X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מדינות המערב ובראשן ארה"ב חייבות להגיב על ההתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה, כל איחור בתגובה או תגובה רפה יעודדו את אירן להמשיך בתוקפנותה. ישראל חייבת להפיק את הלקחים המבצעיים והמודיעיניים מהצלחת ההתקפה האירנית בסעודיה ולהיערך לכך שאירן תנסה ליישם את אותן שיטות נגדה
▪  ▪  ▪
טראמפ, רוחאני. אירן קובעת כללי משחק חדשים [צילום: AP]

יש חשיבות גדולה לאופן שבו יגיב המערב על ההתקפה על מתקני הנפט בסעודיה שמאחוריה עומדת אירן שזעזעה את שוק הנפט העלמי וגרמה להזנקת המחירים. אירן הקימה תמנון רב זרועות של טרור בעירק, סוריה, לבנון, תימן ורצועת עזה שבאמצעות פיגועי טרור הוא מנסה לקדם את האג'נדה הח'ומיינסטית של "משמרות המהפכה".
הנשיא טראמפ ושר ההגנה אספר הטילו את האחריות למגה הפיגוע במתקני הנפט של סעודיה במחוז בקיק על אירן, הם לא חשפו את ההוכחות המודיעיניות לכך, אך להערכת מומחים צבאיים ההתקפה יצאה מתחומי עירק או אירן למרות שעירק מכחישה זאת בתוקף.
המגה פיגוע במתקני הנפט הסעודי איננו מכוון רק נגד סעודיה אלא נגד המערב כולו, אירן רוצה שהעולם המערבי יקבל את מעמדה כמעצמה אזורית חזקה במזרח התיכון שעל פיה ישק דבר. ההתקפה הינה חצייה של "קוים אדומים" באמצעות פגיעה במרכזי הנפט החשובים בסעודיה ובעולם, אין זה משנה מהיכן יצאה ההתקפה, אירן אחראית לה, המערב חייב להגיב ואירן צריכה לשלם את המחיר.
ההתקפה האירנית על סעודיה הינה השפלה גדולה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן אשר יזם, עם כניסתו לתפקיד, את הקואליציה הערבית והמתקפה הצבאית על המורדים החות'ים בתימן, סעודיה תומכת בנשיא תימן עבד רבו מנצור האדי ומנסה לסייע להחזיר את השלטון החוקי בתימן מאז מרס 2015, תימן הינה "החצר האחורית" של סעודיה ואסור לה לאפשר לאירן להשתלט עליה, ההתקפה האירנית חשפה את החולשה של סעודיה מנהיגת העולם הסוני בפני הטרור השיעי.
אירן מנסה להעביר באמצעות המתקפה על מתקני הנפט בסעודיה שני מסרים:
  • הסירו לאלתר את הסנקציות מעל אירן, אם לא תאפשרו לנו לייצא נפט שום מדינה במפרץ לא תייצא נפט.
  • שום התקפה על שלוחותיה של אירן איננה מקובלת, במקרה הזה מדובר על המורדים החות'ים בתימן, כל התקפה כזו תיענה בתגובה הולמת, רמז לישראל לגבי הפצצותיה בעירק על מחנות "אלשחד א-שעבי" ואפשרות התקפה שלה על חמאס והגי'האד האיסלאמי ברצועת עזה.
צריך להסתכל על ההתקפה האירנית על מתקני הנפט במבט רחב יותר, ייתכן שהיא קשורה לסנקציות הכלכליות הקשות שהוטלו עליה ושיתקו את כלכלתה אך סביר להניח שהיא הייתה מתרחשת גם ללא קשר לסנקציות וזאת במסגרת היריבות הדתית-מדינית בינה לבין סעודיה מנהיגת העולם הסוני כדי להוכיח את עליונותה ושליטתה הצבאית במפרץ.
אירן יזמה מתקפת טרור גדולה יותר ממתקפות דאעש ואל-קאעידה והיא חייבת להיענש, התגובה איננה חייבת להיות צבאית אם הנשיא טראמפ חושש מהסלמה שתוביל למלחמה אזורית, התגובה יכולה גם להיות מדינית-כלכלית באמצעות הידוק החנק הכלכלי על אירן עד שיביא להתמוטטות משטר ההיאתולות, אם הנשיא טראמפ לא יזום מהלך כזה, האירנים יפרשו זאת כחולשה ויגבירו את פעולות הטרור, כל יום שחולף ללא תגובה של המערב על ההתקפה האירנית על מתקני הנפט פוגע בהרתעה ומחזק את אירן.
