X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
געגוע אל ארץ התפוז, עולמם של החלוצים על הספר "בארץ התפוז" (אנתולוגיה), הוצאת דבי אופקים, פורמט אלבומי, 2010
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
כריכת הספר "בארץ התפוז" מאת ד"ר מירי דבי (קריצלר)

כילד, אני זוכר את הבהלה שהייתה פוקדת את היישוב בימים של קָרָה. הרדיו היה מדווח מיד על הקָרה שפגעה בעצי ההדר. הייתה תמיד קריאה מיידית לקטיף של פירות ההדר להציל את מה שנותר מן הקרה, ולמנוע משלוח של פירות פגומים לשוקי חוץ לארץ

מילדות זכורות לי השורות של המשורר אברהם ברוידס: "ובפרדס בין העלים / פני תפוז שם צוהלים". והנה יצאה זה עתה אנתולוגיה שדפיה טבולים בריח פרי הדר, ובה יש ביטוי מגוון של יוצרים רבים לפרי ההדר: תפוזים, שירים ומכתמים: שלום עליכם, לוין קיפניס, נחום גוטמן, יורם טהרלב, ומשוררות כגון לאה גולדברג, נורית זרחי, עדולה (סבינה מסג), שלומית כהן אסיף, וכמובן נעמי שמר...
כשהיינו ילדים בבית הספר היסודי, הראו לנו תמונות של גמלים נושאים ארגזים של תפוחי זהב. והגמלים כמובן יצאו מנמל יפו בשנים הראשונות של הפרדסנות העברית. והראו לנו גם את חשיבות הייצוא של פרי ההדר לחוץ לארץ: בספרי הלימוד היו תמונות של סירות ועליהן ארגזים של תפוחי זהב. ואכן, היצירות באנתולוגיה כמו משיבות רוח ישנה נושנה, ריח טעים של פרי הדר, תחושה של עולם שהיה ואינו עוד בהישג יד. התמונות מן העיתונות של פרדסים נעקרים לטובת מיזמי נדל"ן אינה עושה טוב לנפשנו הציונית ולגעגועים שלנו לישראל של פעם.
התפוז התקשר בדמיוננו תמיד עם ראשית הציונות ועם חלום השיבה למולדת, השיבה אל האדמה. לאחר אלפיים שְנות גלות, שב העם היהודי אל מולדתו כבעל בית, כריבון, כחוזר אל ההיסטוריה. קסם לחלוצים של אז הערך של "דת העבודה".
א"ד גורדון, הצדיק החילוני של העלייה השנייה, העלה אז את הערך של דת העבודה, שֵם שניתן לתורתו על-ידי חסידיו. הוא התעקש אז שלא לקבל תפקיד פקידותי, למרות היותו אינטלקטואל. למרות חולשתו הגופנית דבק במעדר ובעבודות שדה ועמל כפיים. הוא סיים את חייו בדגניה א', ועד היום יש המכנים אותו האדמו"ר מדגניה. עבודת האדמה הייתה ערך עליון בתורתו.
פרדסי התפוזים נתפסו אז כספינת הדגל של עבודת האדמה העברית, ואכן הספינות העבריות הראשונות נשאו את תוצרת הארץ למרחקים. ממילא ברור שנשאו את הפרי המובחר ביותר, מה שגרם לא פעם לתרעומת בעיתונות העברית שהם משאירים לנו את ה"בְּרָרָה".
האהבה לפרדסים נתפסה אצל היישוב העברי כשיבה אל השורשים. כילד, אני זוכר את הבהלה שהייתה פוקדת את היישוב בימים של קָרָה. הרדיו היה מדווח מיד על הקָרה שפגעה בעצי ההדר. הייתה תמיד קריאה מיידית לקטיף של פירות ההדר להציל את מה שנותר מן הקרה, ולמנוע משלוח של פירות פגומים לשוקי חוץ לארץ. אני זוכר שנלקחנו פעם לטיול שנתי בהיותנו בכיתה ז' והראו לנו פרדס שנפגע בקרה. העצב היה אז רב, וסיפרו לנו על התייבשות השורשים של העץ, על קריסת הענפים ועל התפוזים הכחושים שתוכם נפגם. המראה נתפס אז כקינה על חלום גדול שעומד לקרוס. חלום של בית חדש, בית לאומי שיש בו תום ופשטות וריחות של תפוזים.
היוצרים העבריים גילו זיקה לפרי ההדר, ואכן נרתמו גם הם לחוויית היחד. התפוז היה בעיני רבים למטאפורה של החלוציות, של השיבה אל עבודת האדמה. בתוך הגעגועים הציוניים מגלים היוצרים בתוך המציאות התפוזית גם האחר, את השונה ואת משמעותה של הנתינה לארץ וגם לזולת. היוצרים נותנים לנו מגוון של תחושות ושל נקודות ראות, ולפעמים מתברר לנו שגם פעם זה לא מה שהיה פעם...
ד"ר מירי דבי-קריצלר אספה במסירות רבה את היצירות הללו, באנתולוגיה "בארץ התפוז". ראו למשל את התיאור העסיסי של נחום גוטמן: "כך אוכלים תפוז". בין השאר הוא כותב:
"פַּצֵל את הפרי לפלחיו בנחת. בכל פלח שאתה בוצע, סדורים בצפיפות בקבוקי מיץ זערורים. כמה חן יש בצורותיהם השונות, שכולם מוארכים ודבוקים היטב זה אל זה, נוצצים בשובבות ועסיסיים. ועכשיו, הַבט לצדדים, הבט לשמים. ראה שהכול מסכימים עמך כי העולם יפה ושׂים את הפרי בפיך. בתיאבון."
צריך גם לזכור בעונה זו של האביב את השיר של שלומית כהן אסיף, שבו היא מגלה לנו ש"התפוזים הם הילדים של השמש". איננו שוכחים שהאביב בפתח, שמש יפה מחכה לנו וגם התפוזים, שהם ילדיה...
צדקה לכן נעמי שמר ששוררה לנו: "התפוזים התפוזים/ טובים באלף אחוזים/ מן הזהב הנעלם/שמחפשים פה לחינם". ולמי שאינו יודע, זו הגירסה המקורית של השיר, שאנו מפזמים.
מתברר לנו, חברים יקרים, שתפוח זהב הוא הזהב האמיתי.

