X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השירים ממזרח אירופה נחשפו וכונסו באלבום ייחודי רוב הניגונים והפיוטים שאבדו מההיסטוריה היהודית זכו לעדנה ולחיים חדשים
▪  ▪  ▪
שלומי הוניג [צילום: רומן חנוכייב]

פיוטים וניגונים מההיסטוריה היהודית שנשכחו ואבדו, נחשפו בידי בעל תפילה תל אביבי, שלומי הוניג, שכינס חלק מהם לאלבום ייחודי "זיכרונות מגרמניה", והם זכו לעדנה ולחיים חדשים באלבום הבכורה שלו. האלבום בסגנון מוזיקה יהודית, מסורתית, קלאסית, נוצר בעקבות תווים שנמצאו במשפחתו של הוניג מודפסים באנציקלופדיה גרמנית ישנה על יהדות.
הייחוד של האלבום בכך שהוניג ליקט את הפיוטים והניגונים נוסח אשכנז שפחות נפוצים ומקובלים כאן והעניק להם צבע מוזיקלי וירטואוזי חדש. מתוך המניע של חקר ההיסטוריה והמורשת של משפחתו, שואב הוניג את ההשראה מהמקורות, מהתפילה ומהניגון היהודי שיכול לדבר לכל העדות, ומעניק חשיפה לחשיבות שימור המורשת של עמנו.
הגילויים אירעו כבר בשנות ה-90 כאשר הוניג הגיע לסבו וסבתו מרדכי ומרים הוניג, כדי לעזור להם בניקיון לפסח. עיקר עזרתו הייתה בניקיון הספרים הרבים והעתיקים.
במהלך הניקיון, נתקל בסדרת ספרים ישנים ועבי כרס. הסתבר כי הייתה זו סדרת ספרים מלקסיקון גרמני עתיק אודות פיוטים יהודיים נשכחים. כשפתח אחד מהם ראה שהם כתובים בגרמנית והיה להם מראה גרפי של אנציקלופדיה בת חמישה כרכים - הדפים היו עבים והכיתוב בו מודפס בשני טורים. תמונות רבות משובצות לאורך כל האנציקלופדיה, חלקן מופרדות מהדפים הכתובים עם נייר פרגמנט. בחלקם ישנם תווים המודפסים כמספר שורות ובדפים שלמים. בדיקה העלתה כי הכרך הראשון הודפס ב-1927. סבו סיפר לו טרם מותו כי זאת אנציקלופדיה על יהדות שהייתה בבית הוריו בהמבורג, גרמניה.
לאחר שגם סבתו נפטרה, הגיע שלומי הוניג עם חבר מוזיקאי לנחם את אביו. הוא הציג בפני המוזיקאי את אחד הכרכים וביקש שיזמזם את התווים. כיוון שלא הכיר רבות מן המנגינות, צילם את כל התווים המודפסים וכך נחשפו הניגונים העתיקים שסללו את הדרך ליצירת האלבום המוזיקלי. יחד עם המוזיקאי גל פייזר, בוגר האקדמיה למוזיקה בירושלים, שהביע עניין רב והתלהבות, החלו ההקלטות. כבר בתחילת הדרך, קיבלו השניים פרגון רב ממגוון רחב של אנשים. הן חילונים והן דתיים ומעדות שונות.
שלומי הוניג, 44, בעל תפילה שנים רבות. נולד בקיבוץ חפץ חיים וכיום גר בתל אביב. באלבום ישנם 10 פיוטים וזמירות. שלומי הוניג שר בלויי מקהלה ושזר בדפי האלבום את ההיסטוריה של הלחנים העתיקים. הוא הוסיף פרטים על המחברים ועל המעבדים המוזיקליים מהמאה ה-18. בין היתר כלול באלבום הפיוט "הושע נא" בלחן עתיק שמקורו בפולין, ברח דודי - פיוט מזרח אירופי עתיק, השיר חד גדיא בלחן מסורתי עתיק מדרום גרמניה, ועוד שירים כמו ריקוד החתן, לכה דודי, פורים שמח ועוד.
יש לציין את קולו הברור והצלול של שלומי הוניג המקפיד להגות כהלכה וברהיטות את המילים ולשיר באורח מרגש את השירים העתיקים. המקהלה המלווה היא משובחת והליווי התזמורתי מוצלח. גל פייזר אחראי לעיבוד ולהפקה המוזיקלית של האלבום.

הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים. מבקר מופעים ומוזיקה.
תאריך:  01/12/2019   |   עודכן:  01/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיים נוי / Haim Noi
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
פרופסור רות גביזון, משפטנית מוערכת ביותר - "באווירה הקיימת נתניהו לא יכול לקבל משפט הוגן"    העלייהום על נתניהו, אחרי שלוש שנות חקירה, ושלוש שנות הדלפות מגמתיות, אכן יוצר אווירה, שאפשר להטיל ספק בהליך הוגן בהתאם לכללי הצדק הטבעי
צילה שיר-אל
מיהו המזל איתו אתם מסתדרים ביותר וממי כדאי לכם להיזהר?!
יגאל יששכרוב
הדירה הפכה למוזאון פסיפס, מאתרי התיירות המרהיבים בישראל, יחיד מסוגו בעולם    יפה לוגסי, היא האוצרת והמנהלת של המוזאון שבו יותר מ-1,100 דיוקנאות, שנושאו תקומת עם ישראל, פרי יצירתו של האמן הרב תחומי יוסף לוגסי שנפטר אשתקד
יצחק מאיר
סביב, שעת בין הערביים של משפחה הממלאת את הדירה בדברי לא כלום נעימים ובשברי צחוק מדי פעם, משאירים לנכדתי החוקרת עצמה בועה אישית אל תוכה היא שואלת את סבא שאלות שדבר אין להן עם הרוחש בנחת טובה סביבה
עו"ד יוסף פנדריך
האם נתניהו פעל כדין? האם מותר היה לו לומר את דבריו? לדעתי כן    ראשית, נתניהו הפך נאשם בעקבות החלטת היועמ"ש    הוא לא דיבר מתוך מעמדו כראש ממשלה אלא כנאשם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il