X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שר החוץ אביגדור ליברמן; שר הפנים אליהו ישי [צילום: פלאש 90]
מדינאים גדולים ייצגו תמיד את ה"מי", אולם הם נכנסו להיסטוריה כי הם ידעו לא רק "את מי" הם מייצגים אלא בעיקר "את מה" צרצ'יל וצ'מברליין ייצגו שניהם אותם בוחרים. אבל דברי הימים אינם מתעניינים יותר את "מי" הם ייצגו. הם מתעניינים ב"מה"
▪  ▪  ▪

נבחר ציבור קם בבוקר ושואל "את מי אני מייצג". במשך היום הוא עונה על השאלה הזאת בכל מעשה ומעשה שהוא נקרא לעשות בגלוי ובסתר, בכל דיון שסופו הכרעה, בכל הצהרה שהוא מריץ על אוטוסטראדת התקשורת. הוא נאמן למי ששלח אותו להיאבק בזירה על הנתח הנחשק של בוחריו, על חלקת אלוהי הסקטוריאליות הקטנה. הרציונל "את מי אני מייצג" שולט במחוזותינו כרציונל היותר סביר והיותר מקובל עלי אדמות.
למשל, שר חוץ, העולה על דוכן העצרת כדי להוציא כרטיס אדום לראש הממשלה ולהוריד נקודות לכל הקבוצה בה הוא משחק כקיצוני ימני. דיוקן בוחרי המנדטים שלו ריצד לנגד עיניו כשהוא קם ממושבו לדבר באוזני העולם, והנה אמר מה שבוחרים אלה שלחו אותו לומר. השאלה "את מי אני מייצג" היא השאלה הקריטית האחת, במדינה בה איש אינו מייצג יותר מחמישית האוכלוסיה, ולרוב גם לא שישית ולא שביעית. השר הזה, האיש האהוב כל-כך על חבורת תומכיו, לא שאל את עצמו "את מה הוא מייצג". "מה אני מייצג" היא שאלת אופ-סייד, נבדל. מעמדה כזאת אי-אפשר להבקיע. הוא מייצג מדינה ששר החוץ שלה הוא תוצר מובהק של מדיניות פנים, הוא מייצג מדינה שבזה להתאגדות העולמית היותר יוקרתית עד כדי התגרות מן הדוכן שלה בכללי הדמוקרטיה הראשוניים, הקובעת כי שר חבר בממשלה מייצג אותה ולא את מי ששלח אותו לכהן בה, כי לולי בזה לעולם, היה האיש האהוב מפוטר עוד בטרם יאמר את משפטו האחרון. הוא מייצג, בשם הראייה המפוכחת, הזיה מדינית שאי-אפשר לראות אותה אלא באישון עין מכוסה בקטרקט לאומני מעובה או ברשתית נגועה כבר במקולה גזענית מתפתחת. הוא מייצג את האמונה כי שלום בדורנו או אפילו בדורות הקרובים הבאים הוא שאיפה אוטיסטית, וכל מי שמטפח אותה בארץ ובעולם מצטרף מדעת או שלא מדעת לאויבי ישראל. הוא מייצג מדינה מתבצרת בבונקר מדיני ממנו אפשר לצאת יום-יום בגיחות מעליבות נגד מדינות העולם ונשיאיהן. אבל הוא לא שואל מה. הוא שואל רק מי.
האסוציאציה המחברת בין שר החוץ לשר הפנים היא כמעט בנאלית. הוא קשר תוקף בקבוצה. פחות מעשירית מבוחרי ישראל שלחו אותו לשחק בעמדה הזאת וכל כדור שהוא מחלק במגרש הלאומי הוא כדור שנשלח על-פי חוקת "את מי אני מייצג". שעון מגוחך המחשיך את היום בטרם החמה ברקיע מחשיכה אותו, הוא שעון העונה על הצרכים כביכול של המי ששלח אותי. ביולטנים רפואיים על האפידמיות שמביאים עלינו הזרים, נכתבים על-פי הפחדים האפלים של המי ששלח אותי. גירוש ארבע מאות ילדים העתידים, אם יישארו חלילה, לגזור שמד על כלל ישראל, מוכתב על-פי מי ששלח אותי. נעילת השערים בפני אינטלקטואלים החיים בעולם כולו כמוחים שיש להם תרומה לשיח הציבורי הגלובלי, היא נעילה מפני שמי ששלח אותי לא סובל פרובוקאטורים, בעיקר אם הם ידוענים מתנשאים או אפילו חתני נובל. אבל הקשר התוקף הזה אינו שואל את מה הוא מייצג. אילו שאל, היה שומע את המחאות מן הקווים, הצועקות כי הוא מייצג יהדות צרת-אופקים להחריד הגוזרת בושה על מאמיניה. הוא היה שומע כי הוא מוציא שם רע למדינה כמדינה אנכרוניסטית, שונאת קידמה, אכולת פוביה, הרואה בכל מי שאיננו בן ברית טווה קורי עכביש שעוד מעט יהפוך את הרוב היהודי בישראל למיעוט לכוד שאויבים יחגגו על קיצו הוודאי. הוא היה מתוודע לקולות שמעדיפים לבלוע פרובוקציה מאשר להיות מוקעים על לא צורך בחוצות תבל רבה, המוקיעה אומנם גם לתיאבון, אבל שעליה נאמר: "מי הוא גיבור? ההופך שונאו לאוהבו". להפוך שונא לעוד יותר שונא, היא גבורה אווילית.

