X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אדם שאינו מקיים ומבצע את המצוות הקשורות לאכילה ושתייה ואינו מרגיש את "קרבת האלוהים" אף בהקשר הפיזי הלזה, עליו אפילו לא נאמר: "ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו"
▪  ▪  ▪

בתוך מגוון רחב-היקף של נושאים שבפרשת השבוע, פרשת משפטים הכוללת 53 מצוות וסימנך "גן מצוות" [מדרש גם] ואשר תוכנה העיקרי עוסק בנושאים ובעניינים שבין אדם לחברו, מופיע סיפור שחתימתו נראית תמוהה ביותר, וב"קצירת האומר" נסכמה: ה' מבקש ממשה שיעלה אליו כשאהרון, נדב, אביהו ו-70 מזקני ישראל ילווהו עד למרגלות הר סיני. כמו-כן, משה מתבקש "לספר" לעם "את כל דברי י-ה-ו-ה" והעם אומר: "כל הדברים אשר דיבר י-ה-ו-ה נעשה". בהתרגשות הוא בונה מזבח "תחת ההר", כותב את דברי האל ב"ספר הברית" ומקריא זאת "באוזני העם". ושוב, העם אומר ומוסיף: "כל אשר דיבר י-ה-ו-ה נעשה ונשמע".
התורה ממשיכה ומתארת שמשה ופמלייתו המכובדת רואים את "אֱלוֹהֵי יִשְׂרָאֵל ותחת רגליו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר... וַיֶּחֱזוּ אֶת הָאֱלוֹהִים וַיאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ". הייתכן?! האם אין חלקו האחרון של התיאור בבחינת "תרתי דסתרי"?! אתמהה.
וגם אמנה, פרשני התורה נחלקו בהסבר הדברים. יש שראו את תיאור ראיית האלוהים רק כ"מחזה נבואי" ולא ראייה ממשית בעין אנושית [הרמב"ן, הראב"ע, החזקוני]. יש הטוענים שאכן משה ופמלייתו ראו בעיניהם את האלוהים ואף "נתחייבו מיתה". אלא, שה' לא רצה "לערבב שמחת התורה במיתתם" [רש"י].
ולגבי עניין האכילה והשתייה, הרס"ג טוען ש"לא הייתה ממש אכילה ושתייה". אבל, מאחר שלא מתו במגפה בגלל ראייתם את האל "המשיכו לאכול במשך חייהם". לעומתו, רש"י ופרשנים נוספים טוענים שאכן, הייתה שם "אכילה (ושתייה) מן השלמים והזבחים" משום "שעשו משתה ויום שמחה כאשר יעשה הכוהן הגדול בצאת יום הכיפורים". הראב"ע טוען "כאילו היו אוכלים ושותים" משום "שנהנו מזיו השכינה".
שמחה של מצווה
ולנו נראה להוסיף פן רעיוני חשוב ואשר ניתן ללמדו מסמיכות העניינים של "ראיית האלוהים" [=השכינה] - מחד-גיסא, ושל "אכילה ושתייה" - מאידך-גיסא, קרי: זהו פן יישומי בחייו של היהודי בעבודת ה', כפי שראיתי במאמרו של חברי ורעי, הרה"ג אהרון רון-אל הי"ו, רב עדת קהילת תימן בעיר באר שבע, כדלקמן:
מארי רימון בן עמרם זצ"ל שהיה רב מחוז שרעב (תימן) הבחין שאחד מתלמידיו לא הגיע לבית המדרש כבר מספר ימים. בערש"ק פרשת "משפטים" הלך הרב לבקרו. לתדהמתו, ראהו מסב על שולחנו ואוכל ארוחה דשנה. בריאותו ותיאבונו נראו תקינים לחלוטין. כשראה התלמיד את הרב בפתח, הפסיק את אכילתו וקם נרגשות לקבל את פני רבו. הרב גער בתלמידו ושאלו לפשר הפסקת אכילתו. שהרי, לא ייתכן שאדם יעזוב את "השכינה" ויפנה לקבל ולהקביל פני "בשר ודם". התלמיד היה נבוך וביקש לדעת "מה הקשר בין השכינה ובין סיר הבשר?" הרב השיבו בנועם ואמר: "והלא מקרא מפורש הוא בפרשת השבוע: 'ויחזו את האלוהים ויאכלו וישתו'?!
