X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
הסיפורים משקפים אמונות, מנהגים ואורחות חיים ששררו בחברה הבדווית עד לפני זמן לא רב. הקורא הישראלי הצעיר ילמד מהם על מנהגי הכנסת האורחים, הנדודים, העלייה לרגל למכה, כבוד המשפחה והיחס ליתומים
▪  ▪  ▪
[צילום: עטיפת הספר]

אומנות סיפור הסיפורים היא חלק בלתי נפרד ממורשתם התרבותית של הבדווים. "שבע כלות לשבעה אחים" מכיל אוסף סיפורי מעשיות של שבטי הבדווים ברחבי הגליל, ופותח צוהר לעולמם המרתק והבלתי מוכר.
הסיפורים משקפים אמונות, מנהגים ואורחות חיים ששררו בחברה הבדווית עד לפני זמן לא רב. הקורא הישראלי הצעיר ילמד מהם על מנהגי הכנסת האורחים, הנדודים, העלייה לרגל למכה, כבוד המשפחה והיחס ליתומים, ועל מזונות ומאכלים שהיו ועודם בשימוש בחברה הבדווית.
כל הסיפורים הכלולים בקובץ הוקלטו ע"י ד"ר יואל שלום פרץ בשפת המקור, ונוסחו מחדש בלשון העברית, תוך נסיון לשמר ככל האפשר את צורת ההיגוד העממית הבדווית, ולהעביר את הניחוחות והטעמים של עולם הולך ונעלם של תרבות שכנינו.
ד"ר יואל שלום פרץ, סופר, מתרגם, ומספר סיפורים, לימד פולקלור באוניברסיטת בן-גוריון וחקר במשך שנים רבות את המורשת הנרטיבית של שבטי הבדווים בגליל.
הכל התחיל בשנות השמונים של המאה הקודמת, בעת שעבד בשדות הפרחים של מושב יודפת. עבדו איתו פועלים ופועלות בדווים משבט אל חג'יראת, אחד מהגדולים בשבטי הגליל.
הוא ניצל את הפסקות האוכל כדי להקליט סיפורים מפיהן של שתיים מן הפועלות הבדוויות שעבדו איתו. (רבים מן הסיפורים המופיעים בספר שמע מפיהן).
בהמשך עבר משבט לשבט בין שבטי הגליל, והקליט סיפורי מעשיות, בעיקר מפי נשים, דבר שאיש לא עשה לפניו במיגזר זה.

