אספקת סחורה למדפי הרשת, הפך להיות פתגם שגור במחוזותינו לאחרונה, במיוחד לאור מצבה הקשה של רשת מגה, אשר נאלצה לסגור את תת הרשת המוזלת שלה, על-מנת לנסות ולהציל את הרשת העירונית.
מי שהסתובב לאחרונה בחנויות מגה, ליבו נחמץ לנוכח העליבות, הדלות והיעדר מגוון רחב של סחורה. אכן תפקידו של הספק זה לספק סחורה, אולם הוא חייב להיות בטוח שהוא יקבל את התמורה בגין כך וכל שמועה או מעשה חריג ברשת לה הוא מספק סחורה, מייד מדליק אצלו ובצדק נורות אזהרה וחשש.
לעניין המגוון הנכון על מדפי הרשת, אחת הטעויות הגדולות של רשתות וחנויות, היא חוסר ההקפדה והיעדר ניהול מקצועי בנושא המגוון, הן בנושא טעם, סוג גודל וצבע על המדף. בטוח זה קרה לכל אחד מכם ויותר מפעם אחת.
רוצים דוגמא? בבקשה הינה כמה:
- האם גם לכם יצא לחפש על מדף המשקאות את הטעם שאתם מחפשים, לדוגמה נקטר עגבניות ולא מצאתם אותו ובמקומו מצאתם מדף מלא ועמוס של מספר מצומצם של טעמים אחרים, כמו תפוז ותפוח?
- האם יצא לכם לחפש במדף הריבות את הטעם שאתם כל-כך אוהבים ובמקומו מצאתם רק ריבות בטעם תות שדה?
- או לחלופין מקרר הגלידות - כמה פעמים יצא לכם לנבור ולנבור בערימה הקרה, מבלי שמצאתם את מבוקשכם? כאשר חצי מהמקרר מכיל בדרך-כלל שני טעמים שוליים ולא מעניינים?!
- ושלא לדבר על בגד אשר נראה לנו מתאים, אבל כל המדף מלא רק בגודל אחד או שניים xs או xxxl.
לדבר הקטן קוראים הקפדה וניהול המגוון על גדליו, סוגיו וטעמיו על-גבי המדף. מנהלי חנויות רבים מקפידים בעיקר שהמדפים יראו מלאים "ועשירים", תוך הזנחת הדבר החשוב וזה המגוון, העושר והמבחר. במקום לומר הגודל הזה אזל לי, מקצועי יותר לבצע השלמות מחנויות אחרות מראש ומבעוד מועד, על-מנת לא להפסיד מכירה עתידית.
טוב יעשו מנהלי החנויות, אם יבדקו את הסחורה בטרם נכנסה למדף, לא רק בהיבט החוסר הכללי, אלא בהיבט הנקודתי הטעם, הצבע, הסוג = המגוון.
נכון יעשה מנהל החנות ויציב את עצמו באחת הנקודות הקריטיות של החנות וזה מערך ההזמנות ויאשר אותן לאחר בקרה רצינית ולא לסמן סתם וי. טוב יעשה מנהל החנות אם לא ייתן יד חופשית לספק הגלידות למלא מה שמתאים לו (בדרך הספק מספק גם את השאריות או את המוצרים הפחות נדרשים לחנות שלא מקפידה ואת המגוון הנכון לחנות קפדנית ומקצועית). הדבר נכון לכל מערכות היחסים בין ספק לחנות.
קיימים ספקים אשר רוצים למכור ולספק כמה שיותר (כולל מוצרים שפחות הליכים) = תופעה שנפוצה בעיקר אצל הספקים הפחות נאורים, כאשר מנגד קיימים גם ספקים אחרים, אשר מבינים שקשרי מסחר הינם לטווח ארוך ואימון, יושרה והדדיות, יכולים להועיל לשני הצדדים.
רשת חזקה עם מחלקת סחר רצינית וקניינים שמבינים את המלאכה בגיבוי מנהלי חנויות ערניים, בהחלט יכולים לעשות את ההבדל, דבר אשר גורם לנו הלקוחות, למצוא בדרך-כלל את מבוקשנו ברשת מסוימת, דבר שלא ניתן לומר על רשת אחרת, דבר המצריך אותנו לעשות השלמות קניה מעצבנות ובהמשך להדיר את רגלינו משם. זמינות המוצר על המדף, היא תנאי לא פחות חשוב ממחיר, נראות, שירות, קו קופות מהיר, עגלות זמינות ולא נתקעות ומחניה נוחה או בקיצור מחוויית הקניה.
הידעת?
ישנן רשתות בחו"ל, אשר משאירות את המדף ריק, אם חסרה סחורה מסוימת, בצירוף פתק התנצלות ללקוח ולא עושה "מריחה" של המוצר הקיים על כל שטח המדף, דבר אשר מסייע לה לראות איזה מוצרים חסרים לה על המדף ולהשלים בהתאם.