X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אירן הגיבה על חיסולו של קאסם סולימאני במתקפת טילים על הבסיסים האמריקנים בעירק באופן מידתי כדי שלא להיגרר למלחמה עם ארה"ב. ההתקפה האירנית הפכה ללעג בעולם הערבי, אולם, למרות התגובה האירנית המתונה, אירן היא מעצמה אזורית מסוכנת שהכריזה מלחמת התשה על מטרות אמריקניות באזור
▪  ▪  ▪
בסיס אסד, עירק [צילום: נאסר נאסר, AP]

אירן הגיבה אתמול על חיסולו הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "קודס" במשמרות המהפכה בירי עשרות טילים בליסטיים משטחה לעבר 2 בסיסי צבא אמריקניים, עין אלאסד וארביל בשטח עירק. בניגוד לדיווחי הסרק בטלוויזיה הממלכתית של אירן כי בהתקפה נהרגו 80 חיילים אמריקניים, התברר בתוך כמה שעות כי ההתקפה הסתיימה ללא נפגעים.
דובר ממשלת אירן, עלי רביעי, לא ידע כיצד להסביר את הפארסה בשידורי הטלוויזיה הממלכתית ואמר: "אין בידינו כל נתון בדבר הנזק או ההרוגים והפצועים שנגרמו בתקיפה על בסיס עין אלאסד", מאז נעלמו עקבותיו. התגובה האירנית עוררה בתוך כמה שעות לעג בעולם הערבי שעקב אחר ההתפתחויות, ברשתות החברתיות קיבלה אירן את הכינוי "נמר של נייר".
נראה כי האירנים גילו גישה פרגמטית מאוד בתגובה הצבאית שלהם, בניגוד לרטוריקה הפומבית החריפה שבה הם השתמשו נגד ארה"ב וישראל מאז יום חיסולו של סולימאני, הם דאגו לעדכן מראש את ממשלת עירק על כוונתם לתקוף את הבסיסים האמריקנים בשטחה מתוך הנחה שהמידע ימצא את דרכו אל האמריקנים ויאפשר להם להתכונן בהתאם.
לבסיסים האמריקנים בעירק אין מערכות הגנה אווירית כמו, טילי פטריוט, שיאפשרו התגוננות מפני טילים בליסטיים, זוהי אחת הפרצות הביטחוניות שגרמו לאירן לבחור בבסיסים האלה כמטרות לתקיפה, אולם, אירן ידעה היטב כי פגיעה קשה בחיילים האמריקנים תביא להסלמה גדולה ועימות צבאי עם המעצמה הגדולה בעולם, דבר שהיא איננה מעוניינת בו.
רשת CNN דיווחה ב-8 בינואר מפי גורם צבאי אמריקני בכיר כי לצבא ארה"ב הייתה התראה מוקדמת על ההתקפה האירנית על הבסיסים הצבאיים בעירק, דבר שאיפשר להפעיל בזמן את צופרי האזעקה בבסיסים האלה ולהוריד בזמן את החיילים למקלטים, כך לא נפגע שום חייל אמריקני מפגיעות הטילים בתוך הבסיסים. על-פי גורמים עירקיים, לא כל הטילים האירניים ששוגרו פגעו במטרותיהם,אחד הטילים אף לא היה חמוש, אירן איננה מדינה מתאבדת, הדבר החשוב ביותר עבורה הוא לשמור על משטר ההיאתולות ועל מורשת המהפכה הח'ומינסטית והאידיאולוגיה שלה, המשטר האירני יודע שארה"ב חזקה ממנו לעין שיעור, לכן, התקפת הטילים על הביסים האמריקנים בעירק הייתה יותר דרך להעברת מסר של זעם לממשל טראמפ על חיסולו של קאסם סולימאני מבלי להתדרדר לעימות צבאי נרחב עם ארה"ב.
האירנים רצו גם לשדר מסר לארה"ב ולישראל כי חיסולו של קאסם סולימאני היה חציית "קו אדום" ולהראות לעם האירני ולמדינות המפרץ כי אירן איננה חוששת להגיב ישירות מול ארה"ב מול העליונות הצבאית האמריקנית. אירן עשתה הכל כדי לעמוד בהבטחתה כדי להגיב צבאית מול ארצות הברית, ב"אופן מידתי" (אך מבלי להרוג שום חייל אמריקני), כפי שתיאר זאת שר החוץ האירני ג'וואד זריף, הנהגת ההיאטולות הבינה שמותו של הקבלן האמריקני בהתקפת המליציות על בסיס כרכוכ בשבוע שעבר הרתיח את הנשיא טראמפ ודחף אותו להורות על חיסולו של קאסם סולימאני, היא גם הורתה למליציות השיעיות הנאמנות לה בתוך עירק שלא לבצע פיגועים נגד האמריקנים בעירק ללא אישור ממנה.
סגן נשיא ארה"ב מייק פנס אמר ב-8 בינואר בראיון לרשת CBS כי אירן העבירה מסרים למליציות הנתמכות על ידיה של יתקפו מטרות אמריקניות או אזרחים אמריקניים ו "אנו מקווים שהמסר אכן יעבור".
האישור האירני למליציות שלו ינתן בהמשך במסגרת מלחמת ההתשה נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון כדי שהמליציות השיעיות יוכלו לנקום את מותו של אבו מהדי אלמוהנדס,סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי", שנהרג ביחד עם קאסם סולימאני.
כללי המשחק בין ארה"ב לבין אירן השתנו, הנשיא טראמפ יזם את השינוי כשהורה לחסל את הגנרל קאסם סולימאני והאירנים הגיבו ותקפו לראשונה באופן ישיר בסיסים אמריקנים בעירק. אולם, אסור להיכנס לשאננות נוכח התגובה האירנית הצבאית הפרגמטית על חיסולו של קאסם סולימאני, אירן היא מעצמה אזורית מסוכנת המאיימת על היציבות במזה"ת, בעלת שאיפות התפשטות וחתירה לנשק גרעיני.
התגובה הצבאית הפרגמטית והזהירה של האירנים על חיסולו של קאסם סולימאני איננה משנה את הצפוי בהמשך, נאומו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי אתמול היה בבחינת הכרזת מלחמת התשה נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון באמצעות השלוחות השונות של אירן. זהו הכיוון שבו הולכת אירן, המנהיג העליון ח'מינאי הורה לגנרל אסמעיל קאני,מפקד כוח "קודס" החדש להמשיך באותן המשימות שהציב קאסם סולימאני, כולל המשך ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה.
ירי הטילים הבליסטיים לעבר הבסיסים האמריקנים בעירק המחיש את הכושר הטילי של אירן, כפי שבא גם לידי ביטוי בהתקפה על מתקני הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר, הנושא חייב לעלות לסדר היום העולמי מכיוון שפרויקט הטילים הבליסטיים איננו כלול בהסכם הגרעין. האירנים מפתחים טילים בליסטיים ארוכי טווח שיכולים להגיע לטווח של יותר מ-2000 ק"מ, כולל טילים נושאי ראשים בלתי קונבנציונאלים, שמהווים איום גם על מדינות אירופה.

