X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שלושה סיפורים על מאיר שמגר, מפיו של מי שהיה מתמחה בבית המשפט העליון: על פסק דין שהתעכב, על בעיה פרוצדורלית רבת השלכות ועל סוגיית הקישון
▪  ▪  ▪
לקח באופן אישי [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

כאשר הייתי מתמחה בבית המשפט העליון, לפני כ-30 שנה, קרא לי יום אחד הנשיא מאיר שמגר ללשכתו וביקש לברר פרטים על תיק אזרחי שכתיבת פסק הדין בו התעכבה זמן ממושך. נראה היה שהצדדים בתיק פנו לנשיא על-מנת שיזרז את כתיבת פסק הדין. הפנייה אלי הייתה כיוון שהשופט שאצלו התמחיתי היה בשבתון של מספר שבועות בחו"ל, ופסק הדין התעכב אצלו לאחר ששני שופטים בהרכב כבר כתבו את פסק דינם.
לאחר שהסברתי לנשיא שכרגע השופט שלי עסוק בכתיבת פסקי דין אחרים וכנראה כתיבת פסק הדין בתיק הזה עוד תתעכב, הוא ביקש שאביא את התיק אליו. לא חלפו אלא שעות בודדות ונקראתי שוב לנשיא שהחזיר לי את התיק, הסביר לי שהוא החליף את ההרכב בתיק כך שהוא יהיה במותב במקום השופט שלי, וכמובן שבתיק כבר היה פסק דין שהוא כתב. הנשיא ביקש שאדאג להפצת פסק הדין בהקדם.
שני דברים הדהימו אותי אז. ראשית, העובדה שהנשיא לוקח באופן אישי טענות על עיכוב במתן פסק הדין ומחליט ליטול על עצמו את משימת הזירוז. בקלות הוא יכול היה לבקש מהשופט שלי להזדרז או פשוט להבהיר לצדדים, כי עליהם להמתין בסבלנות. במקום זאת, שמגר לקח את הטיפול על עצמו. אבל הדבר המדהים עוד יותר מבחינתי היה ששמגר כתב פסק דין בדעת מיעוט מנומקת ומפורטת.
במילים אחרות: שני שופטי ההרכב האחרים כתבו פסק דין ובו הגיעו לתוצאה מסוימת. כמה קל היה פשוט להצטרף לדעתם בשתי מילים "אני מסכים", ובכך לסיים את העניין. לחלופין, היה ניתן לחלוק על שאר שופטי ההרכב בפסק דין קצר ותמציתי, שהרי ממילא דעתו של הנשיא תהיה דעת מיעוט. אך לא איש כשמגר יעשה כן. משנטל את התפקיד להיות השופט השלישי בתיק, הוא למד אותו על בוריו וכתב דעת מיעוט מנומקת, עם הפניות ואסמכתאות למכביר, והכל בתוך זמן קצר ביותר. הרושם שהותיר בי המעשה הזה היה אדיר.
מי ייכנס ללשכת השופט
במקרה אחר, גם כן בהיותי מתמחה, הוגשה עתירה על-ידי עורך דין בדרישה שיאפשרו לו להיכנס לדיונים שמתקיימים בבית המשפט העליון בהארכת מעצר של חשודים. באותם ימים, בית המשפט העליון היה ממוקם במגרש הרוסים בירושלים, ולא היו מספיק אולמות דיונים, ולכן דיוני הארכת המעצרים נעשו בלשכת השופט התורן. עצורים ואסורים היו מובלים לקומת השופטים, יחד עם עורכי דינם ועורכי דין מהפרקליטות, עוברים במסדרונות של השופטים, מדי פעם נתקלים בשופט זה או אחר, עד שהגיעו ללשכת השופט התורן שהייתה די קטנה, ושם התנהל הדיון.
העתירה הסתמכה על עקרון פומביות הדיון, והטענה הייתה שלכל אדם זכות להיות נוכח בכל דיון שנערך בדלתיים פתוחות. הנשיא, שישב בראש ההרכב שדן בעתירה, קלט היטב את הבעייתיות בה. אם ייעתר לעתירה בשם עקרון פומביות הדיון, יהפכו לשכות השופטים לפתוחות לכל, וכל מאן דבעי יוכל להיכנס ללשכת השופט התורן על-ידי בקשה לשמוע דיון על הארכת מעצר. יתר על כן: אם ייודע הדבר בפומבי, ייתכן שרבים ירצו להגיע לדיונים שכאלה ולו בכדי לזכות בפגישה אינטימית עם השופט בלשכתו.
"לאיזה דיון ביקש אדוני להגיע ולא אפשרו לו?", שאל שמגר את העותר. "בעניין הארכת מעצרו של פלוני", השיב העותר. "דיון זה כבר התקיים מזמן ולכן העתירה של אדוני לא רלוונטית", אמר שמגר. "אם כן", השיב העותר, "אבקש להיות נוכח בדיון עתידי כלשהו של הארכת מעצר". שמגר השיב: "אדוני, אנחנו לא יכולים לתת החלטה עקרונית של דיון פומבי. יש לבחון כל מקרה לגופו". העותר התעקש: "אבל אם אבקש להיות נוכח בדיון ספציפי, ודאי יסרבו לי כפי שסירבו עד עתה". אבל גם שמגר עמד על שלו "אנחנו לא דנים בעתירות תאורטיות. אם יסרבו לך בעתיד, תוכל להגיש עתירה". "אבל עד שזו תישמע כבר יתקיים הדיון", ניסה העותר את מזלו. על כך השיב שמגר, כי לא ניתן לדון בדברים שעוד לא אירעו, ובכך הסתיים הדיון.
