X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחלקה הארכיאולוגית בירדן יכולה לקבוע שהקודקס הירדני ישמש להוכחת הטענה שירדן היא ערש הנצרות, אך מי שיקבע זאת, יהיה העם הירדני בעל המקורות האציליים הנובעים מהיות המלך נצר לשושלת הנביא מוחמד סקירה של ניסיונות לתלות את הזהות הלאומית במקורות לא רלוונטיים
▪  ▪  ▪
ירדן - ערש הנצרות? [צילום: פלאש 90]
ירדן - הארץ המובטחת
יחיאל (חיליק) רוזמן
ירדן, לאחר דוח מקינזי, מתגלה כמדינה שמהפכה אינה יכולה להתחולל בה * יחיאל (חיליק) רוזמן מביא את הסיבות החינוכיות, החינוכיות והחינוכיות לכך, וגם את הסיבות הכלכליות והחברתיות * שכנתנו ירדן עומדת בפני פריצת-דרך שאין שנייה לה בעולם הערבי
לרשימה המלאה

ירדן – על חמורים, קומיקס ומכשירים סלולריים
יחיאל (חיליק) רוזמן
חיבור זה ייראה כאוסף אקלקטי של עובדות על שכנתנו שממזרח, אך מביני עניין ימצאו עצמם מחייכים ומנידים ראש לאות הסכמה עם התיאוריה המקשרת בין שלוש הישויות המתוארות בכותרת – עולם החמורים, עולמם של האנימטורים ועולמם של מי אשר מחזיקים ברשותם לפחות מכשיר טלפון סלולרי אחד
לרשימה המלאה

א.
לחיבור זה מקורות חדשותיים והיסטוריים השוואתיים, אשר תחילתם בידיעה תמימה בעיתון הירדני "א-דסתור", בה נודע כי המחלקה לשימור אתרים ארכיאולוגיים תובעת בדרכים דיפלומטיות את השבתו של "הקודקס הירדני" למוזיאון בעמאן. על-פי הידיעה, הקודקס הירדני עלול להימכר בשוק השחור וכך תאבד ירדן את אחד המקורות ההיסטוריים בגיבוש זהותה.
ירדן, ממלכה מלאכותית שנוצרה בעקבות הכרת תודה בריטית לבית המלוכה ההאשמי, ומכילה יסודות אתניים קונטרוברסליים, זקוקה לכל "סוגי הדבקים" ליצירת עם ירדני, אומה ירדנית, אזרחות ירדנית בעלת ייחוד, היסטוריה משותפת ומסורות כתובות בעל-פה.
הקודקס הירדני, על-פי המחלקה הארכיאולוגית בירדן, נחשב לגילוי המרעיש ביותר מאז נמצאו המגילות הגנוזות בים המלח. הקודקס מתוארך למאה הראשונה של הספירה הנוצרית. ההודעה היכתה גלים בכל העולם ועיתונים בעלי זיקה נוצרית ציינו שקרוב לוודאי הקודקס נכתב על אחד משליחיו של ישו.
סיפור המעשה כמו נלקח מתוך סדרת הסרטים על אינדיאנה ג'ונס, תחילתו בפנייה של בדואי גלילי לחוקר אנגלי בשם דייוויד אלקינגטון, כדי שיבדוק את האותנטיות של הקודקס. הממצאים כללו שבעים "ספרים" המורכבים מנחושת, עופרת ועור. הבדואי, חסאן סעיד, הביא לאלקינגטון שני "ספרים". האחרון שלח לג'נבה את שני הספרים כדי שייבדקו במעבדה לקביעת גילם של הממצאים.
על-פי ארכיאולוגים ירדניים, שימשה ירדן (למרות שלא הייתה ממלכה כזו במאה הראשונה) כמקום המקלט לפליטים נוצריים בתחילת המאה הראשונה לספירה. אם כך, ירדן היא ערש הנצרות. הממצאים הארכיאולוגיים מראים כי בקודקס הירדני מצויים סמלים וסימנים שהיו אסורים לשימוש על-ידי יהודים. הטבעה של מנורת שבעת-הקנים שהייתה אסורה לציור משום היותה חלק מקודש הקודשים, כוכבים עם שמונה קודקודים שהיו אופייניים לנצרות הקדומה וטקסטים הלניסטיים ועבריים בערבובייה.
