X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לארגונו של נסראללה אין חשק מיוחד להתעמת עם ארה"ב וישראל, אך ייתכן שכעת לא תהיה לו ברירה. Foreign Affairs סוקר את דרכי הפעולה האפשריות - בלבנון, במזרח התיכון וברחבי העולם
▪  ▪  ▪
נסראללה בעצרת לזכר סולימאני [צילום: מאיה אלרוזו, AP]

"מהי נקמה צודקת?", שאל מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, יומיים לאחר חיסולו של קאסם סולימאני. תשובתו: לפגוע בנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון, אם כי לא באזרחים. חיזבאללה אינו רוצה לצאת בעצמו למלחמה נגד ארה"ב, סבור בריאן כץ – לשעבר אנליסט ב-CIA ומנהל ענייני המזרח התיכון בלשכת שר ההגנה, במאמר ב-Foreign Affairs. יש לו מספיק בעיות בדמות המתיחות מול ישראל, מחאות הענק בלבנון והאבידות הקשות בסוריה. אבל חוסר רצון אינו זהה לחוסר יכולת, וחיזבאללה מתכונן שנים רבות ליום הזה, תוך שהוא בונה יכולות צבאיות, טרוריסטיות ומיחשוביות בלבנון, במזרח התיכון וברחבי העולם. כעת, בשל מחויבותו לאירן, ייתכן שלארגון לא תהיה ברירה אלא להתעמת עם ארה"ב.
מתקפת הטילים האירנית על הבסיסים האמריקניים בעירק הייתה תגובה ראשונית וסמלית לחיסולו של סולימאני. התגובה המלאה יכולה לבוא בעוד חודשים ואפילו בעוד שנים – וקרוב לוודאי שלחיזבאללה יהיה בה תפקיד מרכזי. חיזבאללה וכוחות קודס ינצלו את יתרונותיהם היחסיים, יימנעו ממתקפה ישירה על ארה"ב, ויעדיפו לנהל סדרה של מתקפות במזרח התיכון וכנראה גם מחוצה לו. מטרתם תהיה להפריע, לאיים ולהגביל את הפעילות של חיילי ארה"ב, הדיפלומטים שלה ואנשי המודיעין שלה, עד לנקודה שבה היתרונות מהנוכחות במזרח התיכון לא יהיו שווים את המחיר.
מאז הקמתו בידי כוחות קודס בשנות ה-80, חיזבאללה מנסה לאזן בין שתי זהויות: הלבנונית והיותו שלוח של אירן. אבל זה לא תמיד היה קל, והארגון מצא את עצמו מנסה לתמוך באירן מבלי להביא לתגובה אמריקנית שתסכן את הישגיו בלבנון. מאז מלחמת לבנון השנייה, מנסה הארגון להימנע מעימותים מיותרים עם ישראל, והוא מתמקד בבניית ארסנל של טילים מתקדמים ובתגובות נקודתיות להתקפות האוויר הישראליות.
ואולם, מדגיש כץ, עוצמת חיסולו של סולימאני עלולה לחייב את חיזבאללה להגיב ולהפגין את נחישותו הן כלפי תומכיו והן כלפי מתנגדיו. קמפיין של הארגון נגד ארה"ב עשוי לבוא בדרכים רבות, אך קרוב לוודאי שהוא יהיה מורכב משורה של פעולות מחושבות שיסלימו עם הזמן. המטרה תהיה להגביל את חופש הפעולה של ארה"ב ולמנוע פעולות דומות לחיסולו של סולימאני. חיזבאללה יכול להפעיל לפעול במישור הצבאי, הטרוריסטי, המודיעיני, הסייבר ומלחמות המידע, ולעשות זאת בגלוי או בהיחבא. היקף הפעולות יותאם למידת האיום מצד ארה"ב וישראל (בתפיסתו של חיזבאללה), והיעדים יהיו מפתיעים אך הגיוניים.
כץ צופה, כי מתקפות אלו יחלו בזירה הלבנונית, כנראה נגד חיילים אמריקניים הפרוסים במדינה ומאמנים את צבא לבנון. במקום מתקפה ישירה שתוביל לתגובה חריפה, יכול הארגון להשתמש בטילי נ"מ כדי לשבש את הפעילות האווירית האמריקנית ובהתקפות קרקעיות כדי להגביל את תנועתם של האמריקנים. הוא גם יכול להפעיל אמצעי סייבר כדי לשבש את התקשורת האמריקנית ולחשוף את זהויותיהם של אנשי ביון אמריקנים ומקורותיהם הלבנוניים. חיזבאללה גם עשוי לנהל מסע תעמולה ולעודד הפגנות "ספונטניות" נגד הנוכחות האמריקנית בלבנון.
חיזבאללה גם עשוי לתקוף מטרות אמריקניות במזרח התיכון, ובצורה תוקפנית יותר מאשר בלבנון. לארגון יש לוחמים בסוריה, עירק ותימן, היכולים לתקוף את האמריקנים במדינות אלו. הוא גם יכול לשתף פעולה עם ארגונים אחרים הפועלים בחסות אירן, כולל באפגניסטן ופקיסטן, להם יש ניסיון קרבי וארסנלים משמעותיים. סדרה מתמשכת של התקפות על מתקנים, תקשורת וחיילים של ארה"ב תקשה עליה לפעול באיזור.
