X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שר החינוך גדעון סער התקשר למלחין ולמנצח נעם שריף, ושוחח איתו על דא ועל הא. לפתע אמר שברצונו לברך אותו על זכייתו בפרס ישראל "רבים הביעו תקווה שעם הזכייה שלי תשתנה בארץ ההתייחסות למוזיקה הרצינית"
▪  ▪  ▪
נעם שריף
הפרסומות המתוחכמות של רשת ב' מרגיזות אותי לפעמים באופן יוצא מהכלל עם ההליכה אל הקטעים הלא יפים של עמך. וכשמישהו נפרד מזולתו, מה הוא אומר? – יאללה ביי!

"גם אם מישהו יציע אותי לפרס ישראל, אסרב לקבל אותו. אני לא רוצה את הפרס הזה ויש לי סיבות משלי לכך. אני חושב שבתחום המוזיקה הקלאסית הרצינית נעשו כאן כמה דברים די גועליים מתוך פוליטיקה לא יפה. לפני כארבע שנים הוענק לי פרס א.מ.ת המכובד גם הוא - וזה מספיק לי, מה גם שהתלווה לכך סכום נאה למדי..."
את הדברים האלה אמר ב-2007 בראיון ל'מקור ראשון' המלחין והמנצח נעם שריף, מהדמויות המרכזיות בחיי המוזיקה בארץ. בשבוע שעבר התבשר שריף בן ה-76 על הזכייה בפרס שאותו היה ראוי לקבל זה מכבר ולרווחת מוקיריו הרבים, לא דחה אותו.
"אני לא חוזר בי ממה שאמרתי לך באותו ראיון", כך הוא מגיב כשאני מקריא לו את דבריו דאז. "בלשון העם אומר שעשו עלי תרגיל. השבעתי את הסובבים אותי לא להגיש אותי כמועמד לפרס ישראל. אני לא יודע מה היה קורה בקונסטילציה אחרת, אבל מתוך הוקרה לפועלו של שר החינוך, גדעון סער, לא יכולתי לסרב לו. הוא בעל תבוניות, בעל כושר החלטה ובעל כושר עשייה שאיתו הוא מזיז דברים. לא אומרים לא לשר כזה.
"אגב, כשהוא צלצל אלי, חשבתי שברצונו לשוחח איתי על עניין של חינוך מוזיקלי, בעקבות שיחתי בנושא עם מישהו ממערכת החינוך. שוחחתי איתו לתומי על דא ועל הא כשלפתע אמר שברצונו לברך אותי על זכייתי בפרס ישראל. באותו רגע לא שכחתי את הסתייגותי מהפרס, אבל כהרף עין עברה בי ההחלטה שמידי אדם כה ראוי אקבל את הפרס".
"עם זאת אין לשכוח שהם (כוונתו גם לשרה לימור לבנת, י.ב.) שרי החינוך והתרבות, אבל אנחנו התרבות והחינוך", מוסיף שריף בלשונו החדה. "ככה צריך לראות את הפירמידה ולא ההפך. אנחנו מדינה שבה תמיד יש לגנרלים היתרון. היית גנרל? - בוא, תהיה מנכ"ל! למנכ"לים יש כושר הארגון והם מוציאים מהכוח אל הפועל את החזון של אנשי התרבות".
שריף, שמסיבותיו-הוא מעדיף שלא להסביר מדוע הודיע בעבר שיסרב לפרס, מסתגל למציאות החדשה. "עכשיו יוסיפו לי את התואר 'זוכה פרס ישראל'", הוא מעיר בחיוך-מה. "ולפני שהוסיפו, קיבלתי מאות תגובות מאנשים שאני מכיר ומאלה שאינני מכיר, כשרבים הביעו תקווה שעם הזכייה שלי תשתנה בארץ ההתייחסות למוזיקה הרצינית".
משום מה בהודעה מטעם משרד החינוך פורסם שזכייתך היא על תרומתך ל...חקר המוזיקה.
"זאת טעות מטופשת! אם ניתן לי הפרס, אז בתחום המוזיקה שבו אני עושה לא מעט, אבל מחקר? - באמת!"
למעשה, עשייתו העשירה והמעמיקה של שריף ראויה למחקר. יצירתו "אקדמות למועד", שאותה הלחין כסטודנט לפילוסופיה אלמוני בן 22, פתחה ב-57' את 'היכל התרבות', בתל אביב והפגישה אותו עם המנצח האגדי לאונרד ברנשטיין. באותו היכל הלביש כעבור תריסר שנים, באמצעות להקת 'הצ'רצ'ילים', את באך במחלצות של רוקנרול. מאז הוא איננו מפסיק להלחין, כולל יצירות רבות ברוח יהודית, לחולל מהפכות, לנצח ברחבי העולם ולשמש כמופת לקונצרטים מוסברים.