מידיעה זו נמצאנו למדים כי ירדן מתגדרת במקורות היסטוריים הזרים למהותה. המלך העכשווי הוא הצאצא הארבעים ושלושה לשושלת הנביא מחמד, בנו, יורש העצר הוא הצאצא הארבעים וארבעה בשושלת. מה לשני אלה ולערש הנצרות?
התיירות בירדן מהווה ארבעה-עשר אחוזים מסך התוצר הלאומי, סביר להניח שההתגדרות ב"ערש הנצרות" עשויה להגדיל את מספר הצליינים הנוצריים מחד-גיסא, ומאידך-גיסא, ניתן לראות בהתגדרות זו, אלמנט נוסף בגיבושה של זהות ירדנית חדשה שמקורותיה בהיסטוריה העתיקה, הטרום איסלאמית.
נזכיר שתי חברות אחרות שעברו תהליך דומה.
ב.
אחד היוצרים הנערצים על פרסים באשר הם, פרדוס תוסי, חי לפני אלף שנים, הותיר אחריו ספר שנכתב במשך שלושים שנה – השאהנמה. זה ספר הנעוץ בתרבות העתיקה של הפרסים ובו מחורזים כשישים אלף בתי שיר המתארים את עלילותיהם של חמישים מלכים. במשך הדורות התחבב הספר על דוברי השפה הפרסית ובמיוחד המוסלמים אשר לא תפשו את ימי-טרום-האיסלאם כתקופת בערות, ג'אהילייה. ההכרה ששורשיהם התרבותיים נעוצים בהיסטוריה מפוארת ורבת הוד, תרמה לתחושת עליונות יחסית לשאר העמים. לשאהנמה תרומה בגיבוש זהותה הלאומית של אירן המודרנית (מתקופתו של רזא שאה, אבי השושלת הפהלווית). גם היום משמשת השאהנמה חלק בלאומיותה של המדינה השיעית הנשענת על חכמי דת, שלכאורה אמורים לעקור מחיי התרבות השפעות נוגדות איסלאם.
מחמד רזא פהלווי, השאה שסולק במהפכת 1979, ביקש במשך שנים לייצר עבור בני עמו "שורשים" היסטוריים שמעבר לאיסלאם, שהרי לפרס עד למאה השביעית היו מקורות תרבותיים ססגוניים במשך אלפי שנים, ולא ניתן למחוק במחי מהפכה את ההשפעה של שלושת אלפי השנים שעיצבו את המורשת הפרסית. בשנת 1971 חגגו באירן המודרנית 2500 שנה למלכות כורש. לחגיגות אלו הוזמנו מלכים וראשי מדינה, והייתה לכך השפעה מכרעת בהתמרמרות עממית כנגד רהב ההתגדרות בהיסטוריה "רחוקה" שאינה רלוונטית לחיי היומיום.
ג.
קהיר אף היא נפלה קורבן למתח שבין המקורות האיסלאמיים למקורות הפרעוניים. כאשר מנהיגים מודרניים ניסו להתגדר במורשת שאיננה איסלאמית, פגשו בהמונים נבערים החיים את חיי הרגע, אינם מתעסקים במומיות, בפירמידות, באובליסקים, בספינקסים או בכל מורשת עתיקה אחרת. לגבי ההמונים, השחתה של שתי מומיות בעלות ערך ארכיאולוגי, אינה נחשבת לפשע נגד החברה, או נגד התרבות, אלא סוג של מחאה נגד רהב ההתגדרות בשורשים היסטוריים רחוקים.
אחד מכל שמונה מצרים עוסק בתיירות בצורה ישירה או בצורה עקיפה. אחד-עשר מיליארד דולרים שמכניסים האתרים הארכיאולוגיים במצרים מהווים נתח משמעותי בתוצר הלאומי המצרי. לאתרים אלו אין קשר לאיסלאם, לאגודות הצופיות המהוות כשליש מאוכלוסיית קהיר, לאתרים המוסלמיים החשובים. אפילו האוניברסיטה המפורסמת ביותר בעולם המוסלמי אינה מושכת תיירים כמו הפירמידות בגיזה, המומיות או המוזיאון המצרי המציג לעולם שרידים מהיסטוריה עולמית.
ד.