תאריך:  09/01/2020   |   עודכן:  09/01/2020
+וי וי
22:12 09/01/20  |  אברהם בנמלך   |   לרשימה המלאה

כשאירנים מתכננים נקמה אבל מפחדים שהנשיא טראמפ יתרגז

רוחאני. [צילום: AP]
+אירן הפילה בטעות את המטוס
20:17 09/01/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הערכת המודיעין אומרת כי מדובר בטיל נ"מ ששוגר בטעות לעבר המטוס האוקראיני שהמריא מטהרן  ▪  אירן מזמינה חוקרים אמריקניים ליטול חלק בחקירת ההתרסקות

שרידי המטוס ליד טהרן [צילום: איברהים נורוזי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מייק פנס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תגובה אירנית פרגמטית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ארהב אם הרשע והפשע..
הגוי..  |  9/01/20 11:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חיסול סולימאני
איתמר לוין
מגדיר את ההתקפה על הבסיסים האמריקניים כנסיגה של אירן    מוסר: לא היו נפגעים והנזק לרכוש היה מינימלי    קורא לנאט"ו להגביר את מעורבותו במזרח התיכון
איתמר לוין
מלחמה עם אירן עלולה לפרוץ בשל כשלי מנהיגות בשני הצדדים    גורלה של ארה"ב תלוי בשאלה האם טראמפ יבין סוף-סוף באיזו סכנה מדובר ומה האחריות המוטלת עליו
מירב ארד
רה"מ התייחס לחיסול סולימאני: "הארכיטקט של קמפיין הטרור האירני במזרח התיכון ובעולם"    הדגיש: היחסים שלנו עם העולם האיסלאמי והמערבי עוברים שינוי דרמטי. יש חלון הזדמנויות
רועי אורן
בינתיים בעוד הנשיא טראמפ הודיע כי ישלח עוד חיילים ונושאות מטוסים לאזור, נפוצו שמועות כאילו הצבא האמריקני נסוג מעירק בשל הפגיעה בשגרירות    לא ברור האם שמועות אלו מבוססות, אך די ברור ששני הצדדים לא אמרו את המלה האחרונה
יוני בן-מנחם
אירן החלה בביצוע תוכנית הנקמה שלה על חיסולו של קאסם סולימאני ותקפה בסיסים אמריקנים בעירק. אירן מתכננת להקים ברית חדשה של כל המליציות הנאמנות לה במזה"ת כדי להביא לסיום הנוכחות האמריקנית באזור באמצעות מלחמת התשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il