X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האסטרטגיה של סעודיה היא לנסות ולבודד את אירן בקשריה עם העולם הערבי הסוני ולצרף מדינות ערביות נוספות לסנקציות נגד אירן. אפשר גם שמעורבותה של סעודיה נגד האינטרסים של אירן בסוריה ובאירן תגבר
▪  ▪  ▪
בדרך למלחמת דת? [צילום: AP/Bilal Hussein]

ההתפתחויות האחרונות ביחסי אירן וסעודיה שבאו לידי ביטוי בהוצאתו להורג של המטיף השיעי השיח' נמר באקר אלנמר, תקיפת השגרירות הסעודית בטהרן והקונסוליה הסעודית במשהד וניתוק היחסים הדיפלומטים בין סעודיה לאירן יוצרות תחושה של הסלמה חסרת תקדים באזור שעלולה לדחוף אותו למלחמה אזורית ומלחמת דת סונית-שיעית.
כמה מדינות ערביות ואיסלאמיות הצטרפו ב-4 בדצמבר לסעודיה בעימות שלה מול אירן, בחריין וסודן הודיעו על ניתוק היחסים הדיפלומטים עם אירן, מאע"מ הודיעה כי היא מורידה את דרג הייצוג הדיפלומטי עם אירן וקטר, כווית ומאוריטניה גינו את ההתקפה על השגרירות הסעודית בטהרן והקונסוליה הסעודית במשהד.
הליגה הערבית תתכנס בתחילת השבוע הבא לדון ביחסים עם אירן בעקבות בקשתה של סעודיה וסביר להניח כי היא תתמוך באופן מלא בעמדתה של סעודיה.
סעודיה ממשיכה בנקיטת סנקציות נגד אירן, שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר הודיע על הפסקת הטיסות של מטוסים סעודים לאירן, הפסקת יחסי המסחר עמה ואיסור על אזרחי סעודיה לבקר באירן.
עם זאת סעודיה הודיעה כי היא תאפשר לאזרחי אירן לבקר במקומות הקדושים בסעודיה והציבה תנאי לחידוש היחסים עם אירן, "על אירן להתנהג כמדינה נורמלית ולא כמדינה מהפכנית", כך הבהיר שר החוץ הסעודי, "על אירן להפסיק ולהתערב בעניינים הפנימיים של מדינות האזור".
האופציות העומדות בפני סעודיה
השאלה הנשאלת בעולם הערבי היא מה באמת יכולה לעשות סעודיה, הנחשבת למנהיגת העולם הסוני, נגד אירן מעבר למה שהיא עושה כעת והאם האופציה של עימות צבאי ישיר ביניהן היא ריאלית בכלל נוכח החתימה של אירן על הסכם הגרעין עם המעצמות דבר שחיזק את מעמדה והעניק לה רוח גבית בינלאומית.
צריך לזכור כי בסעודיה יש ריכוזים שיעיים הנאמנים לאירן באזורים הבאים: קטיף, אלחסאא', מדינה, עסיר, ג'יזאן,נג'ראן, אלטאיף ואלח'בר שאירן יכולה להתסיסם כדי לערער את יציבות השלטון.
באופן תיאורטי סעודיה יכולה לפעול נגד אירן באמצעות התססת המיעוטים בשטחה אולם הדבר עלול להביא לתגובת נגד אירנית במיוחד בבחריין דבר שעלול לערער את יציבות השלטון בה וסעודיה מסתכנת בתגובת בומרנג שתהייה בעוכריה.
סעודיה מוגבלת ביכולתה לפעול נגד האינטרסים של אירן בלבנון שכן בלבנון יש לאירן כוח צבאי חזק בדמות בן בריתה, ארגון החיזבאללה, שיכול להכריע צבאית כל כוח בלבנון. בזירה הסורית סעודיה פועלת כבר כמה שנים, מאז פרוץ מלחמת האזרחים במדינה, נגד האינטרסים של אירן התומכת במשטרו של בשאר אסד, במתן כסף ובציוד צבאי לקואליצית המורדים המכונה "ג'יש פתח" הפועלת להפיל את שלטונו של הנשיא הסורי. המעורבות הצבאית הרוסית האינטנסיבית בסוריה מגבילה במידה רבה את יכולתה של סעודיה לפעול נגד אירן בזירה הזו.
סעודיה מנהלת כבר מספר חודשים מבצע צבאי נגד המורדים החות'ים (שיעים) בתימן, הנחשבת ל"חצר האחורית" של סעודיה במאמץ למנוע את התפשטותה של אירן התומכת במורדים החות'ים. סעודיה לא הצליחה לשנות עד כה באופן משמעותי את המצב בתימן לטובתה והמלחמה גולשת לתחומה בגבולה הדרומי עם תימן, המורדים החות'ים פוגעים במטרות סעודיות בתוך שטח הממלכה.
