X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשבר בין אירן לסעודיה נמשך אך יש סימנים ראשונים כי שתי המדינות אינן מעוניינות בעימות צבאי ביניהן. "המלחמה הקרה" בין שתי המדינות תמשך בעיקר בסוריה ובתימן ואולי אף תסלים
▪  ▪  ▪
שריפת שגרירות סעודיה בטהרן [צילום: AP]

סעודיה ואירן החלו לשדר סימנים כי אין בכוונתן להסלים עוד יותר את היחסים ביניהן בעקבות ניתוק היחסים הדיפלומטיים ביניהן שיזמה סעודיה לאחר שהשגרירות שלה בטהרן והקונסוליה במשהד הותקפו בידי המון אירני זועם בעקבות ההוצאה להורג של המטיף השיעי השיח' נמר באקר אלנמר בשבוע שעבר.
את אות ההרגעה הראשון נתן שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן בראיון שהעניק ב-7 בדצמבר לעיתון "אקונומיסט" שבו הודיע כי "סעודיה איננה מעוניינת במלחמה עם אירן " וכי "כל הצעה כזו איננה באה מפי אדם שפוי".
לסנקציות הסעודיות נגד אירן הצטרפו מדינות ערביות סוניות נוספות אך סעודיה לא חורגת מכללי המשחק הדיפלומטיים לעבר עימות צבאי עם אירן, היא גם לא מפעילה לחצים על מצרים, שהיא המדינה הערבית הסונית הגדולה, לנתק את קשריה עם אירן. מצרים נוקטת עמדה זהירה במשבר עד כה ושומרת על יחסים תקינים עם שתי המדינות.
שרי החוץ של מועצת מדינות המפרץ התכנסו ב-9 בדצמבר בריאד כדי לדון בהסלמה ביחסי אירן-סעודיה וכצפוי הן התייצבו כגוף אחד לצדה של סעודיה, תמכו בהחלטותיה כלפי אירן וגינו את תקיפת המתקנים הדיפלומטיים של סעודיה באירן.
בדיון התקבלה החלטה הקובעת כי "ייקבע מנגנון יעיל להתמודדות עם ההתערבות האירנית(במדינות האזור)".
נראה כי מדובר, בכוונת תחילה, בהחלטה עמומה שאיננה אומרת דבר ושנועדה לשקף את זעמן של מדינות ערב כלפי אירן אך אין לה שום משמעות מעשית בשטח והיא בבחינת "מס שפתיים" בלבד. באירן פועל הנשיא חסן רוחאני, המוביל את הזרם המתון, להרגעת הרוחות ביחסים עם סעודיה.
על-פי הוראתו הודח ב-10 בדצמבר מתפקידו העוזר לענייני ביטחון של מושל טהרן,צפר עלי בראתלו, מדובר בקצין בכיר בבסיג' האירני שאחראי לאבטחת השגרירויות הזרות בבירה האירנית שלא פעל למנוע את ההתקפה על השגרירות הסעודית בטהרן.
במקביל פרסמה סוכנות הידיעות האירנית "אירנא" כמה מאמרים המגדירים את ההתקפה על שגרירות סעודיה בטהרן כ"טעות" וכ "ניסיון לזרוע פירוד בין אירן לסעודיה".
האם תנועת חמאס היא חלק מהמשבר?
העיתון "אל-שרק אל-אווסט" פרסם ב-9 בדצמבר כי אירן מנסה לפתות את תנועת חמאס לנקוט במשבר הזה עמדה התומכת בה ולא בסעודיה בתמורה לחידוש הזרמת הכספים לחמאס שהופסקו בעבר בגלל העמדה שנקטה חמאס נגד הנשיא הסורי בשאר אסד ומדיניותו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-9 בדצמבר כי ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, אף הוזמן לטהרן לפגישה עם המנהיג הרוחני העליון של אירן, עלי ח'מינאי.
לדברי העיתון, הנהגת חמאס קיבלה החלטה שבתקופה הזו לא יתקיימו ביקורים של בכירי התנועה בטהרן כדי שהדבר לא יתפרש כנקיטת עמדה כאילו התנועה חזרה לציר שבראשו עומדת אירן נגד סעודיה.
