X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש בעיה בשימוש בביטוי "תביעת השתקה" כלפי תביעות לשון הרע, שהרי זכותו של הנפגע לתבוע פיצוי. אבל כאשר הסכום הנתבע הוא חסר פרופורציות - אכן מדובר על פניו בניסיון להפחיד את העיתונאי
▪  ▪  ▪
להפסיק את הפגיעה

כאיש משפט ושלטון החוק, יש לי בעיה עם המושג "תביעת השתקה" - ביטוי בו נעשה שימוש כטענת-נגד בתביעות לשון הרע.
אחד מיסודותיו של שלטון החוק ועולם המשפט הוא הזכות לשם טוב. לכן, הרואה עצמו נפגע בשמו, יכול להגיש תביעה. מי שיחליט האם אכן נעשתה עוולה, הוא בית המשפט הנכבד, אשר בראשו עומדים שופטים מנוסים שיש להם את ההכשרה והידע לדון בתביעה. גם לאחר קבלה או דחייה של התביעה, ניתן להגיש ערעור לבית משפט גבוה יותר.
לכן, איך ניתן להגדיר תביעת לשון הרע כתביעת השתקה? מדוע תביעה אזרחית רגילה בגין נזק אשר מוגשת לבית משפט איננה השתקת הצד השני? לכאורה, כל תביעה בטענה ללשון הרע, מטרתה להשתיק את הנתבע שלא יזיק בפרסומיו לתובע. מדוע יש תביעות אשר מוגדרות בפי העם כתביעות השתקה? התשובה היא גובה הסכום אותו תובעים.
אין חסינות בפני החוק והמשפט. לגיטימי שאזרח אשר רואה עצמו נפגע מפרסום כלשהו שפגע בשמו הטוב, פונה לבית משפט להגיש תביעה. אין מי שיכול למנוע ממנו את האופציה הזאת. הבעיה מתחילה בגובה התביעה. בשעה שאזרח בכלל ואיש ציבור בפרט תובע מיליון שקל בגין אזכור עיתונאי שלילי, חמור ככל שיהיה, הוא גורם נזק לתביעה והופך את התביעה לתביעת הפחדה-השתקה, שמטרתה היא לגרום לעיתונאי שלא לכתוב נגדו.
אני פוגש לקוחות המבקשים תביעת לשון הרע. אני רואה בעיניהם את הכעס הגדול על הפגיעה בשמם הטוב. הם רוצים לתבוע מיליונים, תוך שהם סבורים שאין סכום בעולם שיוכל לכפר על עוגמת הנפש שנגרמה להם. המשימה הקשה היא לאזן את הכעסים, ובעיקר להגיש את התביעה על סכום ריאלי. סכום שנוכל לקבל בבית המשפט. שימו לב: מעולם לא נפסק נגד עיתונאי פיצוי בגובה של מיליון שקל. אפילו לא קרוב לכך.
לכן, אם שמכם הטוב נפגע, אל תהססו להגיש תביעה נגד מי שהפר את החוק. השם הטוב הוא הנכס החשוב ביותר שיש לאדם. אבל חשוב שלא לבטא את גודל הכעס בסכום התביעה. יש לחשוב לפני שמחליטים על גובה סכום התביעה, שיהיה ריאלי מול הפגיעה ויביא בחשבון את הסבירות לקבל את הפיצוי.

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין.
תאריך:  22/07/2019   |   עודכן:  22/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שנער
במפלגת "עוצמה יהודית" צריכים להכריע באופן מיידי מי יהיו המועמדים שלהם לכנסת ולדרוש מהמערכת המשפטית הכרעה מהירה לגבי כשירותם לפני המועד הסופי להגשת הרשימות
רועי אורן
אני סבור כי הגברת ההכשרה שמקבלות גננות וסייעות מצד אחד, וצמצום מספר הילדים בגנים מצד שני הם המפתח שיעזור למנוע את האלימות המתרחשת כיום בגנים ופעוטונים
משה חסדאי
זכה ב-35 מנדטים עם שימועים לפני הגשת אישום ובכך העצים את הרצון והיוזמה בעם היהודי בארץ ובעולם להילחם בשחיתות ציבורית במערכת המשפט והפרקליטות ובצמרת המשטרה לשעבר
יאיר דקל
טרחתי על המחשב וחיפשתי בגוגל תמונות של ראש ממשלת ישראל בעבר ואיש עסקים בהווה
יוסף קנדלקר
תראו, אני משתדל להיות רגוע בדרך כלל, אבל אם עוד פעם אחת אני שומע את השיר "שבט אחים ואחיות", יש סיכוי שלא יישארו לי כאן יותר אנשים שקוראים לי "אחי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il