X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בשירה מי אומר היא כותבת: "אני מנסה להתייצב כי אי-אפשר להחליק/ללא ידוע". הלא ידוע, הגובל בחוסר ודאות, מעורר סקרנות או חרדה, המביאות לעוררות של הגוף והנפש ולאי-שקט
▪  ▪  ▪
נילי דגן

שירתה של נילי דגן בספרה החדש "עד שאלמד לעוף", שראה אור בהוצאת פרדס בסדרת "כתוב" בעריכת אמיר אור, זורמת באפיקי האמיתות, וכתיבתה אינה מתיימרת לומר דברים בעלמא. המשוררת משתפת בשירתה את הקורא בשבבי מחשבות הפוקדות אותה ביומיום ומתעדת אותן בשפת השירה שבה יש סיבה ותוצאה על דרך החיוב.
בשירה מי אומר (ע' 11) היא כותבת: "אֲנִי מְנַסָּה לְהִתְיַצֵּב כִּי אֶפְשָׁר לְהַחְלִיק / לַלֹּא יָדוּעַ". הלא ידוע, הגובל בחוסר ודאות, מעורר סקרנות או חרדה, המביאות לעוררות של הגוף והנפש ולאי-שקט, אשר בתורם גורמים הן למודע והן ולתת-המודע לתפוס עמדה בטוחה ויציבה כדי שהקרקע לא תישמט מתחת לרגליים.
ראו גם בשיר כמו עצמך (ע' 12): "מִי שֶׁטּוֹבֵעַ בַּיָּם יֵאָחֵז אֲפִלּוּ בְּנָחָש". לאמיתו של דבר, השפיות תמיד מצילה כשקריסה אפשרית מסתמנת, וטוב מעת לעת לקחת פסק זמן כדי להתעשת ולהפנים, כפי שנכתב בהמשכו של השיר: "וּבְכָל זֹאת לֹא הָיִיתָ רוֹצֶה לִחְיוֹת לְלֹא גְּבוּלוֹת", ולסיום השיר, במקרה של חרטה אפשרית, בוחרת המשוררת להתלוצץ: "הַשֵּׂג לְעַצְמְךָ כָּפִיל וּבְרַח".
כפי שנרמז לעיל, חיי הרגש בזוגיות הם עיקרו של הקובץ הנוכחי. מוטיב מרכזי זה מוביל את המשוררת לעקוב ולבחון מקרוב, בזווית עין צלולה ומפוכחת, אחר כל השלכה אפשרית, בלי להתחמק מעימותים. בשיר נדידה (ע' 14) נכתב: "עַל כָּל כָּךְ הַרְבֵּה יֵשׁ לְהִתְגַּבֵּר / כְּדֵי לַעֲבֹר בְּשָׁלוֹם אֶת נְדִידַת הַסְּתָו". בשירה זו מתבטאת הבנתה המעמיקה של הכותבת, שמניסיון החיים הפיקה איפוק ותעצומות נפש.
נראה שבזמן שאחד מבני הזוג לא עמד על המשמר והשתהה, בן הזוג האחר כבר עבר לשלב הבא, ומיד מבחינים בפער ובסדק שנבקע בחיי הרגש בזוגיות. וכך נכתב בשורה אחרת בשיר זה: "אֲנִי נוֹחֶתֶת אֶל בְּלִיל צִבְעוֹנִי שֶׁל אוֹרוֹת/ בְּמָקוֹם בּוֹ הַזְּמַן מִתְהַפֵּךְ".
שלבי ההתבגרות לא תמיד חופפים ומשתווים אצל בני זוג, וכשלא מגיעים למיצוי באותו זמן מתחילים להתגלות אי-הבנות ותסכול. כך כותבת דגן בשורה המסכמת את השיר: "אֲנִי כָּאן לְהַעֲבִיר אֶת הַזְּמַן/ עַד שֶׁאֶלְמַד לָעוּף". והרי זו גם תחילתו ואחריתו של האדם שלא תמיד מגיע למיצוי עצמי, ושאיפותיו לא תמיד יתממשו.
