X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא צריך להיות פוליטיקאי או עבריין כדי להתנגד למערכת המשפט. ועדת איתור בראשות השופטת העליונה מרים נאור, המליצה על ברלינר כמועמדת לנשיאות בית המשפט המחוזי בתל אביב. כל אדם שפוי, הגון ואינטליגנטי, צריך להשליך בליסטראות על המינוי הצפוי
▪  ▪  ▪
השופטת דבורה ברלינר [צילום: בוצ´צ´ו]

תרחיש ממחיש
יהודה (שם סתמי) הוא בעל-דין המופיע בבית המשפט העליון בלוויית עורך-דינו ראובן (שם סתמי). את המדינה מייצגת מולם עו"ד שמעונה (שם סתמי) ובהרכב הנכבד בראשות ביניש, יושבות השופטות נאור וברלינר. עד כאן, מצב שגרתי ויומיומי בעת שברלינר כיהנה בעליון במינוי זמני.
עוד בטרם מתחיל הדיון, מזדקפת שמעונה וטוענת: "כבוד השופטת נאור מתבקשת לפסול את עצמה, הואיל ועו"ד ראובן הוא הממונה הישיר על בנה, עו"ד מיכאל נאור. לתשומת לב כבודה, על-פי כלל האתיקה 15(ב)(7) שופט לא יישב בדין, אם בן משפחה שלו הוא עורך דין, שותף, או שכיר במשרד עורכי הדין המייצג בעל דין".
נאור נבוכה, מסמיקה ומתנצלת שלא הבחינה, שלא ידעה, שנכנסה להרכב ברגע האחרון, שהיא לא מבינה כיצד במזכירות טעו ושיבצו אותה לדיון? הרי ב"רשימת המניעויות" כתוב אצלם במפורש שהיא מנועה מלשבת בדיונים שבהם מעורב עורך-דין מהמשרד שבו מועסק בנה... ונענית לבקשה.
ואז מזדקף עו"ד ראובן וטוען: "בהסתמך על אותו הסעיף, גם כבוד השופטת ברלינר מתבקשת לפסול את עצמה הואיל והעו"ד שמעונה היא הממונה הישירה על בתה דפנה פינקלשטיין-ברלינר, העובדת בפרקליטות".
אלא שברלינר מסרבת ואף כותבת החלטה מנומקת (ראה - מכתב אמיתי) בזו הלשון: "אין לך כמעט בית בישראל שבו אין עורך דין, ושופטים אינם יוצאים מן הכלל. מקומות העבודה של דור הבנים מתפרסים, מטבע הדברים, על כל קשת האפשרויות לרבות שירות המדינה, ולא נראה לי כי ניתן או צריך (כעניין נורמטיבי) למנוע זאת.
"כל עורך דין, בין במגזר הפרטי ובין במגזר הציבורי, צפוי כעניין שבשגרה להופיע בבתי משפט שונים לרבות בתי משפט שבהם מכהן בן משפחה, ידיד וכיו"ב.
"אין כל כפיפות בין עבודתו של פרקליט לעבודתו של שופט ואין קושי בפן הפרקטי במניעת הופעתו בפני שופט המקורב אליו במישרין או בעקיפין. ברור שעניין זה יישמר בקפידה".
ראובן נוכח שברלינר מסרבת בעצם בברוטאליות ובכוח הזרוע לקיים את כללי האתיקה והוא חושש מתגובת לקוחו. יהודה הוא ההפך הגמור מהבוזגלו הקלאסי או מפרופסור מלוקק למשפטים, שאפשר למרוח בנקל. הוא איש מדעי הטבע, מהיר תפיסה, חד מחשבה ומנהל פרויקטים גדולים. לשונו חריפה והוא לא נוהג לעשות חשבון לאיש ולדבר בצחצחות לשון, כאשר הוא נוכח ש"עובדים עליו". במסדרון, יהודה דורש במפגיע להגיש מיד ערעור "לפני שאני נכנס ואומר לברלינר מה דעתי עליה".
ראובן יודע שיהודה עולה בכמה דרגות על השופטות שבהרכב והתארים שלהן לא עושים עליו רושם, ומבהיר לו את עובדות החיים: "ערעור כזה מגיע לידי ביניש. דניאלה, בתה, עבדה בפרקליטות ובפניה הופיעה בקביעות נאוה בן-אור, המאמנת של דניאלה והממונה הישירה עליה. איש לא יסכים שברלינר תיפסל, כי זו תהיה הודאה שביניש פעלה באופן לא תקין".
יהודה מסתובב ללא אומר ומסתלק בצעד מהיר. בדרך חזרה הוא שומע ברדיו את ביניש בראיון מאתמול, הטוענת שהאחראים לפגיעה באמון הציבור במערכת המשפט, הם פוליטיקאים ועבריינים, וכמובן פרידמן, שר המשפטים הקודם.

