X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם עד עכשיו קשה מאוד לנהגים להגיע בבוקר אל תחומי גוש-דן הפקוקים רוב שעות היממה, ולצאת בחזרה הביתה, הרי על-פי הגידול בנתוני היבוא של רכבים חדשים ברור שהפקקת הצפויה רק תחמיר. במצב הדברים הנוכחי כלל לא ברור מדוע רוכשים הישראלים כלי רכב המשמשים בדרך כלל רק נוסע אחד - הנהג, וכך יוצרים עומס גדול מאוד המקשה על התנועה בכבישי הארץ עד כדי חסימה כמעט מוחלטת
▪  ▪  ▪
פקק תחבורתי אחד גדול [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

אט אט וכמעט בלי משים הופכת ישראל לפקק תחבורתי אחד גדול והמצב רק ילך ויחמיר עם תחילת השנה החדשה, שבה יתחילו למכור ל"חולי ההגה" עוד עשרות אלפי מכוניות. כדי להבין עד כמה רעה וחמורה הבעיה, ראוי לעיין במספרים. לפחות 77 אלף מכוניות חדשות חונות בימים אלה בנמלי אשדוד, חיפה ואילת. כ-35 אלף ממתינים בנמל אשדוד ששטח האחסון בו עלה על גדותיו. בנמל אילת חונים כ-25 אלף רכבים וכ-17 אלף בנמל חיפה.
מכיוון שתשתיות האחסון בנמלים הגיעו למצב של "אפס מקום" נאלצות אניות עם רכבים חדשים להמתין בתור מחוץ לנמל, כשעלות ההמתנה לאונייה עשרות אלפי דולרים ליום. אחת הסיבות העיקריות למחנק היא צבר הזמנות חסר תקדים של יבואני הרכב בחודש ינואר. לפי הערכות משרד התחבורה ינואר מציג נתוני יבוא רכב הגדולים מאז ומעולם, כשבמהלכו יעלו על הכבישים כ-40 אלף מכוניות חדשות.
זה מה שצפוי, אבל נתוני השנה שעברה מגלים כי 2016 הייתה שנת שיא ביבוא הרכב, כאשר היו בה כ-290 אלף מסירות של רכבים חדשים, ואילו מספר המכוניות שיובאו מתחילת 2017 כבר מגיע לכ-320 אלף.
הצרה הגדולה באמת בתחום התחבורה נובעת מכך שמספר כלי הרכב היורדים מן הכבישים - בגלל התיישנות ותאונות - אינו מתקרב אפילו לעודפי היבוא. זה ועוד: במבצעי סוף השנה מורידים רוב היבואנים את מחירי הרכב בגבולות של עד 25 אלף ש"ח למכונית, כדי להיפטר מהמלאי שהצטבר. לכך יש להוסיף את תופעת הגידול במכירת רכבים בתשלומים רבים, חלקם אף בגבולות של פחות מ-1000 ש"ח לחודש, ללא ריבית והצמדה. עובדה זו מקילה מאוד על רוכשים שרבים מהם כבר החלו להרשות לעצמם לרכוש מכונית שניה לכל משפחה.
אבל הבעיה איננה רק במספרים. היא טמונה בעובדה שאם עד עכשיו קשה מאוד לנהגים להגיע בבוקר אל תחומי גוש-דן הפקוקים רוב שעות היממה, ולצאת בחזרה הביתה, הרי על-פי נתוני היבוא ברור שהפקקת הצפויה רק תחמיר. במצב הדברים הנוכחי כלל לא ברור מדוע רוכשים הישראלים כלי רכב המשמשים בדרך כלל רק נוסע אחד - הנהג, וכך יוצרים עומס גדול מאוד המקשה על התנועה בכבישי בארץ עד כדי חסימה כמעט מוחלטת. העומס הזה בא לידי ביטוי בכל ערי המטרופולין ולא רק בתל אביב או בגוש-דן. סביר להניח כי הפעלת הרכבת התחתית בגוש-דן תקל במידת מה על הפקקת אבל רק ימים יגידו אם היא תפתור את הבעיה כליל.
נראה כי אין לממשלה מנוס אלא לקבוע בהקדם האפשרי כללי שימוש חדשים לבעלי רכב פרטי ולחייב את בעלי הרכב להסיע - תמורת תשלום מינימאלי בהתאם לטווח הנסיעה - את מלוא מספר הנוסעים שרכבם מסוגל לקלוט. במקביל יש להכשיר אתרי חניה חדשים בפאתי הערים הגדולות, כי מציאת חניה כיום היא כמעט משימה בלתי אפשרית. כפתרון ביניים חייבת הממשלה לשקול את משמעות האופציה שלפיה יופסק כליל יבוא רכבים חדשים, למשך שנתיים שלוש, כדי שמחלת הפקקת לא תהפוך למגיפה תחבורתית שאין לה מרפא.

תאריך:  06/12/2017   |   עודכן:  06/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משרד התחבורה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פקקת תחבורתית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הפתרון בהקטנת מספר בני האדם
ב_שמואל  |  7/12/17 00:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
הגיע הזמן - מזמן - שישראל בכלל וראש הממשלה נתניהו בפרט ישכחו את נאום בר-אילן, יפסיקו לשחק את משחק "פתרון" שתי המדינות ויסבירו לנשיא טראמפ שאין דבר כזה בארץ ישראל המערבית. מה שאסור לנתניהו בתכלית האיסור הוא תשלום במטבע של הקפאת ההתיישבות היהודית במקום כלשהו ממערב לירדן
עו"ד צבי שוב, עו"ד אלי הירש
שלוש שנים לאחר שנכנס לתוקפו התיקון לחוק התכנון והבנייה שהרחיב את רשימת המסמכים בהם יכול כל אדם לעיין, ניתן לשרטט את הקווים העיקריים של יישומו המעשי
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ההפגנה הפוליטית והתרגיל הפוליטי    השר המבטיח?    וינרוט ז"ל והמודל: לחיות וּלהאמין    וּלקינוח פסוקו
אסתר שניאורסון גרי
החסידים היו בתודעה שחבל הטבור בין אלוקים לעולם לא נחתך, והיא פותחת פתח שלם לעולם של 'מבשרי אחזה אלוק', צמיחה עמוקה של הנפש והבנה שהיא הזירה שבו מתרחש המפגש עם האלוקות
איתן קלינסקי
מה שהתחולל בוועדת החינוך היה ממש גילוי של "ציד מכשפות", ובמקרה הזה מדובר בציד מנהלת בית ספר, שנאבקה למען בתה. את התחושות האימהיות זנחה חברת הכנסת ענת ברקו, שמצאה לנכון לסייע להסתה של תנועת "אם תרצו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il