מחכים לאחד ש"יודע"

אבל החוץ והפנים אינם אלא משל. מדינאים גדולים ייצגו תמיד את ה"מי", אולם הם נכנסו להיסטוריה כי הם ידעו לא רק "את מי" הם מייצגים אלא בעיקר "את מה". צרצ'יל וצ'מברליין ייצגו שניהם אותם בוחרים. אבל דברי הימים אינם מתעניינים יותר את "מי" הם ייצגו. הם מתעניינים ב"מה". צ'מברליין ייצג את הרפיסות, את הכניעה המנטאלית, את הדטרמיניזם של המוכים. צ'רצ'יל ייצג את הנחישות, את כושר גיוס האמונה בכוח העמידה של בני עמו, את הכורח לראות בחירות, את הצו הדמוקרטי העליון. הוא אינו המנהיג היחיד שידע להיכנס להיסטוריה בשערי ה"מה אני מייצג" ולהשאיר את ה"מי אני מייצג" כפשפש צדדי. גם בן-גוריון ידע. גם בגין ידע. גם רבין ידע.
ייתכן, הלוואי, כי יהיה עוד מישהו שיידע אצלנו. אנו מחכים לו. עובדי ה"דע את מי אתה מייצג" מקטרים על כל במה ועל כל גבעה ומזהירים כי מי שישכח את "מי הוא מייצג" לא יחיה לראות מן ההנהגה את "מה הוא מייצג". חסידי ה"מה אתה מייצג" מסתובבים בין חוג רעיוני למשנהו וזנבם בין רגליהם. אין למי שאנו נאלצים לחכות לו ישועה גדולה, לא מן הגבעות ולא מן הטרקלינים. הוא היחיד העומד לפני ההכרעה הגורלית בין האופציה להיכנס לספר האנקדוטות של ישראל כעוד מישהו שידע רק את "מי הוא מייצג", או לספרי דברי הימים כמי שהתעלה וידע להיות נאמן למהות ועשה את שנות הנהגתו לתשובה נועזת על השאלה "את מה אני מייצג".

תאריך:  06/10/2010   |   עודכן:  06/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנקדוטה של "מי" או מנהיגות של "מה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
להזכיר ליברמן וישי ו צ'רצ'יל??
אליהו חיים  |  6/10/10 16:57
2
לא אמר כלום! לא מצחיק ולא מאיר ל"ת
גשם  |  6/10/10 18:10
3
שקר וכזב ל"ת
זקן  |  7/10/10 11:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
טסתי לחוות חוויה מאלפת בארץ ששימשה פעם יעד לצעירים אחרי צבא שרצו "להשתחרר"    השתחררתי גם אני, וגיליתי את "הקשר הישראלי"
ציפורה בראבי
מוטב לחזק את הדימוי העצמי של הילד מללמדו להביט מסביב ולחשוש מ"מה יגידו עלינו?"
מנחם רהט
רק הליכוד יכול: דווקא יומיים אחרי שקראנו בפרשת בראשית את סיפור הבריאה, פיטר שר החינוך את המדען הראשי במשרדו, על שהעז לכפור בתיאוריית מוצא האדם מן הקוף
ראובן לייב
מחווה לתרומתם הענפה של המתיישבים היהודיים ברוקה לפיתוח החקלאות במדינה
יוני בן-מנחם
מצרים סבורה כי ייתכן שהתעקשות הפלשתינים על הקפאה מוחלטת של ההתנחלויות היא טעות וכי עליהם להתמקד בהגדרת גבולותיה של המדינה הפלשתינית    מצרים מתנגדת לצעדים חד-צדדיים כמו פירוק הרשות הפלשתינית והתפטרות מחמוד עבאס מתפקידו, אך בחמאס ממתינים בקוצר רוח לצעדים כאלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il