X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מבט על עתידו של ארגון חיזבאללה, שבוע אחרי חיסולו של "הרמטכ"ל", מוסטפא בדר א-דין: המחסלים, היורש, העתיד והבעיות הכספיות וגם מבט לעבר המתרחש בזירת הטרור בסיני
▪  ▪  ▪
זמנים קשים [צילום: AP/Mohammed Zaatari]

חיסול בסימן שאלה

לפני כשבוע חוסל בדמשק מוסטפא בדר א-דין, מפקד כוחות חיזבאללה בסוריה ומי שנחשב ליורשו של עימאד מורנייה. בהודעה הרשמית של הארגון נאמר, שהחיסול בוצע על-ידי המורדים בסוריה, אולם המורדים מכחישים את מעורבותם בנושא. באופן די חריג, חיזבאללה לא מפנה אצבע מאשימה לעבר ישראל.
בדר א-דין ומורנייה, שביצעו ביחד פעולות טרור רבות, היו קרובי משפחה. הוכחה לקשר החזק ולחשיבות של בדר א-דין למורנייה באה לידי ביטוי בפעולות הרבות שהאחרון עשה כדי לשחרר את הראשון מהכלא בכוויית, לאחר שנידון למוות בעקבות סדרת פיגועים שהיה מעורב בהם במדינה. בשנים 1989-1984 הוביל מורנייה את חטיפתם של חמישה מטוסים, במטרה להפעיל לחץ על שלטונות כוויית ומדינות אחרות שישחררו את בדר א-דין. בסופו של דבר, בעקבות הפלישה העירקית לכוויית, אירן שלחה כוחות שהבריחו את בדר א-דין מהכלא.
בדר א-דין חוסל, לפי הפרסומים, באמצעות ירי ארטילרי, אך המורדים טוענים שלא בוצע ירי מסוג זה לאזור בו שהה בדר א-דין. גם אם המורדים לא אחראים לחיסול, הפניית האצבע המאשימה אליהם היא בעלת משמעות. אם היו מאשימים את ישראל, היו אומרים שיש צורך לנקום את מותו וקוראים לפעולה נגד ישראל. המצב של חיזבאללה בסוריה הוא בכי רע, והדבר האחרון שהארגון צריך עכשיו הוא הסלמה מול ישראל. האשמת המורדים תחזק את הכוח של חיזבאללה בסוריה, דבר שידרבן אותם לנקום את מותו של מפקדם. בדר א-דין יהפוך עכשיו לסמל, מאחוריו יתלכדו כוחות חיזבאללה בסוריה שיפעלו בכל כוחם מול המורדים.

בשם האב

יורש לבדר א-דין מונה יחסית במהירות, והייחוס המשפחתי שלו אומר הכול. היורש הוא מוסטפא מורנייה, בנו הבכור של עימאד מורנייה. לא הרבה ידוע על הצעיר בן ה-29. הוא התחנך באירן, בגיל 18 החל להצטרף למסעותיו של אביו ולקבל השכלה לא פורמלית. יש לזכור, כי מורנייה האב חוסל בשנת 2008, כך שמוסטפא יכול היה לקחת חלק בפעולותיו של אביו רק כשלוש שנים. אולם אותן שלוש שנים היו עמוסות ביותר, כאשר אז בוצעה ההתנקשות בראש-ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי והתחוללה מלחמת לבנון השנייה. ניתן לדמיין די בקלות כיצד מורנייה האב יושב ב"בור" של חיזבאללה, ומנהל את הלחימה כאשר בנו נמצא לידו.
לאחר חיסולו של מורנייה האב, בדר א-דין לקח תחת חסותו את מורנייה הבן שהפך לבן טיפוחיו ולאיש אמונו. במסגרת תפקידו, הוא עסק בתיאום תנועותיהם של בכירי הארגון בלבנון, סוריה ואירן והיה אחראי לאבטחתם. מוסטפא נמצא כבר כמה שנים בלב חיזבאללה, תוך שהוא לומד משני המפקדים הבכירים ביותר של הארגון. דבר זה כבר שם אותו בנקודת התחלה מתקדמת. כרגע ניתן להעריך שחיזבאללה ימשיך להתמקד בפעילותו בסוריה, אולם יבוא היום והם יפנו שוב לעבר ישראל ואז יתחיל המבחן האמיתי של מוסטפא מורנייה.

