X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מתוך מבט על המציאות הישראלית העכשווית, נזרקו אל ירמיהו ביטויים מוכרים: "בוגד, אוהב את האויב, תלוש ומנוכר", אפשר להוסיף פנינים כמו - "גיס חמישי"
▪  ▪  ▪
תקיפה צבאית [צילום: AP/Virginia Mayo]

במציאות של שכרון חושים, הסוחפת את דעת הקהל במדינת ישראל לתמיכה גורפת במהלכי מלחמות של ממשלות ישראל, אני מוצא עצמי השנה טרם תשעה באב חוזר לספר ירמיהו. חזרתי לספר המפגיש אותנו עם תיאורי חברה אחוזת שכרון חושים, התומכת במהלכים צבאיים של יהויקים, יהויכין וצדקיהו, מלכי יהודה, שהביאו לחורבן הבית הראשון.
בימים של שכרון חושים שביטויו תמיכה גורפת בתקיפה צבאית את אירן, שרק הכנותיה גבו מיליארדי שקלים, מצאתי עצמי מעיין בספר ירמיהו. בימים של תמיכה במלחמה שעלולות להביא לשואה גרעינית ולמחירי דמים קשים לישראל ולעמי האזור, מצאתי עצמי בחיקו של ספר המספר את סיפור חייו נביא, המוקע על-ידי חלק הארי של החברה, כי כל חטאו היה אומץ ליבו לומר ללא חת לחברה בה הוא חי את האמת הפוליטית שלו.
מתוך מבט על המציאות הישראלית העכשווית, נזרקו אל ירמיהו ביטויים מוכרים: "בוגד, אוהב את האויב, תלוש ומנוכר", אפשר להוסיף פנינים כמו - "גיס חמישי", "לדעותיך יש תמיכה של פרומיל אחד בציבור הישראלי". או בלשון תקופתו: "מְשֻׁגָּע אִישׁ הָרוּחַ". ואם תרצו את הגרוע מכל -"מוֹת תָּמוּת... מִשְׁפַּט מָוֶת לָאִישׁ הַזֶּה" (ירמיהו כ"ו 8,11).
"מוֹת תָּמוּת" בספר ירמיהו מזכיר סיסמאות ברחובי - "מָוֶת לַבּוֹגְדִים", "אוֹהֲבֵי עֲרָבִים", "עוֹשִׁים יַד אַחַת עִם הָאוֹיֵב", "אַתֶּם גַּיִס חֲמִישִׁי". כדוגמת ירמיהו שמבחינת דעת קהל מוסתת היה "גַּיִס חֲמִישִׁי - אוֹהֵב בָּבְלִים".
סבל אישי רב
ירמיהו היה בן למשפחת כוהנים מצאצאי בית עלי שגלתה לענתות בימי שלמה. החל להתנבא בשנת שלש עשרה למלכות יאשיהו(ירמיהו א, 2). חייו רצופים התלבטויות אישיות, שמקורן בעמדה פוליטית שנקט ובמהות שליחותו הנבואית.
בנבואותיו הוא נקרע בין צורך לנבא חורבן לעם, שמובל בדרך פוליטית וצבאית הרת אסון ובין אהבה גדולה לעמו. עמדה נחרצת נגד שכרון תומכים במלחמה גררה אחריה סבל אישי רב (ירמיהו ט"ו 17-18, י"ח 18-23 ועוד). סבל המתבטא בבית כלא בתנאים קשים מנשוא - "וַיַּכֶּה פַּשְחוּר אֶת יִרְמִיָהוּ וַיִּתֵּן אוֹתוֹ עַל הַמַּהְפֶּכֶת" (פרק כ', 2).
