X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צריך פתרונות יצירתיים, אך הרשויות המתאימות מתעלמות ולא מוכנות לשמוע יש לחפש ולמצוא את הנהגים המסוכנים לפני שהם מבצעים את התאונות ולא אחריהן
▪  ▪  ▪
תאונה שהתרחשה לאחרונה (22.2.10) בכביש הערבה, בה נספו חמישה בני משפחה [צילום: פלאש 90]

מזה יותר מ-5 שנים שאני מתכתב עם כל הרשויות המתאימות, לגבי הצעה פשוטה, יעילה וחסכונית שיכולה לצמצם ולהוריד את מפלס הקטל בדרכים. הגופים השונים - המשטרה, הפרקליטות, משרד התחבורה, המועצה לבטיחות בדרכים, עמותת אור ירוק - עונים בחביבות ומעבירים את האחריות מן האחד לשני. התוצאה - לא נעשה דבר.
במאמרי בנושא זה - "רישיון לרכב - כמו לאקדח" - פירטתי בהרחבה את ההצעה ואת המקרים הרבים בהם תאונות הדרכים נגרמו עקב רכבים עם ליקויים בטיחותיים שלא נבדקו, לא דווחו ולא נמצאו בזמן. את המקרים בהם נהגים פרועים בעלי הרשעות רבות ומגוונות בתחומי הבטיחות בנסיעה ובסיכון חיי אדם ממשיכים לנהוג בכבישים, במפלצות רכב ענקיות, עם חריגות משקל, נהגים שעובדים הרבה מעבר לשעות המקובלות על-פי חוק, בחלקם עצמאים, כדי להרוויח יותר וחלקם שכירים, כדי שלא יפוטרו - בכל מקרה, אליהם, אל נהגים מסוכנים אלה, המשטרה, משרד התחבורה, המועצה לבטיחות בדרכים והעמותות למיניהן לא מגיעים או לא מגיעים בזמן. אסור להתעלם כמובן מגורמי סיכון נוספים, כמו תשתיות, כבישים אדומים וצמתים מסוכנים.
הגורם האנושי - כמו נהיגה במהירות מופרזת, עקיפה מסוכנת, חוסר סבלנות, הסחת דעת על-ידי טלפון סלולרי, ביצוע שיחות, שליחת מסרונים, משחק בכפתורי הרדיו; ולגבי הצעירים - נהיגה בשכרות, תחת השפעת כדורים וסמים, ואדישות וזלזול בחייהם ובחיי אחרים - יש דברים ששום גורם ממשלתי יכול למנוע, אלא רק הסברה, חינוך, הסברה נוספת ואכיפת חוק קשה בצורת עונשי מאסר, שלילת רישיונות ותשלום פיצויים כבדים יכולים. אבל מאידך-גיסא יש הרבה גורמים, שבטיפול נכון, אינטנסיבי ואפקטיבי, יכולים להוריד ולצמצם את מפלס התקלות ועל-ידי כך גם את מפלס הקטל בדרכים.
ברור לי, שטיפול מעמיק ורחב דורש תקציבים ומלחמה על תקציבים. ברור לי, שלא כל שר תחבורה מוכן בנפש חפצה להתגייס כולו למשימה לאומית זו, שהרי משרד התחבורה לא נחשב כתיק נחשק, ולכן יש פוליטיקאים שלא רוצים "לעשות גלים" ומחכים לתפקיד הבא.
