X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל מי שחווה את ברית החיים המתקיימת בתחומי העשייה במלוא ממדיה מכיר עד כמה אחינו הדרוזים, כמו יתר השותפים הנאמנים, מצפים וראויים למשהו עמוק ומשמעותי יותר מעצם הדרישה החוקית המובנת מאליה לשוויון זכויות אזרחי מלא, קרי - שותפות ממשית בהווייה הישראלית, כשותפות למטרה ולדרך זו מהות העניין והיא מצויה הרחק מעבר למה שניתן להגדרה בניסוח תחיקתי כזה או אחר
▪  ▪  ▪
ברית חיים [צילום: פלאש 90]

דווקא מתוך תמיכתי בחוק הלאום חשובה לי הביקורת שהופנתה כלפיו מצד אזרחים נאמנים למדינת ישראל שאינם יהודים. שוחחתי השבוע עם כמה מחבריי הדרוזים שהם עבורי הרבה יותר מאחים לנשק. הם באמת נפגעו.
אל"ם (מיל') ד"ר סלמאן זרקא, מנהל בית החולים בצפת, כתב בפוסט: "איני רוצה להיכנס לתכנים הקיימים בחוק הלאום. הבעיה שלי היא בעיקר עם מה שלא מופיע בו: דמוקרטיה וזכויות מיעוט... את הישראליות לא ניתן להוציא ממני. כאן נולדו ונקברו אבותיי. כאן קבורים חבריי היהודים והדרוזים משירותי הצבאי. כאן גידלתי ילדים וכאן אמות. וכאן נמצאים חבריי לברית חיים ששום חוק לא ישנה אותה".
רובו של הציבור הישראלי מבין לליבו של ד"ר זרקא. גם לחברי הכנסת שתמכו בחוק, בוודאי לחבר הכנסת אבי דיכטר שהוביל את החוק, חשובה להערכתי ברית החיים שהלכה ונרקמה במשך שנים בין הנושאים בעול קיומה של המדינה, יהודים ושאינם יהודים כאחד. אלא שהעובדה היא שאנשים נפגעו והעניין דורש בירור גלוי לב.
בתגובה ראשונית עולה השאלה היכן בנוסח החוק, בגלוי או בסמוי, טמון איום על ברית החיים שד"ר זרקא כה היטיב לתארה? אלא ששאלה זו עלולה להוביל את הבירור למבוי סתום: ביחסים בין אדם לחברו, העלבון נולד לא פעם דווקא ממה שלא נאמר. במקום זה כדאי ליטול את הדיון מידיהם המקצועיות של משפטנים מומחי חקיקה וניסוח משפטי ולהעבירו לידי המנהיגים.
כל מי שחווה את ברית החיים המתקיימת בתחומי העשייה במלוא ממדיה מכיר עד כמה אחינו הדרוזים, כמו יתר השותפים הנאמנים, מצפים וראויים למשהו עמוק ומשמעותי יותר מעצם הדרישה החוקית המובנת מאליה לשוויון זכויות אזרחי מלא, קרי - שותפות ממשית בהווייה הישראלית, כשותפות למטרה ולדרך. זו מהות העניין והיא מצויה הרחק מעבר למה שניתן להגדרה בניסוח תחיקתי כזה או אחר.
החיים החברתיים הם רוויי מתחים. גם משפחות טובות מתנהלות מדי יום בסבך מתחים שאינם ברי הסדרה תחיקתית. ניתן להגדיר בחוק חובות יסוד של הורים לילדיהם. אין דרך להגדרה תחיקתית של אהבה נכונה. יש משהו בסיסי בחיי האדם המצוי מעבר לחוק ומהותי ממנו. אף התנהלות המדינה כישות רבת פנים רחבה במכלול השיקולים המנחים אותה מהכלול בתשתית החוק.
חוקה אינה יכולה לבטא מתחים. היא שואפת להיות חפה מסתירות. החיים לעומת זאת מלאי מתחים וסתירות. מנסחי מגילת העצמאות השכילו לגשר על המתח שבין יעוד המדינה כמדינה יהודית, כנאמר בהחלטת החלוקה של האו"ם, לבין חובתה הבסיסית לשוויון לכל אזרחיה. כך למשל קבע דוד בן-גוריון עוד בימים שלפני הקמת המדינה: "בארץ ישראל ישנם ערבים ולא יהודים אחרים ואין להעלות על הדעת מדינה יהודית שאין בה שוויון גמור ומוחלט: פוליטי אזרחי ולאומי לכל תושביה ואזרחיה... במדינה יהודית ייתכן שערבי יבחר לראש הממשלה או לנשיא אם יהיה ראוי לכך". ומן הצד האחר: "משמעותה של מדינה יהודית היא לא רק בהיות היהודים רוב במדינה - אלא בתפקיד שיוצג למדינה זו: היא תהיה מדינה לא רק של תושביה ולמען תושביה - אלא מדינה יעודה להעלות המוני ישראל מהתפוצות ולרכזם ולהשרישם במולדת".
המחלוקת על חוק הלאום הינה כמובן עניינו של כל אזרח במדינת ישראל, אך במידה רבה היא מחלוקת בין היהודים על המשך דרכה של הציונות. התרחשותה של מחלוקת זו בזירת החקיקה נוגעת לכל אזרחי המדינה ללא הבדלי דת ועדה, אולם יסודות המחלוקת נעוצים בשאלת הזיקה בין המדינה שהוקמה לבין חזון הגאולה היהודי. בן-גוריון, לאורך כל שנות מנהיגותו, חזר ונתן לסוגיה ביטוי בולט בנאומיו ובכתביו: "הגשמת הציונות היא יותר ממדינה יהודית, הציונות היא פתרון מלא וגמור לשאלת העם היהודי". ושוב: "המטרה הסופית של הציונות אינה אלא הגאולה המלאה והשלמה של עם ישראל בארצו, קיבוץ גלויות, קוממיות לאומית".
בדיוק על כך מתנהל המאבק על כינונו של המובן מאליו בשאלת אופיה ומהותה של מדינת ישראל. מה שהיה מקובל כמצפן אידאולוגי, פוליטי, ומוסרי לדרכה של המדינה מצוי בעשורים האחרונים תחת מתקפה של אליטה ניאו-ליברלית המבקשת להפוך מצפן זה למוצג מוזאוני ארכאי. זה הרקע למחלוקת המתנהלת מראשיתה ובעיקרה בין אזרחיה היהודים של המדינה. הבנה זו הכרחית כנקודת מוצא לבירור אופן ומידת הפגיעה של חוק הלאום החדש בחברינו שאינם יהודים.