מצבו של ירמיהו הורע בימי יהויקים, עמו התנגש על-רקע פוליטי ומוסרי, ואף עמד למשפט על כך. המשפט מלווה בדעת קהל עוינת ובאווירת לינץ, שיצרו נגד הנביא חוגי השלטון - "וַיִּתְפְּשוּ אוֹתוֹ הַכּוֹהֲנִים וְהַנְּבִיאִים וְכָל הָעָם לֵאמוֹר מוֹת תָּמוּת" (פרק כ"ו 8).
ירמיהו, העד לשינויים באורנטציה הפוליטית של ממלכת יהודה, ראה בחזונו כי קרב היום בו תחריב ממלכת בבל את ממלכת יהודה. כשממלכת יהודה עלתה על שרטון של מלחמת אבדון, התמיד הנביא בעמדתו, למרות שנורו לעברו גלי העוינות הבלתי מרוסנים וההתנכלויות הפיזיות הקשות מנשוא ( פרק כ' 3 ואילך).
שלושה חודשי מלוכה
חזונו המדיני של ירמיהו, למרבה הכאב, התאמת כבר בשלב הראשון בגלות המלך יהויכין ושל צמרת השלטון. אף על-פי כן לא נטר ירמיהו איבה למלך וקונן בכאב על גורל המלך ההולך לגולה ( פרק י"ד 17-18 ).
הנביא התמיד בהתנגדותו לתוכניות הצבאיות של המלך צדקיהו, אחרון מלכי יהודה, שעל שמו חתום חורבן הבית הראשון בשנת 586 לפנה"ס. צדקיהו עלה על כס המלכות אחרי שלושת חודשי מלוכה קצרים ואומללים של המלך יהויכין.
ירמיהו הנביא שם ללעג את מדיניות המלך, את משיחי השקר ונספחיהם, שעוררו תקוות שווא בעם לשים את כל יהבם רק בסגידה לכוח הנשק ובמדיניות של מלחמה. הם הכריזו בביטחון על ניצחון מוחלט העתיד להתרחש בקרב נגד המעצמה הבבלית. (פרק כ"ח).
עם פרוץ המרד ביהודה נגד בבל ירמיהו היה בודד ומוקע כמוקצה מחמת מיאוס במערכת הפוליטית. הוא ניסה ללא הצלחה לשכנע את חוגי השלטון, כי הסיוע המיוחל של הצבא המצרי, גם אם יבוא, לא ישנה את התוצאות בלתי נמנעות, שיובילו לחורבן מוחלט של הממלכה.
צבא האויב
נאמנותו הפוליטית של ירמיהו לצו מצפונו ולעולמו הערכי הניע את השלטון לראות בו סוכן מסוכן של צבא האויב. סוכן המוכן להתמסר למדינת אויב. מכאן שאחת דינו של סוכן אויב - בית כלא. ואם בית כלא יש לפעול, שהתנאים יהיו קשים מנשוא, כיאה לבוגד בעמו הנמצא בעיצומה של מלחמה.
לקראת תשעה באב, קראתי בספר ירמיהו במיוחד את הפרקים: כ - כ"ט ושמעתי קולות שמאוד מוכרים לי מימים אלו ברחובות ישראל.
נותרתי רק עם תפילה, שלא נגיע לימים האפלים של שנת 586 לפני הספירה. ולא נעלה על שרטון הכזב המשיחי, שתכננו לעם ישראל מנהיגי דת קנאים חסרי כל מעצור, שהובילו עם שלם למלחמת אבדון גם בשנת 70 לספירה וכן בשנים 132-135 לספירה.
בתשעה באב השנה אינני מסתיר את פחדי מקנאים חסרי מעצורים, שנותנים היום את הטון בסדר היום הציבורי שלנו. מול עוצמה קנאית הקונה לעצמה מהלכים בחברה הישראלית חייבים לומר בקול רם וצלול - אל תגידו יום יבוא, הביאו את היום. לא רק לומר אלא גם לפעול.