אין גבול לשחצנות האירנית, לפני כמה ימים התרברב הגנרל האירני אמיר עלי חאג'י זאדה, מפקד הכוחות האוויריים של "משמרות המהפכה" כי כל הספינות ונושאות המטוסים של ארה"ב באזור הם בטווח הטילים האירניים. אירן משחקת עם ארה"ב בשיטת "המקל והגזר", הנשיא טראמפ הקריב למענה את ג'ון בולטון היועץ לביטחון לאומי כדי להגיע למפגש עם הנשיא רוחאני ואפשרות להקל את הסנקציות אך התשובה האירנית הייתה יריקה בפרצופה של ארה"ב ותקיפת מתקני הנפט בסעודיה. נראה כי אירן בחרה בדרך הכוח ולא בדרך הדיאלוג כדי לאלץ את ארה"ב להסיר מעליה את הסנקציות ולהביך את הנשיא טראמפ.
אירן מאותתת כי ההתקפות ימשכו באמצעות שלוחותיה באזור וללא "טביעות אצבע" שיאפשרו לעולם להטיל עליה ישירות את האחריות לפיגועי הטרור ובכך היא קובעת את כללי המשחק החדשים. התגובה האמריקנית חייבת להגיע בהקדם, במקביל על מדינות האזור הסובלות מהטרור האירני, במיוחד מדינות המפרץ, להגביר את התיאום הביטחוני והמודיעיני עם ארה"ב וישראל לקראת ההסלמה שיוזמת אירן, אירן היא האויב הראשי שפוגע ביציבות האזור באמצעות שלוחותיה.
ישראל צריכה להסיק מסקנות
יש לקוות שהנשיא טראמפ לא יחזור על הטעויות של הנשיא אובמה בקשר לאירן, פירוש הדבר הוא כי ימשכו ההתקפות של אירן על בנות הברית של ארה"ב כולל ישראל, הגנרל קאסם סולימאני כבר הנחה את כל שלוחות אירן בסוריה, עירק, לבנון ורצועת עזה להגיב מיידית על כל תקיפה המיוחסת לישראל.
הנשיא טראמפ הודיע כי איננו בוחן כרגע אופציות צבאיות, שר החוץ פומפיאו אמור לצאת לביקור בסעודיה וטראמפ ממתין גם לתוצאות החקירה של צוות של האו"ם שיבדוק את שרידי המל"טים והטילים, הוא מחפש לגיטימציה בינלאומית לנקיטת צעדים נגד אירן.
אבל ישראל חייבת להסיק מסקנות מהירות ממה אירע בסעודיה, בניגוד לניסיונות הנפל של אירן בחודשים האחרונים לפגוע בישראל מסוריה באמצעות רקטות גראד או רחפני נפץ, הפעם הם השתמשו בהצלחה ובתחכום רב במל"טים ובטילי שיוט ארוכי טווח בהתבסס על מודיעין מדויק ורמה מבצעית גבוהה כדי לתקוף את סעודיה. לא מן הנמנע שההצלחה ותגובה רפה של המערב יעודדו את אירן להשתמש בקרוב באותה השיטה נגד ישראל משטח סוריה, עירק, לבנון או רצועת עזה בתגובה על תקיפות ישראל בסוריה ובעירק.
צה"ל סיכל בהצלחה עד היום את כל הניסיונות של אירן להוציא נגדו פיגועים, אולם מה שקרה בסעודיה מעיד על כך שהאירנים שיכללו מאוד את שיטות הפעולה שלהם, היכן היו מנגנוני ההתראה, לוויני הריגול ומערכות ההגנה האווירית? האירנים הצליחו להפתיע את הסעודים וישראל חייבת להפיק מכך את הלקחים הדרושים, תוכניות המגירה של צה"ל חייבות לכלול תגובה צבאית חזקה על כל התקפה אירנית על שטח ישראל.

תאריך:  17/09/2019   |   עודכן:  17/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
מירב ארד
טראמפ: "החדשות אמרו שאני מוכן להיפגש עם אירן ללא תנאים. זו אמירה לא נכונה"    אירן ממשיכה להכחיש כי תקפה בסעודיה: "האשמות לא מקובלות וחסרות בסיס"
איציק וולף
איציק וולף
רשת בלומברג דיווחה כי ויכוח שהתקיים בבית הלבן ביום ראשון בעקבות רצון הנשיא האמריקני להקל בעיצומים על אירן במטרה להביא לפגישה בינו לבין נשיא אירן, והתנגדות היועץ לביטחון לאומי היא שעמדה ברקע לפיטורי בולטון
איציק וולף
נשיא ארצות הברית הצהיר שאין לו כל בעיה להיפגש עם נשיא אירן, חסן רוחני    "הם נמצאים עכשיו בעמדה רעה מאוד והם יכולים להתיישר בקלות רבה"
איציק וולף
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, טוען כי יש קשר בין קריסת חוק המצלמות לבין עיתוי מסיבת העיתונאים על האתר האירני לנשק גרעיני    לפיד: הגרעין האירני לא יכול לשמש לתעלולי קמפיין    גורם מדיני: העיתוי - לפי המלצת גורמי המקצוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il