X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ככל שליברמן מצטייר בעולם כקיצוני ימני, נתניהו נראה כמתון וגמיש. בניגוד לכל המומחים והפרשנים שדורשים מנתניהו לפטר את ליברמן, אני טוען שהוא "אוצר פוליטי" עבורו הקפאה לחודשיים: מיותרת אין פרטנר ואין הסכם
▪  ▪  ▪
עזר כנגדו. ליברמן ונתניהו [צילום: AP]
"הסכם שלום בשנים הקרובות - לא ריאלי"
עופר וולפסון
בנאומו בפני עצרת האו"ם, אמר שר החוץ כי כדי לפתור בעיות רבות במזה"ת, בהם גם את הסכסוך הישראלי-פלשתיני, יש לפתור קודם כל את הבעיה האירנית * "ההסדר הסופי בין ישראל לפלשתינים חייב להתבסס על חילופי שטחים ואוכלוסיות"
לרשימה המלאה

   איציק וולף
ליברמן מסביר: דיברתי על עמדות רוב הציבור

"ליברמן לא מייצג את הממשלה"
איציק וולף
שר הביטחון מצטרף להתנערות הממשלתית הרשמית מדברי שר החוץ בעצרת האו"ם * "דבריו אינם משקפים את עמדת ממשלת ישראל ואת עמדת העבודה ומשחקים לידי יריבי ישראל" * השר ברוורמן: במקום חילופי שטחים יש להחליף את שר החוץ
לרשימה המלאה

   איציק וולף
ליברמן משיב אש: "להחליף את העבודה בקדימה"

אביגדור ליברמן הוא לא דיפלומט, הוא לא צבר, הוא לא חברמן ורק פוליטיקאי עם 15 מנדטים. יצחק רבין ז"ל לא היה דיפלומט, אלא היה צבר, היה ישיר, דוגרי, עקף את שר החוץ בזמנו, דיווח ישירות לראש הממשלה בזמן כהונתו כשגריר ישראל בוושינגטון וכולם התלהבו ממנו. ההבדל בין רבין ז"ל לליברמן הוא כי רבין היה צבר מחוספס ובעיקר "אחד משלנו" - הפלמ"ח, ההגנה, צה"ל, רמטכ"ל ואיש ביטחון ישראל. לכן לרבין היה מותר לא להיות דיפלומט, להיות בוטה, ישיר, עוקף פרוצדורה; והתקשורת על פרשניה אהבה אותו, ולא זכור לי שדרשו לפטרו.
עבור נתניהו, ליברמן הוא "נכס פוליטי"; מחד-גיסא, הוא יכול להציג לממשל אובמה ולקהילייה האירופית את המתנגדים ה"קשים" מבפנים ואיך הוא מתגבר עליהם, וחייב לתמרן פוליטית כדי לשרוד. מאידך-גיסא, 15 מנדטים הם גוש חוסם רציני כלפי פנים, שמאיים על המתונים ותומכי נתניהו במפלגתו, שלא יתקרב ויבקש לצרף את קדימה וציפי לבני - שנעה מהמרכז ושמאלה - וקדימה, המצטיירים בציבור כמוכנים לפשרות מרחיקות-לכת עם אבו-מאזן ובנושא חלוקת ירושלים.
