X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חסידי ביאליק התמוגגו משיריו ומחידושיו אך התעלמו בעקביות מקריאתו לבנות הלכה חילונית שתגדיר עבור הקהילה הלאומית ההולכת ונבנית תשתית מוסרית מחייבת להלן נאום שנשא המשורר שנה לפני מותו ובו טבע שני מושגים יהודיים היסטוריים: לצד אזהרתו מפני שואה שכבר החלה, תבע מקהלו להשמיע לעולם עשרה דיברות חדשים, חילוניים, שיתקיימו בין עם לחברו
▪  ▪  ▪
עשרה דיברות חדשים וחילוניים מבית ביאליק [צילום: עידן יוסף]
אדמו"ר סיזיפי. חיים נחמן ביאליק

בין כינור וחרב - היסוד הנבואי ביצירת ביאליק
חן בן אליהו
האם בכלל ניתן למצוא יסודות נבואיים בשירת ח.נ. ביאליק ולהגדירו כנביא או שמא אין הם אלא 'פוזה אמנותית' או מן הסתם 'קוריוז'?
לרשימה המלאה

באביב 1933, שנה לפני מותו בטרם עת, נשא חיים נחמן ביאליק בן השישים נאום ובו תביעה משומעיו. "עלינו", אמר ביאליק, "להשמיע לעולם עשרת דיברות חדשות, שיתבססו על יסוד הישנות, אבל בהבדל קטן: שיתקיימו לא רק בין איש לחברו אלא גם בין עם לחברו".
דרישה זו היא מיצויו ופסגתו של תהליך מדרש ההלכה החילוני העולה מכל יצירותיו של ביאליק. ביסודה של דרישה זו נעוצות שתי קביעות לדורות. על-פי הקביעה האחת כל עשרת הדיברות "הישנים" עליהם הוא מדבר יצאו לבלי שוב מהערוץ שבין האדם למקום והפכו לדיברות שבין אדם לחברו; אלוהיו של ביאליק הפך להיות אנושי לחלוטין. גם לוח הברית הימני (אנכי אדוני; לא יהיה; לא תשא; זכור; כבד), שהיה פעם הלוח שבין האדם למקום, הפך להיות בין-אנושי, וכל עשרת הדיברות אינם אלא דרישה חילונית למערכת יחסים חברית בין האדם האלוהי לבין האל האנושי. לא עוד ברית מאיימת הנכפית כגיגית על-ידי אל קנא ונוקם אלא ברית אנושית שקולה ומאוזנת, לקיים מה שנאמר: "מה למעלה מה למטה - רק אני, אני ואתה, שנינו שקולים במאזנים בין הארץ לשמים".
הקביעה האחרת לדורות איננה נעוצה רק בעצם תקנתם של עשרת הדיברות החדשים אלא בתוכנם המהפכני והמתקן. קודם כל, מפני שקביעה זו מייחלת לכך שעשרת הדיברות החדשים יחולו על מערכת היחסים שבין עם לחברו - עם לא יגנוב מחברו, עם לא ירצח את חברו וכך הלאה. בנוסף, קביעה זו מחילה את עצמה על מערכת היחסים שבין בני ובנות כל העמים ללא הבדל דת גזע ומין. באופן כזה הופכת קביעה זו להיות אבן הראשה של ההלכה החילונית החדשה, הבאה לתקן את עוולות ההלכה הישנה שהשתיתה את עשרת הדיברות שבתורה על אפליות גלויות וידועות בין עם לעם, בין דת לדת ובין מין למין.
התבוננות על דרישתו זו של ביאליק ועל ההתעלמות ממנה מגלה את עומק בדידותו כאיש הלכה. כל ימיו חי כאדמו"ר סיזיפי שבדרשותיו הזהיר את מאות אלפי חסידיו כי אם לא יתחילו כאן ועכשיו בתהליך מעמיק ושיטתי של חילון ההלכה, יירד לטמיון כל המפעל הציוני ותישאר ממנו רק אגדה יפה ועצובה; אגדת עם. חסידיו ראו בו, ובצדק, משורר אדיר ואיש אגדה אגדי, אבל לא הבחינו עד כמה היה ענק בודד בגנו ההלכתי.