נראה כי ההתנגשויות בין משאות הגוף למשאות הנפש הן עיקרו של השיח הפנימי (הרוח) והשיח החיצוני (החומר). שיח זה אינו מסתיים לעולם בתיקו שכן לא תמיד נכונה הנפש להכיל בתוכה את כל ההשלכות של הגוף. ועל כן נבחין בהיבטים התנהגותיים שונים הבאים לביטוי בזוגיות המאוחרת: בשיר מלך (ע' 17): "אֲנַחְנוּ מִתְחַקִּים אַחַר נְעוּרֵינוּ / כְּמוֹ אַחֲרֵי בּוֹרוֹת הַמַּיִם שֶׁיָּבְשׁו" או בשיר מעברים (ע' 15): "אֵיךְ בְּכָל הַשָּׁנִים הָאֵלֶּה / כְּשֶׁנִּשְׁבַּר לִבֵּנוּ בְּאַהֲבָה / נִשְׁאַרְנוּ זָרִים", ובשיר כבר לא (ע' 21): "חַיֶּבֶת לְהַרְכִּיב מִשְׁקָפַיִם בִּנְהִיגָה / וְתָדִיר נִכְשֶׁלֶת בִּקְרִיאַת מַחְשָׁבוֹת".
בפואמה על המים (בחלק 3) מופיעה השורה: "מֵעֵבֶר לַכָּרִית אֵין בִּי תְּשׁוּקָה / אַתָּה מִסְתּוֹבֵב עַל צִדְּךָ וְנִרְדָּם [...] הַנֶּפֶשׁ מִתְכַּוֶּצֶת וְנִפְלֶטֶת / בְּמָקוֹם אַחֵר".
ובהמשך אותה הפואמה (בחלק 4) נכתב: "בַּבֹּקֶר לֹא יָכֹלְתִּי לָשֵׂאת אֶת הַצִּנָּה / שֶׁבֵּינֵינוּ, רָצִיתִי שֶׁתְּאַבֵּד שְׁלִיטָה". שירתה הלירית של נילי דגן, הבנויה וכתובה בגוף ראשון יחיד, אינה מפנה מקום לתגובות מהצד שכנגד. כתיבתה מאפשרת חופש ממועקות בצוק העתים.
בשלושים וששה מבטים (חלק 13) מבטאת המשוררת בפשטות מפעימה את מסעותיה בעולם תוך חילופי מקומות וזמנים של הטבע והקיום האנושי: "רָצִיתָ שֶׁנִּסַּע לְמָקוֹם רָחוֹק / יֵצֶר הַהַרְפַּתְקָנוּת שֶׁלִּי קָבוּר / בְּסֵפֶר שִׁירָה", (ובחלק 56) חשיבתה של דגן פונה לכיוון אחר: "הֶעָלִים מַחְלִיפִים אֶת צִבְעָם / לִחְיוֹת וְלָמוּת / זֶה אוּלַי אוֹתוֹ דָּבָר".
מעת לעת מפזרת המשוררת ערפילים מנתיבי עולמה ושואפת לפיוס ולהשלמה. עדות לכך נמצאת ברוחות מיסטרל בשיר פסימי: מרסיי (ע' 33): "חָשַׁבְתִּי שֶׁבְּעָיוֹת פּוֹתְרִים תּוֹךְ כְּדֵי הַפְלָגָה / אֲבָל כְּכָל שֶׁהִתְרַחַקְנוּ דָּאַגְנוּ יוֹתֵר".
כן נראה בשיר חזית חמה (ע' 40) את ניסיונותיה ליצור יש מאין: "אֲנִי מַעֲמִידָה פָּנִים שֶׁבִּיכָלְתִּי לִבְחֹר / בֵּין מָה שֶׁאֲנִי רוֹצָה לְבֵין מָה שֶׁאֲנִי יְכוֹלָה / מַחְלִיפָה זִכָּרוֹן אֲרֹךְ טְוָח /בְּזִכָּרוֹן קָצָר" גם בעל המים, חלק ראשון (ע' 27), נבחין בבירור בנכונות להמשיך ולא להיכנע: "בּוֹא נֵלֵךְ לִישֹׁן לִפְנֵי שֶׁנֹּאמַר / מָה שֶׁאֵינֶנּוּ מִתְכַּוְּנִים".