צלאח אלברדוויל, מבכירי חמאס ברצועת עזה, הכחיש ב-9 בדצמבר את הידיעות האלה ואמר כי תנועתו איננה נוקטת עמדה במשבר. אולם, יש לזכור כי תנועת חמאס הינה גורם סוני אזורי חשוב השולט על אמירות איסלאמית שהקים ברצועת עזה ולא מן הנמנע שאירן, שתמכה בה בעבר בכסף ובנשק, תחזר אחריה בניסיון לפצל את המחנה הסוני שאותו מובילה סעודיה.
לקראת "מלחמה קרה" ?
נראה כי גם סעודיה וגם אירן אינן מעוניינות בהסלמה והחרפת היחסים שתביא לעימות צבאי ישיר ביניהן. אירן צועדת לקראת בחירות בפרלמנט וגם בחירות ל "מועצת המומחים", שאמורה לבחור את יורשו של המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי, והזרם המתון בהנהגה האירנית רוצה בהסרת מהירה של הסנקציות בהתאם להסכם הגרעין בין שתי המעצמות מבלי ששום מהלך יעיב על כך.
גם הציבור האירני מעוניין ברגיעה וביציאה מהמשבר הכלכלי והנזקים שנגרמו לכלכלה האירנית כתוצאה מהסנקציות שהטיל המערב.
חידוש היחסים הדיפלומטים בין אירן לסעודיה הוא רק שאלה של זמן, זה לא יקרה בטווח הזמן הקרוב אבל צריך לזכור כי יש מאמצים בינלאומיים של גורמים שונים להוריד את המתיחות בין שתי המדינות וכי גם רוסיה וגם טורקיה הציעו כבר את שירותי התיווך שלהן לשני הצדדים.
בינתיים תמשך "המלחמה הקרה" בין אירן לסעודיה כפי שהיא התנהלה טרום המשבר הנוכחי בעיקר בסוריה ובתימן ואולי אף תסלים.
המלך הסעודי סלמאן בן עבד אלעזיז, המוביל את הקו הניצי נגד אירן מאז שעלה לשלטון לפני כשנה, חש כי הוא הצליח להעביר את המסר לאירן לכן הוא שיגר את בנו, שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן, להרגיע את הרוחות ולהודיע כי אין לסעודיה אינטרס בעימות צבאי עם אירן.
סעודיה הצליחה לבודד את אירן במשבר הנוכחי, לגייס לצדה את מדינות ערב הסוניות ולהראות לעולם כי אירן חרגה מ "הסכם ווינה" המחייב אותה להעניק הגנה לכל השגרירויות הזרות בשטחה.

תאריך:  10/01/2016   |   עודכן:  10/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"המלחמה הקרה" בין אירן לסעודיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יוני קח כדור ארגעה ולך לישון ל"ת
בבר  |  10/01/16 23:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עידן יוסף
העיתונאי צבי יחזקאלי: "להיות כתב שטחים זה כמו להיות סוכן שב"כ. רק במקום לחפש פצצה אני מחפש את הסיפור"    "בתקשורת משחירים ציבור שלם ואת מפעל ההתיישבות"
יוני בן-מנחם
האסטרטגיה של סעודיה היא לנסות ולבודד את אירן בקשריה עם העולם הערבי הסוני ולצרף מדינות ערביות נוספות לסנקציות נגד אירן. אפשר גם שמעורבותה של סעודיה נגד האינטרסים של אירן בסוריה ובאירן תגבר
יוני בן-מנחם
במדינות ערב גוברת הדאגה כי ניתוק היחסים בין סעודיה לאירן יחריף את המאבק בין השיעה לסונה במזה"ת    מדיניותו של מלך סעודיה נגד אירן והשיעה עלולה לערער את יציבות שלטונו
יוני בן-מנחם
ביקורת בעולם הערבי על הקואליציה האיסלאמית שהקימה סעודיה באחרונה למלחמה בטרור. עד עתה לא נקבעו משימות ויעדים לקואליציה וסעודיה עצמה מאפשרת קיום של מערכת הסתה ושנאה בשטחה
יוני בן-מנחם
סיפור חטיפתם של ארבעה פעילים של החמאס במצרים גורם לפיטוריו של שר המשפטים הפלשתיני. הפרשה ממשיכה להוות מוקד מתיחות בין תנועת חמאס למצרים שאת מחירה משלמים תושבי הרצועה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il