לחיזבאללה יש קלף נוסף: פגיעה בישראל. קרוב לוודאי שהוא אינו רוצה עימות עם ישראל, אך הוא מוכן לכזה. בידי הארגון יכולות נרחבות בתחומי הטילים והמל"טים, והוא יכול לפגוע גם במטרות ישראליות, גם במטרות אמריקניות בישראל וגם בצי האמריקני בים התיכון. הארגון גם ינצל את קשריו הנרחבים עם החמאס והג'יהאד הפלשתיני כדי לבצע פעולות קטנות יחסית אך קטלניות בתוך ישראל.
אפשרות נוספת היא פעולות טרור מחוץ למזרח התיכון, באמצעות עשרות התאים שלו בכל היבשות. חיזבאללה בנה את הארגון בצורה סבלנית לאורך עשרות שנים, בסיועה של אירן, בציפייה ליום כזה, כאשר אירן או חיזבאללה יזקקו לכלי לתגובה מיידית ולהפגנת כוחם בזירה הבינלאומית. הערכת המודיעין האמריקנית קבעה אשתקד, כי חיזבאללה יכול לתקוף מגוון של מטרות אמריקניות ברחבי העולם.
ייתכן שחיזבאללה ואירן כבר החליטו, שמותו של סולימאני מחייב תגובה טרוריסטית בקנה מידה נרחב. כץ מזכיר, כי בשנת 1992 פוצץ חיזבאללה את מרכז הקהילה היהודית בבואנוס איירס ורצח 29 בני אדם, בתגובה על חיסולו של מנהיגו דאז, עבאס מוסאווי. מכל מקום, סביר להניח שהם לא יפעלו כאשר ארה"ב מצויה בכוננות גבוהה, ויחפשו מטרות נוחות מחוץ למזרח התיכון, בהן רמת הביטחון נמוכה וניתן יהיה להאשים אחרים – כמו אל-קאעידה או דאעש – בביצוע הפעולה.
קמפיין נקמה נגד ארה"ב טומן בחובו גם סיכונים לחיזבאללה, מדגיש כץ. ארה"ב ובעלות בריתה עשויות לחשוף מראש את המבצעים המתוכננים. אירן ושלוחיה עשויים להמתין מחשש לתגובה אמריקנית. הדבר נכון במיוחד לגבי חיזבאללה, המתמודד עם הפגנות של מאות אלפי לבנונים נגד ממשלתם ונגד חלקו במשבר הכלכלי במדינה. עימות עם ארה"ב עלול לפגוע עוד יותר בתמיכה בארגון.
חיזבאללה ניצב כעת בפני איום בלתי צפוי מצד ארה"ב. נסראללה צבר ניסיון בעימות מול ישראל, אך אין לו שום דרך לדעת כיצד יגיב ממשל טראמפ על התקפות מצידו. חישוב מוטעה עלול להוביל להסלמה מהירה ולסכן את מעמדו של הארגון בלבנון. חיסולו של סולימאני הוכיח, כי דונלד טראמפ מוכן ללכת עד הסוף נגד מנהיגי אירן ושלוחיה. אך טראמפ גם צריך להיות מוכן לנקמה שללא ספק תגיע.

תאריך:  19/01/20   |   עודכן:  19/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חיסול סולימאני
טובה ספרא
ומה אפשר ללמוד מהסיפור על הביטחון שלנו, בעיקר בחודש אוגוסט 2020    סקירה אסטרולוגית מיוחדת לבקשת הקוראים
עידן יוסף
לפי צה"ל בטהרן מעוניינים לדבוק בהסכם הגרעין וההפרות נועדו לצורך מיקוח    הסבירות למלחמה יזומה נמוכה, אך תיתכן הסלמה בעקבות הפעולות המיוחסות לישראל בגזרה הצפונית    בעזה חמאס מורתע ודבק בהסדרה, אך ייתכנו ימי קרב עם ישראל    נתניהו: "ישראל לא תאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני"
רפאל אופק
בעקבות חיסול קאסם סולימאני הודיעה אירן על ביטול מחויבויותיה במסגרת עסקת הגרעין מ-2015, אך הבהירה כי תמשיך לשתף פעולה עם סבא"א, ואף הצהירה על נכונותה לשוב בעתיד לעסקת הגרעין אם יוסרו העיצומים הכלכליים עליה. התנהלות זו מעידה כי חרף הפרות עסקת הגרעין בשנה האחרונה טהרן עדיין מתנהלת בזהירות על-מנת שלא להסלים את המצב
איציק וולף
חוסיין כרובי, בנו של מהדי כרובי, נעצר יומיים לאחר שאביו קרא ממעצר הבית שבו הוא נתון להתפטרות המנהיג העליון, עלי חמינאי    אחרי מעצר השגריר הבריטי בהפגנות מזהירה אירן: נוכחותו בהפגנה הייתה בניגוד לנורמות דיפלומטיות
שאול ברטל
חיסולו של סולימאני פגע בנדבך מרכזי של מנגנון התיאום בין אירן לבין ארגוני הטרור הנלחמים בישראל ובראשם הג'יהאד האיסלאמי הנתמך כמעט לחלוטין על-ידי אירן. כמה זמן יעבור עד שיתמלא הוואקום שנוצר עם לכתו של סולימאני אין איש יודע. אך טבעם של חללים להתמלא ועל ישראל להיערך לעימות נוסף עם שליחיה של אירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il