החסידים, כדרכם של חסידים-שותים, בלעו את דרשותיו מבלי לעכל, על-מנת שיוכלו לשתות בצמא את ניגוניו: 'שלום רב שובך צפורה נחמדת'; 'הכניסיני תחת כנפך'; 'יש לי גן ובאר יש לי'; מרוב התמוגגות הדחיקו שוב ושוב את העובדה שהאדמו"ר שלהם לא רק מנגן להם ניגוני אגדה מרהיבים אלא גם דורש מהם מדרשי הלכה מחייבים.
ביאליק כאב את ההתעלמות, וביקר את חסידיו המתענגים על החיבה ומתחמקים מן החובה. "הנה הולך וגדל דור באוויר שכולו מימרות ופזמונים...", כתב, "כל הדברים הללו תלויים בשערה של איזו חבה: חבת הארץ, חבת שפה, חבת ספרות... חבה? אבל החובה היכן?...". "היכן ה'בכל דור ודור חייב אדם' של דורנו?" הקשה ביאליק שוב ושוב במהלך דרשת ה'הלכה ואגדה' שלו, כמו גם בדרשותיו האחרות, "בואו והעמידו עלינו מצוות!". לכל המבקרים שיראו בו ניאו-אורתודוכס, רחמנא לצלן, הוסיף: "ובכן, ניתנה ראש ונשובה אל ה'שולחן ערוך'? מי שיגלה בדברי פנים כאלה, סימן שלא הבין בהם כלום... לחיים על-פי הלכה חדשה אנו זקוקים, ולא לחיים על-פי ה'שולחן ערוך'!".
הדרשה בה קרא ביאליק להשמיע לעולם עשרה דיברות חדשים נישאה שלושה חודשים לאחר עליית היטלר לשלטון. ביאליק הציב עובדה זו בלב דבריו: "ההיטלריות" דרש אל שומעיו, "מעלה על דעתי דמיון מפתיע לזמן החורבן, בשעה שגלינו מארצנו לעולם הגדול, ועל-ידי איזה צנורות נעלמים כבשה היהדות חלק גדול מן העולם האלילי... וחדרה לתוך העולם העתיק, הכביר ביצירות, במפעלים, בפוליטיקה, בגבורות ובחטאים. לתוך עולם כביר זה חדר עם קטן ודל, רועי צאן, סוחרים, בעלי מלאכה (ישו היה, כידוע, בן נגר). באותו זמן יצאו היהודים אל מרחבי העולם. ומה היה לבסוף? חלקים גדולים של היהדות הורכבו בתרבויות העולם של אותו הזמן והתערבו ביסודות האליליים ונולדה הנצרות".
את ההיטלריות תיאר ביאליק בנאומו זה ב-1933 במונח העתיד להגדיר את התקופה האיומה ביותר בתולדות עם ישראל: שואה. "השואה באה לפתע פתאום כל כך!", קרא, "אבל בשבילנו אין זו הפתעה. ידענו זאת מראש. והיהדות החליטה, שאם יגרשו אותנו מכל מקומות ההשפעה, אם יעקרו את המוח שלנו ואת ההשפעה שלנו מן העולם בפְזורינו, אין לנו ברירה אחרת אלא ללכת בדרך הפוכה, לשוב מן העולם הגדול לפינה הזאת, לארצנו, ולהתרכז בה, לחבר שוב את המוח שלנו אל הקרקע ולהכניסו אל כלים ממשיים, מרוכזים ומסודרים במקום אחד, לשמור על הקיים, להצמיחו ולפתחו וגם להוסיף עליו".