אסור לשכוח: קדימה בראשות אהוד אולמרט + ציפי לבני ניהלו מו"מ של שלוש וחצי שנים עם הפלשתינים, הבטיחו להם הרים/ערים וגבעות, חלקי ירושלים; אך אבו-מאזן, כקודמו יאסר ערפאת, לא הסכים להסדר.
אסור לשכוח: יאסר ערפאת קיבל מאהוד ברק יותר ממה שהציע אהוד אולמרט, וסירב. ציפי לבני הבטיחה יותר מאשר מציע בנימין נתניהו, והוא סירב, בגלל עיקרון זכות השיבה, שליטה בעמק הירדן, הגושים הגדולים, ובעיקר בגלל שהם לא רוצים מדינה יהודית במזרח התיכון.
אסור לשכוח: אבו מאזן התבטא רק לפני כמה שבועות, על כך שהוא לא יסכים לעולם להסכם שבו ייכתב מדינה יהודית, ולא אכפת לו שיקראו לזה מדינה ציונית אימפריאליסטית. להזכיר לציבור פעם נוספת: בהחלטה משנת 1947 על חלוקת הארץ נאמר מדינה יהודית ומדינה ערבית. במגילת העצמאות, אותה הקריא דוד בן-גוריון בפאתוס רב, נאמר: "הנני מכריז בזאת על הקמת מדינה יהודית, היא מדינת ישראל". מסקנה: בלי הסכם שיאמר במפורש שישראל היא מדינה יהודית, היא מדינת העם היהודי (על תפוצותיו) - אין הסכם, אין מו"מ ואין חתימה.
כל הדברים לעיל מובילים לנאום ליברמן באו"ם. אפשר להסכים, אפשר להתווכח, אפשר להתנגד, אבל כדאי לשמוע ולהאזין לאיש עם 15 מנדטים.
הזמן פועל לרעת הפלשתינים - אמרתי זאת מספר פעמים בעבר ואני חוזר שוב: מה שיכלו לקבל בתקופת ערפאת, לא קיבלו בתקופת אולמרט/לבני, לא יקבלו בתקופת נתניהו - עם קיצוני הימין מחוץ ובתוך המפלגה - ולא יקבלו בעתיד. הזמן שהם מפסידים מקצץ להם בגבולות, בשטח וביכולת להגיע להסדר סביר מבחינתם. ואם נוסיף על כך שאבו מאזן לא מייצג את העם הפלשתיני, אלא בקושי חלק מהגדה המערבית וממשלת עזה בגיבוי אירני, שלא תקבל שום הסכם - הרי לכם מבוי סתום לשנים רבות.
תוכנית ברק אובמה-הילרי קלינטון, שהסכם ניתן להשגה תוך שנה, היא במסגרת "חלום באספמיה" ומתבררת במציאות כ"חלום בלהות" פוליטי עבור ממשל ארה"ב. אובמה יורד בסקרים, הבחירות הקרובות לקונגרס והסנאט לא מנבאות טובות, ובצדק. אובמה הוא איש של דיבורים, נאומים והצהרות כותרתיות לתקשורת; המציאות שונה וקשה, והוא לא מצליח להתמודד עם בעיות העולם, בעיות עירק, אפגניסטן, אירן ובקושי עם בעיות פנים-אמריקניות. מסקנות ביניים של שנתיים לממשל אובמה - אכזבה לכל אורך החזית הפוליטית והכלכלית.