לא כך היה צריך לנהוג שאול מופז, שהיה רמטכ"ל, שר ביטחון ואיש צבא מנעוריו. לאורך כל הקריירה שלו חיי אדם היו חשובים ויקרים לו, ועליו היה להוכיח זאת גם עכשיו, כאשר היה שר ביטחון ורמטכ"ל הכבישים. דיבורים והבטחות יש מספיק, צריך הוכחות בשטח. לא כך צריך לנהוג גם שר התחבורה הנוכחי ישראל כץ, שגם אליו פניתי.
התאונה המחרידה (מיום 11.8.07) בה משאית מחצה מכונית פרטית על כל המשפחה וילדיה, על-ידי נהג בעל 195 הרשעות, שעדיין נוהג בכביש, היא בלתי מובנת. לנהג זה, מבין 195 הרשעות יש הרבה הרשעות בעלות גוון וסיכון בטיחותי הקשורות לנהיגה. עם עבירות כמו מהירות מופרזת, חציית רמזור באור אדום, אי-עצירה בעצור, עקיפה בשוליים, נסיעה עם משקל יתר, דיבור בטלפון נייד, פסילת רישיון הנהיגה מספר פעמים - כולן עבירות של סיכון חיי אדם ורכוש - השאלה היא, איך נהג כזה, שהוא "פצצה מתקתקת", ממשיך עדיין לנהוג ומחזיק ברישיון בר-תוקף? יש רבים כמותו, אך תשובה מוסמכת אין.
אין ספק שגם המשטרה, הפרקליטות ובמיוחד בתי המשפט תרמו את חלקם לתאונה הספציפית וגם לרבות אחרות, זאת על-ידי מתן עונשים קלים, אי-שלילת רישיון לתקופה ארוכה, ביקורת חוזרת, ערעור על קולת העונש אם צריך והורדת הרכב והנהג מהכביש. השופטים שנתנו הזדמנות שוב ושוב לנהגים המסוכנים לחזור לכביש צריכים לעשות חשבון-נפש לאור הטרגדיה ההיא שנגרמה. העונשים של בתי המשפט לתעבורה או בתי משפט השלום, בהתייחס לתאונות דרכים, לפגיעה באנשים וברכוש, הינם בסדר גודל לא מרתיע ויש בהם אלמנטים של זלזול ואדישות כלפי חיי אדם.
יש להתייחס לתאונות כאל "פיגועים אזרחיים", שהרי יותר אנשים נהרגים ונפצעים קשות מתאונות מאשר מפיגועי מחבלים ומתאבדים, אך אין תגובה ממשלתית וציבורית הולמת. המקרה בו נמחצה ונמחקה משפחה שלמה, המקרה בו בחור צעיר שתוי ומסומם הרג שישה אנשים בצומת גינתון ששבו מעבודתם, וכן את אחיו התאום שהיה איתו במכונית - מקרים אלו אינם חריגים וכבר היו תאונות כאלה בעבר. כמובן, שאחרי כל תאונה מזעזעת כזו, יש תגובה ציבורית רועמת כולל גופי האכיפה, אך זה עובר מהר וחוזרים לשגרה.