למה אופרה בחיפה

יש לשריף התחושה שבחיפה כבר עבר את שלב ה'שיפוצים' והוא מפשיל את השרוולים כדי לעבור לבנייה. "לחיפה תהיה מהעונה הבאה אופרה משלה, לצד התזמורת הסימפונית", הוא מבשר. "באופרה הישראלית החדשה, אין סיבה להיות מודאגים מכך. מטבע הדברים לא צריך להיות מונופול של אופרה אחת. האופרה בתל אביב אומנם עושה דברים נפלאים עם המנגנון הגדול שלה, אבל אנחנו נוכל לעשות בחיפה דברים נפלאים גם כן, לאחר שכבר העלינו אופרות חצי מבוימות כמו 'לה טרוויאטה. אפשר כך ואפשר לסובב סוסים וגמלים על במה מסתובבת כמו ב'נבוקו' מול המצדה".
במה יהיה הסיפתח?
"נתחיל ב'כרמן' מאת ביזה".
כמו כולם...
"ממש לא כמו כולם. אומנם התווים יהיו אותם התווים. כמו שאי-אפשר לחיות בתוך תוכנית של ארכיטקט, כן אי-אפשר להסתפק בתווים וחשוב מה שיוצקים בתוכם וכיצד. ואנחנו, התזמורת ואני כמנצח, נעשה זאת עם זמרת סופרן כמו קרן הדר שהיא בדרך כלל לא סולנית של אופרות, זמרת מעולה שזאת ההזדמנות שלה. כמקדמה לכך, כבר ביום העצמאות נבצע את 'הרמאי', אופרה של אפרים קישון ומנחם אבידום".
אז אפשר כבר להבריש את החליפות לקראת פתיחת בית האופרה שלכם?
"חכה, כרגיל אצלנו תמיד יקומו חכמים שיצעקו נגדנו. כשאיזה חיפאי שאל אותי את השאלה הקנטרנית – 'למה אופרה בחיפה?, נוסעים לתל אביב!', 'אם כך שיסגרו את האוניברסיטה בחיפה', השבתי לו והוא השתתק. זאת החוכמולוגיה הישראלית המוכרת. בתוך האינטיליגנציה האדירה של העם היושב בציון יש גם חלק לא מבוטל של חלמאיות".
ולא רק אופרה נוספות. אולי בניגוד למה שהובן ממנו בעבר, שריף איננו מגנה כעת את ריבוי התזמורות בארץ. להפך, שיהיה לנגנים כאן, בפרט העולים מחבר העמים, היכן לנגן. "המתוחכמים מביניהם עזבו את הארץ כמו נגנים צברים רבים", הוא מעיר. "היום תמצא למעלה ממאה נגנים ישראלים יוצאים מהכלל בברלין. אפשר להקים בקלות שם את התזמורת הישראלית-ברלינאית. תאר לעצמך שהכנר הראשון של הפילהרמונית של ברלין, גיא בראונשטיין, הוא משלנו, בעוד שבכינור הראשון של התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור אוחזת ג'ני הניגן מגרמניה. יש כאן איזו סימביוזה מרתקת בין ירושלים וברלין".
כשאתה שולח את תלמידיך להמשיך את לימודיהם בחו"ל, האם יש לך חשש שהם לא יחזרו ארצה?
"כן, אני אשם בזה, אני מודה. בעבר הייתי אומר באקדמיה לתלמידים ששאלו אותי מה יש להם לעשות בארץ, בצחוק ולא בצחוק, 'תסעו לברלין, מה אתם מחפשים פה, כשאין מקום'. חלקם לקחו את דבריי מילולית ולא חזרו. בכל הנוגע לדור הצעיר, יש שבר עצום בין מה שהיה בזמני לבין מה שקורה כיום, כשלחבר'ה אין רצון להקשיב למוזיקה קלאסית. מה עושים? – צריך לחשוב היטב-היטב כדי להגיע לנוסחה הנכונה כיצד להחזיר את הנוער אל המוזיקה, לאחר שבעולם אתה רואה יותר צעירים בקונצרטים".
בניגוד לרבים מעמיתיך במוזיקה הישראלית, התעקשת תמיד לשים את הדגש על הקריירה שלך בארץ.
"לצערי הרב, אם הייתי צריך לקבל כיום החלטה, לא בטוח שהייתי נשאר כאן. אני לא יכול בלי ישראל, אבל ישראל של היום שונה מזו שבה גדלתי. זאת ארץ של שכחה, של בורות ושל סגידה לתרבות הרייטינג. לקחנו מאמריקה לאו-דווקא את הדברים הטובים".