מה עכשיו

חיסולו של מוסטפא בדר א-דין מגיע בזמן גרוע לחיזבאללה. בכירים אחרים בארגון חוסלו, והארגון ספג כבר אלפי הרוגים ופצועים בלחימה בסוריה. השאלה המתבקשת היא מה יקרה לארגון עכשיו.
אחרי חיסולו של עימאד מורנייה חשבו שלא יהיה לו מחליף, ואז מונה מוסטפא בדר א-דין. עכשיו כשבדר א-דין מת, מורנייה הבן מונה להחליפו. למרות שהחיסולים ממשיכים, תמיד יהיו יורשים. החיסרון הוא אובדן הניסיון והידע המבצעי. נראה, כי חיזבאללה יצטרך לסבול את מותו של בדר א-דין בשקט. לא סביר שלאחר חיסול זה הארגון פשוט ייסוג מסוריה. כנראה הארגון ייצא רשמית מסוריה כאשר בשאר אסד יפסיד, או שיגיעו לאיזשהו הסדר. כאמור, ניתן להעריך שהארגון ישתמש בחיסולו של בדר א-דין כקריאה לנקמה במורדים הסורים, שאליהם מיוחס החיסול.

פגיעה בכיס

הבנק המרכזי בלבנון הודיע לאחרונה שהוא מאמץ חוק אמריקני, המקשה על מימון ארגון חיזבאללה, מאחר שאי קבלתו תפגע בפעילות הבנק מול העולם. מדובר בפגיעה נוספת בחיזבאללה, למרות שלא ידוע כמה חזק יאכפו את החוק המדובר בלבנון. בכל מקרה, סביר להניח שאירן, שכעת הסירו את הסנקציות מעליה ומסתמן שהיא בדרך לפריחה כלכלית, תמשיך לממן את חיזבאללה ולא תיתן לשלוחה הכי חזקה שלה לאבד את מקור כספה.
זוהי גם אפשרות להמשך מעקב אחרי הפעילות הכספית של חיזבאללה. אם הארגון ימשיך להחזיק מעמד כספית, יבינו שמישהו ממשיך לסייע לו ולהעביר לו כסף. בנקודה זו העולם יהיה צריך להפנות את הזרקור לעבר אירן ולראות האם היא שמסייעת לחיזבאללה, תוך הפרה בוטה של החוק הבינלאומי.

טיפול זוגי

בראיון שנתן בשבוע שעבר לאתר הסעודי "אילאף", אמר האלוף יואב מרדכי, כי אנשי שלוחת דאעש במצרים נכנסו לרצועת עזה, וביצעו אימונים ביחד עם החמאס. עוד אמר, כי החמאס מטפל בפצועי דאעש, ובתמורה מקבל כסף ואמצעי לחימה.
מה שלא דווח וכנראה לא ידוע, הוא האם יש הסכם בין החמאס לשלוחת דאעש בסיני על שליחת לוחמים במקרה של הסלמה. האם החמאס ישלח במידת הצורך לוחמים לסייע לדאעש נגד מצרים, והאם דאעש ישלח במידת הצורך לוחמים לסייע לחמאס נגד ישראל. מעבר לשאלה זו, ניתן להיווכח שוב שהטרור הוא חובק עולם. ארגוני טרור שלא תמיד יש להם זיקה משותפת, פועלים ביחד כדי להשיג את מטרותיהם.
שלוחת דאעש בסיני, היא כנראה השלוחה החזקה ביותר של הארגון מחוץ לסוריה ולעירק. יכולותיהם ידועות ואמצעיהם מפתיעים. כניסתם ללחימה נגד ישראל תעלה את רוח החמאס, ועלולה להוות אתגר לישראל.

תאריך:  19/05/2016   |   עודכן:  19/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איתמר לוין
אישר מעצר עד תום ההליכים לנאשם בתכנון פיגוע מתוך הזדהות עם הארגון: אין למדינה צורך ועניין בייבוא לשטחה של פעילות ארגונים נוספים כמו דאעש, בבחינת "ונוסף גם הוא על שונאינו"
אריאל י. לוין
ושוב: מוסלמים נגד יהודים בהר-הבית    הורים מסיתים בבית ספר במזרח ירושלים    האם העלאווים נוטשים את אסד?    התלבטויות במערכה לשחרור מוסול    חדש מדאעש: מרכז ייעוץ לזוגיות
אמילי לנדאו, שמעון שטיין
הניסיונות האחרונים בבריסל של חברי 'המדינה האיסלאמית' לחבל ולהשיג גישה לחומרים ולידע בתחום הגרעין, מדגישים את דחיפות הצורך הניצב בפני הקהילה הבינלאומית לעשות כל שביכולתה - ברמה הלאומית, האזורית והעולמית - כדי למנוע מטרוריסטים יכולת גרעינית
איציק וולף
הנשיא האמריקני פסימי ביחס לאפשרות להשיג ניצחון על המדינה האיסלאמית בתשעת החודשים שעוד נותרו לו בבית הלבן    "זו תהיה טעות אם כוחות קרקעיים אמריקניים או בריטיים יסו להפיל את משטר אסד בסוריה"
עידן יוסף
מוחמד עבריני, אזרח בלגיה שלפי ההערכות הסיע את המחבלים לאצטדיון הלאומי בפריז ב-13 בנובמבר נעצר בבריסל    נעצר חשוד נוסף בקשר למתקפת הטרור בבירת בלגיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il