X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
לדברי שופטת בית המשפט המחוזי בת"א רות גונן גם מכירת תוכנות דמו מהווה הפרת זכויות יוצרים
▪  ▪  ▪

טכנאי המחשבים רועי גרטל פרסם באינטרנט כי הוא מתקין תוכנות במחירי "מציאה". הוא עמד בדיבורו ואכן התקין תוכנות של חברות נבחרות במחירי מציאה ממש. לדוגמה: 15 תוכנות בשווי של מעל ל-55,000 ש"ח ב 300 ש"ח בלבד. אליה וקוץ בה – התוכנות הותקנו ללא רישיון.
לידי חברת וויבס אודיו העוסקת בפתרונות בתחום עיבוד אותות אודיו הגיע מידע לפיו אף היא נמנית בקרב החברות שאת תוכנותיהן משווק גרטל. היא שלחה חוקרים מטעמה לגרטל, והוא מכר להם תקליטור צרוב שעליו 15 תוכנות של החברה.
לאחר שאחזה בתקליטור תבעה אודיו וויבס את גרטל. לדבריה, גרטל הפר את זכויות היוצרים שלה בכך שמכר, ללא רישיון, 15 תוכנות שייצרה.
להגנתו אמר הנתבע כי התקליטור אינו שלו. הוא קיבל אותו מחבר שאת שמו שכח. כמו-כן, לדבריו, התוכנות שהיו על גבי התקליטור הן תוכנות "דמו" (תוכנות שיוצריהן מאפשרים שימוש זמני בהן. כגון אלה שנעצרות לאחר 30 ימים) שבהעברתן ואף במכירתן אין הפרת זכויות יוצרים, הגם שהוא לא גבה כסף עבור העברת התוכנה אלא עבור ייעוץ שסיפק ביחס לתוכנות.
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רות גונן, קיבלה את טענות אודיו וויבס לפיהן גרטל הפר את זכויות היוצרים שלה. לדבריה, הוכח בדיונים כי התוכנות שעל גבי התקליטור היו פרוצות או ללא רישיון ושגרטל מכר תוכנות אלה, ולא, כדבריו, גבה כסף רק עבור היעוץ.
עוד בפסק דינה מציינת השופטת כי תוכנות "דמו", למרות שישנו היתר מצד היצרן להשתמש בהן ללא תשלום לתקופת ניסיון – מכל מקום, אין רשות לאיש מלבד ליצרן למכרן.
עבור כל הפרה חייבה השופטת את גרטל לפצות את אודיו וויבס ב-10,000 ש"ח. מאחר שדובר ב 15 תוכנות הגיע סכום הפיצוי ל-150,000 ש"ח. כמו-כן חוייב גרטל בשכ"ט עו"ד בסך 20,000 ש"ח.

טענות הצדדים

התובעת, וויבס אודיו בע"מ, היא חברה העוסקת במתן פתרונות בתחום האודיו, בין היתר באמצעות פיתוח תוכנות.
בעקבות מידע שהגיע לחברה, כי הנתבע, רועי גרטל, מפר את זכויותיה על-ידי כך שהוא מתקין, ללא רישיון מטעמה, את תוכנותיה ללקוחותיו במסגרת עבודתו כטכנאי מחשבים פנו שני עובדי החברה, הגברת פחימה ומר שניידר, שהציגו עצמם כלקוחות פוטנציאליים להתקנת תוכנות לא חוקיות אל רועי גרטל בבקשה כי יסייע להם בהשגת ובהתקנת תוכנות לא חוקיות. הצדדים נפגשו, ורועי גרטל מכר לשניים תקליטור צרוב אליו הועתקו 13 תוכנות "פרוצות" של התובעת ושתי תוכנות שלא ניתן לגרטל רישיון מטעם החברה להחזיקן.
לדברי התובעת, מדובר בהפרה של זכויות יוצרים. לטענתה, הנתבע כי רוב התוכנות פרוצות ושחלקן מוחזקות על-ידו ללא רישיון. כמו-כן הוא ידע כי מדובר בתוכנות של החברה המוגנות בזכויות יוצרים.
לדברי הנתבע, הוא לא עשה שימוש בתוכנות של התובעת למעט תוכנות שהיו על-גבי התקליטור שמסר לנציגי החברה, שהיו תוכנות "דמו" (תוכנה לתצוגה שהחברה נותנת רישיון להשתמש בה למשך שלושים ימים) שהחברה עצמה איפשרה "להוריד" מהאינטרנט ולהשתמש בה. עוד הוא טוען, כי את הכסף שגבה, לא גבה עבור התוכנות אלא עבור הטרחה והייעוץ שנתן לנציגי החברה. כך שאין הפרה ממשית של זכויות יוצרים. בנוסף, הדיסק, לדבריו, הגיע אליו מחברו הסטודנט שאת שמו אינו זוכר.