באשר לעירק הרי שאירן הצליחה להשתלט עליה והשלטון העירקי היום הינו פרו אירני, לכאורה זוהי זירה נוחה יחסית לסעודיה לפעול נגד אירן ואין להוריד את האופציה הזו מעל הפרק.
האסטרטגיה הסעודית
אין כרגע סימנים לעימות צבאי קרוב בין סעודיה לאירן למרות ההסלמה ביחסים ביניהן אולם אי-אפשר לשלול לגמרי את האפשרות הזו בעתיד, סביר להניח כי העימותים ביניהן יחריפו ב "זירות החמות" כמו בסוריה ובתימן.
האסטרטגיה הסעודית היא לנסות ולבודד את אירן בקשרים שלה עם העולם הערבי הסוני ולגייס מדינות ערביות נוספות לתמוך בעמדתה ולהפסיק או לצמצם את הקשרים הדיפלומטים עם אירן. יחסיה של אירן עם העולם המוסלמי הסוני אינם טובים על-רקע תמיכתה בנשיא הסורי בשאר אסד האחראי למותם של כ-300 אלף מוסלמים סונים בסוריה וסעודיה מנסה לנצל זאת לטובתה.
אחת התעלומות הגדולות היא כיצד תנהג מצרים שהינה המדינה הערבית הגדולה ביותר, מצרים גינתה את תקיפת השגרירות והקונסוליה הסעודית באירן אך השאלה אם תסתפק בכך, מבחינת הסעודים מדובר במבחנה הגדול של מצרים והיא מצפה שהיא תתיצב לצדה באופן מלא נוכח הסיוע הכלכלי הנרחב שהיא מגישה לה. מאמר המערכת של עיתון אל-אהראם, הנחשב לשופר השלטון המצרי, מיום ה-5 בדצמבר האשים את אירן "בערעור היציבות האזורית וחרחור מלחמה במזרח התיכון".
במקביל צפויה סעודיה לפעול נגד אירן בזירה הבינלאומית, היא אמורה להצדיק את הוצאתו להורג של השיח' אלנמר ועוד עשרות מפעילי אלקאעדה שעסקו בטרור ולתקוף את אירן על הפגיעה בשגרירות ובקונסוליה שלה באירן.
"הסכם וינה" מחייב את המדינה המארחת לספק הגנה לשגרירות של מדינה זרה ומבחינתה של סעודיה אירן הפרה את ההסכם. הסעודים טוענים כי גורמי הביטחון האירנים אפשרו את ההתקפה על השגרירות שלה בטהרן ואפשר כי חלק מאנשיהם היו בין ההמון שהסתער על השגרירות בטהרן והקונסוליה הסעודית במשהד.

תאריך:  05/01/2016   |   עודכן:  05/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדרך למלחמה אזורית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אסטרטגיה של סעודיה זהה ל
הגוי..  |  8/01/16 15:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
במדינות ערב גוברת הדאגה כי ניתוק היחסים בין סעודיה לאירן יחריף את המאבק בין השיעה לסונה במזה"ת    מדיניותו של מלך סעודיה נגד אירן והשיעה עלולה לערער את יציבות שלטונו
יוני בן-מנחם
ביקורת בעולם הערבי על הקואליציה האיסלאמית שהקימה סעודיה באחרונה למלחמה בטרור. עד עתה לא נקבעו משימות ויעדים לקואליציה וסעודיה עצמה מאפשרת קיום של מערכת הסתה ושנאה בשטחה
יוני בן-מנחם
סיפור חטיפתם של ארבעה פעילים של החמאס במצרים גורם לפיטוריו של שר המשפטים הפלשתיני. הפרשה ממשיכה להוות מוקד מתיחות בין תנועת חמאס למצרים שאת מחירה משלמים תושבי הרצועה
ארז שטרים
מנהיגי האחים המוסלמים מודעים להשלכות של הכרזה רשמית בדבר מאבק חמוש כנגד משטר א-סיסי. פנייה לדרך זו תגביל את יכולת פעולתה של התנועה בזירה הבינ"ל, תיתן הצדקה נוספת לטענות המשטר נגדה ואף עלולה להרחיק חלק מחבריה המסורתיים. לכן, התנועה חוזרת ומצהירה רשמית שאינה דוגלת באלימות
אליאור אלבחרי
מדינאים וחוקרים רבים מתדיינים שנים ארוכות על הנסיבות שבהן צומח דור חדש של ג'יהאדיסטים    בין הנסיבות: הסתה דתית, חינוך לקוי מבית ומחוץ ותנאי מחיה קשים    כמו-כן, בעוד שאדם בוגר מודע להשלכות החמורות של מעשיו, אין הדין דומה למוחו הצעיר של בן נוער משולהב בראשית דרכו בשורות הג'יהאד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il