מעשייה מתוך הספר

חסן הפיקח
מספרים, ואללה לבדו הוא היודע אם אמת הדבר אם לאו, שבמדינה אחת היה מלך ולו בת יחידה, ואין לו זולתה לא בנים ולא בנות. אהבה גדולה אהב אותה המלך כגופו וכנפשו שלו ורצה להשיאה לאמיר מן האמירים אשר בארץ.
קיבץ המלך לעיר בירתו את כל אמירי הנסיכויות השכנות והציגם בפני בתו מתוך תקווה שתיאות להינשא לאחד מהם. אך הנסיכה דחתה ריקם את פני מבקשי ידה, ולא אבתה להינשא לאיש מהם, למורת רוחו של אביה.
ביום מן הימים נודע למלך כי בתו מבקשת להינשא לבחור ושמו חסן. ואולם חסן היה מפשוטי העם והמלך ביקש למנוע את נישואי בתו עם חסן, אך חפץ לעשות זאת בדרכי נועם, כדי שלא לפגוע בבתו. התייעץ המלך עם הווזיר שלו, שהיה פיקח מאוד וערמומי כשועל.
אמר לו הווזיר: "אדוני המלך, סמוך עלי. יש לי פתרון".
אמר לו המלך: "אשמע לעצתך בתנאי שתרחיק את חסן מבתי מבלי להכעיסה".
אמר לו: "אל תדאג. מצאתי את הדרך לעשות זאת".
אמר לו המלך: "כיצד? דבר ונשמע".
אמר לו הווזיר: "הסכת ושמע. ניקח שתי פיסות נייר. על אחת מהן נכתוב 'מוות' ועל השנייה, 'חיים', ונאמר לחסן: משוך והעלה בגורל אחת מן הפתקאות: אם תמשוך את הפתקה שכתוב עליה 'חיים', תזכה בידה של הנסיכה, ואם תמשוך את הפתקה שכתוב עליה 'מוות', תוצא להורג".
אמר המלך לווזיר: "מדוע אתה רוצה לתת בידו את אפשרות הבחירה, הרי יש סיכויים רבים שימשוך דווקא את הפתקה שכתוב עליה 'חיים' ואז איאלץ לתת לו את בתי לאשה, ובזאת איני רוצה".
אמר לו הווזיר: "אל תדאג. אנחנו נאמר לחסן שעל פתקה אחת כתוב 'חיים' ועל אחת 'מוות', אך נרשום על שתיהן 'מוות' וכך לא יימלט מגורלו המר".
אמר לו המלך: "תהיה בריא. שר נאמן אתה, ואני סומך עליך".
שמח המלך על התחבולה המחוכמת, ושלח לקרוא לכל אנשי העיר למשתה גדול, וגם את חסן הזמין. אך לנסיכה נודעה תוכניתו של המלך מפי מרגל שצותת לשיחת המלך עם הווזיר שלו, והיא מיהרה וסיפרה את הכול לחסן והזהירה אותו לבל יבוא אל המשתה.
הגיע יום המשתה, והכול היו מרוצים: המלך שמח על ההזדמנות להיפטר מחסן, הווזיר שמח על שעצתו התקבלה, והנסיכה הייתה מרוצה משום שהזהירה את חסן במועד. אך הנה באו המוזמנים וגם חסן ביניהם.
קם המלך על רגליו והכריז: "שמעו נא אנשים! מלך צדיק אני, דואג לעמי ואיני מפלה בין רש לעשיר. בת יחידה יש לי, יקרה לי מחיי, ואני מסכים להשיאה לחסן, אף על-פי שהוא מפשוטי העם, מפני שאינני מתנשא, ולא הייחוס חשוב לי כי אם האופי ואומץ הלב. אך תנאי אחד אני מתנה: הרי לפניך חסן שתי פיסות נייר מקופלות. באחת כתוב 'חיים' ובאחת 'מוות'. בחר לך את אשר תבחר. אם תעלה בגורל את המילה 'חיים', תזכה בידה של הנסיכה; ואם תעלה בגורל את המילה 'מוות' תאבד את ראשך".
אמר חסן: "טוב, אתייצב למבחן".
ניגש חסן אל המלך, נטל אחת מן הפתקאות הכניס אותה לפיו ובלע אותה.
אמר לו המלך: "מה אתה עושה?!"
אמר לו חסן: "אדוני המלך, בידך נותרה הפתקה השנייה. אם כתוב עליה 'מוות', נובע מכך, שעל הפתק שבלעתי היה כתוב 'חיים'. פתח את הפתקה שבידך ונראה מה כתוב בה".
נבוך המלך ולא ידע מה להשיב. פתח את הפתקה שבידו, והנה כתוב עליה 'מוות'. מיד הריע כל העם תרועה גדולה: "חסן זכה! חסן זכה!"
אמר המלך לווזיר: "אין אתה ראוי להיות ווזיר. תחבולתך נכשלה!"
נתן המלך את בתו לחסן לאשה ומינה אותו לווזיר תחת הווזיר המודח, וחיו באושר וטוב עד סוף ימיהם.
מה טוב חלקם ומה נעים
מי ייתן וידבק מזלם גם בי ובכם השומעים.

שבע כלות לשבעה אחים * סיפורי עם בדווים * מעובדים לילדים * ליקט וערך: יואל שלום פרץ * הוצאת "פנדורה" מבית "מינרוה"
תאריך:  07/09/2016   |   עודכן:  07/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
סמוך לגיל ארבעים, בתום נישואים מייאשים, מתוך תחושת עקרות, מחליט יוני לנטוש את העולם שהכיר ולצאת למסע כדי לחזות בענק הימי שממנו הוקסם בילדותו    ספרו של רון דהאן
נורית צדרבוים
"מה שנשאר על החבל".... ומה שרואים הוא לא רק מה שיש (התבוננות בשיר 'תחתונים לבנים וגרב שחורה על החבל' עמ' 81 בספר 'בובת האשבול' של ד"ר רחלי אברהם - איתן)
ד"ר אורי מילשטיין
בימים אלה יצא לאור ספרו החדש של ד"ר אורי מילשטיין, "גלגל המנוף של ההיסטוריה – התגבשות הציונות הביטחונית של ז'בוטינסקי" בהוצאת מכון ז'בוטינסקי והמדרשה הלאומית. להלן קטע מפתיע מספרו, על מורהו של ז'בוטינסקי בתחום הביטחון, יוסף מרקו ברוך, שהשיח התרבותי הציוני והישראלי השכיח אותו, משום שנולד בטורקיה והיה ימני קיצוני ולפיכך הזוי וזניח בעיני מורי הדור השמאלנים
יוסי ברנע
ביקורת על ספרו של יוסף רגב - רצח ארלוזרוב עוד חי, עדויות ועובדות בפרשת " צח ארלוזרוב", 2016, הוצאת " ספר, 126.
שושנה ויג
כתיבתה של המשוררת פשוטה    זוהי אהבה שמתחזקת ומתהדקת ככל שמתגברים ומתחזקים אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il