X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במדינות ערב גוברת הדאגה כי ניתוק היחסים בין סעודיה לאירן יחריף את המאבק בין השיעה לסונה במזה"ת מדיניותו של מלך סעודיה נגד אירן והשיעה עלולה לערער את יציבות שלטונו
▪  ▪  ▪
שריפה בשגרירות סעודיה בטהרן [צילום: AP]

היחסים אירן לסעודיה התדרדרו לשפל חסר תקדים בעקבות החלטתה של סעודיה ב-3 בדצמבר לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם אירן לאחר שמפגינים אירנים תקפו את השגרירות הסעודית בטהרן ואת הקונסוליה הסעודית במשהד.
הרקע המיידי למתיחות בין שתי המדינות היה החלטתה של סעודיה להוציא להורג ב-2 בדצמבר את המטיף השיעי נמר באקר אלנמר ושלושה מתומכיו בגלל פעילות חתרנית נגד השלטון. בעקבות החלטתה של סעודיה פרץ גל מחאות בעולם השיעי בלבנון, עירק ואירן והמנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי איים על סעודיה כי "היא תשלם מחיר יקר ותהייה בה נקמה אלוהית". מועצת השורא האיסלאמית באירן דרשה ממשרד החוץ האירני להנמיך את דרג היחסים עם סעודיה אך סעודיה הקדימה את אירן והודיעה על ניתוק היחסים עמה.
נראה שאירן לא הייתה מעוניינת בהסלמה הזו והיא ניסתה להכיל את האירועים, נשיא אירן חסן רוחאני הורה לעצור את תוקפי השגרירות הסעודית בטהרן אך ההחלטה הסעודית על ניתוק היחסים עם אירן הגיעה במפתיע.
באחרונה היה ניסיון ליצור דיאלוג בין אירן לסעודיה כדי להפחית את המתיחות ביניהן על-רקע הנסיונות למצוא הסדר מדיני למלחמת האזרחים בסוריה והמלחמה בתימן אך הניסיון לא צלח.
היחסים בין אירן לסעודיה הוחרפו במהלך השנה האחרונה על-רקע דתי לאחר שמאות אירנים, ובהם השגריר לשעבר של אירן בלבנון, נמחצו למוות בעת העלייה לרגל למכה שבסעודיה, אירן האשימה את סעודיה כי טייחה את החקירה, קודם לאירוע הזו מנעה סעודיה ממטוס אירני עם 250 עולי רגל לנחות בסעודיה בטענה כי אין לו את האישורים הדרושים.
דאגה בעולם הערבי
כל בנות הברית של סעודיה בעולם הסוני התייצבו לצדה של סעודיה וגינו את ההתקפה של ההמון האירני על שגרירות סעודיה בטהרן, גם מזכ"ל הליגה הערבית נביל אלערבי פרסם הודעה האומרת כי הליגה הערבית "מתייצבת לצדה של סעודיה במאמציה להילחם בטרור".
אולם, מרוקו פרסמה ב-3 בדצמבר הודעה שבה היא מביעה את חששה, שמקיף גם מדינות ערביות נוספות,כי "העניינים יצאו מידי שליטה ביחסים בין אירן לסעודיה" לאחר השמעת האיומים של אירן כי סעודיה תשלם "מחיר יקר" על הוצאתו להורג של השיח' אלנמר.
מדוע הוצא השיח אלנמר להורג?
סעודיה מכחישה כי החלטתה נבעה משיקולים עדתיים, היא טוענת כי עיתוי ההוצאות להורג נובע מתום ההליכים המשפטיים נגד הנאשמים וכי ביצוע העונש הוא למטרות הרתעה במסגרת המלחמה בטרור ההולך וגובר בממלכה מאז 2003 ועד היום.