פסקה אחרונה בחיבור זה תעסוק בדילמה מרתקת ובת-השוואה עם אירן, מצרים וירדן. הדילמה קשורה בנקודת ההתייחסות של קבוצות בחברה הישראלית. האם לקבוע את המורשת הישראלית על-פי שרידים ארכיאולוגיים של החברה היהודית שחיה בארץ ישראל מאז התנחלותם של האבות בארץ, או אם לקבוע את תחילת ההיסטוריה בפרקי חומה ומגדל, בית יעקב לכו ונלכה, נצח ישראל לא ישקר, השומר, אלכסנדר זייד, אליעזר בן יהודה, דוד בן-גוריון, ז'בוטינסקי, ברל כצנלסון, סבא שלי, סבתא שלי?
שורשים היסטוריים רלוונטיים עשויים לתרום לגיבושה של זהות אותנטית המקובלת על מנסחיה ומי שאמור לקבל על עצמו את הניסוחים – מבני עמנו ומשכנינו.
המחלקה הארכיאולוגית בירדן יכולה לקבוע שהקודקס הירדני ישמש להוכחת הטענה שירדן היא ערש הנצרות, אך מי שיקבע זאת, יהיה העם הירדני בעל המקורות האציליים הנובעים מהיות המלך נצר לשושלת הנביא מוחמד.
מי שיקבע את צביונו של העם הפרסי אלו הם האזרחים הנאורים, השמים יהבם בהגיונות מערביים מתובלים באמונה דתית בדומה לנוצרי מאמריקה, מקנדה ומאיטליה.
מי שיקבע את צביונו של העם המצרי אלו הם הצעירים המבקשים להסתפח אל משפחת העמים, מבלי לוותר על דתם, אמונתם, תרבותם, תוך רצון להעשיר את ה"אוניברסליות" בתכנים התרבותיים עליהם אמונים הצעירים המצריים.
מי שרוצה להמשיך לחשוב על כיבושי המלך דוד והקמת מלכות שלמה, מי שרוצה להתעקש לומר "אתה בחרתנו מכל העמים אתה רוממתנו מכל לשון", סביר להניח שימצא עצמו חובר לקבוצות קטנות הזויות בשוליה של ההיסטוריה האנושית. מצרים המודרנית אינה שייכת לפרעונים, ירדן אינה קשורה לערש הנצרות, אירן אינה קשורה לימי אחשוורוש, וישראל המודרנית רחוקה שנות אור ממלכות דוד.

למאמר במקור
תאריך:  05/04/2011   |   עודכן:  06/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היסטוריה בשירות המדינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בהפוך על הפוך ישראל לא שלנו
הזוי ואידיוט  |  21/06/11 17:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
לצד התנצלותו של ריצ'רד גולדסטון יש לברר ולבדוק איזה נזק גרמנו לעצמנו בעקבות הדוח ובעקבות נטייתנו לקבל כל גינוי חיצוני עלינו באהבה
אליקים העצני
האם שכח בנימין נתניהו שעדיין אנחנו סובלים מהפער הכי גדול במדינות המערב בין עני לעשיר, שעם במצור אנחנו וכמעט שלא עובר שבוע ללא קורבנות, וגם - שעדיין נזקקים אנו לנדבנים לסיפוק צרכים אמיתיים?!
ראובן לייב
יש לה חוקי תנועה ותחבורה משלה ובחלל האוויר שבה נישא ניחוח של שום, של דגים ושל ים, בליל של ריחות אספרסו ועגבניות, וסירחון של רפש בצידי המדרכות. על מרפסותיה תלויה, כמו דגל, כביסה מלוכלכת    אז מי אמר שמוכרחים לראות את נאפולי ולמות?
עידן יוסף
בהנחה שהשאלה המשפטית שיש בהענקת הצל"שים לקציני המשטרה שנספו באסון הכרמל תיפתר, עדיין לא נפתרה הסוגייה הציבורית הטעונה. לא ראוי שמפכ"ל שאוטוטו פושט מדים יחליט מבלי שתישמע דעתו של נשיא המדינה
עמרי עדיקה
במלחמת לבנון השנייה, באחד מערבי שישי, הפנה מנהיג חיזבאללה את העם בישראל לספינת הקרב חנית שבערה מול חופי לבנון בעוד שמפקד חיל הים אכל ארוחת ערב עם זוג חברים במסעדה מפוארת. בשנת 2011 בוערת טייבה לא מטיל זילזאל אלא מכדורי 9 מ"מ, ממש במרכז המדינה נחצה קו אדום, או יותר נכון קו כחול, הקו המשטרתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il