כבר בספר קהלת מוצאים ולמדים אנו דעת, בדבר חשיבותו של הכסף, בחיינו היומיומיים. בספר קהלת, אשר חז"ל מייחסים אותו לשלמה המלך, החכם מל אדם מופיע הפסוק: "הכסף יענה את הכל". יש המפרשים פסוק זה, מלשון מענה, כלומר הכסף הינו התשובה לכל. ויש המפרשים פסוק זה, מלשון עינוי, כלומר מי שיש לו כסף סובל בעטיו עינויים רבים.
אם כך ואם כך מבקשים אנו לדון במקומו של הכסף, כבסיס לקניית והקניית זכויות בסיס משפטיות, כמו גם קניית הזכות לחרות בכסף. במשפט האזרחי, מוצאים אנו לא פעם כי תנאי למתן צווים דחופים, דגמת הטלת עיקולים, מתן צו עיכוב יציאה מן הארץ, מתן צו מניעה זמני מותנים בהפקדת ערובה כספית, כדי להבטיח נזקיו של הצד שכנגד, אם יתברר שלא היה מקום מלכתחילה למתן צווים אלה, הניתנים, דרך כלל, במעמד צד אחד בלבד. לעתים נדחית התביעה שמכוחה ניתן הצו הזמני, העומד בתוקפו שנים רבות וכלן נדרש פיצוי כספי לצד הנפגע.
הפקדת כסף נדרשת גם במקרה של הגשת תביעות אזרחיות לבתי המשפט או במקרה של הגשת ערעורים. מי שאין הכסף מצוי תחת ידו, אינו יכול להגיש תביעה לבית המשפט או אינו יכול להגיש ערעור על פסק דין שניתן לחובתו. נכון הדבר, כי קיים הליך של הפטר בעלי דין מאגרת בית משפט או אגרת ערעור או אגרות אחרות, בהליך שמטרתו לברר אי-יכולתם לשלם סכומי האגרה הנדרשת מהם. מדובר באחוז קטן של בעלי דין הנהנים מזכות זו. מרבית אלה שאין ממון בכיסם מוותרים על זכויות בסיס ויסוד שלהם ואינם מגישים תביעות לבתי המשפט בשל חסרון מזומנים.
גם מי שנדונו לתקופות מאסר, יחד עם תשלום פיצויים לקרבן העבירה "משלמים בגופם", במצב דברים בו אין מצויה הפרוטה בכיסם. מי שחויב לשלם פיצוים לקרבן העבירה או לקופת המדינה ואינו משלם תשלום זה, הרי תקופת מאסרו מוארכת לפי ה"שווי" הכספי שהיה עליו לשלם, כפיצויים, אותם לא שילם הוא.
אין ספק, כי פתיחת שערי בתי המשפט, אך ורק למעט, במקרים חריגים בפני בעלי ממון, פוגעת בערך השוויון.שוב, מוצאים עצמם בעלי הממון בעדיפות על פני העניים ועיקרון השוויון יוצא ניזוק ונפגע. לא רק שהעשיר יכול בכספו הרב לקנות שירות וייצוג משפטי טוב יותר, מזה שיכול העני להשיג, אלא ישנם מקרים שהעניים נאלצים לוותר על מימוש זכויות מוקנות ולהימנע מהגשת תביעות כספיות ואזרחיות אחרות, מחמת חוסר ממון. הוא הדין באשר "לקניית" חרות, בכסף. אין כל סיבה שמי שיש מזומנים בכיסו, יהיה בעל חרות רבה, ממי שאין מזומנים בכיסו. עם זאת, זה הוא המציב הקיים כיום במדינת ישראל.
ראוי, כי בצד הוועדות השונות הקמות והמוקמות לבצע רפורמות ושינויים במבנה החוקים הקיים, תוקם וועדה שמטרתה יהיה למעט השפעתו של כסף, בכל הקשור לקניית זכויות ולהתניית קבלת זכויות והוא הדין בהתניית או קניית חרות, בכסף. כך ורק כך ככל שנמעט השפעתו של הכסף, כגורם בעל משקל היכול להקנות ולהתנות מתן זכויות בסיס משפטיות בכסף, כמו גם, ככל שנמעט השפעת הכסף, כגורם בעל משקל, היכול להקנות או להתנות קבלת חרום, נקדם עקרון השוויון, קידום של ממש, במדינת ישראל.