הדברים מבוססים על נאום בלפור חקק כיו"ר אגודת הסופרים העברים, בערב השקה לכבוד צאת הספר בבית טיכו, מוצ"ש 20.3.10, בהנחיית איזי מן, ובמעמד מנכ"ל משרד החינוך ד"ר שמשון שושני.
תאריך:  24/03/2010   |   עודכן:  24/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תפוח זהב הוא הזהב האמיתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תפוח זהב
קורא  |  25/03/10 08:16
2
רוצו לרכוש את הספר. ל"ת
איתן ק.  |  25/03/10 09:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי חליפה
ספר חדש לילדים - "קסם של שבת"    מה קורה למשפחה חילונית כשהסבא הדתי מגיע לביקור
שמואל הר
כל אחד מן המאמרים שבשני כרכי הספר החדש על מגילות קומראן, פותח בפני הקוראים עולם ומלואו. אין כמעט תחום בחקר יהדות בית שני שאינו זוכה באסופה זו לטיפול מעמיק. שמואל הר מצביע על החידושים המחקריים שמציע הספר, מסביר מדוע חקר המגילות רלוונטי כ"כ לימינו, מספר כיצד מטפל הספר בתעלומות הרבות העולות מממצאי קומראן ומבהיר מדוע גם היום, למעלה ממחצית המאה לאחר שהתגלו, ממשיכות המגילות להלהיב את דמיוננו
נתן קימל
ספר ביכורים לנתן קימל, יוצא פרקליטות המדינה, בו מוצג מארג המציאות הישראלית העכשווית על שלל גווניה, פניה וקרעיה
חלי אברהם-איתן
מרכיבי שירתו מעוגנים בַּחוויה של נוכחות הבורא, והחוויה העֶרכּית מגיעה אל סיטואציות היסטוריות של העם היהודי    על ספר שיריו החדש של המשורר איתמר יעוז-קסט
הרצל חקק
על המאבק ועל המשתנה בשירתה של מיכאלה למדן, מחברת ספר השירים "בין הבגד לגוף"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il