הפרשנים הסעודים הוזעקו על-ידי בית המלוכה להגן על ההחלטה וקו ההסברה הרשמי הוא כי "הביטחון הסעודי הוא מעל לכול". הדעה הרווחת בעולם הערבי היא כי הוצאתם להורג של 46 הסונים המשתייכים לארגון אל-קאעדה נועדה לחפות על המטרה האמיתית והיא הוצאתו להורג של המטיף השיעי נמר בכר אל-נמר שהואשם בהסתה לקיום הפגנות בדרישה לדמוקרטיה ושמירה על זכויות האדם.
השיח' נמר באקר אל-נמר בן 56, היה ידוע כאחד ממבקריו הבולטים של השלטון הסעודי, הוא קרא בעבר לפתוח בהפגנות לא אלימות ועקב כך נעצר על-ידי השלטונות ב-2012.
ארגוני זכויות אדם ומזכ"ל האו"ם באן קי מון התגייסו למאמץ להביא לשחרורו אך ללא הועיל, הוא היה מסומן על-ידי השלטון הסעודי כמי שהיה לו תפקיד מרכזי בהפגנות של השיעים נגד השלטון שפרצו כחלק מתופעת "האביב הערבי" ב-2011.
בסעודיה יש מיעוט שיעי המרוכז בצפון מזרח המדינה. סעודיה שקועה עד צווארה במלחמה נגד המורדים החות'ים (שיעים) בתימן ומעורבת גם באופן אינטנסיבי במלחמת האזרחים בסוריה והיא תומכת בארגוני המורדים הפועלים להפלת שלטונו של בשאר אסד, לא ברור מה הניע אותה בדיוק להוציא לפועל דווקא בעיתוי הנוכחי את ההוצאות להורג ובמיוחד את הוצאתו להורג של השיח' אל-נמר.
ייתכן שהמלך הסעודי סלמאן בן עבד אלעזיז ניסה בצעד הזה לשחרר את התסכול שלו ולנקום באירן ובשיעה על חוסר הצלחותיה של סעודיה בתימן ובסוריה,המלחמה שלה בתימן מקרטעת והמורדים החות'ים מאיימים על גבולה הדרומי עם תימן ואילו בסוריה מצבם של הנשיא בשאר אסד והצבא הסורי השתפר בעקבות התמיכה הצבאית המסיבית של רוסיה והלחימה של חיזבאללה והמליציות השיעיות לצד הצבא הסורי.
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז, עלה לפני כשנה לשלטון ומייד החל בנקיטת מדיניות תקיפה נגד התפשטותה של אירן במזרח התיכון. המהלך הראשון שלו היה פתיחה במבצע צבאי שנקרא "סופת הנחישות" שמטרתו לנסות ולעצור את השתלטות המורדים החות'ים ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח על תימן.
משמעויות
היחסים בין אירן לסעודיה נכנסים לשלב חדש שיהיו לו השלכות על מצב המתיחות באזור כולו, אירן היא מנהיגת העולם השיעי וסעודיה נחשבת למנהיגת העולם הסוני, לשתי המדינות יש השפעה ומעורבות פעילה במוקדי הסכסוך במזרח התיכון כמו מלחמת האזרחים בסוריה והמלחמה בתימן. ליחסים ביניהן יש גם השפעה על היציבות השלטונית במדינות המפרץ במיוחד בבחריין ובכווית.
השלב החדש במתיחות בין שתי המדינות יגביר את השנאה בין הסונים לשיעים במזרח התיכון. סעודיה ניתקה את היחסים עם אירן כדי להפגין את נחישותה במלחמה נגד ההתפשטות האירנית במזרח התיכון והניסיון לערער את היציבות במדינות המפרץ והיא מצפה שמדינות סוניות נוספות ילכו בעקבותיה. בהחלט ייתכן שההערכה הסעודית כי עונש ההוצאה להורג ירתיע את כל מי שרוצה להתגייס לפעולות טרור בשטחה תשיג דווקא תוצאה הפוכה.
