X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה שהיה ומה שלא היה בנאום ההשבעה של ברק אובמה, וגם שתי תקלות מביכות שאירעו במהלכו
▪  ▪  ▪
אובמה. הושבע באיחור [צילום: AP]

מזכיר את צ'רצ'יל
בשבוע שעבר שמעתי במוזיאון צ'רצ'יל בלונדון קטעים מכמה מנאומיו הידועים של ראש ממשלת בריטניה הדגול. הראשון שבהם, חמישה ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו, כלל את המשפט "אין לי דבר להציע לכם פרט לדם, יזע, עמל ודמעות". צ'רצ'יל דיבר באנגלית של יום-יום, לא הסתיר את האמת, הציב את הקשיים - וגם הבטיח שבריטניה יכולה להתגבר עליהם.
נאום ההשבעה של ברק אובמה נפתח והסתיים בנימה דומה מאוד. המשפט החמישי בערך הציב מול פני אמריקה מראה של בעיות קשות, בראש ובראשונה בתחום הכלכלי. ההתמודדות איתן תהיה קשה, אבל נתמודד איתן - הכריז אובמה. הוא סקר את גורמי המשבר והציב דרכים לפתרונו, ולבסוף חזר והדגיש את האתגרים בפני ניצבת האומה.
אובמה איננו צ'רצ'יל. יש ביניהם המון הבדלים, ובעיקר - הנשיא הטרי עדיין צריך להוכיח את יכולתו לנווט מעצמה דרך משבר ענק. אבל לפחות ההתחלה מבטיחה לא מעט. הנה איש שיודע שיש בעיות, שמציע דרך להתגבר עליהן, שמדבר ישירות לכל אזרח ושאינו מפזר הבטחות שווא לתרופות פלא.
איפה ישראל
בדיחה ידועה מספרת על שלושה חוקרים שהתבקשו להכין עבודה על הפיל. החוקר הבריטי הציב את "הפיל והאימפריה". החוקר הצרפתי כתב על "חיי האהבה של הפיל". והחוקר היהודי חקר את "הפיל והשאלה היהודית".
מהתכונה הזו לא התגברנו גם אחרי 60 שנות עצמאות. בכל מקום אנחנו רוצים לראות את עצמנו, לשמוע מה אומרים עלינו ולבחון מה חושבים לגבינו. למי שרגיל לחשוב כך, נאומו של אובמה היה אכזבה. ישראל לא נזכרה בו, המזרח התיכון לא נזכר בו, הפלשתינים לא נזכרו בו.
מה כן היה? הבטחה לסייע לעירק לחזור ולהיות עצמאית, הכרזה על מלחמה חסרת פשרות בטירור, יד מושטת לעולם המוסלמי אם זה ישחרר את אגרופו הקפוץ, מחויבות למנוע את הפצת הנשק הגרעיני, רצון להעדיף מו"מ על-פני שימוש בנשק. מובן שלכל אלו יש השלכות גם על ישראל, אבל בסך-הכל - אלו הכרזות כלליות ודי שגרתיות לנאום השבעה.
מה שמוכיח, שהסכסוך הישראלי-פלשתיני רחוק מלהיות במקום גבוה על-סדר יומו של הנשיא החדש. ברור לחלוטין שאת רוב זמנו ומרצו הוא יקדיש, לפחות בעתיד הנראה לעין, למשבר הכלכלי. מובן שהוא יעסוק גם בנושאי חוץ, אך גם שם ישראל אינה החשובה ביותר ואפילו לא בחלק העליון של הרשימה. אפגניסטאן, עירק, אירן, הטירור - אלו הזירות העיקריות. כאמור, רובן משיקות גם לנו (והנושא האירני אפילו קיומי מבחינתנו), אך הזירה הישירה שלנו לא נמצאת ביניהן.
האם זה טוב או רע לישראל? התשובה לכך נעוצה בהשקפה הפוליטית. מי שחושב שרק ארה"ב יכולה להביא להסדר בין ישראל לפלשתינים, או שלכל הפחות יש לה תפקיד חיוני בכל מו"מ בין הצדדים - יתאכזב. מי שחושב שהזמן משחק לטובתה של ישראל ושמוטב לדחות את המו"מ עם הפלשתינים עד שהם יהיו פחות נוקשים - יהיה מרוצה.
אופס, טעות
שתי טעויות שאינן אופייניות לארה"ב אירעו במהלך ההשבעה. הראשונה: אובמה נשבע באיחור של שבע דקות, ב-12:07 במקום ב-12:00 בדיוק. השנייה: נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, טעה בנוסח השבועה.
לא בטוח ששמתם לב לזה. רוברטס הקריא לאובמה את השבועה בעל פה, וזה התחיל ברגל שמאל. אובמה כמובן יודע את הנוסח בעל-פה, והוא סבר שרוברטס יעצור כבר אחרי המילים "אני, ברק חוסיין אובמה" - אבל רוברטס המשיך ל"נשבע בהן צדקי". ההמשך היה מביך עוד יותר: רוברטס אמר "אגן על חוקת ארה"ב בנאמנות". אובמה, שידע שיש לומר "אגן בנאמנות על חוקת ארה"ב", נראה מופתע. הוא אמר רק "אגן" ולא ידע כיצד להמשיך - לפי מה שרוברטס אמר או לפי הנוסח הנכון. רוברטס תפס את עצמו, אמר שוב "אגן בנאמנות על חוקת ארה"ב" ואובמה חזר אחריו.
אפשר כמובן לפתור את שתי התקלות הללו בחיוך, לומר שזה קורה אפילו לאלופים בארגון טכסים כמו האמריקנים. אפשר גם לומר, שאולי זה רק סמלי למצב החורק של הממשל אותו מקבל אובמה. מן הסתם, הוא רוצה לחזור על הטכס בעוד ארבע שנים - ואז לבצע אותו בצורה מושלמת.

תאריך:  20/01/2009   |   עודכן:  20/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערות לדקות ראשונות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חוסין אוב מה - עבד כי ימלוך
אדם הובר  |  20/01/09 22:11
2
עוד קוריוז קטן - אבל זה אמר נ.
אדם הובר  |  20/01/09 22:16
3
אם פטיש הוא הכלי שלך כל בעיה
אברהם מסלו  |  21/01/09 08:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
במאמרנו הקודם עסקנו במספר שאלות הקשורות לקשר שבין היטל ההשבחה לשומות מס השבח והרכישה    ברשימה זו נבדוק נקודות השקה נוספות
עמי דור-און
בחינה קצרה של הבעיות החמורות וכבדות המשקל העתידות לנחות על שולחנו של ראש הממשלה הבא - יהיה מי שיהיה - יכולה לגלות כי המשימה הנכספת הזו כבדה מיכולת הנשיאה של בן תמותה
מאיר יפרח
מה הסועד יודע על מקורם של הירקות, על ההשקעה העצומה בגידולם ואף על הסיכון שנטלו על עצמם החקלאים כדי לספק את טעמו הגסטרונומי
צילה שיר-אל
קווים ותחזית שנתית למזל החודש - דלי    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
ד"ר מירי גלעד
האמירה הנפוצה: "תמונה אחת שווה אלף מילים", הפכה במלחמה האחרונה לאמת מוצקה שאין עליה עוררין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il