חשבונה היא.
לדידם, המשיבים נאותים להביא מומחים מטעמם שיבדקו את הקטינה (ידוע שחוות דעת שמביא בעל דין, נוטה באורח פלא, שמעורר שאלות קשות לגבי אמינות המוסד הרפואי, לטובת הצד המזמין, וכמובן המשלם, את חוות הדעת).
בתגובה לדברי המשיבים, אומרת העותרת, כי היא מוכנה שבית המשפט ימנה מומחים מטעמו, וישית את שכרם על הנתבעים, אך אין היא מוכנה שחוות הדעת הרפואית היחידה שתתקבל בבית המשפט תהיה של המומחים הרפואיים מטעם התביעה. עוד היא אומרת, כי אין לה התנגדות שבנוסף לחוות דעת המומחה מטעם בית המשפט יגישו גם הנתבעים חוות דעת מטעם מומחה שלהם.

קביעות בית המשפט

בית המשפט הכריע כי יש לפטור את המשיבה מהגשת חוות דעת רפואית, ותחתיה להביא חוות דעת רפואית של מומחה מטעם בית המשפט, ששכרו יושת על המשיבים. בנוסף קובע השופט איתן בורנשטיין, יוכלו הנתבעים להגיש חוות דעת מטעם מומחה שימנו הם.
את החלטתו, שניתן לשמוע את טענות התובעת בענייני רפואה למרות שלא הגישה לבית המשפט חוות דעת רפואית, מנמק השופט בורנשטיין בכך שתקנה 127 לתקנות סדר הדין האזרחי, שקובעת שלא תישמע טענה בעניין רפואי אלא אם כן בעל הטענה סומך את דבריו על מסקנותיו של מומחה רפואי, מאפשרת לבית המשפט לשמוע את טענות בעל הדין, אם מצא בית המשפט לנכון לעשות כן, גם אם הטענה לא נתמכת בחוות דעתו של מומחה רפואי. נמצא שנסתרים דברי הנתבעים שאין כלל לשמוע את טענת התובעת כל עוד לא הביאה חוות דעת מומחה רפואי מטעמה.
בנוסף מביא השופט את לשון תקנה 131 לתקנות סדר הדין האזרחי, המורה, בסעיף א' בו, כי רשאי בית המשפט, אם מינה מומחה רפואי מטעמו לבירור עניין מסוים, להשית את שכרו על אחד הצדדים בלבד. לדבריו, מכיוון שגם מהחומר המצוי כבר בשלב זה מול עיני בית המשפט נראה, לכאורה, כי ישנה אחריות נזיקית של הנתבעים כלפי העותרת, יש מקום להחיל עליהם את הוראות התקנה ולחייבם בכל הוצאות המומחה הרפואי מטעם בית המשפט.
באשר לטענת הנתבעים, שמכיוון שהתובעת לא טענה בדבר קשייה הכלכליים במועד הראשון, בו יכלה לעשות כן, הרי שאין להישמע לדבריה בנושא זה כלל, הכריע השופט כי למרות, שאכן, התרשלה התובעת בעניין זה, עדיין אין הדברים מביאים לידי כך שלא יוכלו להישמע מצד הנתבעת טענות בדבר מצבה הכלכלי.
בית המשפט אישר לנתבעים להביא, גם, חוות דעת של מומחה רפואי מטעמם, בנוסף לחוות דעת המומחה הרפואי מטעם בית המשפט.

תוצאת ההליך

הבקשה התקבלה. המשיבים ישאו בהוצאות המומחה הרפואי שימונה מטעם בית המשפט לבירור מצבה הרפואי של הקטינה לצרכי שומת פיצויים.

פרטי ההליך

- בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו
- בפני השופט: איתן בורנשטיין
- בשם המבקשת : עו"ד הדר אורי
- בשם המשיבים : עו"ד לוי שבת

בש"א 1293/05 מחוזי (ת"א) פלונית נ' עמותה
תאריך:  22/06/2009   |   עודכן:  22/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תביעה קורעת לב – הבת המאומצת היא "נזק"!
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר הילזנרט
בית המשפט המחוזי בתל אביב העביר בערעור ביקורת חריפה על פסיקת בית המשפט השלום בתל - אביב, שמצידו לא נשאר חייב והטיח האשמות כנגד המחוזי    המחוזי אמר את המילה האחרונה (בינתיים לפחות) בהבהירו ל"אח הקטן" כי יאה שתיקה לשלום
ענבל בר-און
סדרי העדיפות של המפקח על הבנקים צריכים לנבוע משיקולים ציבוריים, והוא אינו יכול לשרת את עניינם של גופים פרטיים כלכליים
ענבל בר-און
התנועה לאיכות השלטון עתרה כנגד האינפלציה בכמות סגני הנשיאים בביהמ"ש המחוזי בתל אביב    המדינה הסכימה שיש 'לעשות סדר במינויים' ומשכך מצא בג"צ כי העתירה מיותרת
מאיר הילזנרט
האב נטש את בנותיו, ועקבותיו נעלמו    בג"צ סירב לדון בבקשת בנותיו, הזכאות לפי חוק השבות להתאזרח בישראל, משום שלא ניתן לקבל את עמדת האב
ענבל בר-און
בג"צ: מנהרה אינה אפשרית    ניטור התנועה ימנע זיהום אוויר    זכותם של בעלי הקרקעות באזור נסוגה מפני חשיבותו של הפרויקט הלאומי    שיקול דעתו של בג"צ בנושא - מצומצם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il