ארבע הערות לסיום

1. התקשורת נתנה לתאונה הספציפית דגש רב ובצדק - שיניע תגובה ציבורית לבלימת הקטל וההשתוללות בכבישים.
2. המשטרה התעוררה והצהירה שתמיין נהגים מסוכנים ותוריד אותם מהכביש - סוף-סוף, והרי את זה אני מנסה לקדם יותר מ-5 שנים, אבל בינתיים זה לא נראה רציני.
3. אני מקווה שהעתיד יוכיח שהגופים המתאימים יעשו פעולות מתאימות, פעולות מצילות-חיים.
4. בינתיים, התאונות הקשות ממשיכות לגבות מחירי אדם יקרים. אין זמן לוויכוחים, צריך לפעול מהר, בתקיפות וביעילות.

הצעתי האישית לצמצום הקטל בדרכים

כפי שציינתי לעיל, הצעתי היא פשוטה, יעילה ובעלות נמוכה, והרי היא לפניכם:
העיקרון המוביל: לחפש ולמצוא את הנהג המסוכן, הפרוע, עם סיכוני בטיחות גבוהים לפני שהוא מבצע תאונה.
שיטת הביצוע: צוות קטן יחסית שיוכשר לשם כך, מבין אנשי תחבורה, משטרה, בוחני תנועה, בהווה או בעבר (כולל אנשים שיצאו לגמלאות), ימונה כקציני בטיחות או כמפקחי בטיחות שתפקידם הייעודי יהיה לגלות את הנהגים עם הפוטנציאל הסיכוני הגבוה לתאונות.
מהמחשבים של משטרת ישראל, משטרת התנועה הארצית ומשרד התחבורה, יש להוציא על-ידי סריקה אינטנסיבית את כל אותם הנהגים בעלי הרשעות התעבורה הרבות, בדגש על עבירות בטיחות.
המיון והסריקה ייעשו בדירוג מכל סוגי הרכב המסוכנים כלפי מטה, לאמור: משאיות כבדות, כלי רכב המסיעים תלמידים או אנשים, כמו אוטובוסים, מוניות, משאיות לטיולים ואיסוף ילדים, וכך הלאה כלפי מטה עד לנהגים פרטיים בעלי הרשעות רבות ומסוכנות.
נהג מהסוג של התאונה המוזכרת לעיל - עם 195 הרשעות - ביניהן רבות בתחום הבטיחות, יזומן לשימוע, רישיונו יישלל אוטומטית ומנהלית, הוא יצטרך לעבור השתלמות נהיגה מיוחדת, ואפילו רישיונו יסווג על תנאי בדירוג נמוך יותר, כלומר: שלתקופה של שנה לא יוכל לנהוג במשאית.
כמובן שסמכויות מעין אלו יש לעגן בחקיקה ובתקנות, ואם הדבר מצריך שינויים מהירים, יש לבצע זאת, שהרי אנו מדברים על חיי-אדם, על החיים שלנו ושל ילדינו.
וגם אם ישמיעו טענות על הרחבת סמכויות אדמיניסטרטיביות וטענות שיש להשאיר הענישה לבית המשפט, עדיין תקפה הטענה שחיי-אדם, בטיחות בדרכים ומהלכים מצילי-חיים, עדיפים על זכויות משפטיות, מה גם שרוב הסנקציות בחיינו הן אדמיניסטרטיביות כל עוד הן מעוגנות בחוק. יש לפעול לפי העיקרון שעדיף לצמצם ולפגוע בזכויות הפרט כדי להגן על זכויות החיים.

תאריך:  17/06/2010   |   עודכן:  17/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקטל בדרכים - יש פתרונות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מלת הקסם: מנטליות
d4g  |  17/06/10 15:40
2
מסלולי אופניים
די לקטל  |  19/06/10 11:40
3
זילות בחיי אדם בישראל
חרדית  |  26/06/10 23:16
4
מילת הקסם-אחריות:שם משפחה..
מרק_טווין  |  26/06/10 23:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי דוידוביץ
על מקומה של התקשורת בפרשת קצב והשימוש שנעשה בה על-ידי הצדדים המעורבים    במבחן התוצאה - פרסום עדויות "מצונזרות" מהמשפט - הציון של התקשורת אינו מניח את הדעת    מאמר רביעי בסדרה
יאיר תיבון
אחד הצעדים הראשונים בתהליך גירושין הוא בחירה בבעל המקצוע אשר ילווה אותך, ינחה אותך ויוביל אותך בתהליך
יוסף קנדלקר
לאורך השנים התאגדו בני העדה והקימו בישראל בתי כנסת עדתיים, ארגונים חברתיים וניהלו חיי קהילה עשירים ומגוונים
ד"ר אברהם בן-עזרא
העולם החופשי מצפה ממדינת ישראל לקחת אחריות ולהוביל מהלכים שיגבילו את התוכניות הגרעיניות של המשטר האירני ולמנוע ממנו הגעה לשליטה על נשק לא קונבנציונלי
איתן קלינסקי
קראתי והתחברתי - עם הדמויות, לא עם האידיאולוגיה - לספר "ותכתבו: אהובתנו" של הסופרת הדתייה אמונה אלון    רגע של נחת מספרות עברית במיטבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il