כיצד מערכת המשפט מלבינה את תיקי חבריה

אם הוועדה דנה בהשגה שלי על ברלינר והחליטה למנותה למרות עבירות האתיקה הבוטות שלה, ברור כיצד עלינו לסמוך על מערכת המשפט. אם הוועדה לא דנה בהשגה, גם אז ברור כיצד עלינו לסמוך על מערכת המשפט

עד כאן התרחיש ועתה לעובדות. ועדת איתור בראשות השופטת העליונה מרים נאור ובהשתתפות השופט משה גל - מנהל בתי המשפט, המליצה בימים אלה על השופטים ברלינר ושוהם כמועמדים לנשיאות בית המשפט המחוזי בתל אביב. ההחלטה שתתקבל בימים אלה נתונה לשר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון. ברלינר בתפקידה כנשיאה תידרש בין תפקידיה להתמודד עם סוגיות ניגודי עניינים, אתיקה ומוסר מקצועי של שופטי המחוזי בתל אביב.
ב-11.6.07, בעת שברלינר הציגה מועמדות לבית משפט עליון, פניתי לוועדה לבחירת שופטים בהשגה, עקב סירובה לציית לכללי האתיקה. כנראה שאיש בוועדה לא התרשם, מה עוד שמינויה היה חלק מהדיל לבחור בעדנה ארבל. הסכמים כידוע, בשונה מהציבור, מההיגיון ומהאתיקה, צריך לכבד. פנייה שנשלחה במקביל אל שר המשפטים להעמידה לדין משמעתי, "הלכה לאיבוד" לאחר שיועץ השר (ניר שובל) התחלף. ממילא בלשכת השר מסרבים להתמודד עם תלונות על הפרת כללי אתיקה. שם מפנים את המלין לנציבות תלונות הציבור על השופטים, והתשובה מהנציבות היא שהם לא דנים בכך.
כל הסירובים והטירטורים הללו נראים כחלק משיטה, כי הרי אין דרך נכונה ומוצלחת יותר לשמור על כבוד המערכת ועל תיק נקי של שופט, מאשר להימנע מלהעמידו לדין משמעתי, גם כאשר העבירה בוטה ומתמשכת.
באשר לוועדת נאור, היה עליה לבחון את עברו של כל מועמד ובין השאר, לברר אם מצויות השגות עליו בוועדה לבחירת שופטים, שמנהלה הוא מנהל בתי המשפט החבר בוועדת נאור. אודה שאין לי כל מושג, האם ועדת נאור בכלל ידעה על ההשגה שלי על ברלינר? האם ברלינר דיווחה לוועדה על ההשגה? אם הוועדה דנה בהשגה, מה הייתה ההחלטה?
כך או אחרת, אם הוועדה דנה בהשגה שלי על ברלינר והחליטה למנותה למרות עבירות האתיקה הבוטות שלה, ברור כיצד עלינו לסמוך על מערכת המשפט. אם הוועדה לא דנה בהשגה, גם אז ברור כיצד עלינו לסמוך על מערכת המשפט.

נפוטיזם, ניגודי עניינים ועבירות אתיקה

מערכת המשפט כידוע היטב, גדושה בנפוטיזם, ניגודי עניינים ועבירות אתיקה ולהלן מספר קישורים לדוגמא בעניינים אלה:
ונסיים בציטוטו האלמותי של הנשיא ברק (בג"צ 732/84): "אמון הציבור ברשות השופטת הוא הנכס היקר ביותר שיש לה לרשות זו. זהו גם אחד מנכסיה היקרים ביותר של האומה. ידועה אמרתו של דה-בלזק, כי חוסר אמון בשפיטה הוא תחילת סופה של החברה". וברק התכוון לנזוף בנו ולומר, שהשופטים מצידם - כדוגמת ברלינר - עושים כל מה שצריך, ואם לאחר מכן איננו מאמינים בהם, זו אשמתנו, האזרחים.

למאמר במקור
הכותב הוא מהנדס תעשיה וניהול, יועץ לאסטרטגית הסברה ומאבקים ציבוריים, יו"ר נפגעי מס רכוש (נמ"ר).
תאריך:  30/04/2009   |   עודכן:  01/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוסר ואתיקה נוסח ברלינר
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
Excellent article
Mimeni  |  30/04/09 19:47
 
- Foolish article. Judge
Berliner is right  |  30/04/09 20:06
2
כל הכבוד שבתאי......אבל....
שימי 1  |  30/04/09 23:22
3
ברלינר מינוי ראוי והגון!!!
עו"ד איתן לשם  |  1/05/09 08:26
 
- ברלינר מייצגת תופעה חמורה
שבתאי עזריאל  |  1/05/09 09:12
 
- מערכת המשפט רקובה כי
כל העם רקוב  |  1/05/09 14:30
 
- בקשות פסילה כטקטיקה
עו"ד איתן לשם  |  1/05/09 16:35
4
העליון ירד מהפסים
בני בנקר  |  1/05/09 11:30
5
בגדול- אתה צודק. אבל...
ט.ג.מ.  |  1/05/09 14:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
הטענה לפיה התקשורת הישראלית שופטת נאשמים בטרם משפט במנותק מחומר הראיות אין בה, כשלעצמה, צידוק להתקפה על ביהמ"ש הדן בתיק בו התקשורת כבר חרצה דינה    משפט יעקב העליון: בין אם ההכרעה נכונה, בין אם לאו, השופט, על פני הדברים, חף לחלוטין מהאשמותיו של בא-כוחו
צבי גיל
אני עוזב את הבירה חזרה אל החוף, אל העיר הצעירה בת ה-100    סיכום רומן כואב עם ירושלים
ד"ר אברהם בן-עזרא
"בצדק תשפוט עמיתך" - ויקרא פרק י"ט פסוק ט"ו - ומהו עיקר הצדק?
אורי הלוי
אם יצא לכם לנחות באירופה, להתבונן החוצה על המבנים התעשייתיים ולהרגיש שהחוויה של חו"ל כבר החלה, זה רק משום שאינכם מורגלים במראות כאלה. בארץ מבנים תעשייתיים הם בד"כ קופסאות ענק אפורות ומכוערות    מה הסיבה והאם אפשר אחרת?
אהרן אביתר
התבוננות על החגים בין פסח לשבועות - בהם תעשיית השקר והזיוף עולה מדרגה ו...אין מה להוסיף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il