*אלוף (מיל') גרשון הכהן הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים. שירת בצה"ל במשך ארבעים ושתיים שנים. פיקד על חיילים בקרבות מול מצרים וסוריה. לשעבר מפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.
תאריך:  29/07/2018   |   עודכן:  31/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחבריי הדרוזים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
דר זרקא>ראה אסכולת השפוט=רקובה
ע_הראל  |  30/07/18 15:24
2
בכירי הדרוזים=בפאניקת התבוללות
ע_הראל  |  31/07/18 22:02
 
- 75%נשיםדרוזיות משכילות>מתגרשות
ע_הראל  |  1/08/18 16:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דויד סנדובסקי
הרפובליקה הרומנית העכשווית עוברת תהליכים אבולוציוניים היסטוריים המביאים שינויים משולבים במהות ישות מדינת הלאום הדמוקרטית הרומנית העכשווית    ישות מדינית זו התחילה להיווצר במחצית השנייה של המאה ה-19
עליס בליטנטל
די למשחקים, עזה היא מדינה עם פרלמנט, צבא, בתי חולים וגבולות    מכיוון שהיא מדינת אויב - יש להתייחס אליה כאל כזו: גבולות סגורים ללא מעברים וללא העברות אספקת כל צרכיהם מצידינו    את בעיותיהם שיפתרו בעצמם, לא על סמך רצוננו הטוב
איתן קלינסקי
אבן אחת, שנאספה ממי הנחל, מוטטה את מי ששם כל מבטחו רק בהישגי העוצמה הכוחנית של תקופתו: כובע-נחושת ושריון קשקשים שמשקלו "חֲמֵשֶׁת אֲלָפִים שְׁקָלִים נְחוֹשֶׁת, וּמִצְחַת נְחוֹשֶׁת עַל רַגְלָיו וְכִידוֹן נְחוֹשֶׁת בֵּין כְּתֵפָיו"
יצחק מאיר
קריאת התורה היא דרמה יהודית    הנפשות הפועלות הופכות את הבימה לבמה ואת בית התפילה כולה למקהלה    איש אינו רשאי לעלות לתורה מעצמו
עו"ד ורו"ח רמי אריה
פסק דין אלביט הדמיה בנוגע לניכוי תשומות מע"מ מלמד: עצם הרישום כעוסק מורשה וקבלת חשבוניות מס, אינם מבטיחים אוטומטית את ניכוי מס התשומות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il