"מו"מ ללא תנאים מוקדמים"

אין מושג מגוחך יותר ושחוק מהמושג החבוט הזה בדיפלומטיה העולמית: "מו"מ ללא תנאים מוקדמים". המושג הזה הוא שם קוד מקובל למו"מ עם תנאים מוקדמים ברורים ומוצקים. כאשר מנהיגי ישראל - כיום נתניהו - מצהירים על פגישה ומו"מ ללא תנאים מוקדמים, ברור שכל אחד מגיע עם תנאים משלו, כאשר מרווח הגמישות הוא לא גדול.
האיום של ליברמן על אסד, לא בא לפתע ממקור עלום. מדובר על תגובה של התגרות ממושכת של אסד, עם איומים מרומזים ועקיפים שאם המו"מ או הדיפלומטיה ייכשלו, הם יעשו זאת בכוח הזרוע. בנתונים אלה - תגובת ליברמן במקומה ונכונה.
לכל המבקרים, כדאי לזכור שמאז מלחמת יום כיפור שומרת סוריה בקנאות ובצדק על שקט בגולן, והיא יודעת למה. צה"ל, על מטוסיו ושריונותיו, נמצא 60 ק"מ מדמשק ומארמונו, וחלונותיו נופצו כבר בעבר מ"בום על-קולי" של מטוסי חיל האוויר.
בנוגע להסדר/שלום עם הפלשתינים - גם במקרה זה, אפשר להגיע למו"מ ללא תנאים מוקדמים. כאשר אבו מאזן, שלא שולט ולא מייצג את הפלשתינים, לא מוכן ולא מסוגל להגיע להסדר. חבל שכל המבקרים והמתנגדים לנתניהו לא מבינים או אדישים, או עוצמי עיניים, או חיים באשליות שיש סיכוי להסדר. כאשר חמאס מתנגד לאבו מאזן ומצפה להשמדת ישראל, אפשר רק לחלום על הסכם שלום או אפילו על הסדר ארוך טווח. אין אפשרות מעשית להקים שתי מדינות לשלושה עמים - רק לחלום על עתיד טוב יותר.
הגיע הזמן להפסיק לחלום, לדמיין, לצפות ולהשתמש במנטרות שחוקות נוסח "אופק-מדיני" להניע מהלך מדיני או נוסחים דומים. צריך לנסות, לקוות ואפילו לחלום. אסור להתייאש, אבל יש להישאר פיקחים, ערים וריאליים. אך בעיקר לא להישבר ולא לפחד אם לא יהיה הסדר.
אי לכך, בשל המצב הפוליטי-מדיני שנוצר, המוצא הטוב והחכם ביותר לנתניהו הוא להציג תוכנית מדינית. עליו להציג תוכנית חד-צדדית, שבה מקופלים כל האינטרסים האידיאולוגיים והביטחוניים של מדינת ישראל, המקיפים את האלמנטים החיוניים להמשך קיומה וביטחונה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי. אסור לנתניהו להיבהל, להיכנע, להתנער מהבטחותיו לציבור בוחריו, ובמיוחד אסור לו לוותר בכל מה שקשור לבטחון המדינה ושלום תושביה.
אובמה רוצה שקט במזרח התיכון, הקהילייה הבינלאומית וארצות ערב רוצות יציבות באזור, הציבור הישראלי רוצה ביטחון - בפער הזה, תפקידו של נתניהו גדול והוא מבין מה טוב לישראל יותר מאובמה. אי לכך, לאור הנתונים האלה באזור, וכדי להחליש את האיום והלחץ, כפי שנראה באופק - על נתניהו להציג תוכנית מדינית חד-צדדית ובה עקרונות וקווים שלא ניתן לחצותם, בשל שמירה על ביטחון ישראל. התוכנית שלי היא, אפוא, ללא שלבים, ללא גבולות זמניים, והיא חד-צדדית וברורה. בתוכנית זו יש להדגיש את הדברים הבאים:
  • גבולות בני הגנה, תוך הדגשה של אי-חזרה לגבולות 67'.
  • גושי ההתיישבות הגדולים נשארים בידי ישראל ובגבולותיה תוך רצף טריטוריאלי.
  • מדינה פלשתינית מפורזת בתנאים שפירט נתניהו בנאום בר-אילן, על כל תנאיה.
  • אזור בקעת הירדן יהווה גבול ביטחון אסטרטגי של ישראל, ולא תהיה כל אופציה לצבא זר לחצות אותו.
  • הפלשתינים יקבלו את כל הסממנים של מדינה עצמאית המנהלת את ענייניה, אך בפיקוח על ביטחון, נשק כבד, צבא סדיר והסכמים עם מדינות אויב.
  • ישראל תהיה מוכנה לתיקוני גבול מתאימים, כולל החלפת שטחים בתמורה לגבולות קבע.
  • "האגן הקדוש" בירושלים יהיה פתוח ונגיש לכל הדתות, מנוהל על-ידי ישראל + גוף בינלאומי אם תהיה דרישה לכך.
  • ירושלים תהיה בירת ישראל הבלעדית.
  • ניתן יהיה לדון לגבי גבולותיה מחדש ובמיוחד לגבי השכונות הערביות המרוחקות שבסביבתה.
  • ישראל שומרת לעצמה את הזכות לגמישות, לוויתורים מסוימים, במסגרת הסכם שלום, אם יהיה לטובת האזור ושני העמים.
  • הסכם עם סוריה - לא על-חשבון ביטחון ישראל.
הצגת תוכנית מדינית בסעיפים שציינתי או בשינויים המתבקשים - תהיה בסיס לטיעוניי נגד ממשל אובמה והצעותיו, והצעותיה של הקהילייה האירופית הצבועה. יתרה מכך, הצבת התוכנית על סעיפיה ועקרונותיה, תהיה תשובה מוחצת לכל המומחים שאין תוכנית מדינית לביבי ולימין.
פניית אובמה לתוספת הקפאה
מבחינה עקרונית, אין כל טעם בקבלת הפנייה, מחמת חוסר יעילות ואפקטיביות. מבחינה מעשית פוליטית - צריך להיענות לה, הן כמחווה לנשיא אובמה והן כדי להראות לעולם הצבוע והמתחסד את פרצופו האמיתי של ה"אין פרטנר" ואת תרגיליהם התקשורתיים. הרווח התדמיתי והתקשורתי לישראל מקבלת ההצעה, גדול וכדאי.