ואז, על-רקע השואה, החורבן, ויהדותה של הנצרות הקדומה, השליך ביאליק לחלל האוויר את פצצת 'עשרת הדיברות החדשות': "וכאן, מן המקום הזה, עלינו להגשים שוב את הנסיונות שלנו, של כל מהלך ההיסטוריה שלנו, להגשים כאן ולהשמיע לעולם שוב עשרת דברות חדשות, שיתבססו על יסוד הישנות, אבל בהבדל קטן, שיתקיימו לא רק בין איש לחברו אלא גם בין עם לחברו. כזאת תהיה התוספת החדשה שלנו על יסוד הישן. אנחנו ניצור כאן שוב את חיינו הקטנים שישמשו דוגמה לחיים גדולים, לגדלות אמתית".
באותה הפיסקה בה, ככל הנראה, טבע ביאליק לראשונה את המושג 'שואה' כתיאור מה שהחל להתחולל בגרמניה (חודשים ספורים לאחר מכן חזר ודיבר על "השואה שפקדה את יהודי גרמניה"), יצר גם את המושג 'עשרת הדברות החדשות'. ביאליק הלך לעולמו שנה לאחר מכן. אימת השואה עליה הצביע התגשמה בממדים מפלצתיים. רעיון עשרת הדיברות החדשים, בו דרש באותו נאום, הודחק, נשכח ונעלם. ביאליק עצמו לא הספיק לפרט בגלוי כיצד ייראו עשרת הדיברות החדשים, החילוניים, שייצאו מציון על-ידי העם הנרדף אשר ישוב למולדתו ויחבר שוב את המוח שלו אל קרקע המציאות.

לאתר מכון שלום הרטמן
ארי אֵלון מלמד תלמוד ומדרש, בין השאר בישיבה החילונית בתל אביב, במרכז בינה באפעל ובמכון שלום הרטמן, בו הוא גם עמית מחקר. ספרו, 'בא אל הקדש', יצא בספריית יהדות כאן ועכשיו של הוצאת ידיעות ספרים. דרישתו של ביאליק ליצירת עשרת דיברות חדשות, בה עוסק מאמר זה, הינה מקור ההשראה לתלמוד אישי חילוני שכותב כעת אלון על עשרת הדיברות.
תאריך:  09/12/2009   |   עודכן:  09/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עשרת הדיברות החילוניים של ביאליק
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
במימון המכון הרטמן .
ישמעאל  |  9/12/09 15:37
2
אבל אני מאמינה בתורה הנצחית
כבודו במקומו  |  14/07/10 23:00
3
אפה הדברות?
עמנואל רונה  |  17/06/13 14:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
אוברדראפט ענק? פיטרו אותך מהעבודה? יש מיתון? שטויות! את מי זה מעניין? מעבירים לערוץ 20 והחיים הרבה יותר טובים
דוד כץ
אבוי לנו אם ישראל תהפוך ל"מדינת הלכה" נוסח נאמן ושות'. עדיף להמתין למלכות המשיח
לין יאנוביצקי
המלחמה המתמדת על כל גרם במשקל שלנו ממלאת את חיינו בשאיפה בלתי פוסקת להשתנות ולהשתבח    רק שלא יפסיקו לחדש את שיטות האימון
ד"ר רון בריימן
כשהמנהיגים פועלים בניגוד להבטחתם לבוחריהם מה הטעם בבחירות?    הבוחר רואה כי אין משמעות לבחירתו ולבסוף ימאס בדמוקרטיה
הלל ויס
איננו יודעים כיצד תסתיים פרשת אירן, אך פרשת ההקפאה תסתיים קודם לכן, ואם ירצה השם, גם שלטון נתניהו    דרושות בחירות
רשימות נוספות
מחברים דת ומדינה, מקבלים סרבנות פינוי  /  דניאל הרטמן
אישיות האל במקרא  /  פרופ' יאיר לורברבוים
רוחניות רצוא ושוב - על ניו-אייג' ויהדות  /  ד"ר מלילה הלנר-אשד, ד"ר צבי מרק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il