גם אם שריף כועס לפעמים, הוא איש אופטימי. לדבריו, יש תזוזה חיובית בהתייחסות ליצירה מוזיקלית המקורית. הוא מחמיא ל'חג המוזיקה הישראלית', שאותו מנהיג בתנופה המלחין והמנצח ד"ר מיכאל וולפה, בעבר תלמידו באקדמיה. ובאשר לתזמורות? – "משהו זז בכיוון היצירה המקורית. זהו תהליך. גם התיאטרון כאן התבסס בעבר על שקספיר, צ'כוב ומולייר והיום הצגות המקור פורחות בו. ובספרות – לא ייאמן כמה ספרים נכתבים בשפה שלא כל-כך מזמן נחשבה כמתה".
ובאשר למוזיקה?
"דברים צומחים מלמטה. באיזה מקום בעולם אתה מוצא שירה בציבור כמו בישראל? בעקבותיה תגבר ההאזנה למוזיקה שצריך להשקיע יותר מאמץ כדי לשמוע אותה; לא מוזיקת-מעליות, הנגישה מיד ולא מוזיקת-רקע.
"אגב, אני מתחלחל כשאני נכנס למסעדות בארץ. אני לא מסוגל להעביר שם מילה לזה שיושב איתי ליד השולחן מפני שכל הזמן יש מוזיקה חזקה ברקע. הם לא מפסיקים להכות בראש. מי צריך את שטיפת המוח הזאת? מי צריך את המסוממות הזאת? בהרבה מקומות בעולם לא קיים כדבר הזה!"
על הקדם-אירוויזיון שמעת?
"אתה מתכוון לזכייה של דנה אינטרנשיונל?"
יפה שכבוד הפרופסור בעניינים. מה דעתך על כך ש'דינג דונג' זה האור שנפיץ לגויים?
"דינג דונג, אמרת? הפרסומות המתוחכמות של רשת ב' מרגיזות אותי לפעמים באופן יוצא מהכלל עם ההליכה אל הקטעים הלא יפים של עמך. וכשמישהו נפרד מזולתו, מה הוא אומר? – יאללה ביי! אם בעבר היו אומרים חבל על הזמן, בבחינת אל תבזבז את זמנך, כיום, כשאני שואל מישהו איך היה הקונצרט, הוא אומר חבל על הזמן וכוונתו שונה לגמרי. אפילו המילון לעברית מדוברת של נתיבה בן-יהודה ודן בן-אמוץ השתנה תוך 30 שנה והפך לאלטע-זאכען".

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  18/03/2011   |   עודכן:  18/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האיש שלא רצה את פרס ישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מתי אנטי ציוני?
אנטי ציוני  |  19/03/11 01:08
2
סוף סוף
צפנת  |  19/03/11 21:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
הפעם, בחלק השביעי של המילון השחור, מובאים חטאי עו"ד רונאל פישר, הנחש הקטן שהפך לנחש ארסי גדול    המניע העיקרי בחייו הוא צבירת כסף ותהילה בכל מחיר    האיש ביזה את מקצוע עריכת הדין וגם עבר על חוק זילות בית המשפט    טובל והרבה שרצים בידו
טובה ספרא
האסון ביפן יעלה מדרגה?    עוד אירוע דרמטי ענק בדרך לעולם?    זיהום במזון    משבר עולמי בכלכלה; הבלתי צפוי אכן קורה    עת להוציא ישן מפני חדש    גלים נפשיים גבוהים    תחזית אסטרולוגית לשבוע 25.3.11-18.3.11
עליס בליטנטל
מכל הפעמים שראינו את "הלילה ה-12" מאת שייקספיר - הפקת החאן הירושלמי כעת היא המהנה והמושלמת    קשה להאמין כיצד הצליח הבימאי הצעיר והמחונן, אודי בן משה, להביא את צוות השחקנים - חלקם ותיקים ב"חאן" וחלקם צעירים ובוגרים טריים של "ניסן נתיב" - לכדי שלמות הרמונית שכזו, ללכידות ותזמון כה מתוקתקים
נפתלי רז
בדרך להקמת מפלגה חדשה מניפים חברי השדרה המרכזית של התקווה הישראלית חמישה דגלים: דגלי השלום, הצדק החברתי, השוויון האזרחי היהודי-ערבי, החינוך הירוק והפוליטיקה הנקייה    נפתלי רז, מחלוצי הדרך, מספר על הפריחות החדשות של השבוע שחלף
מיכאל טוכפלד, ניו-יורק
ג'ודית מילר, אחת העיתונאיות המוערכות בעולם, לא האמינה שהמצרים יצליחו להביא לסילוקו של מובארק. בדיעבד היא יכולה להסביר מה מבדיל בין המנהל המצרי שלא מסוגל להחליף נורה, לבין הצעיר שלומד מהאינטרנט לארגן הפגנות. עכשיו מילר כבר הרבה יותר נזהרת בתחזיות שלה, אבל יודעת מה צפוי לישראל ולפלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il