המגעים להסדר או לשלום עם סוריה

הבעיה של הרבה ישראלים, לרבות מנהיגים ופוליטיקאים, היא שהם שמסרבים או נמנעים מלשמוע את מה שאומרים ומצהירים הפרטנרים שלנו כביכול. נשיא סוריה, בשאר אסד, בראיון לעיתון "ניו-יורקר" לפני מספר חודשים, הצהיר כי הוא דורש את כל רמת הגולן כתנאי להסדר עם ישראל. אסד לא מחדש דבר, לא מוסיף דבר, לא מתגמש ולא מתחסד, וכמו קודמיו דורש את הכל בחזרה. להזכיר לאלה ששכחו בלהט הרצון העז לשלום עם סוריה - כי רמת הגולן נכבשה במלחמה מידי הסורים (כלומר, הם הפסידו אותה במלחמה), לאחר שהם פתחו בה, ציפו לניצחון וכיבוש חלקים מצפון הארץ. אסור לשכוח זאת ואסור לתת לעולם לשכוח זאת.
הרמטכ"ל, רב אלוף יצחק רבין ז"ל, ורבים וטובים לפניו ואחריו - תיארו את רמת הגולן כ"נכס אסטרטגי" חיוני לישראל. אבל מיד לאחר היבחרו כראש ממשלה, שינה והגמיש את דעתו ומוכן היה להחזיר את רוב רמת הגולן תמורת הסכם שלום, שלא שווה את ערך הנייר והדיו שבזבז עליו. עכשיו תארו לעצמכם - החזרת הגולן לאסד וקבלת מתנדבי אחמדינג'אד ונסראללה על מצוקי רמת הגולן הצופים על ישובי עוטף הכנרת.

ליברמן צודק לפעמים, אבל הוא לא דיפלומט

המחאה הקולנית של פוליטיקאים ושגרירים לשעבר נגד התבטאויותיו של שר החוץ ליברמן, בנוסח: "יצית את המזרח התיכון", משדרת רפיסות ופחדנות ממה שיגידו הגויים, מבלי שהם מגיבים על איומים של מנהיגי ארצות ערב, המאיימים בהשמדת ישראל ובמחיקתה מהמפה. כאשר אחמדינג'אד, נסראללה, חמאס וגרורותיהם, השכם והערב, בכל הזדמנות ובכל כלי תקשורת מקומי ובינלאומי, מאיימים על ישראל - אף אחד ממבקרי ליברמן לא יצא בהכרזה המגינה על ישראל בצורה בולטת ולוחמנית, אלא מנסים הם להתכופף ולתת לרוחות האיומים לעבור ואז להתיישר מחדש.
יש להודות שליברמן מתנהג לפעמים כ"בריון השכונתי" או כ"בריון" של המזרח התיכון החדש כביכול - וזה מאוד לא שגרתי ולא דיפלומטי - אבל הוא כזה, מחוספס, בוטה, אומר מה שהוא חושב, וחושב על מה שהוא אומר, ובליבו נראה לו שהוא צודק. להערכתי, טוב שיש לנו גם פוליטיקאי מזן יותר אגרסיבי, "קוזק רוסי", שמראה שלא נבהלים בקלות, לא נכנעים בקלות ויודעים גם לאיים כשצריך. כמובן שאפשר היה לעדן את הצהרתו בנוסח: "לא כדאי לסוריה לאיים על ישראל". אנחנו ערים ומוכנים, אך מושיטים ידינו לשלום. אבל אז, זה לא היה ליברמן - זה היה שר חוץ מעודן ונחמד.

תאריך:  06/10/2010   |   עודכן:  06/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליברמן מחזק את נתניהו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שיבחרו או שלום או אצבע משולשת  ל"ת
זהו זה  |  6/10/10 16:00
2
ליברמן ושות' הם אסון למדינה
אליהו חיים  |  6/10/10 16:51
3
המסקנה אינה מתאימה לתכן המאמר.
אבי געזונט  |  7/10/10 11:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל ויילר ישראל
כינוס תעמולה למדינת כל אזרחיה בגבולות 67'    כן. יהודים יהיו בה    במסווה של פעילות אקדמית
יצחק מאיר
מדינאים גדולים ייצגו תמיד את ה"מי", אולם הם נכנסו להיסטוריה כי הם ידעו לא רק "את מי" הם מייצגים אלא בעיקר "את מה"    צרצ'יל וצ'מברליין ייצגו שניהם אותם בוחרים. אבל דברי הימים אינם מתעניינים יותר את "מי" הם ייצגו. הם מתעניינים ב"מה"
יורם דורי
טסתי לחוות חוויה מאלפת בארץ ששימשה פעם יעד לצעירים אחרי צבא שרצו "להשתחרר"    השתחררתי גם אני, וגיליתי את "הקשר הישראלי"
ציפורה בראבי
מוטב לחזק את הדימוי העצמי של הילד מללמדו להביט מסביב ולחשוש מ"מה יגידו עלינו?"
מנחם רהט
רק הליכוד יכול: דווקא יומיים אחרי שקראנו בפרשת בראשית את סיפור הבריאה, פיטר שר החינוך את המדען הראשי במשרדו, על שהעז לכפור בתיאוריית מוצא האדם מן הקוף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il