תאריך:  21/07/2015   |   עודכן:  21/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות תשעה באב
תגובות  [ 30 ] מוצגות  [ 30 ]  כתוב תגובה 
1
למנוע מציאות של ט׳ באב
אליעזר.  |  21/07/15 10:35
 
- ויהי ערב ויהי בוקר ואליעזר גם.
י.ש  |  24/07/15 18:14
2
אלה לא הרהורים, אלה קשקושים
מגיב ותיק  |  21/07/15 10:49
 
- גם הפעם כחמור קופץ בראש
אני המגיה הוותיק  |  21/07/15 11:24
 
- גם בגדה השמאלית
יולו  |  23/07/15 08:20
3
איחרנו את הרכבת
נ..  |  21/07/15 11:10
4
קלינסקי-הפוך
דניאל143   |  21/07/15 19:31
 
- לדניאל השש אלי מלחמה
דניאל 2015  |  23/07/15 16:10
 
- לדניאל השש אלי מלחמה
דניאל 2015  |  23/07/15 16:10
5
ירמיהו הנביא לא קיבל כסף
איריס כהן  |  22/07/15 09:56
 
- איריס כהן יורה רפש
איצי  |  22/07/15 10:21
 
- יישר כחך מילים כדורבנות. ל"ת
פלא יועץ  |  22/07/15 10:32
 
- לא פלא ולא יועץ
איצי לפלא יועץ   |  22/07/15 11:10
6
ירמיהו הנביא איכה?
מ.מ  |  22/07/15 10:09
7
עלולים להביא עלינו את החורבן
ضصث قفغ عهخ  |  22/07/15 18:57
 
- תודה למגיב
מ.מ   |  23/07/15 15:58
 
- תודה למגיב
מ.מ   |  23/07/15 15:58
8
למנוע חורבן
ضصث قفغ غعهخ  |  22/07/15 19:12
 
- יפה התגובה של המגיב הערבי
יוסף גל  |  22/07/15 19:52
 
- כמה עצוב שאתה לא מבין
איריס כהן  |  23/07/15 22:44
 
- אסון בשם איריס כהן
אזרח ישראלי  |  24/07/15 10:35
9
ירמיהו הנביא בשנת 2015
ירמיהו הנביא   |  24/07/15 15:01
10
ירמיהו הואשם בהחלשת הצבא
מחליש את הצבא   |  24/07/15 15:40
11
לא להחריב את סוסיא ובית אל
תפילה ייחודית  |  26/07/15 10:21
 
- המשורר אליעז מגוש עציון
תודה למגיב מס׳11  |  26/07/15 11:05
 
- אנלוגיה מטופשת בין ילידים
אכן שטחית  |  27/07/15 09:40
 
- למגיב מס' 11
איתן קלינסקי  |  26/07/15 17:31
 
- תמיכה בגזל של מתנחלי בית אל ?
מה קרה לאיתן?   |  26/07/15 19:44
 
- בסוסיא גרים ילידי המקום והארץ.
לאיתן שלום וברכה  |  26/07/15 21:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
הרב בועז עמר
בעיצומו של ט´ באב אנו קמים מן הארץ ומתחילים לומר פרקי נחמה    הסיבה לכך מעוררת תקווה: המכות הן לטובתנו, ומוכיחות שיש עוד תקווה לחדש ימינו כקדם    רק אב שאוהב את בנו מוכיח אותו
איתן קלינסקי
אהבה, שרצתה להיות יפה, הייתה לאהבה עצובה רווית כאב, החושפת אותנו גם לגילויים, העולים על שרטון של אלימות קשה, והכל בשם האהבה
ציפורה בראבי
משנכנס אב ממעטין בשמחה    עם ישראל זוכר ולא שוכח וזהו סוד כוחו    אבל בתוך האבל והצער יש גם תקווה
מרדכי שחם
בתשעה באב, לפי המשנה, "חרבה ביתר", מעוזו האחרון של "המרד האחרון" ברומיים - מרד בר-כוכבא; ברם, חלליה הרבים של מלחמה זו, הן בשלבי-הצלחתה בתחילתה, והן בקרבות מסע-הדיכוי הנקמני שבסופה - לא למען ביתר נפלו, אלא על קידוש השם
יואל רפל
הקמת המדינה, מלחמת ששת הימים ואיחוד ירושלים תחת שלטון ישראל מצדיקים דיון מחודש בשאלת תוקפו של צום י"ז בתמוז בימינו
רשימות נוספות
"סרמוני" השיקה קטלוג מתנות חדש לראש השנה  /  סיגל אוברמן
תנובת הפרה הישראלית - הגבוהה בעולם  /  מירב ארד
נתניהו: ירושלים לא תחולק עוד לעולם  /  איציק וולף
תמוז - הכנה לזמני תשובה  /  חניאל פרבר
משוררת בהר סיני   /  ציפי לידר
חג ההווה  /  הרב יעקב נגן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il