מכאן אנו למדים, הסביר הרה"ג אהרון רון-אל הי"ו, שפעמים האדם יכול להגיע למדרגה של "וידבר אליי זה השולחן אשר לפני י-ה-ו-ה". זאת, באם נשמור על מצוות ה' חשובות הקשורות לאכילה ושתייה, כגון: נטילת ידיים, המוציא, בציעת הפת, דברי תורה, ברכת המזון ועוד. ומאידך-גיסא, אדם שאינו מקיים ומבצע את המצוות הקשורות לאכילה ושתייה ואינו מרגיש את "קרבת האלוהים" אף בהקשר הפיזי הלזה, עליו אפילו לא נאמר: "ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו". קרי: מי שיושב ליד "אבוסו" ואינו מכיר "את קונהו", את בוראו, הרי הוא גרוע אף משור וחמור.
"שפלותו ואפסיותו של האדם פעמים ניכרת דווקא מתוך זה שהוא תלוי בסיר הבשר או/ו בקנקן המים שלו. אדם היודע להכיר תודה לבוראו על-ידי עשיית המצוות הנ"ל ולמותר לציין שאם עושה הוא זאת מתוך שמחה של מצווה, מתוך שמחת החיים שהעניק לו הבורא, אשריו ואשרי חלקו" [מדרש גם].

המאמר מוקדש להצלחתה של נכדתנו החדשה, מעיין שתחי-ה, בתם של יונת ודרור נדב הי"ו.
ולהבדיל בין החיים ל"חיים" - המאמר מוקדש לעילוי נשמתו המיוחדת של ר' מרדכי בריל ז"ל שנסתלק לגנזי מרומים כי "ניצחו אראלים את מצוקים". ר' מרדכי ז"ל לימד את משפחתו, את סביבתו כמו גם את כל מכיריו-מוקיריו פרק חשוב בעבודת ה' אשר נעשתה תדיר מתוך שמחה של מצווה ובעיקר מתוך שמחת חיים אמיתית. תנצב"ה.
תאריך:  08/02/2013   |   עודכן:  08/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
התורה אינה מתביישת להורות בפירוש על כך שיהודי צריך להעדיף את טובתו של יהודי שני על פני טובתו של גוי, אפילו אם לכאורה הוא עשוי להרוויח מהגוי יותר מאשר ירוויח מהיהודי. בעצם, אסור בכלל להרוויח מהלוואה שנותנים ליהודי
איתן קלינסקי
הצו הראשון בפרשת משפטים קורא לנו לחתור כיום למציאות חיים בה לא יהיו עובדים עניים חסרי כל וחסרי זכויות אדם, ולבנות חברה בה לא יהיו עובדים שייאלצו להיאבק על הישרדותם הפיזית
אהרון שחר
המחשה בסיוע דמיון מודרך של מה שידוע בלאקוניות כ"הטבות מס"
דניאל גיגי
הביקור המתוכנן של אובמה בישראל הוא סטירת לחי נוספת לנתניהו, שספג כבר מכה קשה בבחירות ומתקשה להקים קואליציה. בנוסף לקושי להקים קואליציה יציבה יצטרך עכשיו נתניהו להתמודד עם הדרישה הבינ"ל לחדש את תהליך המשא-ומתן המדיני
ראובן לייב
הצטרפותו של נפתלי בנט, בשם הבית היהודי, אל זבולון אורלב וסילבן שלום, הקוראים שלושתם להפוך את יום א' בשבוע ליום חופשי מעבודה ומלימודים, היא אות מבשר טובות במיוחד לציבור הדתי שיזכה בעטיו ביום חול של חופש מלא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il