X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התוצאה הייתה שהמאשים הפך לנאשם. סניגורו של קסטנר, עו"ד שמואל תמיר, שכנע את ביהמ"ש המחוזי שקסטנר שיתף פעולה עם הנאצים, וביהמ"ש קבע "שקסטנר מכר את נשמתו לשטן"
▪  ▪  ▪
ד"ר ישראל קסטנר

פרשת קסטנר היא פרשה שזעזעה את הציבור בישראל בשנות החמישים והדיה נמשכים עד היום. בבסיס הפרשה עומד פרסום שעשה מלכיאל גרינולד על ד"ר ישראל קסטנר בעיתון שגרינולד הוציא. גרינולד האשים את קסטנר בשיתוף פעולה עם הנאצים וסיוע להשמדת יהודי הונגריה בשואה.
היועמ"ש דאז חיים כהן הורה להעמיד את גרינולד לדין פלילי באשמת הוצאת דיבה. קסטנר היה דובר משרד התעשיה.
התוצאה הייתה שהמאשים הפך לנאשם. סניגורו של קסטנר, עו"ד שמואל תמיר, שכנע את ביהמ"ש המחוזי שקסטנר שיתף פעולה עם הנאצים, וביהמ"ש קבע "שקסטנר מכר את נשמתו לשטן". לימים קסטנר נרצח בנסיבות שלא התבררו עד היום ויתכן שלכינויים שהודבקו בו הייתה השפעה.
זיכויו של גרינולד בוטל בביהמ"ש העליון וקביעותיו של ביהמ"ש המחוזי בוטלו אך את הנעשה לא ניתן היה להשיב.
משפטו של גרינולד הוא דוגמה לכל מה שתובע לא צריך לעשות. ברור שהאשמתו של גרינולד הייתה טעות ואסון שיתכן מאוד שגרם לרצח אדם חף מפשע. אלא שהטעות לא מצטמצמת רק לעצם ההעמדה לדין. הטעות היא בכך שגרינולד לא הועמד לדין בעבירה האמיתית שעבר.
גרינולד פרסם את ההודעה הבאה - "ידידַי חברי המזרחי בהונגריה, ידידַי היקרים, ריח פגר מגרד את נחירַי, זו תהיה הלוויה משופרא דשופרא. את ד"ר רודולף קסטנר צריך לחסל".
לפנינו עבירה ברורה של הסתה לרצח. עבירה זאת הייתה בספר החוקים גם בתקופת המשפט. ס' 31 לפקודת החוק הפלילי קבע - "כל המנסה לשדל או להדיח או להסית אדם אחר לעשות או לא לעשות בפלשתינה (א"י) או במקום אחר מעשה או אי-מעשה מסוג כזה-אשר אילו נעשה המעשה או אירע אי-המעשה הייתה נעשית בזה עברה על-פי החק של פלשתינה (א"י), או על-פי החוקים הנוהגים במקום שבו עומדת העבדה להעשות, על ידו הוא או על-ידי אותו האדם האחר—יאשם בעברה מאותו הסוג ויהיה צפוי לאותו עונש כאילו הוא עצמו היה מנסה לעשות או /לבלי עשות את המעשה ההוא בפלשתינה (א"י)..."
נמצאנו למדים שניתן היה לכאורה להאשים את גרינולד בעבירה של ניסיון רצח על-פי החוק דאז בגין דברי ההסתה שכתב ולא היה צורך להעמידו לדין בעבירה שולית. כנראה שליועמ"ש היה חשוב יותר לשמור על שמו הטוב של פקיד ממשלתי מאשר לשמור על חייו. תובע סביר היה מגן על ערך החיים ומעמיד את הנאשם לדין על הסתה לרצח ולא על הוצאת דיבה.
טעות הובילה לטעות וקסטנר מצא את מותו ככל הנראה מידי מערכת המשפט המפוארת של ישראל.

תאריך:  22/05/2019   |   עודכן:  22/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשולי פרשת קסטנר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תקרא את "כחש"
ארי כספי  |  22/05/19 11:11
2
למה לחזור ולדוש
יוא"ב  |  24/05/19 10:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
רפי לאופרט
מתגברת התחושה שראש ממשלת פולין מתפקד כראש-חץ פוליטי להכחשת רדיפת היהודים ולהרעת היחסים עימם    עמדותיו הקיצוניות במאמץ להסתרת חלקם של פולנים ברצח יהודים בשואה, ולאחרונה, ההכחשה המתודית של עוול, שוד והחרמה אלימים של רכוש יהודי, תוך ניצול פעילות ההשמדה במלחמה ולאחריה - אומרים דרשני
יוסף אליעז
נושא השוד בפולין עלה לכותרות ברחבי עולם, ובעיקר שם ופה, אבל מדינות אחרות נקטו אותה מדיניות מבלי שהנושא יידון בפומבי, לרבות בארץ הולדתי ליטא, שם הפליא העם הליטאי ברצח שכניו היהודים    שם מתנגדים אפילו להשיב את האזרחות לשרידי הטבח שעודם מעוניינים באזרחות זו
איתמר לוין, נירנברג
מנהל בית ועידת ואנזה: מערכת המשפט הגרמנית התקשתה להתמודד עם "אנשים רגילים", שרבים מהם היו משפטנים ועמיתים; ההגדרה השגויה של השואה במשפטי נירנברג כפשע מלחמה השפיעה גם היא
איתמר לוין, נירנברג
פרנץ בן ה-99 מספר שנטל על עצמו את משפטם של רוצחי מאות אלפי יהודים, למרות שהיה זה התיק הראשון בימי חייו    נכנס לתאו של אוטו אולנדורף ערב הוצאתו להורג, "אבל לא הייתה לו שום חרטה; טרקתי את הדלת ויצאתי"
איתמר לוין, נירנברג
מנהלת אתר ההנצחה בהיכל הצדק של נירנברג מסבירה, כי זו הסיבה לכך שאולם 600 לא שומר כפי שהיה בעת שהתקיימו בו המשפטים הידועים    גם כיום מהווים הגרמנים כרבע בלבד מכלל 100,000 המבקרים בשנה באתר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il