החיוביות הנשקפת ממכלול שירי הקובץ מגבה את כל הדרכים שלא הצליחה לכבוש, את כל המחדלים שהסתמנו והצליחה לעבור, וגם את כל מה שלא הושג ואולי יכול היה להיות אחרת. היא הגיעה להישג אדיר בזכות תעוזתה, אף שהיא אומרת באומץ רב בשירה כבר לא (ע' 21): "כְּבָר לֹא נֶאֱחֶזֶת בִּשְׁאֵרִית חֲלוֹמוֹתַי / אֵין לִי טִפַּת אֹמֶץ לְהִשְׁתַּנּוֹת".
הנה בית מסכם מהפואמה על המים (ע' 29): "וְאַחֲרֵי הַכֹּל / אֲנִי חוֹשֶׁבֶת שֶׁאֲנַחְנוּ מְאֻשָּׁרִים. / גּוּשֵׁי עֲנָנִים לְבָנִים רוֹבְצִים / בֵּין גְּבָעוֹת יְרֻקּוֹת / הַמַּחְשָׁבוֹת מִתְפַּזְּרוֹת / הַנּוֹף מִתְחַלֵּף". בני האדם, כמו הטבע, לא יוכלו להישאר באותו מקום לצמיתות. הכל משתנה. הכל מתחלף. נילי הצליחה לבטא בשירתה רעיון זה באופן מושלם.

נילי דגן (שירים), (הוצאת "פרדס" - 2018), (בסדרת "כתוב" בעריכת: אמיר אור) "האופק נח לרגע בידי".
תאריך:  23/05/2018   |   עודכן:  23/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עד שאלמד לעוף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר טוב
חיים ספטי  |  26/05/18 14:17
2
להיאחז בשארית החלומות
חיה בנצל  |  27/05/18 14:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאה טרן
מסע בעקבות הנפש החולמת    ב-1920 ירד סבי ועמו בנו שמעון גלייזר בנמל יפו    הם הגיעו לפלשתינה מעיירה קטנה בבסרביה בגלל הרעיון הציוני
אלי אלון
בסניף הדואר הראשי בעפולה ברחוב הרב לוין 18 הותקנה בצדו המערבי, מול תיבות הדואר, אדנית בטון באורך של כ-15 מטרים    אלא, מאז נבנתה לפני כ-10 שנים, לא נשתל בה או הושם בה ולו שתיל או פרח אחד והיא הפכה למזבלה שאיש אינו טורח לנקות חודשים רבים ואולי אף שנים
ארי בוסל
מדי שנה אנחנו שואלים את עצמנו "מה השתנה הלילה הזה מכל הלילות"? אך נראה שאת מה שצריך ללמוד לא ממש הפנמנו    זמן כה רב עבר מאז יציאת מצרים, אך אנחנו עקשים, עקשנים וקשי עורף כאז    גם מהלך שבעת העשורים האחרונים, מאז הכרזת העצמאות והולדתה מחדש של מדינתנו, נראה שנותרנו בשלנו    אם כך, למי נבוא בטענות?
חנינא פורת
"מטרופולין הנגב העתידי" - זקוק לתיאטרון משלו    מבנה ייעודי לא היה בנמצא, אנשי רוח ומחזאים לא חיו בעיר וייצרו בה ורבים שאלו עקב כך, מה תהיה תרומתו המעשית של הקמת תיאטרון מקצועי/מסחרי בבאר-שבע לחיי העיר ולנגב
ציפורה בראבי
ואין לך סם חיים ללשון, לכל לשון, יותר מן השירה הנכתבת בה" - כך כתב בהקדמה לספר, נשיא האקדמיה ללשון העברית, משה בר-אשר    בספר שירים, פזמונים, פואמות וגם שירי ילדים    מרגש ומכבד מאוד לקבל את הספר הזה    או פשוט - לקנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il