קביעות בית המשפט

לדברי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת רות גונן, הוכח על-ידי התביעה באמצעות מומחה המחשבים מטעמה, מוזס, כי על-גבי התקליטור הנדון היו תוכנות "פרוצות" או כאלה שהושגו ללא רישיון והןן אינן תוכנות "דמו" וגם לו היו תוכנות "דמו" - אין לסחור בהן ללא רישיון מבעל זכויות היוצרים. להתרשמותה, הכסף שגבה הנתבע לא היה רק עבור ייעוץ, אלא גם עבור התקליטור. מאחר שמכירת תוכנה היא הפרה של זכות יוצרים לפי חוק זכויות יוצרים מצאה השופטת את הנתבע כמי שהפר זכויות יוצרים ועליו לפצות את התובעת בנזקים שגרמה ההפרה בסך 10,000 ש"ח עבור כל הפרה.

תוצאת ההליך

הנתבע חוייב לפצות את התובעת בסך 150,000 ש"ח. כמו-כן חוייב בהוצאות שכ"ט עו"ד התובעת בסך 20,000 ש"ח.

פרטי ההליך

- א' 001188/08 וויבס אודיו בע"מ נ' גרטל רועי
- בבית המשפט המחוזי בתל אביב
- בפני השופטת רות רונן
- בא כח התובעת וויבס אודיו בע"מ: עו"ד קווה

ניתן:05.11.2009
תאריך:  15/11/2009   |   עודכן:  15/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טכנאי שהתקין תוכנות פיראטיות חוייב ב-150,000 ש"ח
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
צריכים להתבייש:השופטת והתובעים
מדינת חלם?  |  16/11/09 02:41
2
כלומר אין לו קשרים...
פיפטי פיפטי  |  16/11/09 06:54
3
שוב העשירים עושקים עניים
בני מרכז  |  1/12/09 12:51
4
מההההההה ???!?
ארז ברז  |  19/01/10 19:11
5
פסק דין מוזר עד מאוד !
בוב הבנאי  |  20/01/10 00:07
6
רכבו על הבחור מסכן
מישה  |  21/01/10 13:37
7
השופטת טועה- מותר להוריד דמו
רונן רונן  |  2/03/10 10:01
8
לנתבע לא היה עו"ד !
אריאלי  |  18/06/10 11:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאת בכר סגל
הגם שהעתירה נמחקה ביוזמת העותרות מבלי שנתבררה לגופה, והגם שהעותרות לא ציינו כי ערערו באותו עניין לבית המשפט המחוזי במקביל להגשת העתירה, ולמרות שהמשיבים כבר הגישו תגובה מקדמית לעתירה, בג"צ לא חייב את העותרות בהוצאות המשיבים
עו"ד ליאת בכר-סגל
בית המשפט המחוזי קבע, כי מקום בו ישנה התנגשות בין הוראות חוזה הנאמנות לבין חובותיו של הנאמן, על הנאמן להתעלם מהוראות לשון החוזה ולפעול על-פי שיקול דעתו להשגת מטרת הנאמנות
מאיר הילזנרט
בטקס אנשי השנה 2005 ששודר בפריים טיים במסגרת שידורי "קשת" אמרו הבדרנים שי ודרור ביחס לשרה לשעבר לימור לבנת שיש לה "פטמות לתפארת מדינת ישראל"    הרשות השניה קנסה את קשת בדקה וחצי פרסום    עתירתה של קשת לבג"צ כנגד הקנס נדחתה והקנס ייצא לפועל
מאיר הילזנרט
ראיסה ולדימיר ניצולת שואה בעצמה בת לאם שעבדה במחנות כפיה גרמנים ונכדתם של פרטיזנים יהודים שנרצחו בשנות השואה הטלטלה בין לשכות משרד הפנים שהגדירוה כחסרת דת וסרבו לאפשר לבנה לעלות ארצה    לאחר שמונה שנים בארץ בג"צ חייב את משרד הפנים לרושמה כיהודיה ולדון בעניינו של בנה שמבקש לעלות ארצה
מאיר הילזנרט
בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה את רו"ח רוני תירושי שהורשע בגין עבירת שימוש במידע פנים    לדברי השופט זאב המר, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, תירושי לא יכול להיחשב "איש פנים" ומשכך לא ניתן לייחס לו עבירת שימוש במידע פנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il