X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסכמי נטו בין צדדים בעת מכירת מקרקעין, מעוררים לא אחת סוגיות מעניינות לאחרונה נדונה השאלה האם כוללת ההתחייבות לכסות גם את מס ההכנסה העשוי לחול על העסקה
▪  ▪  ▪
כאשר מיסוי עסקת המקרקעין חל על הרוכש, הוא חל לטוב ולרע

לאחרונה ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה מפי סגנית הנשיאה כבוד השופטת וסרקרוג בע"א (חי') 555/08 לוטפיה נ' חליל. באותו עניין דובר ב - "הסכם נטו", דהיינו בהסכם במסגרתו לקחה הרוכשת (לטפיה) על עצמה את כל חבויות המס בגין העסקה כך שהוסכם שהמוכר לא ישא בכל מס שהוא בגין מכירת המקרקעין.
הרוכשת ניהלה (באמצעות עורך הדין) הליך להפחתת מס השבח שישולם בטענה שהמוכר זכאי למדרגות מס נמוכות לאור מיעוט הכנסות. ואכן הושגו הסכמות מול רשויות מיסוי מקרקעין ושולם מס השבח בהתאם לשומה שיצאה.
אלא שלאחר הגשת הדוח השנתי של המוכר למס הכנסה לאותה שנת מס, התברר שקיים הפרש מס הנובע מכך שלמוכר היו הכנסות נוספות. המוכר פנה לרוכשת ודרש ממנה לשלם את יתרת המס. הרוכשת סירבה, בטענה שמדובר בחבות מס שאיננה בגדר ההסכם, אלא נובעת מנתונים אישיים של המוכר. בתגובה, הגיש המוכר תביעה כנגד הרוכשת לבית משפט השלום וזכה בה. על כך ערערה הרוכשת בפני בית המשפט המחוזי במסגרת ההליך שצויין לעיל (ע"א 555/08).
בית המשפט דחה את הערעור. בפסק הדין הצביעה השופטת על כך שתשלום מס השבח לרשויות מיסוי מקרקעין מהווה מקדמה בלבד ע"ח המס לצרכי מס הכנסה. כך, קובע סעיף 48ב לחוק מיסוי מקרקעין כי השבח הינו חלק מן ההכנסה החייבת ויראו אותו כשלב הגבוה ביותר בסולם ההכנסה החייבת וכי מס השבח ייחשב כמקדמה ע"ח מס ההכנסה.
לפיכך, קובע בית המשפט שפרשנות ההסכם בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין ופקודת מס הכנסה, מורה כי ההתחייבות לשאת במס השבח כוללת את מלוא הסכום שנדרש בסופו של דבר ע"י רשויות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין מתוך נקודת מבט כוללת. לפיכך - אם וככל שבסופו של דבר עלה סכום השומה בשל שיעור מס שולי גבוה למוכר, יידרש הרוכש שהתקשר בהסכם נטו לשאת ביתרת התשלום למס הכנסה, ככל שתיוותר יתרה (כפי שאכן קרה בנסיבות העניין).
מעניינת במיוחד היא קביעת בית המשפט לפיה "במקביל, ייהנה [הרוכש] מהפחתת השומה [שומת מס ההכנסה של המוכר] ככל שזו תופחת בין בשל שיעורי מס נמוכים למוכר או בשל זיכויים שהמוכר נהנה מהם". אפשרות זו שמציג בית המשפט, לפיה ייהנה הרוכש בעסקת נטו מהחזר של מס השבח ששולם בעסקה כתוצאה מן הדוח של המוכר למס הכנסה, אינה ידועה ומוכרת אצל רוכשים המתקשרים בהסכמי נטו, ובהחלט יש מקום להציגה.
כיום, בייחוד לאחר תיקון 42 לחוק מיסוי מקרקעין שהעלה את שיעורי המקדמה במס שבח לשיעורים המקסימליים, קיימת סבירות גבוהה למדי שחישוב מס השבח יביא לתוצאת מס גבוהה מן החישוב הסופי במס הכנסה - דהיינו יהיו צפויים החזרים. בהסכמי נטו הרוכש ולא המוכר הינו הזכאי להם, וחשוב להיות מודעים לכך ולעגן חוזית גם את הזכות לייצג מול רשויות מס הכנסה או לפחות לקבל מידע ביחס לחבויות המס של המוכר.
במסגרת זו יש להבטיח את זכות הרוכש לקבל את נתוני המס של המוכר (ובכלל זה מדרגות המס, נקודות זיכוי, פטורים אפשריים וכו'), בדומה לטכניקה הננקטת היום בידי מעמידי אשראי המבקשים כבר בשלב העמדת הביטחונות את הזכות לטעון בשם הנישום לפטורים, זיכויים והטבות מס אחרות המגיעות לחייב למקרה שבו ימונה כונס לנכסיו.

תאריך:  30/04/2009   |   עודכן:  30/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נטילת חבויות המס של המוכר על-ידי הקונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמיר קוליק
הפוליטיקה הלבנונית מחולקת כיום למחנה ה-14 במרס, המחנה האנטי סורי אשר התלכד סביב רצח חרירי, ומחנה ה-8 במרס, המחנה הפרו-סורי, אשר כולל את חיזבללה ואמל    מישל עמאן, למרות אנטי סוריותו, הצטרף למחנה ה-8 במרס
רו"ח חננאל ובר
כיצד יידע יהודי אם הפרגון הינו חלק מנשמתו? המבחן היומי שלו קל ביותר - אם עמיתו לעבודה השיג משהו לטובתו שלו עצמו או לטובת החברה, האם הוא שמח בלבו או שמא הוא שתק ולא פצה פיו? שתיקתו שווה לאי-פרגון
שבתאי עזריאל
לא צריך להיות פוליטיקאי או עבריין כדי להתנגד למערכת המשפט. ועדת איתור בראשות השופטת העליונה מרים נאור, המליצה על ברלינר כמועמדת לנשיאות בית המשפט המחוזי בתל אביב. כל אדם שפוי, הגון ואינטליגנטי, צריך להשליך בליסטראות על המינוי הצפוי
עו"ד משה גולדבלט
הטענה לפיה התקשורת הישראלית שופטת נאשמים בטרם משפט במנותק מחומר הראיות אין בה, כשלעצמה, צידוק להתקפה על ביהמ"ש הדן בתיק בו התקשורת כבר חרצה דינה    משפט יעקב העליון: בין אם ההכרעה נכונה, בין אם לאו, השופט, על פני הדברים, חף לחלוטין מהאשמותיו של בא-כוחו
צבי גיל
אני עוזב את הבירה חזרה אל החוף, אל העיר הצעירה בת ה-100    סיכום רומן כואב עם ירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il