כמתמחה, התרשמתי עמוקות מהדרך בה הצליח הנשיא להתגבר על מכשול פרוצדורלי לא קל שהוצב בפני המערכת אותה ניהל. הייתה כמובן באוויר תחושה מסוימת של אי-נוחות גם מבחינת הנשיא, אבל בנסיבות שהיו, נראה שלא היה מנוס מלפעול כפי שפעל שמגר בחוכמתו.
האמת המדעית והאמת המשפטית
לבסוף, לאחר שנים, עמד הנשיא בדימוס בראש ועדה לחקר הזיהום בנחל הקישון והאחריות של המדינה ללוחמי השייטת, שהתאמנו בקישון וחלו בסרטן. בוועדה היו חברים עוד מדענים. אחד מהם הוא אבי שיחיה, פרופ' מאיר וילצ'יק. בוועדה היו חילוקי דעות קשים בין הנשיא לשני המדענים. הללו הגיעו למסקנה, כי מבחינה מדעית אין כל הוכחה שהזיהום בקישון גרם לסרטן של לוחמי השייטת. הנשיא קבע בדעת מיעוט, כי אף שמבחינה מדעית לא הוכח הקשר, מבחינה משפטית הוכח הקשר הסיבתי, ולכן יש להכיר במחלת הסרטן ככזו שנגרמה עקב השירות הצבאי של הצוללנים ולפצותם.
נזכרתי בראיון שהעניק שמגר ובו התייחס למשפט דמיאניוק ובו אמר, שלעיתים יש הבדל בין האמת העובדתית והאמת המשפטית. במשפט דמיאניוק התוצאה הייתה שנויה במחלוקת. בעניין לוחמי השייטת, על-אף שהאמת המדעית הייתה שונה, הממשלה בחרה לאמץ את דעת המיעוט. אבי, מדען בנשמתו, לא הסכים עם האפשרות שקיימת אמת משפטית ששונה מהאמת המדעית, אך הבין גם הוא, כי הנשיא שמגר, שהכיר את הצבא מקרוב, השכיל למצוא דרך לפצות את לוחמי השייטת, שהקריבו כל כך למען המדינה וחלו בסרטן, גם אם האמת היא רק משפטית ולא מדעית.

הכותב הוא שותף במשרד כהן-וילצ'יק והיה מתמחה בבית המשפט העליון בתקופה בה כיהן מאיר שמגר המנוח כנשיאו.
תאריך:  23/10/2019   |   עודכן:  23/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הדיונים בעניינים מקומיים בבית המשפט בקריות סובלים מכשלים מבניים, הגורמים לכך שכמעט ולא ניתן לקדם אותם - משום שהנאשמים והסניגורים מזלזלים בהם. דוגמה שנייה: אולמה של השופטת סימי פלג-קימלוב
פרופ' אביעד הכהן
לאורך עשרות שנות הקריירה העשירה שלו, בנה מאיר שמגר כמה בתים - הן משפטיים והן פיזיים. לצד זאת, הוא הצטיין בשיטתיות וניהול מסודר, והיו לו אפילו הבזקים של הומור
יואב יצחק
למרבה התדהמה, ליברמן מתנהל באופן הזוי: הוא מאשים את נתניהו בבישול חקירת פרשת ישראל ביתנו ובחשיפות בעניינו ב-News1 ולכן הוא מסרב לנהל עמו מו"מ    ליברמן מציג בתקשורת את תנאיו להקמת ממשלת אחדות: חוק הגיוס, פתיחת מרכולים ותחבורה ציבורית בשבת וכו', אך הוא מסרב לנהל מו"מ רציני    בפועל, שיקוליו זרים: ליברמן חושש מחקירות נגדו ונגד בניו; הוא פועל לסילוק נתניהו מהזירה הפוליטית מתוך מניעי נקמה; ומשיג לעצמו חסינות מהפרקליטות ומהתקשורת
שרון מגנזי
הפרופסור איילת טל פיתחה טכנולוגיה לחיזוי המראה של שברים הסמוכים לשבר נתון, המייעלת את תהליך הדבקת השברים ומקצרת את הזמן הנדרש לשחזור החפץ. מנקודת המבט של ראייה ממוחשבת זהו אתגר עצום, שכן בארכיאולוגיה שלא כמו בתצרף פשוט, מדובר לא רק בחתיכות שבורות אלא גם בשברים שחוקים, דהויים ומלוכלכים. השלב המהפכני הבא במחקרה הוא החיפוש הארכיאולוגי הממוחשב
איתמר לוין
"והייתם נקיים מה' ומישראל", קובעת התורה. חז"ל למדו מכאן, שאדם - ובמיוחד איש ציבור - חייב להתנהג בשקיפות ולהסיר מעליו כל לזות שפתיים. אלא שאצלנו רבים מתעלמים מחובה זו, ושוכחים שההפך של שקיפות הוא אטימות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il