גל המחאות נגד סעודיה באירן, עירק ולבנון מעיד על הזעם הרב נגד החלטתה בעניין ביצוע ההוצאות להורג. המהלך הסעודי נתפס כחיסול חשבונות עם אירן והשיעה דבר שעלול להביא לגל של פיגועי נקמה מצד ארגון אל-קאעדה על הריגת פעיליו וגם מצד אירן, חיזבאללה וגורמים שיעים אחרים שירצו לנקום בסעודיה על מותו של השיח' נמר באקר אל-נמר.
אולם, העימות של סעודיה כעת עם אירן נעשה מעמדת נחיתות, אירן מחוזקת מבחינה בינלאומית בעקבות החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות, רוסיה המעצמה הגדולה תומכת במדיניות האירנית ובנשיא בשאר אסד, מחירי הנפט צונחים וארצות הברית נוקטת מדיניות של רפיסות בכל הקשור להתפתחויות במזרח התיכון.
בעיני השיעה ההוצאות להורג בסעודיה מסמלות את הדיקטטורה הסעודית, למרות ההחלטה האחרונה לאפשר לנשים להשתתף בבחירות המקומיות, ואת המשך רדיפת המיעוט השיעי בתוך סעודיה שסובל שנים רבות מאפליה ודיכוי.
ההחלטה הסעודית להוציא להורג בעיתוי הנוכחי את פעילי אלקאעדה והמטיף השיעי השיח' נמר בכר אלנמר עלולה להתברר כחפוזה ומוטעית, היא עלולה להביא לערעור היציבות בממלכה ולהבעיר עוד יותר את המלחמה העדתית בין הסונים לשיעים.

תאריך:  04/01/2016   |   עודכן:  04/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החשש: הסלמה וערעור היציבות בסעודיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ביקורת בעולם הערבי על הקואליציה האיסלאמית שהקימה סעודיה באחרונה למלחמה בטרור. עד עתה לא נקבעו משימות ויעדים לקואליציה וסעודיה עצמה מאפשרת קיום של מערכת הסתה ושנאה בשטחה
יוני בן-מנחם
סיפור חטיפתם של ארבעה פעילים של החמאס במצרים גורם לפיטוריו של שר המשפטים הפלשתיני. הפרשה ממשיכה להוות מוקד מתיחות בין תנועת חמאס למצרים שאת מחירה משלמים תושבי הרצועה
ארז שטרים
מנהיגי האחים המוסלמים מודעים להשלכות של הכרזה רשמית בדבר מאבק חמוש כנגד משטר א-סיסי. פנייה לדרך זו תגביל את יכולת פעולתה של התנועה בזירה הבינ"ל, תיתן הצדקה נוספת לטענות המשטר נגדה ואף עלולה להרחיק חלק מחבריה המסורתיים. לכן, התנועה חוזרת ומצהירה רשמית שאינה דוגלת באלימות
אליאור אלבחרי
מדינאים וחוקרים רבים מתדיינים שנים ארוכות על הנסיבות שבהן צומח דור חדש של ג'יהאדיסטים    בין הנסיבות: הסתה דתית, חינוך לקוי מבית ומחוץ ותנאי מחיה קשים    כמו-כן, בעוד שאדם בוגר מודע להשלכות החמורות של מעשיו, אין הדין דומה למוחו הצעיר של בן נוער משולהב בראשית דרכו בשורות הג'יהאד
עומר עינב
לבנון חווה בעת הזו שתי מגמות מנוגדות. מחד-גיסא, חלו התפתחויות חיוביות בנושא בחירת נשיא וכן בפרשת החטופים, שהתאפשרו ע"י שיתוף פעולה בין היריבים משני צדי המפה הפוליטית. מאידך-גיסא, החריף האיום הנשקף מ'המדינה האיסלאמית' וגבר פוטנציאל הנזק הגלום בה, כהשתקפות של ההתפתחויות בשדה הקרב בסוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il